De Japanners willen gewoon écht geen EV’s bouwen lijkt het wel. Volgens Toyota kan de verbrandingsmotor nog eens driekwart schoner dan dat deze nu al is.
Er is op dit moment een redelijke consensus dat de elektrische auto voor de korte termijn de beste oplossing is om de verbrandingsmotor te vervangen. Veel fabrikanten zitten op dit moment in een transitie naar EV’s. Met name de grote concerns hebben namelijk complete modelfamilies die enkel en alleen op elektriciteit rijden. Dank aan het i-Label van BMW en de EQ-modellen van Mercedes-Benz.
Toyota looptop dit moment echt ernstig achter. Nu lopen veel Japanse automerken achter met elektrische auto’s, simpelweg omdat hun markt veel groter is dan Noord-Europa. En in veel andere gebieden op deze aardkloot die gered moet worden is elektrisch rijden nog niet zo populair.
EV-allergie
Met name het gebrek aan elektrisch Toyota’s is bijna lachwekkend. Alsof ze een EV-allergie hebben. In plaats daarvan focust het merk zich op andere dingen. De Mirai is leuk bedacht, maar niemand koopt er eentje. Hyundai is ook een Aziatisch merk, maar die hebben simpelweg alles: benzine, diesel, hybride, plug-in hybride, waterstof en volledig elektrisch. Kijk, zo kan het ook. Maar Toyota houdt angstvallig vast aan de verbrandingsmotor.
Het begint dus nu bijna grappig te worden. Zo hebben ze nu een samenwerking met oliegigant Exxon om extra CO2-arme brandstof te ontwikkelen. Hier zijn twee redenen voor. Ten eerste: met betere benzine kan de huidige vloot auto’s milieuvriendelijker rond blijven rijden. Ten tweede om de consument een keuze te geven als deze geen EV wil. En dan heeft Toyota toevallig een heleboel modellen voor je in de aanbieding. Aha.
Exxon en Toyota: verbrandingsmotor kan schoner!
De benzine waaraan ze werken bestaat uit biomassa en ethanol. Het uiteindelijk doel is om de CO2-uitstoot van een auto terug te dringen. Volgens Exxons strategie manager Andrew Madden kan de CO2-uitstoot naar beneden gebracht worden met 75%. Oh ja, hij zei daar wel bij ‘op een dag’.
Op dit moment bevindt alles zich nog in de testfase, maar ze werken wel goed samen met Toyota-motoren (uiteraard). In eerste instantie moeten Toyota en Exxon de tchniek onder de knie krijgen. Vervolgens moeten ze een lobby starten om de politiek mee te krijgen. Op dit moment zijn juist veel overheden bezig om de elektrische auto aantrekkelijker te maken ten kost van de ouderwetse plofmotor.
Volgens Toyota en Exxon moten die overheden vooral kijken naar de complete levenscyclusemissies die verantwoordelijk zijn voor de afhankelijkheid van EV’s. Want het elektriciteitsnet wordt zorgt weer voor broeikasgassen, aldus het nieuwe duurzame duo (Toyota en Exxon, niet Jacobse en Van Es).
Op de afbeeldingen allemaal diverse Toyota’s. Als jij het model kunt raden van alle afbeeldingen, maak je kans op een gratis chatsessie met @nicolasr!
Via: Motor1
Richmond zegt
Zijn ze een beetje laat mee. Dit hadden ze al moeteb doen voor de eerste prius. Natuurlijk is het goed als het bestaande niet (volledig) geëlektrificeerde wagenpark schoner gemaakt kan worden. Maar als het alleen kan met nieuwe motoren dan los je niks op. Want als je al een nieuwe auto gaat kopen en je moet kiezen waarom dan een niet ev Toyota kopen? Dan moet je wel erg anti ev zijn of de Toyota moet belachelijk veel goedkoper worden. Want de lobby winnen ze niet. De efuel lobby is ook een wassen neus en die is nog maar net iets verder dan deze proef ballon van Toyota.
petroldrinker zegt
Ik betaal liever dubbel om dezelfde auto als ICE te hebben dan in een EV variant te rijden
Richmond zegt
Met welk nut? Om de “ervaring” van de ice te behouden? Stel over 10 jaar kosten ev net zoveel en hebben ze net zoveel bereik en duurt laden net zo lang als tanken? Welke reden is er dan nog om ice te blijven rijden? Her geluid?
petroldrinker zegt
De ervaring, geluid, trillingen, klappen met schakelen, de geur, moet ik nog doorgaan?
Richmond zegt
Kun je ook van een stoommachine krijgen daar wil je ook niet meer in rijden
Johanneke zegt
Wel vet hoor, instant koppel. Oh wacht..
