Toyota is goed bezig met kleine, geinige autootjes de laatste tijd. Vanaf april hebben ze weer een nieuwe telg ter beschikking; dan kun je bij de dealer aankloppen voor een Urban Cruiser, een rasechte crossover voor het snoepprijsje van €19.990.
De Cruiser heeft een 1.3 Dual VVT-i benzineblokje onder de kap met 100 pk en 132 Nm. Mede dankzij een Stop & Start-systeem gooit deze elke kilometer slechts 129 gram CO2’tjes de lucht in, wat in ons leuke landje betekent dat er een fiscale bijtelling van 20% genoteerd wordt. Als er heel veel mensen komen zeuren om een dieselversie, dan komt Toyota wellicht ook nog met een 1.4 D-4D-F op de proppen. Deze zal uitgerust zijn met AWD.
Elke Urban Cruiser krijgt onder andere 16″ velgen, leren stuurwiel, elektrische en verwarmde buitenspiegels, airco en een radio/CD-speler met MP3 en Bluetooth. Voor €1.360 krijg je een Dynamic-versie met hoogglans wieltjes, automatische airco en keyless go. Vind je het allemaal nog iets teveel geld, wacht dan nog even tot de zomer; dan volgt er een instapversie die ongeveer €18.000 moet opbrengen.
Toyota Urban Cruiser: stoere zuinigheid
Toyota breidt haar gamma uit met de Toyota Urban Cruiser. Een compacte crossover met een totaal nieuwe dimensie: stoer én zuinig. Met dank aan de Toyota Optimal Drive technologie heeft de Urban Cruiser een CO2-uitstoot van slechts 129 g/km. Hierdoor heeft de zakelijke rijder een fiscale bijtelling van 20%. De Urban Cruiser combineert stoere looks en rijplezier met lage verbruikscijfers. Het lage verbruik wordt aangevuld met lage vaste kosten. Op het gebied van veiligheid scoort de Urban Cruiser ook hoge ogen. De crossover heeft maar liefst zeven airbags – waaronder een knieairbag – en is standaard voorzien van Vehicle Stability Control en Traction Control.
De vraag naar zuinige auto’s groeit sterk, maar tegelijkertijd wordt er wel steeds meer van deze auto’s verwacht. Dat ze in de stad goed uit de verf moeten komen spreekt voor zich. Maar ook op de snelweg moeten ze goed presteren. Toyota’s nieuwste model, de Urban Cruiser, voldoet precies aan deze eisen.
Automobilisten die zich regelmatig in drukke steden begeven, zijn echter bijzonder veeleisend. Wat ze zoeken is een individuele uitstraling, gecombineerd met praktische bruikbaarheid: de auto moet immers in de stad niet te groot zijn. Deze groep automobilisten houdt bovendien niet van verspilling: hun auto moet zuinig en schoon zijn.
Met zijn compacte buitenafmetingen en stoere uitstraling is de Toyota Urban Cruiser een opvallende nieuwe uitdager op de markt. Niet conventioneel, maar met krachtige looks. Wat wel vertrouwd is, is de kwaliteit van Toyota.
Toyota Optimal Drive
Vooralsnog is de Toyota Urban Cruiser verkrijgbaar met een 100 pk sterke 1.3 Dual VVT-i benzinemotor die ontwikkeld is volgens de principes van Toyota Optimal Drive: minder CO2-uitstoot en brandstofverbruik met meer vermogen en rijplezier. Een nieuwe handgeschakelde transmissie met zes versnellingen met standaard Toyota’s Stop & Start-systeem zorgen voor een gemiddelde CO2-uitstoot van 129 g/km. Dat resulteert in een fiscale bijtelling voor zakelijk rijders van 20% in plaats van 25%.
De Urban Cruiser 1.3 VVT-i heeft een maximumvermogen van 74 kW/100 pk bij 6.000 tpm. en het maximumkoppel van 132 Nm wordt bij 3.800 tpm bereikt.
Indien blijkt dat er voldoende marktvraag is naar een dieselvariant van de Urban Cruiser, dan zal deze versie in een later stadium op de Nederlandse markt worden geïntroduceerd. Dit is de Urban Cruiser met 1.4 D-4D-F dieselmotor die is voorzien van All Wheel Drive (AWD).
