Toyota heeft in Amerika de verkoop van acht modellen stopgezet. Deze drastische maatregel is genomen vanwege aanhoudende problemen met het gaspedaal. Naast de verkoop van auto’s zou ook de productie in de fabrieken zijn stilgelegd. Dat heeft het bedrijf vandaag bekendgemaakt.
Vorige week werd bekend dat Toyota in Amerika 2,3 miljoen auto’s gaat terugroepen in verband met “hangende” gaspedalen. Maar men zou nu ook in Europa overwegen om zo’n twee miljoen auto’s terug te roepen. In de tussentijd lijkt het dat Toyota de productieproblemen niet aankan, waardoor men in Amerika tijdelijk stopt met maar liefst acht modellen. Het gaat daarbij om:
* 2009-2010 RAV4
* 2009-2010 Corolla
* 2009-2010 Matrix
* 2005-2010 Avalon
* 2007-2010 Camry
* 2010 Highlander
* 2007-2010 Tundra
* 2008-2010 Sequoia
UPDATE: In Europa/Nederland wordt er geen actie ondernomen en worden er geen modellen uit de verkoop gehaald. Het gaat alleen om Amerika (en de modellen die daar worden geproduceerd).
Met dank aan iedereen voor de tips!
dotternetta zegt
Oh..tijdelijk. Gemene titel!
Bart_V zegt
@dotternetta: dacht ik ook.
ik dacht dat Toyota eindelijk het licht aan het einde van de tunnel heeft gezien, en eindelijk weer MR2’s, supra’s en celica’s ging maken :P
Marijn zegt
Ja dacht ook al.. Was anders niet veel meer overgebleven.
Bob zegt
En Bob strikes again vanuit Amerika. Het is trouwens een gigantisch probleem hier in de VS. Sommige mensen durven niet meer met de auto’s te rijden omdat ze bang zijn geworden voor de problemen terwijl garages nu natuurlijk op dit moment niks kunnen verkopen.
Sciurida zegt
D’oh, prius niet getroffen, balen zeg…
autoblogger zegt
Total Recall…
bakkerst zegt
@autoblogger:
lang leve het internet en snelle jongens met photoshop :D
Saab_Spyker_Automobiles zegt
Mooi voor de andere merken.
Saab
“When you want to control your car”
FuelMinded zegt
@Saab_Spyker_Automobiles: of SAAB: “Cuz Toyota Stucks”
John zegt
I just don’t care.. I just don’t care..
Bboekelo zegt
Dacht Toyota het licht aan het einde van de tunnel te zien blijkt het dus een tegenligger te zijn, en wel een HELE grote:p
Svenska Aeroplan AB zegt
Zo, dat gaat er aardig inhakken bij onze Japanse vrinden… Zou het geen actie van de VS regering zijn? om zo hun eigen merken een zetje te geven??
;)
lautje23 zegt
De Matrix is inmiddels uit productie, maar dan bij HYUNDAI !!
Bart zegt
Toyota Matrix is een model in de vs
Svenska Aeroplan AB zegt
Ik zeg, stuur Victor Muller erop af…
Victor to the rescue!
:D
renaat zegt
en wat zit er niet tussen, de prius…
JMC zegt
Kunnen ze ook niet tijdelijk of liefst permanent stoppen met de Prius?!
mrB zegt
zal goed zijn voor de winst van dit jaar :twisted:
Ahura zegt
Heel erg lullig voor ze. Kost ze geloof ik handen vol geld om met productie te stoppen en enorme deuk op hun imago. Zonde
Jipp zegt
@Ahura: daarom staat ook in het nieuwe nummer van de veronica gids onder de noemer WHEELS: “dat de jappaners niet goed in elkaar zitten weten we allemaal wel”
vanwege de weinige reacties denk ik dat er een hoop word tegengehouden…. waarom AB mag toyota niet worden afgekraagt?
Ahura zegt
@Jipp: ik ken de achtergrond niet van dat artikel (btw Veronica.. proest!). Waar hebben ze onderzoek naar gedaan? Wat waren de feiten? ps: het is “japanners” en “afgekraakt”. Trouwens AB? Ik reageerde op een persoon die een reactie gaf. Tuurlijk is dit erg kwalijk van Toyota maar ze gaan het iig oplossen en het wil nog niet zeggen dat elke Toyota onbetrouwbaar is
Jipp zegt
@Ahura: Het artikel ging over nissans. Verder ben ik dyslectisch en heb ik het artikel snel geschreven dus kan ik er niet veel aan doen. Toch was ik het gruwelijk eens met deze uitspraak! want ze hebben er gewoon gelijk in. Je kunt beter een volkswagen, skoda, opel en tegenwoordig ook fiat rijden dan een jap. ze zien er stuk voor stuk ook beter uit de iedere jap.
