Logisch dat Toyota hybrides beter vindt, want die bouwen ze wél in groten getale.
Toyota was met de Prius een van de eerste merken die daadwerkelijk een alternatieve aandrijflijn toepaste in een productiemodel. Hoezee! Wat is Toyota toch progressief! De Toyota Prius werd het symbool van milieuvriendelijke mensen met deugende intenties. Zelfs South Park maakte men een briljante persiflage op de Prius-rijder.
Gezien de voorliefde van elektromotoren en batterijpakketten, zou je kunnen aannemen dat Toyota er ook vroeg bij was met de volledig elektrische auto. Niets is echter minder waar. De grootste fabrikant ter wereld bouwt nauwelijks elektrische auto’s. Ja, de Toyota bZ4X (wie verzint die naam?) is er sinds kort en er zijn nieuwe EV’s aangekondigd, maar op de korte tot middellange termijn gaat er niet veel veranderen in de Toyota-showrooms.
Keuze
Wat blijkt, Toyota wil de consument nog altijd de keuze geven. Volgens Toyota zijn elektrische auto’s veel te duur, is er veel te weinig vraag naar én is het laadnetwerk niet dicht genoeg. Daarbij denkt Toyota dat zij op dit moment de beste oplossing voor het milieu hebben.
Nee, ze denken niet dat hybrides uiteindelijk beter zijn voor het milieu, maar dat ze wel beter helpen op het moment. Ja, echt. Dat gaan we even toelichten. Volgens Toyota staat de besparing op CO2-uitstoot van 300.000 hybrides ongeveer gelijk aan 90.000 elektrische auto’s qua uitstoot. En Toyota bouwt op het moment geen 90.000 EV’s, maar wél (veel meer) dan 300.000 hybrides. Dus wat Toyota nu doet heeft meer positieve impact op het milieu, want de CO2-reductie is veel hoger. Om met Dr. Evil te spreken, riiiiiiiiight…
Hybrides alsnog belangrijk
Bij de lancering van de Toyota Corolla Cross Hybrid (we waren er zelf helaas niet bij) laat Vice President Marketing & Sales Sean Henley weten dat Toyota niet tegen elektrische auto’s is, maar dat het niet de enige manier is om CO2-uitstoot te reduceren.
Uiteraard willen ze graag nog hybrides verkopen bij Toyota: ze staan immers nu in de showroom en zijn aanzienlijk minder duur om te ontwikkelen en te produceren. Het nadeel is wel: hoe langer Toyota het uitstelt, hoe lastiger het wordt om op het niveau te komen van de concurrentie. Veel automerken zijn nu bezig met het uitbreiden van het gamma qua elektrische auto’s.
Toekomst niet puur elektrisch
Last but not least, Toyota ziet de toekomst niet ‘puur’ elektrisch. Er zullen volgens de Japanse fabrikant meerdere oplossingen zijn voor de toekomst. Volgens Toyota zijn elektrische auto’s ook slecht voor de werkgelegenheid en zal het aandeel in 2030 van elektrische Toyota’s slechts 15% zijn. Naast elektrische auto’s en hybride gelooft Toyota nog heilig in waterstof.
Via: Electrek
techniekmeneer zegt
Toyota snapt het.
fanboy zegt
@techniekmeneer: Toyota snapt het, alleen journalisten niet.
Ze hebben het over Co2 reductie. Een elektrische auto reduceert dus meer dan 3x zoveel als een hybride doet. Dus ze weten wel dat EVs beter zijn dan hybrides. Echter, is het makkelijk om miljoenen hybrides te bouwen om de simpele reden dat ze dat al jaren doen.
Dus zelfs Toyota is inmiddels overtuigd dat de EV beter is. Dus zelfs als je een Prius rijdt is een EV nog steeds beter.
techniekmeneer zegt
Iedereen in een EV is praktisch absoluut niét te realiseren. Iedereen in een hybride wel.
Los van het feit of Toyota al jaren hybrides bouwt of niet.
Nogmaals, Toyota snapt het.
