Nu Akio Toyoda weg is, hebben ze ineens een andere mening. Toyota vindt EV’s nu plotseling wel belangrijk.
Uiteraard heeft elk persoon en ieder bedrijf een mening die strookt met de situatie. Dus iemand in een villawijk is eerder geneigd VVD te stemmen (“Gast, kerel, ik ga pas GroenLinks stemmen als er plastic in mijn kaviaarrrr zit!”), terwijl iemand die in een volksbuurt woont andere issues ziet en dus anders stemt.
Met automerken is het niet heel erg anders. Merken die een groot EV-programma hebben geloven in de elektrische auto. En merken die ernstig achter lopen, hebben zo hun bedenkingen. Het meest bekende voorbeeld is het onderwerp van deze ochtend: Toyota. Dat is het grootste automerk in 2022 ter wereld en ze weigeren bijna elektrische auto’s te maken. De enige die ze hebben is de dermate cryptisch naam gegeven Toyota bZ4X. Een compact crossovertje dat geen bakens verzet in zijn klasse, integendeel.
Moetje
Het was een soort ‘moetje’, die BZ4X. Een beetje zoals mijn vriendin de afwas moet doen. Dan laat ze twee, drie borden ‘per ongeluk’ vallen totdat ik het overneem, zeg maar. Maar de bureaustoel van de onlangs afgetreden Akio Toyoda is nog niet eens droog, of de nieuwe CEO gaat er vol overheen.
Hij heeft namelijk aangekondigd dat elektrische auto’s nu ineens wél belangrijk zijn en dat Toyota (en Lexus) zich ineens gaan focussen op het produceren van veel meer EVs. Zo komt er een compleet nieuw modulair elektrisch platform in 2026. Daar kan de nieuwe Toyota CEO nog geen details over geven, want hij wordt pas 1 april officieel geïnstalleerd. Zou het een grap zijn?
Het roer om: Toyota vindt EV’s toch belangrijk
Nee. Toyota gaat het roer omgooien. Dat zegt de nieuwe baas van het Japanse merk:
De eerste zakelijke hervorming is starten met de volgende generatie EV’s. Om meer interessante elektrische auto’s af te leveren aan klanten, moeten we de structuur van de auto en de mindset aanpassen. We moeten de manier waarop we zaken doen drastisch veranderen. Lexus heeft daarin een leidende rol.
Koji Sato, nieuwe Toyota CEO, vind EV’s ineens wel belangrijk.
Om met !@jaapiyo te spreken: Ouch! Shots Fired! Toyota geeft dus enigszins toe hopeloos achter te lopen en dus een verkeerde keuze gemaakt te hebben. Althans, als je kijkt naar wat de mogelijkheden zijn. De ontwikkeling van de waterstofauto gaat op dit moment minder hard dan de EV. En de tijd begint behoorlijk te dringen. Binnenkort mogen er geen auto’s meer verkocht worden met een verbrandingsmotor.
Logische zakelijke beslissing
Het is dus ook zeker geen milieuissue dat fabrikanten overstappen elektrische auto’s. Als je na 2030 auto’s wil verkopen, zijn EV’s simpelweg de enige mogelijkheid. Synthetische brandstoffen, waterstof en en de toverdrank van Panoramix zijn nu nog niet ver genoeg uitontwikkeld om een volgende generatie auto’s op te lanceren. Toyota vindt EV’s nu ineens interessant omdat het de enige mogelijkheid is voor hen om auto’s te verkopen over 10 jaar.
Tenslotte, we doen nu wel alsof Toyota NU ineens het licht heeft gezien, maar dat is hoogstwaarschijnlijk niet het geval. Zo had Toyota een tijdje geleden al een zwikje elektrische concept cars en zijn er behoorlijk wat EVs aangekondigd. Het is een beetje alsof een nieuwe trainer bij een club aankomt en nadruk legt op een verandering die zijn voorganger eigenlijk al had doorgevoerd.
Via: Automotive News Europe.