Ahura zegt
@Jipp: kind ga buiten spelen en laat de volwassenen met rust. Japanners zijn nog altijd betrouwbaarder dan de gemiddelde Europeaan. Uitzonderingen (Nissan dankzij Renault) hou je altijd
Jipp zegt
@Ahura: misschien moet je dat zelf is gaan doen in je goedkope jap. Ik houd het erbij dat je beter een duitser kan hebben dan een jap.
Ahura zegt
@Jipp: onze goedkope Jap heeft wel een dikkere motor en véél meer luxe dan VW concurrent. Daarbij rijdt het messcherp en is ie tot nu toe vreselijk betrouwbaar. En.. het ziet er aparter uit. Nee dankje.. wij houden het op een Jap
Jipp zegt
@Ahura: die dikkere motor haal maar weg, kun je beter een tsi hebben. En ik kan ook de hele optie lijst van een vw aanvinken, daartegen zie ik wel dat collega’s op mijn bijbaatje die een mazda haddden van de zaak vaker in de polo van vrouwlief naar het werk kwamen dan in de mazda, hij stond weer eens met computer problemen in de garage.
Ahura zegt
@Jipp: TSI bestond toen nog niet. Toen was het een VW 1.6 tegen de Jap 2.0. Aanvinken? Ja dan is de auto gelijk nog veel duurder. Bij onze Jap zat xenon, electrische ramen en spiegels, climate control, regensensor, lichtsensor, 17″ er STANDAARD op.. computerproblemen bij Mazda’s? Daar staan ze absoluut niet bekend om. Geloof me ik kan het weten..
Jipp zegt
@Ahura: nou er waren 3 van die mazda 6en op de zaak en ze hadden alle 3 de problemen, ze hebben in de 3 jaar leasetijd ik denk wel om de 2 weken een week in de garage gestaan. Op een business pakket van vw zitten ook al die extra’s is niet heel raar. De passat waar ik nu afentoe in rijd heeft zelfs de zelfde velgen als onder een R8, dit was wel een optie maar heb ze op nog geen enkele andere passat gezien. En een 1.6 tegen een 2.0 vergelijken klopt niet helemaal vind je ook niet, hoe groter de moter hoe meer pk’s je er uit kan krijgen. Maar ooit een tsi gereden en geloof me, je staat met een mond vol tanden! Het verhaal van peter kan ik me trouwens goed in vinden.
Ahura zegt
@Jipp: je leest niet he? Ik legde uit waarom wij voor de ‘goedkope’ Jap waren gegaan. Omdat ie voor DEZELFDE PRIJS meer power en luxe had dan een VW. Velgen en opties kan je op elke auto doen. Bij de huidige MZ6 zijn er wat wat problemen maar ik ken er niet één met ouw genoemd probleem
Jipp zegt
@Ahura: en voor net iets meer geld heb je toch een veel mooiere, kwalitatief betere Vw. En die problemen zijn er zeker! Ze rijden nu trouwens allemaal in audi’s en een volkswagen.
Ahura zegt
@Jipp: mooi is subjectief. Ik vind een vierkante Golf geen flikker aan. Geen zin om achter het stuur in slaap te vallen en ook niet als ik het op de oprit zie staan. Trouwens iets meer geld? Mochten we een Golf willen toen dan moesten we dit erbij vinken: remassistent, tractiecontrole, klimaatregeling, middenarmsteun achter, audioinstallatie, stuurbediening audio, regensensor, automatisch inschakelende verlichting, mistlampen voor, xenon koplampen, koplampsproeiers, 17″ velgen, achterspoiler, LED-verlichting… en dan zit je nog met een 115pk 1.6 ipv een 150pk 2.0. Dus dáág. Kom maar terug als je fatsoenlijke argumenten hebt
Jipp zegt
@Ahura: een hoop van de optie’s die je hier al noemt zitten al in een business pakket!(de automatische koplampen, klimaatregeling, middenarmsteun achter, audio instalatie etc) en zo vierkant is hij niet. een 1.4 tsi heeft bij mijn weten al 122 pk, een 1.6 140 pk uit m’n hoofd. Klimaatregeling zit bijna standaard in een vw, zelfs in de fox van me moeder. voor alle opties die je noemt heb je pakketen. Voordat jij denkt dat je een argument hebt zal ik is goed kijken. daag Ahura met je aziatische troepwagens.
