Met deze 1.000 pk sterke hybride raceauto gaat Toyota de strijd aan met Audi, tijdens de komende 24 Uur van Le Mans. Let op: deze Toyota heeft gewoon een benzinemotor achterin liggen en geen dieselmotor zoals bij Audi.
De Toyota TS040 HYBRID is de opvolger van de TS030 HYBRID die in 2012 en 2013 werd gebruikt op Le Mans, en tijdens andere langeafstandsraces. Een groot verschil ten opzichte van de TS030 is dat de TS040 beschikt over vierwielaandrijving, net als bij de Audi R18.
Achterin ligt een 3.7-liter V8 die, zonder turbo’s, 520 pk levert. Daarnaast zijn er nog twee elektromotoren aanwezig die gezamenlijk 480 pk leveren. Opgeteld kom je dan uit op 1.000 pk. Op de vooras is een elektromotor van AISIN te vinden en op de achteras is een exemplaar van DENSO gemonteerd. Voorheen werden de pk’s van de elektromotoren naar de achterwielen gestuurd, maar nu wordt dat dus verdeeld over de vooras en de achteras.
Vanwege een verandering in de regelgeving is de TS040 HYBRID 10 centimenter smaller dan zijn voorganger. Ook is de auto 25% zuiniger. Toyota Motorsport zal met twee auto’s deelnemen aan de 24 Uur van Le Mans en het FIA World Endurance Championship.
Nigel zegt
Zolang iemand audi verslaat ben ik blij!
dtm01 zegt
@nigel: weinig kans
drivingpleasure zegt
@Nigel: Tja, Le mans is toch niet echt meer iets. Vroeger waren het alle grote merken die met wagens reden om de nieuwste technieken uit te proberen, nu is Le Mans eigenlijk gewoon saai. De lagere klassen zijn nog wel redelijk leuk om te volgen maar daar is dan ook alles mee gezegd..
Carreza zegt
Erg aerodynamisch lijkt me dat front niet zo van de zijkant bekeken …
jpoers zegt
@Carreza: de lampen lijken in eerste opzicht aerodynamische vreemd echter zijn ze niet breed en zorgen ze juist voor meer flow over de body naast de cockpit. En aan de zijkant van de auto. Dit alles moet voor een betere rechtuit stabiliteit zorgen. Op LeMans niet onbelangrijk gezien de hoge snelheid op de rechte stukken.
6cylinder zegt
@Carreza: Die rechtopstaande lampen/spaborden voorop splijten de lucht in twee zodat de ene helft langs de auto vloeit en de andere helft mooi schoon (geen wervelingen) over de rest van het bodywork gaat. “Schone” airflow geeft meer downforce en minder drag.
Ook wil je zo min mogelijk luchtdruk boven de spatborden zodat daar de hoge luchtdruk vanuit de wielkasten weg kan. Althans dit bedacht ik me toen ik de LMP van Porsche zag want die heeft hetzelfde, zeker weten doe ik het niet.
MrSkyline zegt
@Carreza: Het lijkt er op dat hij vlak voor de photoshoot gewoon tegen een muur is gereden. Hoe dan ook, hij zal vast lekker linken, een atmosferische V8 is altijd lekker.
G-Ammo zegt
@Carreza: De Nissan GT-R ziet er ook niet Aerodynamisch uit… tot dat je ‘m in de windtunnel zet… :’)
Vincegail zegt
Hadden de ‘mannen in een schuur’ (‘men in a shed’) van Lister het toch niet zo slecht gezien met de onconventionele koplampen op hun Lister Storm LMP :D
Vincegail zegt
Ook interessant om te melden is dat Audi opteert om te rijden in de 2MJ hybride power per ronde klasse en dus meer brandstof mag gebruiken, en Toyota voor de 6MJ gaat en dus minder brandstof per ronde mag gebruiken. Audi gaat dus voor snelle rondetijden maar meer pitsstops, en Toyota voor iets tragere rondetijden en minder pitsstops.
jpoers zegt
@Vincegail: heeft er ook niet te maken dat benzine of diesel een verschil geeft in joule per kg? Diesel iets minder power dus hoger verbruik toegestaan?
Vincegail zegt
@jpoers: Nee. Diesel heeft juist een hogere energetische waarde per kilo brandstof. Daarom ook dat Dieselauto’s minder tankvolume hebben, en een lagere maximum fuelflow per uur dan Benzineauto’s. Als je de tabel opent in een nieuw tabblaad, kan je de cijfers beter lezen.
Verder kan je dan ook zien dat hoe meer je kiest voor de hybride energie per rondje (2MJ –> 4MJ –> 6MJ –> 8MJ), je maximale fuelflow in kg/h omlaag gaat. (93 –> 90.5 –> 87.9 –> 87.3 voor benzine en 83.3 –> 81 –> 78.3 –> 76.2 voor diesel).
yajouri zegt
ben benieuwd wat porsche dan gaat presteren met hun ‘slechts’ V4..