Richmond zegt
Ik snap wel wat je bedoelt en voor de leuke auto’s die ook daadwerkelijk een geluid maken dat de moeite waard is om te luisteren geeft dat idd beleving. Maar voor het gros van het wagenpark gaat dat niet op. En daar ga je geen beleid voor maken of lobby mee winnen.
Stefje zegt
Ik zou als dienstwagen prima een ev willen rijden, maar ik rij meerdere keren per week 400km op hoge snelheid (want Duitsland) en dat gaat gewoon niet met een ev. Dus nu rij ik diesel hybride voor de extreem lage bijtelling maar een bizar hoog verbruik (1 op 11) want ik zeul al die batterijen voor niks mee. Daar gaat het mis. Ook met puur 130 red je het gewoon niet qua afstand. En tijd is juist waarop ik niet kan en wil inboeten. Dat kost per week gewoon minstens 2 uur privé extra, en tijd heb ik al amper.
utregcity zegt
Of een paard. Die klapt, trilt en geurt ook. Rijden we ook niet meer mee doordeweeks. Begrijp er ook niets van. Nooit een ICE meer voor mij.
Homer55 zegt
Unne dooie perd kunde nie meer tot leven wekke. Kunde nie oaan sleutele en klapt, trilt en geurt op een appels en peren manier vergeleken mee unne ICE.
melcon zegt
De stoom machine, het standaard “weer woord” van de fanatische bijna religieuze EV aanhanger (in het geval van een Tesla zou je het zelfs religieus kunnen benoemen). Allereerst is een stoom machine statisch (d.w.z. niet verplaatsbaar), waar je eigenlijk naar wil refereren is stoomauto. De stoomauto dateert van +/- 1760 en was lange tijd vrij dominant. Als je wil refereren naar een voorgaande vorm van vervoer dan is het paard en wagen, maar dan gaat je vergelijking uiteraard helemaal mank omdat je dan niet eens appels met peren vergelijkt.
Aan het eind van de 19e eeuw kreeg de stoomauto pas serieuze concurrentie van de elektrische auto en de auto met verbrandingsmotor. Uiteindelijk werd de auto met verbrandingsmotor dominant omdat de elektrische auto met vergelijkbare nadelen kampte als de stoomauto (hoog gewicht, beperkte actie radius, lange laadtijd c.q. lange opstarttijd na afkoelen). In principe gelden deze nadelen natuurlijk nog steeds voor de EV maar zijn ze wel dusdanig afgenomen dat we er omheen kunnen plannen / mee kunnen leven.
Let wel, we hebben het in alle drie de gevallen over een auto, alle drie aangedreven door een motor (verbrandingsmotor, elektromotor, expansiemotor), alle drie voorzien van een vorm van energie opslag (brandstof, elektriciteit, kolen). Het is evident dat een stoomauto niet meer relevant is. Het verschil tussen brandstof en EV is echter van een hele andere orde en voor beiden kun je prima beargumenteren waarom je de één verkiest boven de ander.
Het roepen “in een stoommachine wil je ook niet meer rijden” is simpelweg geen argument maar een drog redenatie. Ik mag hopen dat je zelf ook in ziet dat je daarmee niet iemand gaat overtuigen om EV te rijden als dat je sterkste argument in het voordeel van de EV is.
Alles hangt sterk samen met wat je zelf wel en niet belangrijk vind en ook zeer sterk wat binnen je portemonnee past. Voor de goede orde, ik ben niet voor of tegen EV of brandstof, je moet gewoon zelf kiezen wat bij je past en vooral niet een EV gaan rijden omdat je denkt dat je daarmee het klimaat redt want vervoer over weg heeft in NL maar een heel beperkt aandeel in de totale uitstoot. Dan kun je beter je huis isoleren, zonnepanelen op je dak gooien, zo weinig mogelijk producten uit landen afnemen met een hoge klimaat impact (China), hopen dat de overheid opschiet met groene energie opwekking en groene landbouw. En dan nog hebben we als NL super weinig impact op het geheel omdat we al het braafste jongetje van de klas zijn en onze besparing globaal marginaal invloed heeft.
Als je dan al wil beargumenteren doe dat dan met de echte voordelen, stil, comfortabel, binnen de stad lekker snel, als je zonnepanelen hebt en overdag kan opladen kun je heel goedkoop dan wel gratis opladen afhankelijk van de hoeveelheid panelen en het jaar getijde en zolang de salderingsregeling er nog is maakt het zelfs niet uit wanneer je laad. In theorie is het onderhoud goedkoper, mits alles heel blijft (een defecte elektromotor of accupakket is natuurlijk wel even slikken buiten de garantie).