Ahura zegt
@Jipp: LEZEN! Ik heb het over toen wij onze auto kochten. En toen was het 2004. Toen was er nog geen Golf VI 1.4 TSI of zo’n business pakket. in 2004 had je de 1.6 Sportline voor ong. dezelfde prijs als onze 2.0. 150pk en 187 Nm (mag 1300 kg trekken) tegen 115pk en 155 Nm (mag 1200 kg trekken) van de VW 1.6. Die trekt dus echt niet beter dan die 2.0 Aziaat. Hoe kóm je er überhaupt bij??
Jipp zegt
@Ahura: dat kan, ik weet wel dat er een hoop is veranderd bij vw in die tijd. Ik heb zelf een bijbaan gehad waarmee ik caravans moest trekken. Je aziaat mag wel zoveel trekken maar heeft vele malen meer moeite er mee om hem te trekken dan een volkswagen. als we weer een caravan moesten transporteren waren we blij als er een volkswagen golf of passat beschikbaar was, wanneer het om een toyota of mazda ging wreven we niet bepaald in onze handen. Die toyota raakte trouwens vrij snel in een strandfile oververhit en de airco deed het minder goed. dus het is niet dat ik het denk, het is omdat ik er mee heb gewerkt. Zo’n baantje was trouwens wel leuk om te doen.
Jipp zegt
@Ahura: En de kleine VW motor trekt minstens zo goed, zo niet beter dan een 2.0 aziaat!
w0o0dy zegt
@Jipp: Het is weer appels en peren hè? Die Vw’s zijn in de praktijk behoorlijk wat duurder…. Voor het geld van een een Passat 1,4 tsi comf koop je ook een Honda Accord 2.0 Elegance, een Mondeo 2.0 limited is zelfs stukken goedkoper en een mazda 6 s-vt en Avensis 1,8 of 2.0 kosten ook ongeveer hetzelfde…..al die auto’s mogen zwaardere geremde aanhangers trekken alleen de meeste hebben een lagere maximale kogeldruk dan de Passat… dus waarschijnlijk verkeerd beladen en te hoge kogeldruk en daarom een “lichte neus”… deze “discussie” hebben we al gehad…
On-topic: goed dat Toyota doorpakt, maar wel een flinke zepert dat ze nu moeten vast stellen dat een onderdeel niet goed is en dat het uitgerekend op een flink aantal veel verkochte modellen zit… tja, wie denkt dat dit alleen bepaalde merken overkomt moet maar eens wat beter gaan opletten…. de meeste merken lopen af en toe tegen grote recals aan.
Jipp zegt
@w0o0dy: idd. alleen is ahura nog erger dan ik bijna zou willen zeggen, voor hem zijn aziaten alles. vw’s zijn wel duurder maar je krijgt wel meer voor je geld naar mijn mening. En je hebt een hogere restwaarde aan het einde van het liedje. wat ik trouwens wel afvraag, waarom hebben de producten in de vs er wel last van en hier niet, zo veel verschil zit er toch niet in een gaspedaal van een toyo in de vs vergeleken met een europese?
Jipp zegt
@Ahura: en voor als je het nog steeds niet begrijpt, ik ben al een tijdje 24 en heb momenteel niet veel tijd om buiten te spelen, komende zomer studeer ik af;)
Vincenzo zegt
ohh wat zijn ze betrouwbaar he?
Benz ook al.
Ahura zegt
@Vincenzo: wat een overdreven reactie. Omdat ze problemen hebben met het gaspedaal maakt dat ze nog niet helemaal onbetrouwbaar. Alsof je kan verwachten dat Toyota’s (en andere Japanners) 100% betrouwbaar zijn…
Esprit_de_Flandre zegt
damn, das erg.
midasracer zegt
Tis natuurlijk wel een mooi excuus om bij de rechter naar voren te brengen als je je flitsboete komt verdedigen. “Ja sorry, het gaspedaal van mijn RAV4 bleef hangen”. Zou het helpen denk je?
