Toyota is sinds vorig jaar niet meer te vinden aan de startlijn van de Koningsklasse. Maar het zou kunnen dat ze volgend jaar motor-leverancier worden van het Lotus F1-team. Doen ze toch weer een beetje mee. Nu levert Cossworth de blokjes nog, maar daar komt volgend jaar verandering in.
Het contract dat Lotus met Cossworth had is in de versnipperaar verdwenen. En Lotus heeft aangekondigd dat ze volgende week, in aanloop naar de Grand Prix van Singapore, met “a number of very exciting announcements” komen. Oeh, spannend! Opeens beginnen alle geruchtenmolens weer op volle toeren te draaien. Er werd al even beweerd dat Lotus bij Renault is wezen shoppen voor F1-blokjes. Maar het Italiaanse Autosprint bericht nu dat Lotus een samenwerking zal gaan aankondigen met Toyota Motorsport.
Op zich een Logische keus. De banden (en daar bedoelen we geen rubber mee) met Toyota zijn al nauw, aangezien elk Lotusje dat de fabriek verlaat is voorzien van een Toyota-krachtbron. En vergeet het gerucht niet dat de langverwachte Esprit-opvolger een magistrale V10 uit de Lexus LFA meekrijgt. Tel daarbij op dat ex-Toyota F1 werknemers Dieter Gass en Mike Gascoyne nu voor Lotus werkzaam zijn, en het zou allemaal wel eens kunnen kloppen. Volgende week weten we het zeker, maar wij zetten nu alvast in op Toyota als de volgende blokkenleverancier van Lotus F1. (via Motorsport)
tom307 zegt
wie is er gestopt met kijken naar de formule 1?
Ik in ieder geval een heel eind, zondag lekker op de bank, rtlgp manager lekker ingezet en kijken, dat is gedaan.
Nu is het een pot nat, doordat er zoveel gezeik is geweest is het veel minder leuk geworden, zeker toen er zoon omzwaai werd gedaan met budgeten.
En helemaal toen rtlgp geen manager meer deed :-(
De koningssport is de koningssport af.
speedgeek zegt
@tom307: geef je gelijk want ik ben precies zoals jouw!!! Go F1 Go
Zephyr zegt
Tom, misschien moet je stoppen met RTL en beginnen met BBC.
tom307 zegt
@Zephyr: ik hou wel van de commentaar van rtl, alleen de reclame is vervelend :-)
bosnialove zegt
Ik zelf, vind Formule 1 kijken doosaai. De samenvattingen bekijken vind ik dan wel leuk, haha.:P
Burdy zegt
Dacht dat ze met renault-motoren bezig waren. Maar zoals het hier staat, klinkt het ook wel logisch.
En idd ik kijk ook naar de BBC. Daar kunnen ze nog een keer echt de tijd hebben met de rijders. Daar merk je dat er nog niet bezuinigd is zoals bij rtl.
TheVeenmeister zegt
Voor mij is het zappen vlak voor de reclame… En dan weer (te laat) terug bij Ollie. Puur voor het betere beeld en geluid inclusief Ollies commentaar. Al was dat beter toen hij op locatie was… Nu komt het verslag van 9 van de 10 races bij hem thuis vandaan.
wapz zegt
Een probleempje, Mike Gascoyne is niet echt zachtzinnig Toyota uitgeknikkert! Waarschijnlijker is dat Lotus de overblijfselen van Toyota’s motorfabricatie overneemt en zelf motoren gaat fabriceren. Pirelli heeft overigens de 2010 auto van Toyota gekocht die nooit heeft geracet, en gebruikt deze nu voor bandenontwikkeling.
robbie zegt
@wapz: ze gebruiken de auto van 2009 en niet van 2010 voor die bandentests…
MarkieS zegt
@wapz: Gascoyne noemde de scheiding van Toyota zelf “vriendschappelijk”, zei dat hij het team het allerbeste toewenste voor de toekomst, en was blij wat meer tijd met zijn familie te kunnen doorbrengen en met het half jaar salaris wat hij meekreeg (3-4 miljoen dollar) zonder er nog iets voor te hoeven doen. Dat “the rottweiler” voor z’n afscheid fel gevochten heeft voor zijn gelijk past bij zijn karakter.
TheVeenmeister zegt
ff ontopic: Lijkt me een logische keus. Zeker als je weet dat Toyota ook al een auto voor het volgende seizoen had staan. Ze hebben er dus nooit helemaal afscheid van kunnen nemen.
rikkon zegt
Wat is er nog over van Toyota F1 om over te nemen? De spullen en de mensen zijn al lang weg.
Ergens in de hoek ligt misschie nog een oude laptop met het ontwerp van een motor.
robbie zegt
@rikkon: Neem maar eens een kijkje op deze website:
http://www.toyota-motorsport.com/
http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Motorsport_GmbH
Dat is wat er nog over is van het oude F1 team. Toyota Motorsport doet nog zeer veel werk en ook het team van HRT zou volgend jaar eventueel hun auto door Toyota laten ontwerpen. En er werken nog steeds 150+ mensen in de fabriek van 30.000m2.
En je moet niet vergeten dat de ontwikkeling van de motoren bevroren is. Als Toyota hun ‘oude’ motoren afstoft kunnen die gewoon weer worden gebruikt.
Laurens zegt
Is het niet badge engineering, die “Toyota” motoren?
p8301 zegt
@Wapz
Lotus heeft het geld en de kennis niet in huis om eigen motoren te gaan bouwen. Ze stappen waarschijnlijk gewoon over op Renault motoren. En Pirelli gebruikt niet de 2010 auto, maar de 2009 auto.
Dustie94 zegt
Ik snap niet wat iedereen zit te zeuren over dat het saai is tegenwoordig.
Dit seizoen is een van de spannendste in jaren.
Het is nog heel spannend in het klassement, het komt nu echt op de rijder aan doordat de auto’s grotendeels hetzelfde zijn en er gebeurt elke race wel iets spannends op het moment.
Echt een topseizoen!
thmn zegt
Cossworth = Cosworth ;)
Ik dacht dat ze bezig waren met Renault, toch ook betrouwbare motor
RP zegt
Nu maar hopen dat het gas niet blijft hangen
:P
robbie zegt
@RP: of juist wel ;)
sjaak1234 zegt
Autoblog moet eens wat beter onderzoek doen voordat ze wat posten want dit is allang weer ontkracht. Sowieso was het niks meer dan speculaties van dat tijdschrift. Lotus gaat gewoon met Renault samenwerken.
Sowieso snap ik niet waarom iemand ook maar Toyota motoren zou willen aangezien de Toyota motor bekend stond om het hebben van het minste vermogen maar een hoog brandstof verbruikt.
Ralph zegt
@Sjaak1234.: Autoblog de naam zegt het al een BLOG… geschrevene hoeft niet op de waarheid te rusten aangezien het een blog is. Lekker blogge en 90% neemt het voor waarheid aan.
Ziehier de kracht van een blog.
Lotus en Toyota ja… Lotus Racing en Renault!
Timmie zegt
Brrr… Cossworth met 2 s’en!
Prisma zegt
Een vriend van mij die werkt voor TMG wist niets af van dit nieuws.
Ze zijn bezig met een Lemans auto te maken maar veel mogt hij er niet over lossen. Alsook heeft hij het nieuws van HRT bevestigd maar HRT moest eerst met financiele garanties over de vloer komen vooralleer ze iets zullen doen.