Stop & Start
Het Stop & Start-systeem, een onderdeel van Toyota Optimal Drive, levert in combinatie met de handgeschakelde transmissie met zes versnellingen een belangrijke bijdrage aan de lage CO2-uitstoot van de Urban Cruiser. Het systeem schakelt de motor automatisch uit als de Urban Cruiser stilstaat en de bestuurder de transmissie in neutraal heeft gezet en de voet van de koppeling heeft gehaald. Trapt de bestuurder de koppeling weer in om de eerste versnelling in te schakelen, dan wordt de motor automatisch weer gestart. Dat gebeurt welhaast onmerkbaar in een fractie van een seconde.
Complete uitrusting
Bij zijn introductie is er keuze uit twee aantrekkelijk uitgeruste uitvoeringen. De eerste is de Aspiration, de tweede de Dynamic.
Urban Cruiser Aspiration
De compleet uitgeruste Aspiration heeft een consumentenprijs van 19.990 euro inclusief BTW en BPM en is standaard voorzien van 16” lichtmetalen velgen, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels met geïntegreerde richtingaanwijzers, een dakspoiler, een in hoogte en diepte verstelbaar stuurwiel dat met leder is bekleed, een radio/CD-speler met MP3-aansluiting, Bluetooth®, zes speakers en stuurwielbediening, handmatig bediende airconditioning, elektrisch bedienbare ramen vóór en achter, VSC (Vehicle Stability Control) en TRC (Traction Control) en zeven airbags, waaronder een knieairbag.
Urban Cruiser Dynamic
Op de Urban Cruiser Dynamic zijn 16” lichtmetalen velgen met hoogglans gemonteerd. Bovendien zijn Climate Control, privacy glass achter en smart entry inclusief startknop op deze uitvoering standaard. Deze Dynamic uitvoering heeft een meerprijs van 1.360 euro inclusief BTW en BPM.
Na de zomer volgt een lager geprijsde instapversie van de Toyota Urban Cruiser, die rond de 18.000 euro gaat kosten. Als dealeroptie is een Full Map navigatiesysteem met Bluetooth® handsfree systeem verkrijgbaar en lederen bekleding.
De Urban Cruiser staat vanaf begin april bij de Toyota dealer.
Stancke zegt
Leuke voorkant
TeunGSRD zegt
Slijm slijm hijg hijg voor toyota…
Hemstra zegt
Mooi ding! Nissan Qashqai killer? of is ie daar te klein voor?
fjc zegt
tsja wat moet ik er van zeggen
zit er wel leuk uit
AutoInformatief zegt
Dit ziet er leuk uit zeg! Maar inderdaad wat is de concurrentie? Ik kan uit de foto’s niet echt opmaken hoe groot de auto is?
onurr zegt
ik denk dat ie kleiner is dan de qashqai
Benjamin1 zegt
Mooie auto, maar wat een reedt. Als deze auto een mens zou zijn zou het een fat ass zijn
Wover zegt
Hoezo niet gratis?
lincoln zegt
visueel lage raampjes ..
kwaaie kop eraan plakken ..
en we hebben een regelrechte “cross-over” ..
(just another car dudes .. no more no less) ..
Eelco zegt
Erg leuk ding! Ik vind dat Toyota erg goed bezig is de laatste tijd, veel mooiere en aansprekendere modellen dan vroeger en lekker zuinige (en toch krachtige) motoren. 100pk uit een ongeblazen 1.3 blokje vind ik toch knap!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Concurrent van de onvolprezen Kia Soul??
Dan is ‘ie wel duur!!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Ah, ik snap hm al!!
Met zo’n prijs zijn ze natuurlijk PREMIUM!!
WHOAHAHAHAAAAAAAAA
C6.R zegt
Dit is toch gewoon een gerebadgede Daihatsjoe Materia? Been there done that, NEXT!
tom zegt
alvast mooier dan die rare beemer
Citrofiel zegt
“Vind je het allemaal nog iets teveel geld, koop dat een Citroën C3 Picasso.” ;)
Nee, het is serieus best een leuk autootje.
