Wat zien we hier? Bedient de (nog) grootste autofabrikant ter wereld zich van Wal-Mart achtige praktijken? Als de geluiden in de media kloppen wel. Naar het schijnt is de Japanse toeleveranciers te verstaan gegeven dat ze hun prijzen dienen te verlagen, want anders gaat Toyota lopen naar niet-Japanse concurrenten.
Wanneer je heel groot bent als Toyota heb je wat in de melk te brokkelen. Je kunt je machtspositie als grote werkgever dan gebruiken om voordelen af te dwingen. Tussen toeleveranciers en fabrikanten bestaat al jaren een spanningsveld, waarbij de eerstgenoemde partij nog wel eens beweert uitgebuit te worden door hun machtige afnemers. Of dat waar is of niet laat ik in het midden, en het is natuurlijk ook afhankelijk van de grootte van de toeleveranciers (een reus als Magna bijvoorbeeld zet je niet zo makkelijk even in de hoek), maar feit is dat het regelmatig botst.
Het meest recente voorbeeld van een dergelijke botsing komt uit Japan. Kijk, Japan heeft het probleem dat zijn yen veel te sterk is. Momenteel krijg je voor je euro nog maar net meer dan 100 yen, terwijl dit ruim 3 jaar geleden nog 170 yen was. Dat is leuk als je importeert, maar als je het van de export moet hebben, dan is zo’n sterke munt alleen maar een sta-in-de-weg.
Toyota richt zich in de toekomst steeds meer op opkomende markten, waar de prijzen lager zijn. Toeleveranciers van buiten Japan (de kwaliteit van de producten even buiten beschouwing latend) kunnen kennelijk goedkoper leveren dan de Japanners zelf. Voor Toyota is de keuze dan simpel: winst maken gaat voor chauvinisme, en dus worden de toeleveranciers onder druk gezet.
Niet alleen Toyota, maar ook Nissan-Reanult liet, bij monde van CEO Carlos Ghosn, eerder deze week weten dat Japan op het industriële vlak uitgehold dreigt te worden door (onder andere) de hoge koers van de yen. Wederom, ik vraag me af in hoeverre dit serieus is; in Europa werd ten tijde van de sterke euro ten opzichte van de dollar door met name de Duitse (premium-)fabrikanten ook al gewaarschuwd voor winstafname en eventuele productieverplaatsingen naar de VS, maar het kan geen kwaad als er eens iemand aan de bel trekt natuurlijk. Zeker omdat in mijn optiek de Japanse centrale bank ernstig in gebreke blijft. Maar laten we het artikel niet te economisch maken.
Toyota schijnt het offer te hebben gevraagd in een grote vergadering die eind augustus werd gehouden, en waarbij de 219 grootste binnenlandse toeleveranciers aanwezig waren.
Het is niet de eerste keer dat Toyota in de clinch ligt met zijn toeleveranciers: in 2006 werden ze onder druk gezet om niet meer aan het Koreaanse Hyundai te leveren, en (aan de andere kant van de medaille) vorig jaar lagen de leveranciers zelf onder vuur vanwege vermeende prijsafspraken. (via Automotive News)
lincoln zegt
gatverdamme .. wat een menselijk gedrag zeg .. walgelijk gewoon ..
boygeorge zegt
@lincoln: Ik dacht; zal iets zinnigs schrijven.
Toen zag ik dat u dat al gedaan had.
audicoupe84 zegt
Mijn visie: De arbeiders van de toeleveranciers rijden auto. Worden ze ontslagen omdat de fabriek dicht is, kunnen ze geen auto (Toyota?) kopen. De arbeiders in lage landen kopen goedkope auto’s (geen Toyota) conclusie: beter in eigen(Japan) onderdelen kopen, dan in bv India(Tata)
TimoBac zegt
@audicoupe84: logische maar te makkelijk nagedacht. Het percentage Toyota kopers dat toevallig ook toe leveraar is van Toyota is natuurlijk minuscuul. On topic: Dit is heel logische gedrag van Toyota; altijd op zoek zijn naar manieren om je winst te vergroten. Chauvinisme is belangrijk zolang ze enigszins mee kunnen komen op de internationale markt. En de Japanse leveranciers weten wel dat ze een unieke positie hebben dus daar kan even hard misbruik van worden gemaakt natuurlijk.
dennisr zegt
Tja, ze kunnen het maken waarschijnlijk.. toeleveranciers moet toyota wel houden..
dennisr zegt
ik bedoel, dat de leveranciers niet zonder toyota kunnen.
Bwlian zegt
Huillie huillie?
Wil iemand graag 30+ % meer betalen om productie en dergelijke in west europa te laten gebeuren? Dacht het niet.
Hupke zegt
Wat is hier nu speciaal aan? Je moet toch altijd je eigen winst maximaliseren. Kunnen ze in Japan niet produceren voor de prijs dat een ander dat kan ga je toch gewoon naar een ander.
w0o0dy zegt
Als Toyota’s NOG duurder worden lopen de verkopen terug en dat is NOG slechter voor de toeleveranciers uit Japan. Er wordt relatief weinig afgenomen door NIET japanse automerken bij die Japanse afnemers…. dus zijn ze “veroordeeld” tot de Japanse merken. Meewerken is voor iedereen beter dus. Hoeft ook geen probleem te zijn; breng de productiekosten met 15% terug en geef Toyota de helft… wordt je aan het einde van de rit nog steeds een stuk winstgevender…
In eerste instantie roept iedereen atijd dat het niet kan, maar noodzaak maakt inventief/innovatief. Het alternatief is minder productie doorat Toyota onderdelen uit China (oid) haalt, da’s pas echt slecht voo de lveranciers.
Esprit_de_Flandre zegt
@w0o0dy: “Hoeft ook geen probleem te zijn; breng de productiekosten met 15% terug en geef Toyota de helft…”
Want 15% kosten besparen, dat doe je snel eventjes tijdens de lunch?
w0o0dy zegt
@Esprit_de_Flandre: als het moet gebeuren moet je het doen. Wie zegt dat het makkelijk is? Ik weet dat er meestal een boel resultaat te halen valt door aanpassingenen in de inkopen, door redesign en door andere vormen van optimalisatie… als de noodzaak maar duidelijk is….