Ik heb het overigens wel een keer met mijn kitcar gehad. Op zo’n moment moet je een gezond hart hebben.
casper zegt
daar gaat het imago van toyota
liever oud en frans dan nieuw en japans
autoblogger zegt
UPDATE: In Europa/Nederland wordt er geen actie ondernomen en worden er geen modellen uit de verkoop gehaald. Het gaat alleen om Amerika (en de modellen die daar worden geproduceerd).
Henk zegt
Zolang het gratis verholpen gaat worden, praten we hier nog niet echt over onbetrouwbaarheid en zeker niet van het merk.. veel bekende (D) concurrenten kosten je een vermogen aan nieuwe turbo’s en andere app. wat net niet onder de garantie valt en dat geeft een negatiever imago, waar men zich trouwens ook niet aan stoort:-)
bruine zegt
Neen, de Prius zit er idd niet bij, maar die heeft volgens mij helemaal geen gaspedaal.(aan de snelheid waarmee ze door de straten rondtuffen zou ik eerder denken aan zo’n flinstonesmechanisme)
oxymoron zegt
Let nou even op de update: het gaat hier om in Amerika gebouwde Toyota’s! Pleit dus niet voor de Amerikaanse arbeider …. (of toeleverancier). Amerikaanse kwaliteit in auto’s? Zopas nog in een Top Gear uitzending gezien hoe Corvettes in elkaar steken. Broodtrommelplastic.
Henk zegt
Blijven de beste auto’s ter wereld, met afstand. Opel, VW en die zgn. premium troep en niet te vergeten franse auto’s valt motorisch na 5 jaar uit elkaar. Maar ja als ze nieuw zijn roepen we gewoon dat het interieur uit zulke goede materialen bestaat ….. lachen!
preske zegt
@Henk: ik rij anders al mooi 10 jaar met mijn “premium” auto en het enigste dat vervangen moest worden was een batterij en een richtingaanwijzerpook (of hoe dat ding ook noemt), en hij is nog altijd even vinnig als vroeger.
Henk zegt
In de veronicagids was pas te lezen.. de beste auto ter wereld (prijs kwaliteit) is de GTR! Er zijn altijd wel japanse auto’s die niet zo goed in elkaar steken, maar die kans heb je nog meer bij merken uit een ander land, dus het zal wel over een bepaald type gaan. Beetje autoliefhebber weet dat natuurlijk allemaal!
Jipp zegt
@Henk: dat werd later toch wel tegengesproken op veronica zelf door de heer Jeremy clarkson. Tevens zit je bij mijn inziens duidelijk mis dat ze beter in elkaar steken dan een volkswagen of opel. Dit is onzin, toyota’s zien er duidelijk goedkoper uit zowel interieur als exterieur en zitten echt niet zo goed in elkaar als een mooie volkswagen golf of passat. en als een fransman zo slecht is waarom rijden er dan nog zoveel oude espaces. dsen, clio’s, eenden, peugoet 105 en rond en ga nog maar even verder.
Lan_Evo zegt
“Het gaat alleen om Amerika (en de modellen die daar worden geproduceerd).” Zegt dus meer over de kwaliteit van Amerikaanse werknemers, dan over de kwaliteit van Toyota…
lincoln zegt
@Lan_Evo:
wat dan weer meer zegt over een zelfvoldane crackhead uit nederland ..
BananaFlip zegt
Toyota is absoluut geen onbetrouwbaar merk. Een Toyota rijdt langer dan de gemiddelde andere auto. Nu er echter een probleem is met de gaspedalen is het merk ineens onbetrouwbaar? Terwijl er links en rechts andere auto’s stoppen te rijden waar we natuurlijk niks van horen zal de Toyota wel doorrijden. Bovendien is Toyota altijd erg coulant wat betreft garantie en vervanging van onderdelen.
Bob zegt
@Lan EVO .. nope .. het gaat ook over een fabriek in Canada .. doe ff je huiswerk voordat je iets blaat.
