Volgend jaar start Toyota Racing de 24 uur van Le Mans met een nieuw concept. Het nu nog laatste LMP1-team met atmosferische motor bezwijkt voor de drukvulling, en gaat turbo.
Geheel volgens de Toyota-filosofie deed het team het tot nu toe met een ongeblazen motor (een 4.0 V8 benzinemotor) in combinatie met een hybridesysteem. Dit legde ze vooral vorig jaar geen windeieren, want ook al werd Le Mans nog nooit gewonnen, het Endurance-kampioenschap werd vorig jaar wel glansrijk door Toyota op zijn naam geschreven.
Echter, tijden veranderen, en dit jaar speelt Toyota met zijn TS040 Hybrid tweede viool. Of eigenlijk moeten we zeggen: derde viool. Porsche kwam, zag, en overwon al in zijn tweede jaar met de 919 Hybrid. Le Mans 2015 was een prooi voor Porsche, en ook gisteren eindigde de 6 uur van de Nürburgring in een klinkende 1-2 voor de Duitsers uit Zuffenhausen. Ook Audi is dit seizoen sterk, en eigenlijk bungelt Toyota er een beetje achteraan, het komt dit jaar duidelijk te kort. Dus: het roer moet om.
In een interview met Motorsport laat Toyota weten volgend jaar met een TS050 Hybrid aan de start te verschijnen, die een kleine geblazen verbrandingsmotor vermoedelijk met een aggressief terugwinsysteem gaat combineren. Volgens nog onbevestigde geruchten mikt Toyota op de hoogste 8 MJ-klasse, die dit jaar alleen door Porsche wordt bevolkt (Audi doet 4 MJ, Toyota 6 MJ; hier een vergelijking van de specs van dit jaar).
Naast de ommezwaai naar de turbo (zelfs de personenauto’s moeten er nu eindelijk ook aan geloven, want in de Auris ligt sinds dit jaar ook een 1.2 Turbo met 116 pk) overweegt Toyota ook een derde auto op Le Mans in te zetten, net zoals Audi en Porsche dat dit jaar deden. Of dit ook daadwerkelijk gat gebeuren hangt af van de vraag of het binnen het budget lukt.
Wij hopen dat Toyota met wat moois op de proppen komt, en misschien zelfs wel weer voor de hoofdprijs mee kan doen op Le Mans, waar Peugeot in 2009 als laatste niet-Duitse team won. Eigenlijk is het World Endurance Championship (WEC) stukken spannender dan de Formule 1, en qua snelheid maakt het minder verschil dan je zou denken. Gisteren was de snelste raceronde op de Nürburgring 1:37.9 minuten, tijdens de laatste F1-race in 2013 was dit 1:33.5 (Alonso). Let wel, dit was nog voordat de F1-auto’s een stuk langzamer werden door de V6 Turbo. En de LMP1’s rammen dit tempo urenlang door, terwijl de F1’s na anderhalf uur klaar zijn.
gertjan2012 zegt
Jammer de enige LMP1 auto in het WEC wat nog een beetje bruut geluid maakte. Dit in tegentselling tot de Porsche’s en Audi’s die net als de stofzuiger van de buurvrouw klinken
motoragent zegt
@gertjan2012: De Porsche’s maken nog niet eens zo’n verschikkelijk geluid, de Audi’s daarentegen inderdaad wel (beter gezegd, die maken geen geluid).
Ach, voor het echte geluid moet je bij de gt’s zijn, die klinken over het algemeen een stuk beter.
gertjan2012 zegt
@motoragent: Op spa deed die Toyota toch soms nog wel beetje zeer aan je oren bij het in gaan van de Eau Rouge, dat hadden die andere LMP1’s zeker niet.
motoragent zegt
@gertjan2012: Dat is zeker waar, al waren die Ferrari 458’s nog een tikje erger.
poes zegt
@gertjan2012:
Helemaal waar! De Audi’s spannen wat dat betreft natuurlijk de kroon, die komen enkel langs suizen. De Porsche’s maken al wat meer geluid maar konden niet in de schaduw staan van de Toyota (wat geluid betreft).