Esprit_de_Flandre zegt
@w0o0dy: Jij laat in elk geval uitschijnen dat het makkelijk is. Besparingen door redesign zijn niet makkelijk, zeker niet met producten die al simpel zijn en helemaal doorontwikkeld zijn. Besparingen in inkoop betekenen in VEEL gevallen vermindering van de kwaliteit van de grondproducten (i know!).
Kortom, volgens mij een beetje een storm in een glas water. Als Toyota vraagt om de prijs met 10% naar beneden te halen, willen ze uiteindelijk een korting van 3% bekomen…
Keaven zegt
@sir smokalot: Hoe kom je aan dat economisch begrip als ik vragen mag? Gewoon een interesse vraag.
OT: De markt vraagt gewoon om auto’s tegen een zo laag mogelijke prijs aan te bieden. Wat Toyota doet lijkt me dan ook niet meer dan logisch. Het probleem van de hoge Yen is niet aan Toyota om op te lossen. Daar zijn andere instanties voor.
sir_smokalot zegt
@Keaven: Is gewoon persoonlijke interesse. Af en toe eens een krantje lezen, en als een onderwerp je bovenmatig interesseert is het internet een mooi instrument om daar dieper op in te duiken…
consumptieverplicht zegt
Toyota is groot geworden door kostreductie en continue verbeteringen van de productie. Waarschijnlijk is de productiemachine van Toyota zo ‘lean’ (gestroomlijnt) als mogelijk is, dus went het zich nu tot de gedeeltes in de Supply Chain waar nog winst is te behalen valt: de toeleveranciers. Dit zijn dus dreigmaatregelen om de toeleveranciers te dwingen tot betere efficiency.
tweetyv6 zegt
Alsof dit nieuw(s) is.
Hadden wij bij Autoliv al in 1998 mee te maken. Was welliswaar Mitsubishi die minder voor hun gordelsets wilde betalen, maar het principe blijft t zelfde.
Je leverancier volproppen met orders zodat ze geen tijd/capaciteit meer hebben voor andere klanten en vervolgens aan de prijsschroef draaien.
Doet IKEA ook, trouwens
tweetyv6 zegt
@consumptieverplicht
De leveranciers van Toyota zijn allang LEAN en doen aan six Sigma.
Werd door Toyota ‘gedreven’ (lees: geeist) zodat ze de efficiency winst met hun leveranciers konden delen. Onder het motto; wij leren jullie hoe je efficienter kunt werken, daarvoor eisen wij 50% van de gerealiseerde kostenbesparingen.
Hubert zegt
Kunnen we over een paar jaar gaan zeiken dat de gebruikte interieurmaterialen zo goedkoop aanvoelen en dat de uitlaat en verlichting maar 2 jaren meegaan…
Dit soort gedrag heeft VAG (met Lopez) destijds veel leveranciers de kop gekost en veel klanten met een nare smaak in de mond achter gelaten omdat de quality feeling weg was.
tstile zegt
Het probleem is ook dat Kia en Hyundai steeds beter worden waardoor er minder reden is om voor toyota te kiezen…
lincoln zegt
en de toeleveranciers ..
zouden die dat ook doen bij hun toeleveranciers ??
en zouden de toeleveranciers van de toeleveranciers dat dan ook weer doen bij hun toeleveranciers ..
fransefinesse zegt
Lijkt me iets was in iedere markt gebeurd. En meer dan logisch je wilt je kostprijs drukken. Er zijn genoeg markten waarbij jaarlijks van leverancier wordt gewisseld puur om de inkoop kosten te drukken dit houd de toeleverancier ook scherp. Even je eigen zaak reorganiseren. Flex krachten inschakelen. Iets wat al jaren gebeurd. Niks bijzonders en puur natuurlijk en gezond.
glashelder zegt
Saab doet het anders. Die betaalt gewoon niet. Kijk, dat is pas een zakelijke aanpak. Daar kunnen die Jappen nog wat vam leren.
Birdman zegt
lang leve de procurement manager.. echter staat japan er om bekend dat bedrijven juist een zeer gezonde situatie met toeleveranciers hebben. toeleveranciers hebben er ook niks aan als de volumes afnemen doordat de door toyota geleverde producten te duur worden. De leveranciers zullen wel een openbook productie hebben en er zal dus niet iets onmogelijks gevraagd worden.
mout zegt
Tsss, fabrikanten die over de prijs onderhandelen. Het moet niet gekker worden. Kijk, dat ik als klant dat nou doe, dat is iets anders. Maar hullie?
Esprit_de_Flandre zegt
Prijsonderhandelingen hard spelen, alla…
“onder druk gezet om niet meer aan het Koreaanse Hyundai te leveren”
Maar dit gaat dan wel een beetje te ver…
rechercheur zegt
@Esprit_de_Flandre:
Nee hoor, gewoon exclusiviteit opeisen, lijkt me prima en niet vreemd …
Als de toeleverancier daarmee niet instemt, dan verliest hij Toyota als klant. Prima strategie, gewoon die Koreaantjes hun spulletjes elders duur(der) in laten kopen.
:-)
Esprit_de_Flandre zegt
@rechercheur: En dan komen die Koreaantjes lekker je onderdelen-fabriekje opkopen…
rechercheur zegt
@Esprit_de_Flandre:
Prima toch, laat ze maar eens investeren in plaats van kopiëren … ;-)
Esprit_de_Flandre zegt
@rechercheur: Tuurlijk, Hyundai/Kia zijn stilletjes aan de grootste aan het worden door alleen maar te kopiëren…
Ik denk dat je afkeer (of angst?) voor de twee je verhindert objectief te observeren.
rechercheur zegt
@Esprit_de_Flandre:
Je hebt deze week al eerder kunnen lezen hoe Kia de consument belazert.
De reden waarom ze de laatste paar jaar flink plussen op de verkoop, is omdat de gemiddelde consument kiest voor zekerheid. Die 7 jaar garantie lijkt daarom een erg mooi koopargument, echter begint daarna de ellende pas.
http://www.autoblog.nl/archive/2011/10/05/bovag-garantiebeleid-kia-is-strafbaar
Moet je voor de gein eens op het Kia forum lezen hoeveel klachten er zijn; krukassen die breken, vloermatten die binnen een jaar versleten zijn (op 15.000 km), service intervallen die afwijken van de fabrieksvoorschriften, vibraties vliegwiel, turbo van Sportage kapot, speling op koppeling, hoge onderhoudskosten, slechte coulanceregelingen, etc …
Op het Kia forum wordt ondertussen ook al gesproken over “de beruchte zeven jaar garantie”.