Lan_Evo zegt
@Bob
Nou ja, dacht dat Autoblog het wel kloppend had geschreven. ;)
Henk zegt
Ben trouwens Henk die over de GTR begon en niet die andere.. Jipp is Pro VW en dat is al een reden om hier niet over mee te praten.. Interieur mag altijd wel beter gemaakt worden, dat klopt! maar daarom betaal je dan weer wat minder.. Verder heb ik tot 6 jaar geleden altijd duits gereden en de conclusie is nu, dat de jappen in het algemeen de betere wagens maken, goedkoop in onderhoud en technisch superieur zijn vergeleken met de koffiemolens in VW:-). Neemt niet weg, dat ik VW graag zie en er niks op tegen heb.
Jipp zegt
@Henk: met de vernieuwde motoren kun je het niet echt koffiemolens meer noemen, dan ga je die jappen koffiemolens noemen.
Lan_Evo zegt
@lincoln
Wow, jouw ongefundeerde stellingen zijn nog erger dan die van mij. Bravo.
C6_R zegt
Als Toyota het meest betrouwbare merk ter wereld is dan hebben die japanners een fantastische kwaliteit, gaat het ruk met de kwaliteit, dan is dat de schuld van de Amerikaanse arbeiders… Wie heeft die “slechte” arbeiders dan eigenlijk aangenomen? Als Rolls Royce het volgende model in Pakistan zou laten produceren en de kwaliteit valt tegen, dan is dat natuurlijk RR niet te verwijten… Ik zie het al voor me! :lol: Heerlijk om zo selectief naar de wereld te kijken! :lol:
Anyway; dat het in de VS speelt heeft er natuurlijk ook alles mee te maken dat daar de lokale RDW toyota (terecht) nogal achter de broek zit na de recente problemen. Ook wordt je daar als bedrijf natuurlijk wat makkelijker gesued en dat kan behoorlijk in de kosten lopen als er doden vallen. Vind het dus wel een goed besluit om te stoppen met produceren en het lek eerst boven water te krijgen. We hebben het tenslotte niet over een handschoenkastje dat niet meer dicht kan oid. Wel een serieuze kostenpost en deuk in het imago!
Lan_Evo zegt
@C6_R
Dat het ook vooral in de VS speelt is ook gewoon heel logisch, omdat Toyota voor de 3 verschillende ’triad markets’ (sjiek woord voor US, (West-)Europa en Japan) vaak compleet andere auto’s bouwt. Verder hebben veel Toyota’s in de US en Europa volgens mij vrij weinig met elkaar te maken, worden ook (grotendeels) op andere locatie’s gebouwd en waarschijnlijk door andere mensen ontworpen etc. ;)
Overigens heb je een goed punt hoor, dat dacht ik ook meteen, alleen vond ik het wel heel toevallig dat het alleen de US market betreft. En dat die auto’s toevallig ook in die regio (US/Canada/NAFTA/buiten Japan) worden gebouwd.
lincoln zegt
@Lan_Evo: met welk ongemak rijd jij verder ??
Henk zegt
Auto’s uit de US zijn zeker minder van kwaliteit.. zo is bijvoorbeeld een Mercedes ML uit de US slecht afgewerkt!
Verder was in Autoweek ook duidelijk, dat de test met die Audi en Nissan, de Audi bijna in de soep gereden was en op technisch vlak een buiging moest maken. We praten hier over 2x meer $$ lappen! Jipp klinkt hier net als Jeroentje een tijdje geleden.. geen verstand van auto’s, maar die mensen zijn ook grappig:-).
Paul zegt
Wel realistisch blijven allemaal. Een Jap is betrouwbaarder en of je ze nu mooi vind of niet, dat laat ik in het midden. Er zijn zoveel mooie auto’s van alle merken, dat je zelf maar moet uitmaken wat belangrijk voor je is. Ben je gek van BMW, koop dan meteen een extra turbo’tje voor de zekerheid en als het je dat waard is, prima toch, even goede vrienden.
peter zegt
M.b.t. de betrouwbaarheid van Toyota’s… ik rij mijn zakelijke kms in een Avensis 2006 (2.2d) en daar is toch nogal het nodige aan kapot gegaan hoor. VEEL meer dan aan de Ford Mondeo die ik hiervoor had (en waar ik meer kilometers mee reed!). Ik noem een EGR-klep, nieuwe injectoren, waterpomp… allemaal keurig onder garantie vervangen, maar toch. En eerlijk gezegd begint hij nu weer een heel erge herrie te maken (ik vermoed weer de EGR klep), en ook kraakt de vering verschrikkelijk… maar ja over een paar maanden is het leasecontract afgelopen dus dat laat ik maar zo.
