Nu vraag je je wellicht af: ‘wat de neuq heeft Aston Martin met Toyota’s modellenstrategie te maken?’. Nou niets, behalve dat ze voor de inmiddels vermoorde Cygnet afhankelijk waren van de Toyota iQ. CEO Ulrich Bez schuift de schuld voor het wegvallen van Astons kleinste in de schoenen van Toyota.
Desgevraagd laat Toyota Nederland ons weten dat ze de verhalen voor Nederland kunnen bevestigen, hier gaat de 3+1 stadskruimel uitgefaseerd worden. Als we een gok mogen doen waarom, kijken we even naar de verkoopteller, die dit jaar pas op 43 staat (bron). Daar kan je geen dikke boterham van beleggen.
Voor internationaal nieuws moet Toyota Nederland zich richten tot het Europese hoofdkantoor, dat steevast het principe ‘we do not comment on future products/developments’ hanteert. Ergo: van hen krijgen we een bevestiging noch een ontkenning. We moeten de heer Bez, die zijn verhaal, begeleid door een klaagzang over weinig steun vanuit Toyota, in de Britse mediaas doet, dus maar op zijn blauwe ogen geloven.
Dit is wel een mooie bliksemafleider voor het falen van de Cygnet natuurlijk.
Als het waar is krijgen we dus nooit meer van die dikke getunede en cabrio-iQ’s te zien, alsmede elektrovarianten. En ook nooit meer funkyzeit met Toyota bovendien. Mijn hart weent.
rob68 zegt
Maken ze toch een Aston Martin Upper ?
Dev zegt
@rob68: Ik denk gezien de nieuwe partnership met AMG eerder een Aston Smart.
tupperware zegt
@Dev:
Zowel de For2 als de for4 krijgen RWD, dus dat zou wel beter bij Aston passen.
Ik denk dat het een stijlvol alternatief kan zijn voor de nu vaak ordinaire Brabus individuals.
toyotafortuner zegt
Ben er niet echt rouwig om. Toyota heeft met de Aygo al een stadsrakker. En ik snap sowieso het bestaansrecht van de IQ tov de Aygo niet. Beide 4 pers. Aygo kan 5 deuren hebben en lijkt me ruimer. Dus ja…
dragspert zegt
@toyotafortuner: De Aygo is goedkoop. De IQ moest een soort premium stadsautootje voorstellen. Daardoor te duur. En ze wilden een graantje meepikken van de hippe smart. Die op het moment van uitkomen van de IQ al niet meer hip was. Dit hele project was gedoemd om te mislukken.
toyotafortuner zegt
@dragspert: dank voor wat verduidelijking! Mijn mening verandert er niet op. Voor mij Aygo > IQ. De Aygo oogt net ff wat leuker. En het is/oogt (gonna slap my face voor het woord serieus te gebruiken) hipper. Smart niet meer hip? Geen wonder dat ik ze ineens heel wat minder zie.
Esprit_de_Flandre zegt
@toyotafortuner: Misschien was het beter gelukt als Lexus iQ… ?
imaginenl zegt
Ik denk dat de IQ Lexus had moeten heten en net een tikje luxer had moeten zijn. Er best ruimte voor wat luxe kruimels maar dan moeten ze ook wel die uitstraling hebben. Verkeerde marketing dus.
9000cse zegt
Herr Bez moet niet zo urineren! Het lijkt er wel op, alsof Toyota hem die IQ met het mes op de keel heeft opgedrongen. Volgens mij had hij als CEO van een exclusief sportwagenmerk zelf wel kunnen/moeten inschatten, dat die Cygnet geen volume zou opleveren. Hier zal de wens wel de vader van de gedachte zijn geweest vanwege de miserabele resultaten van het hoofdmerk.
db87 zegt
@9000cse: Ga jij eens terug in je hok!
filip696 zegt
Is maar goed ook . vondt hem wel lelijk, en die aston veeeel te duur.
azenomei zegt
Veel te dure rommel. Misschien moeten de fabriekantjes maar weer eens met de beentjes op de grond komen.
G-Ammo zegt
Was ook veel te duur… zag er wel leuk uit, ook vanbinnen. Van dat geld hadden ze net zo goed turbo pakketten kunnen maken voor de GT86 of zo :D
paul_gortemulder zegt
Ik vind het jammer dat de IQ zo slecht verkoopt, het lijkt mij een makkelijk stadsautootje voor een alleenstaande met een kantoorbaan. Geweldig karretje om gewoon van a naar b te komen en toch voorzien van alle luxe, Maarja….