Esprit_de_Flandre zegt
@rechercheur: Mja, en zoals ik eerder deze week zei, ik ga er rekening mee houden als ik een nieuwe bakske zoek…
Esprit_de_Flandre zegt
Kijk, het is doodnormaal wat hier gaande is. Iedereen doet het, elk bedrijf in elke sector.
Toyota moet echter oppassen voor het beeld dat ze hier van zichzelf creëren. Na het belachelijke en overroepen ThrottleGate heeft Toyota toegegeven dat ze te snel wilden groeien, en daardoor modellen te snel en met te weinig zekerheid op de markt brachten. Het probleem lag dan in feite nog niet echt bij hen, maar bij slechte onderdelen.
Als ze nu gaan besparen op onderdelen, kan dat zeer negatief overkomen bij bange klanten…
boygeorge zegt
Walmart vergelijken met Toyota.
Bij Walmart gaat het voornamelijk om de ietwat magere uurlonen. En wat dan nog.
Maak het artikel niet te economisch schrijft u.
Why not. Het gaat prima met de Banken in Europa.
Mensen worden ontslagen in 10.000 tallen.
Sinds lang geleden daling in autoverkoop.
Zullen we wachten?
Of gaan we met een nuchtere Nederlandse visie handelen.
Het lijkt erop dat Nederland wacht en traag reageerd.
Toyota niet.
agera zegt
De tijden dat Japanners kopieren is voorbij, met de Lexus LS600 gaan ze de strijd aan met Mercedes, BMW, Audi en Maserati. De vorige modellen waren klonen van de oude S-Klasses, maar de huidige LS is dat zeker niet.
Na vorig jaar is Toyota weer hard op weg naar de top respect daarvoor!
bigcar zegt
@agera: als echte toyota liefhebber, geef ik je gelijk.
maar als ik anderhalve ton had, dan zou ik niet mijn geld aan een ls600 uitgeven. ik zou liever een duitser prefereren (met dieselmotor natuurlijk)
ls 600 – a8l 4.2 tdi – 740D – etc
ik denk dat ik dan voor de a8l 4.2 TDI zou gaan:
– het is sneller: 0-100 doet de audi a8 in 5.6 seconden, waar de lexus het in 6.3 seconden doet.
– is zuiniger (gecombineerd verbruik): 7.8 L/100 waar de lexus 9.3 L/100 km verbruikt.
– het is goedkoper: de 4.2TDI heb je vanaf €122.000,- (en een beetje aangekleed: €155.000,- waar de lexus 155.540 ero kost
– je komt verder met de audi: grotere tank (90 liter) en weinig verbruik tegenover hoge verbruik van lexus met vaan een tankinhoud van 84 liter…
ik zou toch echt voor een aangeklede a84.2tdi (eventueel gepersonaliseerd) gaan i.p.v. een kale ls600 (voorzover die kaal genoemd mag worden)….
..zou jij voor de 7 serie gaan (zo ja, welk model?)?
agera zegt
@bigcar: Teneerste hoe wist je dat ik voor de 7-serie zou gaan :P
Klopt voor zoveel geld zou ik ook een Lexus kopen, kortom vanwege de kwaliteit en gebruikte materialen. Kijk naar foto’s van de Lexus van het interieur en zet die naast foto’s v aan de traditionele top 3 dan merk je duidelijk het verschil. Voor zoveel geld wil je een mooier dashboard bijvoorbeeld, er zit gewoonweg te veel plastic in het dashboard wat gewoon niet kan voor zoveel geld.
De S-Klasse is niet echt mijn smaak en de A8 vind ik gewoon saai. Ik zou gaan voor de BMW 740Li Executive om precies te zijn. Een heerlijke mooie auto. De 3 liter V6 met 326 pk is genoeg voor mij.
Alleen vind ik het jammer dat de 7-serie een hogere afschrijving heeft dan de S-Klasse voor de rest de beste auto in deze klasse.
agera zegt
@agera: moet zijn voor zov eel geld zou ik ook geen Lexus kopen :P
bigcar zegt
@agera: de 7 serie is eigenlijk wel een leuke wagen. het heeft namelijk een leuk snufje: meedraaiende achterwielen (handig voor in de stad). verder ziet het er leuk uit met een fatsoenlijke interieur.
wat wel jammer is: slechte motorisering en (zoals je al aangaf) hoge(re) afschrijving.
wat zou je kiezen kwa motorisering: a8 4.2 V8 tdi of een 3 liter 6 in lijn diesel van bmw..??? (let wel: niet baseren op merk ;) )
ot: weet je misschien of de 740D als lange uitvoering beschikbaar is, en of dat meedraaien van de achterwielen op elke 7 serie standaard / optie is?
agera zegt
@bigcar: Als het goed is heb je de 730D wel in verlengde versie, maar de 740D durf ik niet te zeggen als het goed is niet, maar dat zou ik even na moeten checken.
Als ik een vergelijking moet maken tussen BMW en Audi met twee dezelfde motoriseringen namelijk de 4,4 liter V8 van BMW of de 4.2 V8 van Audi? Niet moeilijk voor mij, de BMW 7 serie weer.
In de hogere klasse van de luxe sedans zou ik alleen twijfelen tussen een BMW 7-serie en de Maserati Quattroporte. De VW Phaeton valt af hoe goed ik deze ook vind net als de S-Klasse en de A8.
bigcar zegt
@agera: ik vroeg er namelijk naar omdat er op bmw’s site staat dat zowat alle 7 series dus verlengd geleverd kunnen worden, behalve de 740D, kijk maar:
http://www.bmw.nl/nl/nl/newvehicles/7series/sedan/2008/allfacts/engine/technical_data.html
zou je liever voor benzine of diesel gaan?
