Met de nieuwe Toyota Venza ben je helemaal het premium mannetje (m/v).
Er gaan dagen voorbij dat de Toyota Venza niet behandeld wordt op Autoblog. Daar is een heel goede reden voor, want de auto is namelijk nooit in Nederland geleverd geweest. En in tegenstelling tot een Toyota Starlet Glanza V kon je de auto nooit in Gran Turismo digitaal over de Apricot Hill Raceway jagen.
Korte opfriscursus
Daarom even een korte opfriscursus voor aspirant Venza bestuurders. De eerste generatie Toyota Venza (AV10) kwam in 2008 op markt. De Venza stond op de bodemplaat van de Camry (XV40) en maakte ook gebruik van diens techniek.
De instapmotor was een 2.7 viercilinder, tegen meerprijs kon je een 3.5 V6 krijgen. De Venza was een soort crossover-dinges-geval en bleef in productie tot 2015. De Venza kreeg geen opvolger. Niemand heeft geprotesteerd. Sterker nog, de Toyota-dealers hebben er een paar jaar over moeten doen om de voorraas 2014 en 2015 modellen te slijten.
Gloednieuw
Tot nu! Want dit is de gloednieuwe Toyota Venza! Mocht de auto je bekend voorkomen, dan kan dat kloppen. In tegenstelling tot de vorige generatie heeft Toyota wat minder zijn best gedaan. Het is namelijk gewoon een Toyota Harrier. Om het lekker verwarrend te maken, de Harrier was vroeger de Japanse versie van de Lexus RX. Na twee generaties werd de Harrier een soort grote luxe RAV4.
Tussen RAV4 en Highlander
Zo kun je de Toyota Venza dan ook een beetje het beste beschouwen, een model boven de RAV4, maar onder de Highlander. In technisch opzicht is er niet veel spannends te melden. De auto staat op het TNGA-platform en biedt plaats aan vijf personen.
Hybride
De Toyota Venza heeft een atmosferische 2.5 viercilinder, gekoppeld aan een elektromotor. Een hybride aandrijflijn, dus.. De combinatie is goed voor 218 pk. De auto is in principe voorwielaangedreven, maar de achterwielen kunnen bijspringen als de omstandigheden daarom vragen. Niet heel spannend, gewoon keurig.
Rebadge
Qua design is het duidelijk dat er sprake is van een rebadge. Wie aandachtig de Toyota Harrier bekeken heeft, zal misschien een paar kleine wijzigingen zijn. Waarschijnlijk niet. De auto zal in de States zo’n 30.000 dollar gaan kosten. Of de Toyota Venza (of Harrier) ook naar Nederland komt, is niet bekend.
florisje zegt
Jemig die kan er ook nog wel bij. RAV4, deze, Highlander, Fortuner, LC Prado en de reguliere LC.
b088y zegt
@florisje: wat is het verschil tussen LC Prado en LC? Ik dacht dat de LC in sommige landen onder de naam Prado werd uitgebracht?
florisje zegt
@b088y: De Prado is een stuk kleiner, in principe even groot als een Fortuner.
karaya zegt
Zou de definitie van premium wel eens willen weten.
emping zegt
@karaya: van de beste kwaliteit.
frank2b zegt
@karaya: mooiere plastics.
poes zegt
Mooie wagen wel. Fijn formaat. De zoveelste SUV inderdaad, maar goed, dat wil de markt. Zou wel leuk zijn als deze ook naar NL komt.
cossiekiller zegt
Gelukkig is dat Venzavirus geen wereldwijd succes geworden !!
Vermoedelijk hebben de malariapilletjes geholpen ..
Helpt ook tegen cornholio ..
baklava zegt
Die bekerhouders ook echt. MURICA #1
Loek zegt
Met de nieuwe Highlander in Nederland zou dit ook een leuke aanwinst alsook leuke afwisseling in het straatbeeld zijn.
Toch vraag ik me bij deze, de Highlander, de Camry en de Ford Explorer Hybrid af: wie koopt dit in Nederland? Ondanks de hybride zooi is het niet bepaald een koopje en Nederlanders zijn volgens mij vrij simpel in het dan snel overstappen naar Audi of Mercedes.
fanboy zegt
Heeft denk ik meer met Europese goedkeuring te maken. Als je die eenmaal hebt, misschien voornamelijk voor andere landen, dan kun je hem hier net zo goed verkopen. Hij zal dan niet in iedere showroom te vinden.
gregorius zegt
Het zijn in Amerika gewoon goedkope auto’s. Vrij standaard: maar een paar uitvoeringen. Kan snel geleverd worden, niks bijzonder. Ook erg makkelijk in de lease: er zijn maar een paar uitvoeringen; kan je makkelijk vervoeren, managen en uitleveren. Alles ten goede van de prijs.
Hier komt er een zwik BPM op. Het is opeens een ‘dure’ auto om te hebben. En als je dan een dure auto wil hebben, dan wil je opeens meer keuze en ook het gevoel wat bij een dure auto hoort.
Dus nee, dit kan geen succes worden in NL.
gregorius zegt
Wat is dat toch met Toyota en dashboards.
Ze hebben zo veel verschillende dashes en ze zien er allemaal goedkoop uit.
Deze ook weer: prima stijl elementen: een strak dashboard met in het midden een soort van predator mond waarin het middengedeelte mooi in verdwijnt…. en dan mikken ze er een gigantisch widescreen-ipad op dat er totaal niet bij past. En dan ook nog met extra grote goedkope randen. Ziet er toch niet uit?
En dan nog het stuurwiel. Het standaard Toyota stuurwiel dat bij de introductie in 1995 er al oud uit zag.
Verder is het inderdaad een 13-in-het-dozijn auto: precies waar Toyota voor staat in Amerika: een auto zoals je een pak melk koopt.