Flutterbear zegt
Beide is niet de oplossing van het probleem, en waterstof is helemaal geen oplossing. Geen idee waar Toyota mee bezig is maar vrees dat ze de volgende Nokia worden.
gilettelubbers zegt
Toch heb ik wel vertrouwen in Toyota,
wimof zegt
10 jaar waarborg (max 200.000 km) onderhoud binnen het net is een verplichting.
topcom zegt
Toyota snapt er niks van. Kodak van de auto-industrie. Die hadden als eerste een digitale camera, maar uiteindelijk toch de boot gemist wat dat betreft…
fransananas zegt
Precies dit. Als je de boot hebt gemist ga je dit soort dingen zeggen. Net als blijven geloven in waterstof voor personenauto’s.
lekkerlinksrijden zegt
Er is nog een hele grote wereld zonder laadpalen en dat zal voorlopig zo blijven ook, dus hybride kan nog zeker lange tijd mee
steephh zegt
@lekkerlinksrijden
Vroegah was er ook een hele grote wereld zonder tankstations.
Já echt! Je moest je benzine halen bij de apotheek. In de tientallen jaren dat de auto daarna zijn plekje vond bij , groeide het aantal tankstations ook mee. Ook de energietransitie gaat nog wel tientallen jaren duren. Het aantal laadpalen kan dus prima meegroeien.
Hybrides zijn vreemde oplossing naar mijn idee, vooral veel complexer qua opbouw en dus ook meer dat stuk kan gaan. Ook het onderhoud is heel wat prijziger.
Voor wie nog niet van de ICE af wil: blijf lekker door rijden
Voor wie het type aandrijving aan zijn reet kan roesten: ga lekker naar een full-EV.
lennertg zegt
En waarom zou waterstof voor auto’s niet kunnen? Ik zie daar veel minder problemen dan proberen 100kWh in 5 minuten in een auto te krijgen bij iedereen die nu op de route du Soleil even de tank vol gooit
sportabgasanlage zegt
@lennertg omdat het produceren van waterstof dankzij natuurkundige wetten meer stroom kost dan het oplevert. Ja, je kunt die stroom opwekken met zon en wind, maar het blijft altijd inefficiënt. Direct opslaan in een accu is vele malen efficiënter.
Flutterbear zegt
Misschien omdat 100 kWh in 5 minuten in een auto krijgen geen probleem is? Wat wel een probleem is dat waterstof 3x zoveel opwekking vereist dan een BEV. Niet alleen voor je vakantie ritje maar elke kilometer. Zulke duurzame energie hebben we niet.
mashell zegt
Bij waterstof tankstations kunnen op dit moment 1 auto per kwartier tanken (5 minuten tanken en dan weer op druk brengen). Hebben dus ook een beperkte capaciteit.
steephh zegt
@lennertg
Speciaal een waterstofauto kopen zodat je 2-3 keer per jaar anderhalf uur kan besparen wanneer je richting het zuiden rijdt is wel een vreemde business case. Maar goed, ieder zijn ding. Zou liever een EV willen zodat je af en toe ook kan laden op je eigen zonnepanelen om lekker goedkoop te kunnen rijden, dat is met een waterstofauto namelijk niet mogelijk. Scheelt je het hele jaar door heel wat “tanken”.
Waterstof tanken duurt ook gewoon 3-5x zo lang dan brandstof tanken, dus dat is ook niet te vergelijken. Dat wordt echt veel te veel geromantiseerd. Zeker wanneer een FCEV met een leuke diesel met 70+ liter tank vergelijkt, sta je met een waterstofauto héél wat vaker aan de “pomp”.
De Mirai (een van de weinige serieuze wagens op waterstof) is tot dusverre zwaarder, complexer, duurder en trager dan de Tesla Model 3. Je hebt ook amper bagageruimte, omdat ze toch ergens al die tanks kwijt moesten. Geen neerklapbare achterbank, dus maximaal 321L bagageruimte. En je passagiers zitten lekker opgefrommelt achterin. Toyota heeft de “funnel” ook weer geherintroduceerd haha.