(ik prefereer diesel: lager in de toeren, lekker rustig, weinig verbruik, lekker ver op 1 tank, veel vermogen bij lage toeren etc.) dat is namelijk de reden dat ik een vergelijking met audi en bmw wilde maken: bmw’s grootste diesel is een 3 liter liter 6 in lijn. audi daarentegen doet het lekker makkelijk; hun grootste is (een 6 liter v12, die jammer genoeg niet in de a8 zit ;)) een 4.2 liter v8 diesel in de a8.
zou je voor een benzine moter gaan, of toch liever een diesel: en zou je een 740D nemen, of een a8 4.2tdi ?
agera zegt
@bigcar: Ik zou gaan voor de diesel de BMW 740d om precies te zijn, de voodelen van de diesel hoef ik niet op te noemen want dat heb jij al gedaan :P
Ik neem aan jij voor de Audi?
bigcar zegt
@agera: jep, als bmw echter met die drie turbo’s op een 3 liter diesel komt, dan maak ik een uitzondering.
het zal me eigenlijk wel vet lijken als bmw een 4 liter v8 diesel in elkaar schroeft, met 3 turbo’s erop. maar helaas denk ik dat dat dromen zijn.
terug naar de werkelijkheid :)
ik ga voor de a8 4.2 TDI. ik heb er een aantal malen in plaats mogen nemen, en ik kan je dit vertellen: het rijd echt subliem! we reden gewoon 120 km/h met net iets minder dan 1250 toeren (!), bij de 200 km/h deed hij ook heel rustig namelijk: ong. 2100 toeren (!), dit alles mede door de 8 traps automaat. het is echt een stille wagen, lekker rustig en door die lage toeren ook weinig verbruik, wat weer op zijn beurt betekend: veel km op één tank.
allen wat mij wel opvalt: de 740d x-drive die kost €124.350,- terwijl ik bij audi voor datzelfde geld wel meer cilinder en meer ruimte, een betere automaat etc krijg. als ik de a8 lekker personaliseren dan kost het wel €152.000,- , maar bij de bmw weet ik het dus niet :) (want configureren op hun site, gaat niet zonder slag of stoot: technische problemen)
kwa afschrijving denk ik ook dat de audi beter uit zal komen, maar dat ter zijde:
zou jij een a8 w12 kiezen, een 760li, een s600 (of s65), een quattroporte, een rapide (of toch een panamera :) )?
agera zegt
@bigcar: Rapide, S600 en de S65 AMG en de A8 vallen voor mij af.
Blijft over de 7-serie, Quattroporte en de Panamera. Je weet de vragen wel te stellen he, want ik zeg je deze is echt lastig :)
Hoe goed ik de Panamera ook vind, die zou ik op nummer 3 zetten. Zijn we beland bij nummers 1 en 2. Dit is echt lastig, want de BMW 7-serie staat bij mij al jarenlang op nummer 1 en ik denk kort daarachter de Maserati Quattroporte.
Allebei hebben ze wat de BMW en de Maserati zijn schitterend, de Quattroporte is misschien nog iets mooier maar door andere redenen op nummer 2. Onderhoudskosten, afschrijvingen, vervanging van onderdelen etc zorgen ervoor dat de Italiaanse raspaardje op nummer 2 komt te staan.
En nummer 1 misschien niet heel verassend, ja hoor weer de BMW 7-serie :P . Kijkend naar de buitenkant vind ik beide auto’s aan elkaar gewaagd beiden doen niets voor elkaar onder. Maar als de interieur ter sprake komt, geeft de BMW de doorslag. Het interieur, dashboard, afwerking, materialen vind ik bij de BMW van een net hoger niveau.
Ik wil haast zeggen de 7-serie en de Quattroporte beiden op nummer 1, maar dat kan niet dus de nipte overwinning gaat naar de Duisters :P
Welke zou jij nemen van de opgenoemde auto’s en kon je raden welke auto’s ik zou gaan opnoemen :P
bigcar zegt
@agera: ik had eerder in je top 3 de rapide, de 7 serie, en de quattroporte verwacht… en dan de rapide op 1, op 2 de maseratti en de bmw pas op 3… maargoed :P
Ik had opgenoemd: a8 w12, 760li, een s600 (of s65), een quattroporte, een rapide en een panamera.
de panemera valt sowieso af. o ja: als ik deze wagens zou halen, doe ik dat gepantserd uitteraard (you know the story). dus dan vallen de s65 en de rapide (jammer genoeg af) dan blijven de duitse 3 nog over: s600, 760li en de a8w12.
mercedes is het beste op weg kwa bepantsering: de rubberen afdichtsels laten ook geen kogels door (!). dat is echt perfect… maargoed… zo mooi is die wagen ook weer niet: het is gewoon een soort standart s klasse (van buiten dan)..
de bmw en audi doen het anders ook niet slecht..
dus dan worden het echt de looks:
1. a8 w12 (de astronomische w12 klinkt gewoon hemels, en interieur doet ook niet af tegen bmw)
2. 760li (mooier dan een s klasse)
3. s600 (gewoon standaard / onopvallend :) )
maargoed: de 7 serie is echt geen slechte wagen: het licht ‘m gewoon in smaak / rijbeleving en emoties. dat speelt echt een hele grote rol bij aanschaf van auto’s, want niemand zal een wagen kopen op basis van de specificaties alleen.
maargoed, we moeten eigenlijk wel een beetje on-topic blijven :)
dus zou jij een lexus of een toyota kopen, zo ja welke? :)
agera zegt
@bigcar: Moeilijk een Toyota of een Lexus en zo ja welke? Eerlijk gezegd denk ik dat ik geen Lexus zal kopen als ik het geld had. Ik zou elke keer de BMW preferen boven de Lexus>\
3-serie of de IS > voor mij de 3-serie
5-serie of de GS > voor mij de 5-serie
7-serie of de LS > voor mij de 7-serie
X5 of de RX > voor mij de X5 :)
Zou jij mocht je het geld hebben wel overwegen om een Lexus te kopen?