@ C6.R; Absoluut niet.
yns zegt
hij heeft iets van de suzuki sx4 uhmmm
Roger zegt
Ben het met onurr eens; een gekrompen Qashqai.
Jesper zegt
Er komt zowieso al een 1.4 D-4D, en zover ik weet ook in de 20% bijtellings categorie. Hij zal indd gaan concureren met o.a. de Kia Soul en de Suzuki SX4, en vast nog wel enkele anderen waar ik ff niet op kom.
Ik heb er al enkele meters in gereden en laat me je zeggen dat hij met die 1.3 100pk uitstekend van zijn plaats komt, ik denk dat ik hier een leuk demootje aan ga hebben ;)
@ C6.R: Je zou toch moeten weten dat Daihatsu en Toyota niet (meer) platvormen etc delen… :roll:
C6.R zegt
@ Citrofiel, ok op 110% gekopieerd die geef ik je! ;)
RenesisHP zegt
Dit ziet er lekker stoer uit. Erg geslaagd en leuk.
Als je de auto in delen gaat bekijken zie je veel lelijke punten. Als je de auto in een deel gaat bekijken klopt het geheel.
rakim zegt
kia soul (kugh) killer
bozewolf zegt
De Urban Cruiser zal me de reet roesten, maar wat een fantastisch kleurtje heeft dat autootje zeg. Geweldige teint.
Rick dos zegt
O. Wacht.
Wacht even. Ja. Ik denk het. Ja. Ik denk dat ik een Toyota wel leuk vind.
Rick dos zegt
O nee, wacht even. Nu is het gevoel weer weg.
Er zat een boertje dwars.
Never mind, carry on.
007 zegt
wat ik me nu afvraag : waarom al die kleine modellen van toyota? zijn ze zichzelf nu niet aan het beconcurreren? met de hoge ontwikkelingskost van elk model erbij vraag ik me af of ze niet in hun eigen huidige aanbod klanten aan het wegtrekken zijn…
iQ,
Aygo,
Yaris,
Auris,
Urban Cruiser
is dit niet wat teveel van het goede in eig maar één marktsegment?
mark zegt
@ 007
IQ en AYGO zitten in het zelfde segment maar daar heb je ook alles mee gezegd, waar de AYGO meer een budgetauto moet zijn voor de particuliere markt die veel mensen kopen ipv van een even dure ocassion, daar is de IQ een hoger geplaatste auto met meer luxe en meer een concurrent van de smart. Deze moet ook zakelijk meer gaan doen.
De Yaris en de Urban Cruiser zitten ook in het zelfde segment, maar zijn ook 2 hele verschillende auto’s met allebei andere concurenten.
De Auris staat hier helemaal los van.
Toyota probeert gewoon voor elke auto een concurrent aan te bieden.
Jerro zegt
Het is inderdaad net de Daihatsu materia!
Zou er dan niemand bij toyota gezien hebben dat die toch niet zo aansloeg? of zijn er infiltranten van concurrenten aanwezig bij toyota;)
Beetje klein om stoer te zijn,….
w0o0dy zegt
@Jerro: Daihatsu is ook nog eens van Toyota…..
kenneth zegt
19.990euro=over de 40.000 guldens…voor een 1.3?
L-Fred zegt
ik kijk op een breedbeeldscherpje en die kont is me toch breed! :-)
sw zegt
Ik zag deze auto IRL op het autosalon van Brussel, en ik kan jullie verzekeren dat hij zeker niet kleiner is dan een Nissan Qashqai. Deze auto ziet er echt goed uit, ook vanbinnen. Wat mij tegenvalt is de kleine kofferruimte en de motorkeuze. Op het salon begonnen ze tegen mij te zeiken over CO2 uitstoot en eco-label enzovoorts dergelijke nonsens. Ik heb wel interesse om deze auto te kopen, maar dan met een krachtigere motor, minimum 120 pk. Ik heb graag dat het goed vooruit gaat en wil probleemloos een tractor kunnen voorbijsteken. Met een kleine 1300 CC motor gaat dat niet lukken vrees ik. Jammer, want deze auto spreekt me zeker aan, dus komop Toyota: grotere motoren asap.
plof@ zegt
Bleh! Wat camouflage eroverheen en ik zie weer een vuilniszak van 3007 liter..