Meer lezen? Kennen jullie deze 13 vlotte Toyota’s nog?
mashell zegt
Tja, er was een reden dat de vorige CEO moest gaan wyberen. Die kan nu zonder gezichtsverlies in de RvC gaan en de nieuwe CEO kan de strategie omgooien.
rrfm zegt
Ik zie geen reden dat de ceo weg moest als ze onder hem en zijn visie de grootste autoproducent zijn geweest 3 jaar al als ik me niet vergis.
cloverleaf zegt
@willeme, beste quote van het jaar nu al!!!!
Geniaal: “ik ga pas groenlinks stemmen als er plastic in m’n kaviaar zit.”
Die ga ik erin houden als ik op een feestje weer zo’n zure zogenaamd deugende schijnheilige wereldverbeteraar tref. Een vriendin van m’n vrouw en haar echtgenoot zijn ook zo: kritiek op alles wat niet groen is maar nodig je ze uit vreten ze alle worst op!
RAW zegt
De volgende keer vegetarische worst serveren, dat zal ze leren ;-)
tenaci zegt
Ik vrees dat er allang plastic in kaviaar zit…..
doublechevron65 zegt
Kerel toch, vreten ze zomaar alle worst weg…
cloverleaf zegt
Ja echt he! Asociale Kaag adepten!
audirs3 zegt
Zo vreselijk, die democratie…
waterisnat zegt
Is er een verschil tussen VVD en Groenlinks dan? Sinds wanneer?
On topic; een nieuwe CEO die zegt het “anders” aan te pakken, wat een verrassing? De EV was (met logische tegenzin vanuit de ingenieurs die beter weten) al paar jaar geleden opgestart, maar deze Pipo mag het als zijn visie poneren. Helemaal niet afgezaagd.
gekketurbo zegt
De reden schijnt te zijn dat ze een IONIQ 5 uit elkaar hebben gehaald en geschrokken waren van hoeveel geavanceerder het platform was ten aanzien van hun eigen producten die nog in ontwikkeling zijn. Tevens is de kostprijs per auto van Tesla ten aanzien van Toyota de strop geweest voor mister Toyoda. De board is tot inzien gekomen dat ze een gigantische achterstand hebben op niet enkel Tesla, maar ook tot een directe concurrent als de Hyundai groep.
audirs3 zegt
Waterstof is voldoende ontwikkeld, maar zal door de wetten der Natuurkunde altijd onaantrekkelijk blijvend voor personen vervoer. Het zal altijd meer electriciteit kosten om groen te produceren. De energiedichtheid zal altijd lager zijn dan benzine. En in een compactere vloeibare vorm zal het nooit zo lang houdbaar zijn als een volle tank benzine door de extreem lage temperatuur die langzaam opwarmt en moet affakkelen. Het is alleen aantrekkelijk in een situatie waarin BEV vrijwel onmogelijk is, bijvoorbeeld luchtvaart of containerschepen. Zelfs zware trucks zie ik met de huidige ontwikkelingen gewoon overstappen op accu’s
steephh zegt
Ben wel benieuwd wat Scotty Kilmer hierop te zeggen gaat hebben. Voor wie ‘m niet kent, hij heeft ruim 5 miljoen subscribers op zijn YouTube kanaal en had vroeger best leuke interessante (en inhoudelijk de moeite waard) video’s met leuke tips om je auto te fixen.
De afgelopen jaren post hij ellenlange video’s met tientallen minuten gebrabbel die puur anti-EV zijn (zijn scams volgens hem) en het afkraken van ALLE autofabrikanten die de EV kant op zijn gegaan. Ondertussen draagt hij Toyota / Toyoda op handen en voeten omdat zij ook anti-EV waren en full-blown de waterstof filosofie uitdroegen. Aangemoedigd door hordes fans in de comments die hem als een soort heilige zijn gaan beschouwen. :p
Vooralsnog nog geen reactie van hem gezien. Lijkt wel een zure oude man te zijn geworden die niet tegen technologische veranderingen kan. Jammer. Gelukkig hebben we Chris Fix nog die zich wel met de inhoud bezig blijft houden. :) Iemand nog andere goede tips?