agera zegt
@bigcar: Voor mij komt de BMW op plaats 1 met kort daarchter de Maserati. Maar de BMW 7-serie is toch veel mooier dan een A8 of een S-Klasse kijk maar :)
http://www.netcarshow.com/bmw/2010-760li/800×600/wallpaper_05.htm
agera zegt
@agera:
http://www.netcarshow.com/bmw/2010-760li/800×600/wallpaper_05.htm
bigcar zegt
@agera: :) maargoed, de a8 en de 7 serie zijn beide mooi, I agree. maar ik ga voor de audi, puur vanwege de moterisering :) en jij voor de bmw voor de looks (de a8 lijkt immers op een opgeklopte a4 (wat weer betekend dat het eigenlijk een incognito wagen is :) ))
bij toyota en lexus hebben ze wel aardige auto’s:
de avensis en landcruiser bij toyota, bij lexus daarentegen:
de rx vind ik van buiten wel geinig ogen (en technisch is het ook dik in orde met die wagen), maar mensen kunnen het ook verkeerd zien en denken dat ik in een opgeklopte mazda rijd :
dit is de rx450h:
en hier de mazda cx7:
zoals je ziet zijn ze vrijwel identiek aan elkaar, en als ik 70.000 euro’s neertel, dan wil ik wel iets dat zcih onderschijd.. het dashboard van de rx450H valt me ook zeer tegen:
achteraf gezien zou ik bij lexus dus niks halen (zeker niet de sedan’s, dan liever een premium duitser), maar bij toyota wel: de avenis is een aardige zakenwagen, en de landcruiser doet het anders ook erg goed bij mij :)
als ik zou leasen, dan liever de avensis (afschrijving / waardevastheid dik in orde, en achteraf kopen is ook goed), maar als ik het zelf moest aanschaffen, dan zou ik toch liever iets meer neertellen voor een premium duitser…
wat vind jij van de avensis (en de landcruiser)?
agera zegt
@bigcar: ik vind de Mazda CX-9 wel een mooie wagen opzich zou hem niet zozeer gelijk willen hebben, maar mooier dan een CX-7 en de RX. Vooral de RX valt mij zwaar tegen en dan ook vooral het interieur zoals jij ook aangaf.
De Avensis rijdt wel lekker moet ik zeggen, mijn oom heeft een Avensis gereden model 2007 de vorige Avensis dus. Het dashboard is typish japans, ik doel op de materialen en indeling v/h dashboard. Net als bij de Lexus heeft ook de Toyota Avensis een te drukke dashboard, dat kan wat overzichtelijker en opgeruimder vind ik. Dat is trouwens niet een ziekte die je alleen treft bij Toyota meerdere Japanse merken hebben daar last van o.a Nissan. Maar goed dat terzijde, ik zei al dat de Avensis goed reed. Daarnaast is de Avensis comfortabel voor lange ritten. Heb ermee meerdere malen naar Duitsland gereden. De stoelen zijn goed en geven goede steun en verder is de Avensis technisch ook goed. Bijna nooit technische mankementen gehad. Op dat vlak kan hij zonder problemen met de Europese merken meedoen.
De LandCruiser is een van de beste offroaders die er bestaat eerlijk is eerlijk, alleen hoef ik niet perse een auto die perfect offraod kan we leven tenslotte in Nederland.
Welke SUV je ook inbrengt ik blijf trouw aan de BMW X5 :P
bigcar zegt
@agera: :) .. x5… :) …je raad al wat ik daarover wil zeggen :P … maar dat terzijde:
mazda cx9: die bedoelde ik juit, het is gewoon een kopie van de rx..
over het dashboard van toyota:
op de iaa stond een facelift van de avensis: (soort gebotoxde versie)
zoals je ziet is het dashboard wel aangepakt; dat is goed, maar het kan altijd beter. gelukkig zitten ze een beetje op de goede weg. maar aan de andere kant mag toyota wel lelijke dashboard’s hebben, omdat die dingen gewoon betaalbaar moeten blijven (lexus daarentegen mag niet zulke goedkope dashboard’s hebben).
de avensis is een perfecte wagen:
zowel die uit 1999 als de versie van 2007. dat kan ik echter niet zeggen van de versie uit 2010. ik vind die lelijk en ook nog eens onnodig zwaar: het gewicht drukt zich uit, elk kwartaal, bij wegenbelasting: het is ruim 200 / 300 kg zwaarder uit die van 1999. dat maakt toch echt wel uit.. ik vraag me wel het e.e.a. af over die nieuwe gefacelifte versie, omdat die ook een gloednieuwe onderstel heeft:
http://www.autoblog.nl/archive/2011/09/15/de-toyota-avensis-met-botox-een-leasetobber
wat ook jammer is: de motorisering en de aandrijving: mij bekend is de avensis alleen voorwielaangedreven dus ik zou graag achterwiel (of eventueel 4*4) willen hebben + dikkere motoren (een 3 liter v6 diesel lijkt me wel wat :) ).
afijn, zou jij als leasebak een 3 serie (eventueel een andere duister) of toch een avensis willen hebben?
(ik zeg eerlijk: bij mij zal het als lease bak dan gaan tussen de 3 serie en de avensis–> ik denk zelfs dat het de avensis zal worden, omdat ik de de wagen na lease termijn zou willen kopen… moet dan dus wel na die 4 jaar ook rijden.. dus avenis voor mij :P )
dennisr zegt
@bigcar: ”maar aan de andere kant mag toyota wel lelijke dashboard’s hebben”
hoho, even dimmen :P wij hebben een Avensis uit 2007 en ik vind het dashboard echt mooi.. misschien niet zo perfect als die van een nieuwe Audi maar er is weinig op aan te merken, en idd ook nog betaalbaar ;)
En tja dat gewicht van die uit 2010 ( die ik overigens ook mooi vind, met name de achterkant) dat komt vooral door de luxe opties he.. ik denk dat een Avensis uit 2010 zonder de leuke opties niks zwaarder is als 1 uit 2007.. maar ik kan er naast zitten :)
zit er bijna altijd naast eigenlijk, als bijrijder..
bigcar zegt
@dennisr: :lol:
bij ons voor de deur staan een aantal toyota’s: een yaris (uit 2004) een avenis uit 1999 en 2007 + één uit 2010. die uit 2010 is een lease bak, dus daar zit ik niet echt vaak in (weinig privé km, anders valt het in bijtelling, vandaar). volgend jaar zomer word de huis-vloot misschien bijgewoond door de a6 3.0L v6 tdi :)
(ff een toelichting: veel auto’s voor de deur i.v.m. grote familie ;) )
met: “het dashboard is lelijk”, bedoel ik te zeggen dat het niet zo perfect is als een duitser. wat me wel opvalt: een 3 serie is niet gek veel duurder dan een avensis, maar heeft wel een veel mooier interieur: da valt me wel op. buiten dat om: het interieur (dus ook dashboard :) ) kan ermee door.
