Prikkie!
Hoewel de Toyota Supra (rijtest) sinds jaar en dag bekendstaat als een fanatenbak, is de nieuwste generatie na jaren weg te zijn geweest teruggekeerd zonder een handgeschakelde transmissie. De huidige Supra heeft, net als de BMW Z4, een achttrapsautomaat van ZF. Ongeacht aan welke kant van dit eeuwige debat je nu precies staat: feit blijft dat sommigen nu eenmaal graag zelf het heft in handen nemen. Voor deze alsmaar kleiner wordende doelgroep heeft een bedrijf in de Verenigde Staten nu de oplossing.
De in Texas gevestigde European Auto Group (EAG) heeft deze week bekendgemaakt dat het druk bezig is met de ontwikkeling van een nieuw project. EAG werkt momenteel aan een manier om de Supra van de vijfde generatie aan klanten te leveren met een handgeschakelde zesbak.
In een interview met CarBuzz geeft de eigenaar van het bedrijf, Art Bartosik, aan dat EAG sindskort reserveringen accepteert tegen het niet misselijke bedrag van 6.000 dollar. Alles bij elkaar moet de bakwissel zo’n 12.000 dollar kosten. Overigens kun je EAG bellen om te regelen dat je auto daar heelhuids aankomt en weer fatsoenlijk wordt teruggestuurd.
Natuurlijk blijft het in zekere zin een knutselwerk, maar EAG gebruikt bij het project in ieder geval geen matige onderdelen. Alle stukken komen uit het OEM-schap van BMW en passen naar verluidt precies op de zescilinder in de Supra, die uiteraard ook bij BMW vandaan komt. EAG heeft in het verleden o.a. zulke conversies bedacht voor de Ferrari 458.
Dutchdriftking zegt
Het idee is natuurlijk leuk, maar ik denk dat je na een week met de ZF automaat met goede software gewoon flipperen ook prima vind.
911targa zegt
@dutchdriftking: eens!
kempenaer zegt
@dutchdriftking:
Nope. Veel liever een handbak.
jmeverts zegt
@dutchdriftking: die zf kun je net als bij bmw heel agressief laten schakelen. Is echt wel een spectakel. Kan me ook voorstellen dat je graag wil schakelen maar 12.000 dollar graag?? Dan haal je meer plezier uit 12000 in andere dingen steken lijkt me
spykerboy zegt
@dutchdriftking: ik zou niet eens een handbak overwegen in een auto die met een goede DKG/PDK/DCT word geleverd…
Dutchdriftking zegt
@spykerboy: hmm hangt af van de auto. Met een daily zeker niet. Met een weekendspeeltje wel.
spykerboy zegt
@dutchdriftking: dat is voor mij 1 en dezelfde auto :) en die heb ik juist express met een DKG gekocht (dat moet al genoeg prijs geven denk ik)
Dutchdriftking zegt
@spykerboy: een M product? Nice!
spykerboy zegt
@dutchdriftking: juist een M3 in een kleur als de foto hierboven :)
Dutchdriftking zegt
@spykerboy: goede keuze! Nog modificaties?
spykerboy zegt
@dutchdriftking: tot nu toe alleen een eisenmann race demper, rest vd uitlaat moet nog “leeg” getrokken worden, daarna zien wel wel weer, denk het niet, steek het liever in ondehroud en brandstof dan mods.. als ik een modded exemplaar wou, had ik hem aangepast gekocht, altijd goedkoper dan zelf doen :)
Dutchdriftking zegt
@spykerboy: ach vermogen kom je toch al niet te kort, geluid verbeterd door de Eisenmann?
tvklarenbosch zegt
Ik begrijp de hype rond de nieuwe Supra totaal niet. Een BMW in een erg lelijke Toyota jurk, wat is daar nu leuk aan? Als je een leuke, snelle kleine coupé wilt koop je toch een M2?
fendercd60 zegt
@tvklarenbosch: Oneens
keeper1 zegt
@fendercd60: oneens
fendercd60 zegt
@keeper1: oneens
123bat zegt
@fendercd60: oneens.
keeper1 zegt
@123bat: eens
sleepyj zegt
@tvklarenbosch: eens.
Corrado16v zegt
@tvklarenbosch: oneens
rob5nismo zegt
@tvklarenbosch: eens
emping zegt
@tvklarenbosch: oneens
godfather zegt
@tvklarenbosch: oneens
minicoopers zegt
@tvklarenbosch: eens of je koopt de echte m4 coupe
tborre zegt
@tvklarenbosch: de M2 is idd een super leuke en goed sturen de speelgoedauto :) in mijn ogen de leukste van de m. Mss niet de leest snelle etc maar wat een plezier kan je er in hebben. Zeker vanaf de Competition editie al zijn daar ook pro en con elementen aan.
stephane8200 zegt
@tborre: hier een leuke test van Autocar: https://youtu.be/70WJRTmbW6w
Ik ken alleen de vorige M2, niet de nieuwe. Leuke auto, dat zeker.