GH zegt
Helaas, als ik dit zo ziet in prijsvergelijking met de Daihatsu Serion 2, ga ik toch voor de Daithatsu. Dit heb je dan full-option voor bijna €20.000,- ipv een standaard Toyota.
sander zegt
Ziet er leuk uit!(voor een Toyota)
Kia-rijder zegt
deze toyota is mooier dan de kia soul.
komt veel stoerder over en betrouwbaarder.
wimbers zegt
doe er een 1.3T in met moderne dubbele koppeling versnellingsbak, minimaal 180pk en ik neem hem..
Luc zegt
Ziet er goed uit, denk dat deze het goed doet bij jonge gezinnen of bij oudtjes die jong willen zijn
w0o0dy zegt
Kennelijk hebben de meeste mensen niet door hoe groot deze auto werkelijk is…..
The Toyota Urban Cruiser is 3930mm in length and is 1725mm wide and 1540mm tall en is daarmee even lang als een Fiat Multipla, maar wel een stuk smaller en een stuk lager. Maar ook een stuk langer, breder en iets lager dan de Daihatsu Materia en ruimer/groter dan de Opel Meriva…..
mashell zegt
Goede uitrusting. Maar ik vraag me af hoe zo’n Urban Cruiser het op de snelweg doet met z’n 1.3tje. Nederland is immers toch iets minder urban dan Tokyo of Los Angeles.
En Toyota mag trots zijn, deze C-stijl is zo dik daar zal elke Golf en BMW 1 jaloers op zijn.
k0walsk zegt
Een crossover? Volgens mij is dit gewoon een compacte auto met slechts de looks van een SUV/MPV, niet de functionaliteiten.
Leuke, stoere voorkant maar de C-stijl had heel wat smaller gemogen…
Michiel zegt
Leuke auto, concurrent van de Kia Soul, maar wel meteen € 4.000,- duurder. En of het verschil zo groot is voor zo’n bedrag valt te bezien.
LD zegt
Goede aanwinst, maar er moeten wel snel meer motoren komen (een 1.3 met Turbootje zou bijv. prima zijn). 100 pk is nog wel aardig maar een ongeblazen 1.3 kan nooit veel koppel hebben.
renaultfreak zegt
rijdend hondenhok?
dotternetta zegt
Zitten er ook dodehoekspiegels op?
Qasim zegt
Nice! I like it..
Henk zegt
Zeer mooie auto:D
Denk dat hij een topper wordt voor dit geld!
Citrofiel zegt
De Urban Cruiser lijkt echt absoluut niet op de Daihatsu Materia hoor. Oke, een paar hoekige lijnen, maar dan heb je het wel gehad. Ik denk dat deze auto wel potten gaat breken in zijn segment, in tegenstelling tot de Materia.
verso zegt
bijna 4000 euro duurder dan een kia soul dat is toch veelste groot verschil
dan wel de goedkoopste versie als je een vergelijkbare versie neemt
dan is het gat nog 1500 euro dat is veelste veel!!!!!!
jansen zegt
wacht nog even en kijk naar een 2e hands met weinig km.
er zegt
1 tip ! gewoon kopen !!
Ik krijg een witte, helemaal compleet incl. zwart/wit leer en veel optie’s erop,
(nav incl. alles en ga maar door) dus een complete auto (okay, ben je beetje meer kwijt)die echt waar perfekt rijdt met de 1.3 6-bak, beetje op toeren houden en gaan !
en een leuke verschijning om te zien, en daar kan ook qua techniek en uitstraling een materia, soul etc…toch wel een beetje aan tippen hoor !!
ik ga met plezier een hoop km rijden.
François zegt
Ik vind het een mooi stoer wagentje. De prijs is daarentegen niet min moet ik toegeven , maar als je andere merken vergelijkt waar je voor elk optie eveneens heel wat extra moet uitgeven zal het al bij al nog wel meevallen denk ik. Toyoya is dan ook een van de betrouwbaarste wagens van de wereld , en dat is mijns inziens ook wel belangrijk.
jansen zegt
zoek een demo voor een 20000 eur.
of wacht tot die anderen komt
die wat goed koper is