Toyota wist vorig jaar een rondje Nordschleife volledig elektrisch in slechts 7:47.79 af te leggen. 74 tellen sneller dan het vorige record. Maar voordat iemand met elektrische wielen in de buurt kan komen van deze tijd hebben ze het zelf nog iets scherper gezet: coureur Jochen Krumbach deed het onlangs in 7 minuten en 22,32 seconden.
Volgens Ludwig Zeller, manager elektrozaken bij Toyota Motorsport, is de elektrische racer van Toyota met name op het gebied van koeling verbeterd. De temperatuur van de lithium-keramische accu en de elektromotor kunnen nu beter worden gereguleerd, waardoor het geen probleem was om het vermogen van 280 (375pk) naar 350 kW (470 pk) op te schroeven. Het koppel steeg met 100 Nm naar 900 Nm totaal en de accucapaciteit ging van 41,5 kWh naar 42 kWh.
Het lukte de 970 kilogram wegende TMG EV P002 hiermee 25 seconden sneller een rondje ‘Ring af te leggen. Sneller dan menig benzineracer, maar niet perse stiller. Een race-EV is absoluut geen geruisloze saaiheid op wielen. Bekijk en luister de video maar.
norge zegt
Zelfde geluid als het ijs wagentje vroeger maakte als hij bij ons door de straat reed ,wacht alleen op het belletje
Klassiekerrally zegt
Die auto lijkt een beetje op een Radical…
E34M5Touring zegt
@Klassiekerrally: Ik wou het net zeggen. Ik vind de gelijkenis opvallend.
Klassiekerrally zegt
@Klassiekerrally: Correctie… Lijkt VERDACHT veel op de Radical SR3:
bartjuh zegt
@Klassiekerrally: zou toch best kunnen dat die als basis hebbe en daar hun elektro meuk ingezet hebben.
sir_smokalot zegt
@Klassiekerrally: Dat komt omdat het er eigenlijk een is. Een Radical e-wolf welteverstaan. Zie ook de tags.
Mocht het sarcastisch bedoeld zijn, dan heb ik niks gezegd.
Klassiekerrally zegt
@sir_smokalot: Ik heb de tekst drie keer gelezen om te zien of ’t er in vermeld is, maar de tags heb ik niet gelezen :-)
laminaatplaat zegt
Staat gewoon op hun eigen website dat ze een Radical Chassis gebruiken voor deze auto, dus niet echt een wereld schokkende ontdekking.
http://www.toyota-motorsport.com/en/services-en/electric-vehicle-development-en/tmg-ev-p002-pikes-peak-en
CBR600rr zegt
Het lijkt wel een kart afgesteld voor in de regen qua opzet: bijna een vierkante opstelling van de wielen…
Simpson zegt
en als je de oplaad-tijd er bij op telt?
wheelzzz zegt
@Simpson: en als je de uitvind-tijd erbij zet? Nou? ;)
berlinetta zegt
Ik zit te hele tijd maar te wachten op dat ene schakelmoment. Moet er toch echt even aan wennen!
dbonline zegt
Die gaat wel knalhard tegen de zon in!
bullgod76 zegt
Kunnen ze dan dit Radical chassis onder hun Prius schroeven?
flippert zegt
Alsof al die bejaarden waar toojoota zich op richt dit iets kan schelen..
bullgod76 zegt
@flippert: Zo weer 1 die niet verder komt dan zijn eigen slaapkamer ;)
Toyota richt zich helemaal niet alleen op bejaarden, ook niet met hun Prius.
In het Japanse Super GT/GT300 kampioenschap racen ze namelijk met een Prius, al heeft de wel een V6 hybride aandrijving
benenwagen zegt
Hoeveel sneller/slomer is de toyota t.o.v. de Radical SR3 op de ring?
bullgod76 zegt
@benenwagen: de Toyota is ongeveer 30seconden langzamer
Dit zijn de tijden die er gereden zijn met een Radical:
* Radical SR8 = 6:55
* Radical SR8 LM = 6:48
benenwagen zegt
@bullgod76: Aardig knappe prestatie voor een elektrische auto!