Het is een beetje zoals ze in die test zeggen: ze hebben allemaal voor- en nadelen. Ik denk dat ik zou wachten op een Boxster Spyder met de GT4 motor voor hetzelfde budget.
tborre zegt
@stephane8200: je kan blijven wachten ook he ;) ach. Zo ben ik blij Let dagelijkse wagen. Een i8 die volgens ons niet puur is. Kan je verzekeren dat die nog steeds ellendig me doet genieten. Ook met 50k km per jaar.
stephane8200 zegt
@tborre: i8 is een prima auto. Ik heb er een paar dagen in gereden en het beviel mij goed.
fanboy zegt
@tvklarenbosch: Het is vooral de historie van de Supra naam.
En velen vinden hem er geweldig uit zien.
creative zegt
@tvklarenbosch: eens
RobUSA zegt
@tvklarenbosch: Eens maar oneens met M2 voor dat geld supra+handbak heb je de Corvette C8.
cloverleaf zegt
@tvklarenbosch: Deens!
https://nl.xhamster.com/search?q=danish+full+movie
daniel1975 zegt
@tvklarenbosch: eens! De vorige Supra was veel gaver!
van1 zegt
Voor 11k koop je een prima handbak. Wie wil er nou niet een bochtige uitrit pakken in z’n 3? In een Supra. Ik wil de prijzen van Supra’s met handbak wel eens weten over een dik pak jaar…
Salukes
gwnbmw zegt
@van1: die bocht in zn 3 kan nog steeds, zitten flippers aan t stuur :)
fanboy zegt
Ik heb me eens ingelezen op de GT86. Daarvan worden er veel in automaat verkocht wat ik niet begreep voor zo’n rijdersauto.
Maar die automaat met flippers blijkt hartstikke leuk te werken als je esp en tcs uitzet en op handmatig gooit. Je kan gewoon alles doen als met een handbak, op het spelen met de koppeling na. Je kan ook nog steeds driften.
sirprize zegt
@fanboy: op die smalle Priusbandjes kun je zelfs in een rollator driften.
911targa zegt
@fanboy: spelen met koppeling is slijtage / de boel vernielen.
fanboy zegt
@911targa: Ja is opzich waar, maar ze gebruiken de koppeling wel vaak om een drift te beginnen.
Zelf gebruik ik de koppeling ook wel eens op circuit, in een keer op laten komen in lagere versnelling om achterkant te laten uitbreken voor een bocht. Volgens mij is dat ook wel mogelijk met een automaat die aggresief terug laat schakelen.
moveyourmind zegt
Lekker hypocriet ben je dan…
De bink willen uithangen met zelf schakelen, omdat het stoer is om zelf het ‘echte’ werk te doen…
En ondertussen de handen in de zak houden als het om het echte echte werk aankomt, het inbouwen van de versnellingsbak. Als je dan echt indruk wilt maken doe je dat zelf in een weekendje tijd.
911targa zegt
@moveyourmind: lekker hypocriet……….
De bink willen uithangen met je eigen BMW, omdat het stoer is om in een BMW te rijden…….
En ondertussen de handen in de zak houden als het om echte werk aankomt, het bouwen van een auto. Als je dan echt indruk wilt maken doen je dat zelf in een weekendje tijd.
moveyourmind zegt
@911targa: Dat vind ik knap, in een weekendje tijd.
911targa zegt
@moveyourmind: hahaha, maar om te verlangen dat iemand zijn DSG eruit sloopt en zelf een handbak erin zet in een weekend, vind ik ook optimistisch.
duderuud zegt
11k, ofwel 22k in Nederland vanwege de hogere CO2 uitstoot…
spykerboy zegt
@duderuud: Als het niet meer is…
mcstradale8 zegt
@duderuud: op achteraf toegevoegde accessoires of mods betaald men geen bpm
racerx zegt
@mcstradale8: nee, maar de Supra heeft met handbak geen typegoedkeuring, om dat voor elkaar te krijgen ben je ook nog wel even bezig. Daarnaast komt er vast nog wat extra CO2 tax bij voor je een kenteken krijgt, omdat een handbak onzuiniger is dan de ZF 8.
mwti zegt
Ik heb na deze overwogen te hebben een 991.2 GTS gekocht (2018) en dat is toch wel andere koek (different koek volgens Louis).