Maar eigenlijk klinken de LMGTE auto’s veruit het gaafst en dat zegt toch een hoop. Want daar is tot nog toe nog geen enkele auto overgegaan op turbo’s. Het hoge gegil van de 458, het donkere bulderen van de Corvette en V8 Vantage en het karakteristieke harde geluid van de boxer motor in de 911, allemaal ontzettend tof!
Maar ook dat gaat verdwijnen, vrees ik. De 488 is al gepresenteerd natuurlijk, met turbo motor. Aston Martin gaat in de toekomst AMG motoren gebruiken, met turbo dus. Porsche gooit straks al turbo motoren in de standaard 911 Carrera, dus de GT3 (en race equivalenten) zullen vast volgen. Blijft enkel de Corvette over straks… Want zelfs de nieuwe Ford GT is voorzien van een V6-turbo.
antoonniels zegt
Eigelijk geen nieuws. Na Le Mans gaven ze al aan met een nieuwe motor te komen en diesel is geen optie voor Toyota gezien de thuismarkt. Hoop wel dat ze volgend jaar beter meekunnen, en geen Nissan seizoen draaien. Blok ligt al op de testbank voor zover ik begreep/ las en met de ervaring die ze al hebben moet dat toch wel goedkomen?
Dutchdriftking zegt
Stiekem is dit inderdaad het mooiste klassement wat de racerij betreft. Ik hoop dat Toyota het volgende seizoen erg sterk is. Gewoon omdat spanning leuk is voor de kijkers.
boomhauwer zegt
@dutchdriftking: veel spannender en om een bepaalde reden wat meer menselijker… Niet zoveel Lewis Hamilton bling bling gehalte.
lambo4all zegt
De formula 1 wagens zijn juist sneller geworden door de v6 turbo.. Ik snap niet dat mensen dit maar niet inzien, het is de meeste krachtige motor sinds de tiencilinders..
CBR600rr zegt
@lambo4all: ze zijn 3-5 seconden per rondje langzamer dan de monsters met 1000pk van vroegah…
lambo4all zegt
@cbr600rr: toch heeft de v6 meer koppel en blijft de 850-ish pk sterke motor beter op toeren door 8 versnellingen. Die 3-5 seconden zit em dan ook voor het overgrote deel in veel striktere aero regels als je een race terugkijkt van 2004 lijken ze op rails te rijden.
poes zegt
@lambo4all:
En ook dat is gedeeltelijk onjuist. De huidige F1 wagen mag dan wel 8 versnellingen hebben, maar de verhoudingen daarvan staan tegenwoordig heel het jaar vast. Daarom zie je ook dat ze de 8e versnelling op heel veel circuits helemaal niet gebruiken. Enkel op bijvoorbeeld Monza heeft die een toegevoegde waarde.
Sterker nog, de huidige V6 motor hoeft helemaal niet meer persé precies op toeren te blijven. Door het koppel (van de turbo en het hybride systeem) is er veel meer kracht voorhanden over een breder toerenbereik. Daar heb je dus zeker gelijk in, maar dat is niet wat ik zoek in een raceauto. De Audi LMP1 auto bulkt ook van het koppel en vermogen bij lage toeren, maar ik vind het als race-enthousiasteling een draak van een raceauto.
poes zegt
@lambo4all:
Je legt het verband verkeerd. Ze zijn niet sneller geworden door de turbo’s, ze zijn sneller geworden doordat de regels omtrent de turbo motoren, wat vermogen betreft, iets ruimer zijn dan bij de 2,4 V8 motoren. Want zoals @CBR600rr al terecht opmerkt, in de topjaren van de 3,0 V10 periode hadden ze nog véél meer vermogen. Het kan dus allemaal makkelijk met atmo motoren.
En dat beetje extra snelheid van nu t.o.v. de 2.4 V8 motoren zie ik op televisie amper tot niet. Ik hoor het echter wel. Laat staan als je langs de baan staat.