En dan praten we nog niet over door de andere heren al genoemde nadelen mbt. inefficiëntie. Je bent gewoon 3-4 keer zoveel energie kwijt. Misschien interessant om dit stukje eens door te lezen, gaat ook wat dieper in op de technologische uitdagingen/problemen:
https://waterstofgate.nl/Mobiliteit/Personenauto-s/Laden-vs-tanken/ en dan Mobiliteit > Personenauto’s
Neemt niet weg dat FCEV’s er echt wel meer gaan komen. Maar gretig aftrek gaan ze denk ik niet krijgen. Ze zijn vooral leuk voor de excentrieke rijke zakelijke rijder die 600+ km per dag rijdt zónder laadmogelijkheid. En die laadmogelijkheden nemen alleen maar toe, niet af. En eigenlijk is het laden ook een mooie gelegenheid om even je mailtjes bij te werken. Als de minuten tellen als zakenman, dan wil je ook maximaal efficiënt gebruik maken van je tijd en niet bij een waterstof pomp 5-6 minuten staan te verspillen met wachten.
Kleine wagentjes met een waterstof-brandstofmotor erin gaan we ook wel zien, maar dan moet je echt niets van de range verwachten. Maar wel heul vet om in rond te rijden en potentieel een prima vervanger voor de mensen die niet dood gevonden willen worden in een batterij-EV.
techniekmeneer zegt
We spreken elkaar over 10 jaar weer.
steephh zegt
@techniekmeneer
Als autoblog niet meer bestaat, waar spreken we dan af? :-)
redbeams zegt
En wie bepaalt of je de boot hebt gemist?
doublechevron65 zegt
“De digitale camera zal geen toekomst hebben”,
inderdaad want hun focus lag op filmpjes verkopen, die digitale camera was ook nog eens goed bedacht. In zekere zin Toyota, maar denk zelf dat het niet allemaal ev gaat worden en er alternatieven, moeten, komen. Kodak verkoopt nog steeds filmrolletjes…
fanboy zegt
@willeme: belangrijk foutje, je zegt dat Toyota zegt dat 300.000 hybrides net zoveel co2 doen als 90.000 EVs, maar dat zal echt niet het geval zijn. Dan zouden 90.000 EVs heel erg veel Co2 uitstoten.
Wat ze wilden zeggen is dat, ten opzichte van een benzine wagen Co2 reductie te bereiken, dan reduceren 90.000 overstappers op EV evenveel als 300.000 overstappers op hybrides.
Nogal belangrijk verschil, want ze ze geven hiermee aan dat EVs fors beter zijn. En als je dus als je al hybride rijdt, een overstap naar een andere hybride niks oplevert en naar een EV wel.
willeme zegt
@fanboy: Volgens mij bedoelen we hetzelfde ;-). Het gaat om de CO2-besparing, niet dat 300.000 hybrides net zoveel uitstoten als 90.000 EV’s. Het gaat echt puur om de besparing waarbij 300K aan hybrides ongeveer even veel besparing op levert als 90.000 EV’s. Ook volgens een Toyota is een EV dus meer dan drie maal schoner.
Echter, Toyota stelt dat ze die 90.000 exemplaren niet zullen halen en die 300.000 hybrides wel. Ik kan overigens begrijpen dat men dat een kromme stelling vindt ;-).
Flutterbear zegt
Tesla lijkt geen moeite te hebben met miljoenen EVs, ben benieuwd hoe lang Toyota 3x zoveel hybride verkopen vol kan houden.
CYBRTRK zegt
@willeme het klopt inderdaad niet. Toyota zegt dat 300.000 hybrid’s evenveel uitstoot besparen als 90.000 EV’s.
“According to Toyota’s calculations, three hybrid vehicles are “almost equel” to one electric car, comparing the carbon emissions reduced”
sportabgasanlage zegt
Zolang je in 90% van de bewoonde wereld niet makkelijk kunt laden, geloof ik dit wel. We kijken altijd naar zo’n verhaal met onze Nederlandse bril. Maar kijk bijvoorbeeld eens aan de overkant van de plas. In Groot Brittannië zijn enorme gebieden waar je nergens kunt laden. Sta je dan met je hippe EV.
pramm zegt
Exact… Want de huizen daar hebben geen stopcontacten!
faalhaas zegt
https://www.spritmonitor.de/en/evaluation/co2_efficient_cars.html
Ik blijf nog even met m’n Toyota hybride LPG rijden, scheelt bijna niks qua uitstoot tegenover een elektrische auto.