over het gewicht van de avensis: 2010 model is zwaarder dan een 2007 versie: kwa opties valt het allemaal wel mee, vind ik zelf, maar ik weet iig te zeggen hierover dat het een aardige duit meer kost kwa wegenbelasting…
zou jij deze wagen als leasebak kiezen?
dennisr zegt
@bigcar: zo, aardig wat auto’s.. die ui 1999 vind ik dan weer minder mooi, maar goed :)
Ik zal zelf sowieso nooit een leasebak rijden.. maar als ik (voor de zelfde prijs) moet kiezen tussen een Avensis of een 3-Serie.. dan zou ik denk ik de 3-Serie kiezen, ben nou eenmaal meer fan van het Duitse spul :)
maar de Avensis is voor betrouwbaarheid dan wel weer een betere, dat zou nog een punt van twijfel kunnen zijn.. maar ik weet bijna zeker dat ik de 3-Serie zou kiezen :)
bigcar zegt
@dennisr: een 3 serie met diesel kost al gouw €38.000,- (eventueel ook nog aangekleed).. dan zou ik toch liever doorsparen een een wat dikkere wagen halen eerlijkgezegd… (bijvoorbeeld een a6 3.0L tdi :) )
dennisr zegt
@bigcar: grootste motor voor de Avensis is bij de nieuwste een 2.2, en dan heb je een diesel.. het model van 2007 had echter een 2.4 Benzine, met direct inspuiting, goed voor 163pk.. en dat is toch best leuk :) niet overdreven.. maar dat past ook weer niet bij een degelijke/zakelijke wagon :) (of sedan)
bigcar zegt
@dennisr: daar heb je een punt, maar bij deze wagen past (vind ik) echter geen benzine moter..
agera zegt
@bigcar: 3 serie is gewoon een hele goede auto, maar als alternatief voor de BMW heb ik de OpeL Insignia Sedan 2.0 CDTI met 160 pk. Niet alleen een hele mooie wagen van zowel binnen als buiten, heeft goede rijkwaliteiten vind hem persoonlijk lekkerder rijden dan de Avensis, mooier dan de Avensis (qua interieur en exterieur)
Een minpuntje is de 9000,- aan BPM, dus ga maar na hoeveel de Insignia in Duitsland zal kosten een behoorlijk gat dus.
dennisr zegt
@agera: JUIST! de Insignia, wat een prachtige wagen :D inderdaad mooier dan de Avensis, het enige nadeel is, het merk.. opzich niks tegen Opel.. maarja betrouwbaarheid..
agera zegt
@dennisr: Zat ik zelf ook aan te denken, maar heb persoonlijk nooit echt negatiefs gehoord over de Insignia. Dat kan ik niet zeggen over de Insignia, de Avensis evenals de 2007 model van mijn was een hele betrouwbare auto.
Ik zou toch voor de Insignia gaan denk ik als ik moet kiezen tussen de Avensis :)
agera zegt
@agera:van mijn oom was een betrouwbare auto
bigcar zegt
@dennisr: @agera: met alle respect hoor, maar zijn jullie helemaal gek geworden???
ik als levensechte opel hater, zou niet eens dood in zo’n ding gevonden willen worden.. laatsteaan levend in gezien willen worden…
ik geef toe: opel is de goede kant op aan het gaan kwa design, maar zoals ik al zij: ik ben van nature opel (kadett met name) hater…
..staat ook allemaal bij mijn profiel info: “..haat tegen GM (ook opel), fransen en de meeste italianen (lees alles van fiat, behalve 458 italià),…” dus…
dennisr zegt
@bigcar: waarom haat tegen opel ? ik heb weinig met opel, maar zeker geen haat.. en die Insignia is gewoon een prachtige wagen.. echt schitterende auto :)
bigcar zegt
@dennisr: ik neem aan dat meningen van elkaar mogen verschillen? ;)
het is gewoon een kwestie van smaak, en ik zou echt niet in de buurt van die dingen willen komen of in gezien willen worden, laat staan dood in gevonden willen worden.. :P
agera zegt
@bigcar: Laatst las ik ergens dat VAG Opel wilde overnemen en dat lijkt me persoonlijk een hele goede zaa omtrent betrouwbaarheid en onderdelen. Een grotere stap voorwaats en straalt meer vertrouwen uit naar nieuwe potentiele kopers.
Ik heb geen haat tegen Opel en helemaal niet aan de Kadett, heb daar veel mooier ervaringen mee :)
Fiat heb ik ook niet veel mee, maar aangezien de Maserati Quattroporte gebruik maakt van een Ferrari blok dat om zijn beurt weer uitmaakt van de Fiat groep, heb ik daarvoor een uitzondering gemaakt.
bigcar zegt
@agera: de kwestie opel, laat ik voor wat het is.. :)
op dat stukje van fiat / ferrari / maserati geef ik je overigens 100% gelijk :P
torana zegt
@bigcar: de grootste BMW diesel is een 3 liter in lijn ?? voorzover ik weet staan de laatste twee cijfers nog steeds voor de cilinder-inhoud hoor… de 740D heeft een 4-liter V8 onder de kap ( 3901cc, bij BMW ronden ze een beetje ruim naar boven af )
sir_smokalot zegt
Dan zou ik toch nog even goed in de cijfers duiken…
torana zegt
@sir_smokalot: @E34M5Touring: @bigcar: @agera:
jullie hebben allemaal gelijk ( behalve dat van de V6
ik was bekend tot de E60. die had er wel een ( bijna ) 4-liter V8 in hangen,maar heb nu ontdekt dat ook BMW flink aan downsizing gedaan heeft… dikke faol voor BMW vind ik… niet het downsizen, da’s wel oké, maar van hun voorheen zo duidelijke typeaanduiding blijft zo maar weinig over… net alsof ze zich letterlijk groter voor willen doen dan dad ze daadwerkelijk zijn… jammer
E34M5Touring zegt
@torana: Sorry buddy twin turbo in line 6
bigcar zegt
@torana: kijk maar zelf:
http://www.bmw.nl/nl/nl/newvehicles/7series/sedan/2008/allfacts/engine/technical_data.html
agera zegt
@torana: de 740d heeft een V6 en niet zoals jij aangeeft een V8
E34M5Touring zegt
@agera: Gast BMW en V6! ok het komt eraan maar tot die tijd wel respectvol blijven he ;)
agera zegt
@E34M5Touring: Respectvol? BMW is een van de merken die ik het meest respecteer ;) of je hebt het tegen de verkeerde.
