Jep, niet de IAA in Frankfurt krijgt de primeur, maar Las Vegas gaat ermee aan de haal.
De Toyota Prius was niet alleen de eerste moderne hybride, het is ook een icoon voor de milieubewustere auto geworden. Enkele jaren terug liepen leaserijders in ons land massaal weg met de Prius dankzij fiscale voordelen, maar de laatste jaren weet de zuinige Toyota geen potten meer te breken in ons land, een plug-in-versie ten spijt.
Het is niet helemaal duidelijk of we bij de lancering van de nieuwe Prius ook meteen een plug-in-versie te zien krijgen of dat de Prius wellicht alleen nog maar met stekker leverbaar wordt. Sowieso is de snelle komst van de vierde generatie Prius een beetje een verrassing, eerder leek de auto nog vertraging opgelopen te hebben doordat het oorspronkelijke design te sober zou zijn en de auto weer terug moest naar de tekentafel.
We durven het niet met honderd procent zekerheid te stellen, maar de kans is groot dat de foto’s boven en onder dit artikel –die eerder naar buiten kwamen– behoorlijk dicht in de buurt komen bij het definitieve ontwerp. We zien een vleugje Mirai terwijl het profiel van de auto een vette knipoog is naar de vorige twee generaties. Los van het feit dat Toyota er natuurlijk alles aan zal doen de auto een zo gunstig mogelijke stroomlijn te geven. 9 september weten we waarschijnlijk definitief hoe de Prius eruit gaat zien, aldus Autmotive News. Het ligt in de lijn der verwachting dat Toyota de hybride ook meeneemt naar de IAA in Frankfurt die enkele dagen later van start gaat.
Edge zegt
Ik vraag me wel echt af wat voor mensen er bij Toyota werken. Je moet niet helemaal goed bij je paasei zijn om dit te tekenen en minstens zo achterlijk om zo’n ontwerp goed te keuren. Zelfs als je objectief ernaar kijkt is het een lelijke wagen, de verhoudingen zijn zoek, er zitten veel te veel rare vormen en lijnen op. Ik snap best dat je van een geitenwollen-sokken-wagen als een Prius niet ineens een spannende auto kunt maken. Het grootste gedeelte van het koperspubliek is immers niet zo hip. Maar om dan de meest lelijke auto in jaren te maken gaat ook wel erg ver.
Verder: Ik wil @dizono even bedanken voor het feit dat hij dit artikel alleen op Leaseportal heeft gezet en niet op de ‘hoofdwebsite’ van Autoblog. Ik spreek denk ik namens alle andere bezoekers van de site als ik zeg dat je ze een flinke dosis pijn aan de ogen heb bespaard.
mercedesclk350 zegt
@Edge: Ik vind het eigenlijk wel mee….. nee wacht hier valt inderdaad niks positiefs over te melden.
bobjandevierde zegt
Tja, de huidige ziet er beter uit maar Toyota durft tenminste nog iets nieuws te ontwerpen.
Dat het niet door de respondanten hier gewaardeerd wordt zegt meer over hun typische Calvinistische inborst, je mag immers niet afwijken van die saaie kliek.
Van mij had hij dus gewoon op de hoofdpagina gemogen.
Edge zegt
@bobjandevierde: Nou, nieuw hoeft niet per sé meteen lelijk te zijn. Zie de designtaal van Mazda. Dat was destijds ook redelijk nieuw en anders dan hun vorige modellen, maar het zijn stuk voor stuk mooie auto’s die wellicht de mooiste in hun segment zijn.
gtr34 zegt
Gelijk weer wegdoen..