CYBRTRK zegt
Ik vind 51% meer uitstoot niet “bijna niks”
redbeams zegt
Reken de uitstoot voor de productie van de accu’s en stroom ook maar even mee.
CYBRTRK zegt
Prima doet dat dan ook maar bij de hybride auto voor de productie van de auto en de brandstof. Dan komt de uitstoot van een hybride nog steeds boven die van een EV
redbeams zegt
Heb je daar ook een berekening van dat het 51% meer is?
Een prius zou vervuilender zijn dan de productie van een hummer ivm de hybride accu’s.
Aangezien een ev nog veel meer en zwaardere accu’s heeft denk ik er anders over…maar ik zie het staatje van 51% graag middels een linkje 😉
steephh zegt
@redbeams
Je weet dat dat verhaal van die Prius vs. Hummer 14 jaar geleden al debunked is? :-) Mooi man, dat mensen dit nog steeds aanhalen haha 😂😂
Já, de productie van een BEV is schadelijker. Maar dat boeit niet zoveel.
Want tenzij je er NIET mee gaat rijden (LOL!) of je auto met minder dan 40.000 kilometer op de teller al naar de sloop brengt (wie doet dat?) is de impact van een BEV al snel erg groot. En hoe meer kilometers er mee worden gereden, hoe groter de impact.
https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/hoe-groen-is-het
redbeams zegt
Ik weet het en daarom zei ik al “zou”
Maar ik haal het expres aan omdat men er toen keihard overheen viel bij de prius en het oh zo erg vond maar nu met de bev’s wordt het onder stoelen en banken geschoven…meten met 2 maten?
steephh zegt
@redbeams
Het verschil met een moderne EV ten opzichte prius is dat de brandstofmotor vólledig weg is gevallen en vervangen is door enkel een elektromotor. Ja, het accupakket is een stuk zwaarder. maar de volledige motor, versnellingsbak en alles wat er bij hoort mist. Onder de streep zijn de verschillen niet zo extreem meer. En een beetje leuke stationwagon met brandstofmotor weegt ook al snel 1500kg.
Zeker wanneer je de hoeveelheid elektriciteit / energie meeneemt die wordt gebruikt om olie op te pompen, te raffineren tot benzine/diesel en te transporteren, dan is het plaatje bijzonder snel in het voordeel van de EV.
Het wordt dus ook helemaal niet onder stoelen of banken geschoven. Er wordt juist uitgebreid onderzoek naar gedaan en die kan je ook gewoon teruglezen.
redbeams zegt
@steephh
Productie van de accu’s blijft toch zwaar vervuilend…linksom of rechtsom maakt niet uit het blijft zwaar vervuilend om ev accu’s te produceren.
faalhaas zegt
Heb je ook data? Mijn geposte data geeft dat niet aan.
flow82 zegt
Dus wat Toyota zegt is dat in héél veel landen buiten NL/EU een hybride op dit moment nog de betere oplossing is om minder uitstoot te realiseren. Omdat EV’s in héél veel landen buiten NL/EU te duur zijn en de laadinfra ontoereikend is.
Ikzelf woon in Indonesië, en er is hier vrijwel geen laadinfra, EV’s zijn hier mede door belastingen duur, want EV’s worden hier gezien als luxeproduct. Buiten de provincie Jakarta zou ik niet snel gaan met een EV, vanwege 0,0 laadmogelijkheden. Erg praktisch is het niet, je moet er een conventionele auto naast hebben. En nog belangrijker, uitstoot van CO2 staat hier niet heel erg hoog op de politieke agenda. Brandstof is hier wel een stuk duurder geworden, c.a. 25~50% in de afgelopen maanden. Maar dat is onder druk van inflatie en het uitblijven van subsidies.