Nadelen zijn er natuurlijk ook, beperkte actie radius als je wat sneller rijdt op de snelweg, of als je met een flinke caravan naar vakantie land van bestemming af reist, als je laad mogelijkheden beperkt zijn (wat voor een groot deel van NL geld, niet iedereen heeft een laad mogelijkheid thuis of op het werk of een eigen oprit) is een EV ook lastiger, niet onmogelijk. Geen enkele vorm van beleving, ja het is snel maar het verveelt ook snel dus geen beleving. En dan heb je uiteraard ook nog de prijs van een EV, voor 40-50k kun je heel lang een brandstof auto rijden, als je de afschrijving ook nog mee neemt wordt die termijn nog veel langer. Zie ook voorgaande bericht over rijken kunnen EV rijden, armen niet ;-).
Wat ik je vooral wil mee geven, probeer niet alleen van uit je eigen perspectief te denken en laat mensen in hun waarde. Als iemand liever in een leuke brandstof aangedreven auto rijdt vanwege de beleving laat hem lekker. Als iemand de keus maakt om 40k-50k per jaar te weg te tikken in een diesel laat hem lekker. Je hebt er zelf geen last van toch? Uiteraard geld dat andersom ook, bij EV berichten zie je ook wel EV haters waarvan ik denk je hoeft geen bericht te plaatsen, als iemand gelukkig wordt van EV (ongeacht of die hem leased of niet), laat hem lekker.
steephh zegt
@melcon Mooi stukje!
Wel opmerking nog: nieuwe EV vs nieuwe ICE, daar kun je niet heel lang brandstofauto van rijden. Tenzij je natuurlijk een tweedehands ICE gaat vergelijken met een nieuwe EV. Maar goed alles hangt uiteindelijk af van wat je met wat vergelijkt. Belangrijk is iig om de TCO te vergelijken. Handige tool daarvoor: https://www.iselektrischgoedkoper.nl/
En beter kan je stellen: rijken kopen nieuw, armen kopen 3e/4e/5e hands. En gezien het aanbod van EV-occassions nog niet zo hoog is maar de vraag wel, kopen armen vooralsnog gewoon brandstofauto’s.
Verder helemaal met je eens dat je geen discussie kan voeren over het stuk emotie, dat is namelijk subjectief en voor iedereen anders. Ik probeer zelf zoveel mogelijk op basis van inhoud (dus niet wat over gevoel gaat) de discussie te voeren. :-)
melcon zegt
@steeph Uiteraard geredeneerd vanuit de huidige auto door rijden, als je blanco begint wordt het rekensommetje uiteraard anders :-).
Pino zegt
De herrie, de stank, de vernedering bij de verkeerslichten, de benzine over je handen bij het tanken.
baardmijt zegt
Vernedering bij verkeerslichten… Niet iedereen in het verkeer is 16. Ben je er echt mee bezig of iemand anders sneller is?
Als je het daadwerkelijk voor elkaar krijgt benzine over je handen te krijgen bij het tanken verdien je wel een smalend lachje, dat dan weer wel.
Maar een EV is efficiënter, prima. En voor dagelijks verkeer op termijn waarschijnlijk de betere keuze. Ook prima. Maar efficiënt is niet per definitie leuker. Sneller is ook niet altijd leuker. Ik heb een aantal wat oudere en behoorlijk oude voertuigen, wat tweetakts, sommige zijn langzaam, veel handelingen om het ding gaande en in de goede richting te houden. Daar kan ik intens van genieten. Ik begrijp dat anderen liever moeiteloos en efficiënt van A naar B willen, maar dat geldt niet voor iedereen.
Homer55 zegt
He tried, he failed. Benzine over je handen is wel een goeie… Er zijn ook een paar die gelukkig in een EV rijden omdat ze 3 minuten tanken in weer en wind verschrikkelijk vinden, snapte….
maotje zegt
Dat is bij nieuwere auto’s ook alleen maar steeds minder geworden.
misterBo zegt
gaat erom dat er ook mensen zijn die het kotsbeu zijn dat de overheid steeds verder in ons privé-leven duikt en keuzes gaat bepalen. En ondertussen diezelfde overheid (inclusief koningshuis) voor ongeveer iedere scheet de vervoermiddelen gebruikt (auto’s met dikke motoren, vliegtuigen en plezierjachten met dikke motoren) die ze ons willen verbieden (omdat anders de wereld vergaat).
Elektrisch is gewoon heel interessant voor fabrikanten (want veel meer marge en supersimpel om te maken) en overheid (alles electronisch, perfect mensen te volgen of jouw auto op afstand uit te zetten)
Pino zegt
Precies. Elektrisch rijden doe je alleen op de kermis! Moet wel bekennen dat ik het nog nooit geprobeerd heb.
