Nou was de Toyota Tacoma geen laag beestje, maar met deze upgrade wordt je bolide nog dat beetje hoger.
Als je wil offroaden met een Toyota Tacoma is het geen slecht idee om een liftkit te kopen. Meer bodemvrijheid, betere vering, alles wat je nodig hebt om op alle terreinen te kunnen rijden. Mocht je inderdaad zo’n liftkit willen kopen, dan is deze van Toyota’s TRD-afdeling wel de beste keuze.
Waarom? Omdat dit de enige liftkit die volgens Toyota samenwerkt met Toyota Safety Sense. TSS geeft je automatische remsystemen, adaptieve cruise control, lane departure, noem maar op. Allerlei systemen die je leven beter – en veiliger – maken. Veel van deze systemen werken ook met camera’s en radars die precies op jouw auto zijn afgestemd. Ga je je auto verhogen, dan loop je het risico dat die systemen niet meer perfect werken.
Omdat het hier echter om een liftkit van Toyota zelf gaat, hebben ze er speciaal voor gezorgd dat TSS ermee overweg kan. Daarom krijg je met de Lift Kit een nieuwe TRD Pro-style-grille, met een nieuwe sensor en camerabracket. Deze grille is helemaal in het zwart uitgevoerd.
Het belangrijkste bij een Lift Kit is echter hoe hoog je Tacoma ermee wordt. Aan de voorzijde is de Tacoma vijf centimeter hoger, aan de achterkant gaat het om 2,54 centimeter. TRD doet dit vooral door nieuwe, grotere en sterkere Bilstein-schokbrekers te gebruiken. Met de Lift Kit krijg je een 4,3 centimeter grotere bodemvrijheid en grotere approach, breakover en departure hoeken.
De Lift Kit is in Amerika beschikbaar voor alle V6-modellen, met uitzondering van de Double Cab Long Bed-varianten. De optie kost omgerekend 1115 euro exclusief arbeid. De dealer installeert de optie voor je, zelf de onderdelen aanschaffen zit er dus vooralsnog niet bij.
moveyourmind zegt
Dat Toyota de naam Tacoma zomaar kan gebruiken.
Of was die er eerder dan de Chevrolet Tacuma?
mashell zegt
@moveyourmind: ik denk dat ook Chevrolet niets liever wil dan dat de Tacuma zo snel mogelijk vergeten wordt. Dus Toyota ga je gang.
crosske zegt
@moveyourmind: Tacoma sinds 1995 – Tacuma 2001.. Daewoo/Chevrolet mag blij zijn dat Toyota het zo liet
hondafiel zegt
Wat moet dat fantastisch zijn als je zo de natuur in kan rijden met zo’n wagen. Maar misschien zit ik al te lang binnen door de Covid :)
mopar zegt
Leuke wagen hoewel ik sommige van die midsize trucks niet helemaal snap in de VS. Zoals die hier is afgebeeld met dubbel cab en korte laadbak heb je er als particulier (en dat zijn 90% van de kopers van dit soort “kleine” pickups) geen zak aan. Hij is niet sterk genoeg om echt zware trailers mee te trekken en de laadbak is niet lang genoeg om een crossmotor of quad erin kwijt te kunnen…
Kan je beter een echte 4×4 off-roader zoals een 4Runner of LandCruiser halen en als het per se een pickup moet zijn dan een full-size Tundra of Ram.
dirkv zegt
@mopar: Misschien moeten ze in de VS ook wel betalen voor een full size pickup. En als ze niet genoeg centen hebben voor een full size pickup of LandCruiser nemen ze wellicht met minder genoegen en kopen ze zo’n goedkopere Tacuma met een klein laad bakkie en rwd.
robert110 zegt
@dirkv: Het prijsverschil tussen zo’n kleine pickup en zo’n grote is gek genoeg erg klein. Vaak een een 1/2 ton zelfs goedkoper.
mopar zegt
@dirkv: En voor hetzelfde geld als zo’n kleine Tacoma hebben ze een SUV die veel praktischer is dus snap het idee achter zo’n midsize pickup met korte laadbak totaal niet.
Als particulier is er eigenlijk maar 1 reden een pickup te rijden; om al je speeltjes (motorfietsen, quads etc.) mee in de laadbak te vervoeren. Met zo’n korte laadbak kan dat niet en zal je die zooi dus in een aanhanger mee moeten nemen. Dan kan je net zo goed een SUV rijden.
faalhaas zegt
@mopar: Moeten wij zeggen, wij Nederlanders presteren het om een tandemasser met een 3 cilinder kliko door heel Europa te sleuren en das allemaal prima.
mopar zegt
@faalhaas: Klopt maar in de VS hebben ze ook iets wat wij hier niet hebben; hoge bergen en hoge temperaturen. Ik zou niet met 40+ graden een zware trailer in de bergen willen trekken met een wagen die dat allemaal net aankan.
realhustler zegt
Ff gekeken bij Toyota USA. Een TRD gaat met kleinste Cab voor een dikke 36K, de grote cab met kleine bak voor een dikke 37k en de grote cab met grote bak gaat naar 38k. De TRD Pro heeft altijd de grote cab en is vanaf ca 45k. Een 4runner TRD begint bij 40k en de pro gaat naar 51k.
Dus los van verzekering en belasting, is een SUV fors duurder dan een Pickup. De 4runner is wel 4 liter V6 (270 pk) en de Taco is 3.5 liter v6 (278 pk)