dennisr zegt
@agera: volgens mij bedoelen ze dat BMW lijn motoren heeft..
bigcar zegt
@dennisr: ik denk dat @E34M5Touring: mij bedoelde… :P
agera zegt
@bigcar: Denk het ook, want jij weet welke modellen je ook opnoemde waaruit ik moest kiezen. De BMW X5, 5-serie en de 7-serie kwamen telkens als winnaar eruit :P
bigcar zegt
@agera: .. nou nou… als winnaar eruit.. :P
agera zegt
@bigcar: ja toch of zijn er auto´s die daarvoor komen :P
bigcar zegt
@agera: vooruit, jij je zin:
op nr 1 = 760li,
nr2. = quattroporte
nr. 3 = a8 w12.
agree? :P
dennisr zegt
@bigcar: nee, top 3 lijstjes zonder de mustang zijn nooit goed.. :lol:
bigcar zegt
@dennisr: .. vrienden tevreden stellen is ook niet makkelijk:
vooruit;
1. = 760li
2. = a8w12
3. = shelby gt500
iedereen blij :)
dennisr zegt
@bigcar: waarom gooien we niet alles op een gedeelde eerste plaats ? :P
bigcar zegt
@dennisr: ok: ( @agera ook ff meedoen :) )
nr1. = 760li, a8w12, gt500
nr 2. = (?) rapide, quattroporte…
nr3…. vul aan au.u.b.
dennisr zegt
@bigcar: welke keuze hebben we bij 3 ?
agera zegt
@bigcar: Adam je maakt het mij wel erg makkelijk namelijk
1)De BMW
2)de Maserati
3):)
agera zegt
@dennisr:
@Bigcar:
In de supercar categorie staat de Pagani Huayra op nummer 1
In de SUV categorie staat de BMW X5 op nummer 1
In de hogere klasse staat de BMW 7-serie en nipt daarachter de Quattroporte op nummer 1
Maak ook even zo’n kort favoriete lijste dan is het makkelijker op de top 3 te maken:P
dennisr zegt
@agera:
eeh even kijken wat ik er van kan maken..
Supercar: Koenigsegg Agera
SUV: Jeep grand Cherokee SRT
Hogere Klasse: Mustang Shelby GT500
agera zegt
@dennisr: Mooi lijsje als Bigcar ook zijn lijste heeft samengesteld kunnen we een top 3 maken.
agera zegt
@bigcar: Yep deze klopt :P
agera zegt
@bigcar: Yep BMW 7 daarna de Masa Quattroporte en daarna is het lastig kan de Panamera zijn, maar ook andere maar in ieder geval nummers 1 en 2 zijn zeker :P
E34M5Touring zegt
@agera: Waarom typ je dan steeds V6 BMW heeft (nog) geen V6.
agera [ reply ]
09-10-2011 om 13:52
@torana: de 740d heeft een V6 en niet zoals jij aangeeft een V8
agera zegt
@E34M5Touring: Omdat de huidige 740d een V6 hebt daarom speciaal voor jou heb ik research gedaan om te kijken of ik niet degene was die fout zat voor de zekerheid.
Klik deze site open en open de prijslijst en kijk zelf maar:
http://www.bmw.nl/nl/nl/newvehicles/7series/sedan/2008/introduction.html
robbie zegt
@agera & @E34M5Touring: Een BMW met een V6? LOL!
Alle 6 cilinders die BMW gebruikt zijn zes-in-lijn motoren. BMW gebruikt géén V6 motoren.
E34M5Touring zegt
@robbie: Serieus ik dacht al…..
agera zegt
@E34M5Touring: Sorry gozer ik zat fout heb weer wat geleerd ;)
E34M5Touring zegt
@agera: no worries mate
agera zegt
@robbie: Bedankt voor de info
E34M5Touring zegt
@robbie: http://www.stichtingopendeur.nl
E34M5Touring zegt
@agera: Vertrouwde zescilinder lijnmotoren: BMW740i/Li en de BMW 740d/Ld. Bijzonder zuinig is de BMW 730d, staat nota bene onderaan de folder. wel ff goed kijken als je wat researched.
bigcar zegt
@E34M5Touring: @robbie: @agera:
wat wel vet zou is is gwn een dikke 4L V8 (turbo) diesel onder de kap van de 7 serie, met als naam: 740D (dan klopt iig de benaming ook nog n’s :P )
prisma zegt
Toyota is niet de enige die zulke praktijken doet. Deze week heeft ons bedrijf(Vlaams) de contracten met Aldi verbroken om net de zelfde reden. Aldi vraagt om aan een lagere prijs te leveren omdat Nederlandse firma’s goedkoper en onder de prijs kunnen leveren.
Maar Prijs/Kwaliteit is er wel een groot verschil. Onze goederen zijn voor 95% verkocht terwijl de Firma na ons maar een verkoop kende van 35%. Contractueel zal hij zelfs nooit betaald worden door Aldi.
Wij als toeleverings bedrijf doen dan weer net het zelfde naar onze leveranciers kan je niet groter//goedkoper dan zoeken we iemand die het wel kan.
@sir_smokalot welkom in de harde economische wereld van toeleveranciers.
Esprit_de_Flandre zegt
@prisma: Haha, onze chef inkoop heeft hetzelfde gedaan onlangs. Leverancier onder druk gezet met de melding dat we elders goedkoper konden vinden. Leverancier liet zich niet doen. Dus, no more deal.
Hij gaf nadien letterlijk toe dat hij dacht dat het blufpoker was…
speedie zegt
Lexus met in de kofferbak een labeltje : Made in China.
Men kan het ook anders doen zoals Piëch en Lôpez ettelijke jaren terug. Zelf naar de toeleveranciers toe stappen en te bestuderen hoe ze de productiekosten kunnen verminderen en optimaliseren.
ramshoek zegt
@speedie:
Doe nou niet alsof Piech en Lopez als missionarissen het woord verkondigd hebben bij hun toeleveranciers.