Vincegail zegt
Over Porsche is niet veel bekend, alleen dat ze VEEL problemen hebben:
24 uurs racesimulatie onlangs op Paul Ricard, slechts 4756 km gereden met 2 auto’s, dus nog geen 2400 per wagen. Niet veel als je weet dat vorig jaar de winnende Audi meer dan 4700 km reed, en dat is inclusief veel safetycarsituaties.
De V4-configuratie van hun motor resoneerde zo erg, dat de achterwielophanging stuk getrild is en ze de firingsequence van de cilinders moesten aanpassen en een trillingsdempingsysteem implementeren.
Auto afgefikt tijdens testen.
Het verloop van personeel is zo groot dat ze het afgelopen jaar in principe hun volledige staf hebben vervangen.
oa. Hoofd aerodynamica heeft zijn designpet aan de wilgen gehangen.
Enige positieve nieuws is dat ze proberen in de 8MJ klasse willen gaan rijden. Maar nog geen concreet nieuws daarover bekend, maar ze moeten opschieten, want de deadline om dat te bevestigen voor het hele seizoen is nakende.
Conclusie: het zal weer een Audi-Toyota gevecht worden, Porsche doet nog niet mee voor de knikkers dit jaar.
Vincegail zegt
Nog een kleine bedenking.
Die extra 480 pk (hoeveel het echt is zullen we wel nooit weten) komt overeen met 353 kilowatt.
353 kW = 353.000 J/s.
6 MJ = 6.000.000 J
6.000.000 J / 353.000 J/s = 17 seconden.
Ze kunnen die 480 pk slechts 17 seconden gebruiken.
Of 8 seconden lang 480 pk, en 9*2= 18 seconden lang 240 pk, of allerlei andere combinaties, maar in totaal dus maximaal 6 megajoule per ronde.
biohazardracer zegt
Nou weet ik dat ze dit niet het volle rondje ter beschikking hebben maar is 1000pk niet een beetje erg veel voor deze klasse???. De top auto’s van eind jaren 80 hadden nog niet eens zoveel vermogen (bijv Sauber MB C9 of Porsche 956C) ben zeer benieuwd hoeveel pk de audi’s en porsche’s op de weg brengen.
berlinetta zegt
Zolang ze Audi maar verslaan, boeit het me niet hoe hun wagen eruit ziet en hoeveel pk die heeft. Jaag die nagelende tractors maar eens terug naar Beieren met het gebrul van een benzine-V8.
celicatwincam zegt
Weet iemand of het elektrisch systeem bij al deze auto’s (Audi, Porsche, Toyota) het elektrisch systeem puur gebruikt wordt voor een tijdelijke boost of is er ook sprake van een permanent hybride aandrijving?
toyotafortuner zegt
Succes Toyota! Hopelijk lukt het om hiermee Audi te verslaan..
gearhead zegt
hahaha Audi-Toyota gevecht, alweer? Nou wat is het la die jaren spannend geweest met die sterke tegenstanders van Audi… NOT.
Audi levert knappe prestaties daar in Le Mans. Al 10 jaar achtereen. Ik geef Toyota wederom weinig kans. Autosport op het hoogste nivo is niet hun ding. Zie de F1. Miljoenen en jaren erin gestoken. Zelfs geen podium in al die jaren.
tupperware zegt
@gearhead:
Al 10 jaar achtereen, jammer voor je, ze zijn tussentijds verslagen door Peugeot.
Toyota doet dit jaar voor de derde keer op rij mee waarbij het eerste jaar een testjaar was, door het afhaken van Peugeot zijn ze na een smeekbede van de ASO een jaar eerder naar LeMans gekomen.
De vorige editie hebben ze het Audi weldegelijk moeilijk gemaakt, dus blijf lekker onder je steen, kijk de wedstrijd vooral niet en je kan volgend jaar deze zelfde onzin weer uitkramen.
subarufan zegt
@gearhead: ooit van het WRC gehoord? Of het super gt kampioenschap?
Blijkbaar niet, je kennis is wat kortzichtig helaaz
niekie1999 zegt
ik vind het jammer dat de andere teams (Lotus en Rebellion) in de lmp1 zo weinig kans maken, Geef de niet hybride auto’s ook een kans op de winst!
FB_1043467391 zegt
@gearhead: Als je er echt niets van weet is het soms niet dom om niet te zeggen ;). 13 podia heeft Toyota gehaald in de F1. Ze zaten in stijgende lijn (mocht ook wel met zo’n budget), en toen werd alles per direct beeïndigd.