Ik deel dus de mening van Toyota dat Hybride systemen voorlopig nog de beste manier zijn om uitstoot te reduceren. In ieder geval in Indonesië.
Flutterbear zegt
De ontwikkeling van EVs is niet beperkt tot auto’s. Jakarta heeft enorm veel te winnen met scooters en stepjes.
Opbrengst van energie zit met zon, wind en thermal ook wel goed daar. Alleen de zak met geld nog.
schuimbekje3 zegt
eigenlijk is het heel simpel, de EV onder de 45000 euro is een auto voor mensen die geen auto nodig hebben. de range is te beperkt, de auto is 2 tot 3 keer zo duur, die kunnen met de afstand die afgelegd wordt beter met het OV of Ebike gaan.
echter deze mensen willen dat iedereen maat 41 schoenen gaat dragen want de gemiddelde voet heeft aan maat 41 genoeg… ja, jammer voor mensen die maat 42 tot 52 hebben.. ja maar mensen… de in-your-backyard-mensen. ‘ja maar thuis kun je bijladen’, nou nee, 80% heeft geen oprit.
sportabgasanlage zegt
Je begint met “eigenlijk is het heel simpel” en vervolgens komt er een onduidelijk verhaal over schoenmaten en achtertuinen. Wat wil je nou eigenlijk zeggen?
Flutterbear zegt
Geen oprit, drie kinderen, “vinexwijk”, geen supermarkt om de hoek en 200 km bereik. Bevalt prima! EV was nieuw slechts 35k in 2020. OV en eBike zijn beide geen optie.
Nu zeg ik niet dat het voor iedereen de oplossing is maar sommige zijn wel erg beperk in hun manier van denken. Je hoeft geen maat 44 schoenen te kopen voor die één keer per maand/kwartaal/jaar dat je 5 paar sokken draagt. Misschien kan je op een andere manier je voeten warm houden of huur iets..
mashell zegt
Toyota is bezig harakiri te plegen. Natuurlijk is EV op hun thuis markt met een elektriciteitstekort moeilijk en is de andere grote markt nog niet zover, maar ze zullen wel mee moeten. Hun hybride aandrijflijnen zijn ook al niet meer courant, ik maak me zorgen.
redbeams zegt
Ha wat grappig want de infrastructuur in NL kan het ook niet aan 😂
steephh zegt
@redbeams
Vooralsnog wel gewoon. Hoe dat er in de toekomst uit gaat zien is de vraag. We zullen wel moeten gaan uitbreiden, maar met name vanwege warmtepompen en in mindere mate voor BEV’s. Die laatste kunnen juist gaan helpen bij het ontlasten van het net. Zoek maar eens op V2H / V2G. Laden bij een overvloed van energie, terugleveren (en daarmee geld verdienen) wanneer de vraag hoog is.
janvb zegt
Toyota is allicht niet tegen EV’s en kan allicht gezien hun zeer lange ervaring met batterijen als het echt moet snel schakelen. Maar, Toyota zal evenzeer in zijn evaluatie naast de voordelen zeer grondig de nadelen van EV’s bekeken hebben. Zeg maar: het totaalverhaal. Iets wat in veel gevallen wanhopig uit de (main stream) pers gehouden wordt, of minstens onderbelicht lijkt. Misschien kan ook de autopers hier een sterkere duit in het zakje doen, er sterker ingaan tegen wat stilaan de “cancelcultuur” van de ICE’s wordt. Plugin hybrides – niet zaligmakend – combineren handig de 2. Zeker nu ze vlotjes over 80 km full elektrisch beginnen te gaan. In de steden rij je bijgevolg elektrisch…zonder meer al een EV. Maar als het even spannend wordt rij je gewoon verder, en op lange afstanden eveneens het comfort van de ICE. Tot slot: zelfs als héél Europa 100% plots zou overschakelen op EV’s, heeft dit slechts een zéér kleine invloed op de mondiale CO2-reductie. Dit besef is er ook (nog) niet. En daar gaat het grotendeels toch om, niet ??