Die Lopez was geen automan in hart en nieren, maar een onbeschofte uitzuiger die de toeleveranciers keihard de nek dreigde om te draaien wanneer ze niet over de brug zouden komen.
Overigens, Opel en VW hebben nog voor de rechter ruzie gemaakt om de diensten van Lopez. Scherp inkopen was de enige manier waarop VW en Opel in de 90’er jaren de veel efficiëntere Japanse industrie nog enigszins de baas kon. Dat betrof trouwens de hele Europese industrie. Ook FIAT wist op een gegeven moment van inkopen. Een schokdemper voor een Punto werd op een gegeven moment ingekocht voor $14,- Daar kocht je bij de Halfords niet eens een fietspomp voor…
gordongekko zegt
Overal hetzelfde! De AH heeft het uiteindelijk ook voor het zeggen bij Unilever etc!
bigcar zegt
@dennisr: @agera:
we moeten een gezamenlijke lijst samenstellen per segment:
dus Middenklasse
—
Hogere middenklasse
Topklasse (grote auto’s/luxe modellen)
Sportieve modellen
Sportwagens
Toplimousines
Midi MPV’s (gebaseerd op middenklasse)
Grote MPV’s
SUV’s
—
dit stellen we vervolgens samen.. weten we gelijk wat elkander wilt :)
ik weet van agera iig dat er veel bmw’s in die lijst zullen komen, en een pagani.
dennis, van jouw weet ik iig dat de mustang erin zal komen.
ik wacht erop!
agera zegt
@bigcar:
Middenklasse: BMW 3-serie
Hogere midenklasse:BMW 5-serie
Topklasse: BMW 7-serie/ Maserati Quattroporte
Sportieve Modellen:Bentley Continental GT
Sportwagen: Pagani Huayra
Toplimo: Rolls Royce Phantom/ Ghost
SUV: BMW X5
Wagon/station: BMW 5-serie Touring
(MPV laat ik leeg, aangezien ik daar niet van houd misschien na mijn 40ste :))
bigcar zegt
@dennisr: @agera:
ff opnieuw.. dus per wagen klasse:
om beeld te geven:
Middenklasse = a4 / 3s erie / cklasse / avensis / passat / s60 / etc
Hogere middenklasse = a6 / 5serie / e klasse / lincon.. / lexus.. / volvo s80 / etc
Topklasse : mercedes s / a8 / (a7) / 7serie / panamera / pheaton / lincoln town car / lexus ls / etc.
nog hogere hyper-topklasse: rapide / quattroporte / continental flying spur.. / etc
Sportieve modellen : alle coupe’s onder de ton
Sportwagens: ubercoupe’s / alle coupe’s boven de ton
SUV’s: van agera weet ik het: een x5 :)
terrijnwagens: …
…nu nog invullen… :P
dennisr zegt
@bigcar: zow dat is nogal wat! zal es kijken..
Middenklasse: BMW 3-serie/ Passat CC
Hogere Middenklasse: Mustang GT
Topklasse: Shelby GT500
Sportief Model: Bentley Continental GT
Sportwagen: Koenigsegg Agera
Limo(achtige): Rolls Royce Ghost/Bentley Continental
SUV: Jeep Grand Cherokee SRT
Station: Opel Insignia/BMW/Audi/Mercedes (allemaal wel)
zoiets.. en net als agera, MPV mag in de shredder..
mn eerste auto word sowieso een BMW, 320 ofzo.. de E36 :D
agera zegt
@dennisr: Goede keus je eerste de BMW, graag foto’s als je hem hebt. Verder echt leuk alvast veel rijplezier :D
dennisr zegt
@agera: oooh dat duurt nog wel even, volgend jaar zomer ofzo :P ik kan nu geen auto onderhouden.. heb geen werk op moment en mijn stage word niet betaald helaas, vanaf maart word ik betaald en dan ga ik rond kijken voor een auto :)
agera zegt
@dennisr: @bigcar:
@bigcar:
Middenklasse: BMW 3-serie
Hogere midenklasse:BMW 5-serie
Topklasse: BMW 7-serie
Hogere Topklasse: Maserati Quattroporte
Toplimo:Rolls Royce Phamtom en Ghost
Sportieve modellen:BMW 3 serie coupe
Sportwagens:Modellen:Bentley Continental GT
Supercar: Pagani Huayra
Toplimo: Rolls Royce Phantom/ Ghost
SUV: BMW X5
TerreinwageN: Mercedes G-Klasse
Wagon/station: BMW 5-serie Touring
(MPV laat ik leeg, aangezien ik daar niet van houd misschien na mijn 40ste )
dennisr zegt
@agera: terrein wagen idd G-klasse.
bigcar zegt
@dennisr: @agera:
conclusie: (soort samenvoeging van alles)
( ik ga gelijk voor de dikste modellen :P )
Middenklasse = m3 / c63 (passat cc 3.6 fsi??) shelby gt500, mustang gt
Hogere middenklasse = a6 3.0L tdi / M5 / e 63
Topklasse : mercedes s600 / a8 w12 / (a7??) / 760li / panamera / pheaton / lexus ls 600H
nog hogere hyper-topklasse: rapide / quattroporte / continental flying spur/ Phantom
ubercoupe’s: Continental GT, Pagani Huayra, agera(?), aventador, 458 italià, sls amg,
SUV’s: x5 , Jeep Grand Cherokee SRT, Toyota Land Cruiser, cayenne, RR-sport, (x6??), ml63.
terrijnwagens: dartz (prombon / kombat), g65, knight xv..
goed… kunnen we nu uit deze wagens kiezen.. (of ben ik er ééntje vergeten..??? ;)
( @dennisr: is er een verschil tussen een mustang gt en een shelby gt500..??)
bigcar zegt
@agera: geen a7..??? :P
@dennisr: @agera: ik zal later op de dag ff die van mij typen, nu ga ‘k slape…
agera zegt
@bigcar: De A7 mag niet ontbreken natuurlijk een van mijn favorieten, wist alleen niet waar ik die het beste kon plaatsen. Dan plaats ik de A7 onder een nieuw kop, namelijk de 4-deurs coupe.
C6_R zegt
Toyota kan volgens mij flink besparen op vloermatjes en gaspedalen!