De VS is een geweldig afzetgebied voor autofabrikanten: je hebt één grote, uniforme markt vol bijzonder kooplustige consumenten, die Europa met gemakt overklast. Maar elk voordeel heb zijn nadeel; het volk is niet alleen kooplustig, maar ook dol op procederen.
Het zal je niet ontgaan zijn dat enkele jaren geleden plotseling allerlei verhalen over hangende gaspedalen/plotselinge acceleraties in de VS de kop op staken. Dit zogenaamde throttlegate zorgde (naast een vloermattenkwestie) voor veel onrust, crashes, zelfs enkele doden, mensen die geld roken en een CEO van Toyota die voor de ogen van de wereld in de VS diep door het stof ging.
Hoewel ik zelf mijn bedenkingen heb over de schuldvraag kon je er donder op zeggen dat er rechtzaken aangespannen gingen worden, ook al schikte Toyota reeds veel zaken. Eerder deze maand pleitte de eerste uitspraak hieromtrent (aangespannen door de familie van een vrouw die dodelijk met haar Camry verongelukte) Toyota vrij, waarmee er mogelijk een precedent werd geschept voor andere lopende zaken.
Mogelijk, maar niet zeker. Eerder vandaag werd namelijk de uitspraak van de jury in een andere Camry-throttlegate-zaak bekend, en dit keer was het wel kassa voor het slachtoffer en de nabestaanden. Zij zijn in één klap multimiljonair, want de rechter verordeelde Toyota in beide aanklachten tot het betalen van 1,5 miljoen USD, wat het totaal op 3 miljoen dollar brengt.
Het gaat hier om een zaak uit september 2007, toen een 76-jarige vrouw uit Oklahoma met haar op hol geslagen Camry met volle snelheid crashte. Hierbij raakte ze zelf gewond en kwam haar 70-jarige vriendin die naast haar zat om het leven.
Het is niet ondenkbaar dat meer schadevergoedingen zullen volgen, er loopt nog een aantal zaken. Toyota zal even door de zure appel heen moeten bijten op de markt waar het vorig jaar 2,08 miljoen voertuigen (meer dan een vijfde van de afzet) verkocht. Het zegt tot nu toe al 1,6 miljard USD aan economische schade geleden te hebben: no pain, no gain.
Alfarobert zegt
Toch raar dat auto’s hier in Europa haast nooit op hol slaan,een supermarkt inrijden,etc.Zal het niet aan de kwaliteit van rijlessen(bestuurders)liggen?
lambo4all zegt
@Alfarobert: dus jij twijfelt aan de rijvaardigheid van twee 70 jaar oude vrouwtjes in een camry?! Belachelijk…
Meer even serieus, 99/100 zaken zijn gewoon bestuurders fouten. Ook toevallig dat het bijna altijd oude vrouwetjes zijn.
melkkoe zegt
@Alfarobert: hier krijgt gewoon de bestuurder de schuld toegewezen
estoque zegt
Toyota in beide aanklachten tot het betalen van 1,5 miljoen USD, wat het totaal op 3 miljoen dollar brengt
USD = dollar.
sir_smokalot zegt
Thank you, captain obvious.
volvov70 zegt
Als ik op vakantie ga naar de VS huur ik een Toyota, crash ik hem, kom ik als miljonair terug!
G-Ammo zegt
Onzin allemaal.
‘Murica
Simpson zegt
Ik ben benieuwd hoeveel ‘slachtoffers’ hier ook maar een dollar van zien
560pkferrari zegt
Je zou er speciaal een toyota voor kopen…
rnej zegt
in het geval van de prius (en eigenlijk alle overige auto’s (DENK IK) )
de pook van de prius kan je naar links duwen en dan schiet ‘ie in z’n vrij.
je kan de startknop indrukken en dan gaat de auto uit…
allemaal dingen die die mensen dus niet gedaan hebben… hiermee praat ik niet goed dat een vastzittend gaspedaal retegevaarlijk is.. maar als je een beetje kan rijden dan los je dat zelf makkelijk op…
mashell zegt
@rnej: als het motormanagement systeem nog maar 1 ding doet gas geven en naar geen enkel input signaal meer luistert, dan help geklooi met de bak of sleutel ook niks. Is immers allemaal electronisch geregeld.
rnej zegt
@mashell: voor zover ik begreep was het probleem met de prius mechanisch. het gaspedaal zelf bleef steken, niet de “throttle-by-wire” input op de ecu.
de recall was ook om de gaspedalen te verwisselen voor een ander type..
tupperware zegt
@rnej:
Ze hadden ook gewoon op de rem kunnen trappen. AV heeft destijds de proef op de som genomen en het verschil tussen remmen met je poot vol op het gas en gas los was nog geen 2m. Een Prius heeft een failsafe systeem dat het gas automatisch terug neemt als je vol op de rem trapt.
Maar ja, Amerikanen hè.
rnej zegt
@tupperware: ’t is alweer een tijdje geleden.
bewijst maar weer hoe unfit to drive sommige mensen zijn…
het hoeft niet feilloos te gaan, maar mensen die hun stuur loslaten als ze schrikken mogen meteen het rijbewijs inleveren van mij :P
melkkoe zegt
@tupperware: en hoe denk je dat dat fail-safe systeem werkt? Juist elektronisch.
Zoals @mashell: al aangeeft: als het motormanagement systeem nog maar 1 ding doet gas geven en naar geen enkel input signaal meer luistert, dan help geklooi met de bak of sleutel ook niks. Is immers allemaal electronisch
Verder heb je wel gelijk dat (zeker in het geval van een prius en camry) het remsysteem altijd veel krachtiger is dan de aandrijving.
stephano zegt
Ik vind het een belachelijk systeem in de VS. Die vrouw mag gecompenseerd worden, maar voor geen cent meer dan de schade die ze heeft. De rest van het bedrag, als het dan toch betaald moet worden, zou als boete moeten gelden.
Een systeem waarbij mensen voor hun schade, voldoende geld kunnen krijgen voor de rest van hun leven zorgt ervoor dat mensen dit soort situaties gaan uitlokken!
mashell zegt
@stephano: en hoeveel is een mensenleven waard? Helemaal niets zoals jij lijkt te stellen of 3 miljoen zoals de rechter in de VS stelt? Als je buiten jouw schuld gewond of zelfs dood raakt is dat toch wel gederfde levensvreugde, daar mag best een prijskaartje aangehangen worden zodat de rest van je leven (of dat van je treurende nabestaanden) aangenamer kan worden zodat je gecompenseerd bent.
stephano zegt
@mashell: De ene vrouw is overleden, de andere niet en toch krijgen ze beiden 1.5 mil. USD. Kennelijk wordt hier door de jury geen onderscheid in gemaakt. Dan kan je niet stellen dat de schadevergoeding eerlijk is toegekend.
Overigens is er ook geen enkel bewijs dat haar auto iets mankeerde… Dit is puur gebaseerd op de statement van de vrouw achter het stuur. Dat soort dingen krijg je in een land waar ze nog jury rechtspraak kennen…
autogek123 zegt
Van de 103 onderzochte zaken bleek dat 102 er sprake van menselijke fouten was. Die ene was niet te achterhalen. Dus typisch Amerika weer: ” Ik ben niet voor mezelf verantwoordelijk”!
melkkoe zegt
today, tomorrow, to law court
rob68 zegt
Japanse ontwikkelings hulp aan die arme ami’s