Wacht, praat ik nou over mezelf, of….
petroldrinker zegt
Ik ben denk ik een japanner dan, ook ik blijf nog net zo anti EV’s als dat ik 10 jaar terug was ondanks vele geprobeerd te hebben…
tenaci zegt
Jaja, weten we inmiddels. Afzeiken van EV’s ook al een tijdje vrijwel je enige bijdrage aan dit blog. Begint zo langzamerhand een beetje afgezaagd te worden. Zit je hier nog voor je plezier?
petroldrinker zegt
Als het over mooie benzine motoren en merken gaat zeer zeker wel ja, zodra het over millieu en andere onzin gaat kan het me gestolen worden
Paul58 zegt
Waarom dan zoveel reageren in topics die je gestolen kunnen worden? Ik kan dat simpelweg niet begrijpen. Ik heb zelf niet zo veel met Japanse en Franse auto’s, in die topics kom ik dan ook zelden tot nooit. Geniet gewoon lekker van mooie benzinemotoren en laat andere genieten van ander spul. Snap dat overdreven gedoe van galspuwen nooit.
steephh zegt
@kevin1989 mooi gezegd!!
Ik reageer met name in de EV topics omdat daar een groot deel van mijn interesse daar naar uit gaat. Nieuwe technologie, dus super interessant, interessanter voor mij dan de zoveelste uitgemolken supercar die ik toch nooit kan betalen of een saaie doorsnee gezinswagen met brommermotor. Waar ik verder graag over lees zijn de occassie topics én de adviestopics, ombouw- en reisverslagen.
Maar goed, terugkomend op de EV topics: daar vind je altijd dezelfde zuurpruimen die vaak hun gal aan het spuwen zijn, boos op de wereld. Veelal met standdpunten die aantoonbaar niet waar zijn, vaak niet eens onderbouwd. Dan kan ik het niet laten om dat te nuanceren.
Omgekeerd zie je het eigenlijk nooit. Geen EV-aanbidders die onder elk topic roepen hoe slecht de brandstofauto is, hoe stom de politiek is dat we nog niet nu al verplicht EV’s rijden. Het begint veelal met mensen die onzin roepen en waar mensen dan genuanceerd op in gaan. Soms met wat weinig aandacht voor de personal space van de petrolhead, maar aan de andere kant snap ik ook wel dat als mensen er zo hard in gaan, de ander dat net zo goed doet.
Ga je je toch afvragen of mensen zoals @petroldrinker het gewoon leuk vinden om te trollen. Ik zou er iig persoonlijk toch wel moe van worden om in elk topic wat me totaal niet boeit een reactie te plaatsen over hoe stom ik het wel niet vind.
maotje zegt
De toekomst van je kinderen, (eventuele) kleinkinderen, neefjes en achterneefjes kan je ook gestolen worden? Interesseert je niet dat je een slechtere leefomgeving voor ze achterlaat?
Pino zegt
Dan heb ik slecht nieuws voor je …
Johanneke zegt
Ford flexifuel belde.
micrak11 zegt
Saab bio-power ook
rismo zegt
Perfecte technologie om mijn BMW tune zowel op e85 als op normale benzine te kunnen tunen ;-)
touareg zegt
In Japan kijken ze anders naar Energie en opslag er van.
giulia64 zegt
Exxon wist rond 1960 al dat co2 een enorm probleem was (toen al) en een crisis ging worden. En hebben toen besloten om alles op alles te zetten om maatregelen te voorkomen. Ik heb dus alle vertrouwen in dit bedrijf…
En Toyota mag van mij de Mirai blijven maken. Echt een mooie auto.
tenaci zegt
Ja verdorie, dat is waar ook, laatst een docu van gezien. Wel erg schijnheilig dan dit…
Polo Fun zegt
Die landen die zijn slim; eerst even de kat uit de boom kijken. Nu is iedereen aan het morren en torren met elektrische daken enz. Maar wie weet komt er op het laatste moment iemand met het winnende antwoord op ev´s ed. Daar kun je je wegen en autobeleid herstructureren en doorvoeren. De prijzen zullen denk ik laag worden waardoor veel mensen hierdoor van het mooie natuur genieten, die God ons gegeven heeft…
Pino zegt
Trivant-vraag, editie 2035:
Toyota was:
A. Een door de zee opgeslokt Japans eiland
B. Een anime-karakter
C. Een Japans automerk dat niets zag in elektrificatie
D. Een Japans automerk dat dacht dat waterstof de toekomt voor auto’s was
monsieurleloure zegt
Terwijl Volkswagen aangeeft om niet binnen de gestelde tijd aan de Euro 7 te kunnen voldoen flikt Toyota het gewoon weer even.
flyerbunch zegt
Wat dan met het vorige persbericht van Toyota dat ze 60 EV modellen wilde maken?