En dan heb ik het nog maar niet over het feit dat ik al sinds het begin bij een koude motor niet zonder gekraak naar zijn 2 kan schakelen, en dat de handrem opnieuw niet helemaal goed meer werkt.. nee, de Toyota kwaliteit is niet meer wat het geweest is.
Marc zegt
De Polo van mijn vriendin moet maar weer eens naar de garage. Nu is er weer een slang los die naar de achterste ruitensproeier gaat en daarvoor moeten ze de halve binnenkant gaan slopen, omdat ze er anders niet goed bij kunnen. Hebben ze al 4 keer proberen vast te klikken, vanaf de onderkant. Gaat 200 euro kosten en voor een lampje vervangen, vragen ze 30 euro! Auto is 3 jaar oud en er zijn ook al roestplekken. Laat me maar verder probleemloos in mijn franse auto rijden, net als mijn vorige mazda. In zo’n polo zit nog niet eens een lampje in de asbak en kofferruimte, gewoon belachelijk.
Jipp zegt
@Marc: ik vraag me af bij welke dealer je vriendin zit, bij mij kost het vervangen van een lampje niets, een vriend van me heeft een polo diesel uit 2004 en nooit problemen, en wel een lampje in de achterbak, dat heeft iedere volkswagen zelfs de fox van mn moeder. ik heb wel van het probleem met de ruitensproeier gehoort idd maar roesplekken komen mij ook niet heel bekend voor. En roken doe je niet in een auto..
Ahura zegt
@Jipp: gecondoleerd dat je moeder een Fox heeft. Erger kan bijna niet ;) Je bent een merk/afkomst-extremist. Ik wens daar niet mee te discussieren. Later!
Jipp zegt
bij mijn weten trekt een vw dus duidelijk beter, ondanks de cijfertjes.
Ahura zegt
@Jipp: jij hebt ondanks je job niet in ELKE auto gereden met ELK beschikbare motor. Kom maar terug als je bv in ELK D-segment auto hebt gereden met een 2.0 benzinemotor of iets dergelijks. Dus direct vergelijkbaar
Jipp zegt
@Ahura: met dat ex bijbaantje heb ik wel genoeg gemerkt over de kwaliteit van een toyota avensis en corolla, ook heb ik daarbij met een passat(bijna alle benzine moteren) en een golfje. Ook heb ik 1 keer met een c5 een caravan getrokken net als een honda civic. Als je het over rijplezier hebt ga ik misschien wel voor de c5, maar voor het trek werk ga ik toch duidelijk voor de volkswagen. de motoren waren nooit groter dan 2.0, en met een kleinere motor op een toyota en de honda kon je beter gaan duwen. ik heb niet in elke beschikbare auto gereden, maar weet wel genoeg dat een aziaat dus niet goed genoeg is tov een europeaan, ondanks dat jij anders beweert.
Ahura zegt
@Jipp: geen Mazda 2.0 dus. Duidelijk. Dan heb je verder ook geen nuttige bijdrage aan dit verhaal
Henk zegt
Jipp leeft in een andere wereld, dat weten we nu wel. Niet meer op reageren, anders gaan de oogkleppen nooit open.
Jipp zegt
@Henk: ik leef gewoon op de planeet aarde en ik heb heus geen oogkleppen op.
Henk zegt
@maar weet wel genoeg dat een aziaat dus niet goed genoeg is tov een europeaan.
Caravan rijders kopen daarom ook een Subaru, omdat het voor geen meter trekt:-).
Wat een onzin praat allemaal.. Jipp, ga naar bed;-).
Jipp zegt
@Henk: Een subaru is ook in mijn ogen de beste aziaat die je kunt kopen! Maar ga maar is op een camping kijken, veelal volkswagen of iets dergelijks voor een caravan, alleen bij de grijze golf zie je een verdwaalde forester voor een caravan. Volgensmij is volkswagen niet voor niet ook vaker tot trek auto van het jaar uitgeroepen!
Ahura zegt
@Jipp: oke laatste reactie dan. Hoevaak maken mensen een proefrit met een nieuwe auto met een caravan er achter?!?! Veel mensen kopen (nou ja leasen) een VW. Zegt verder niks over caravantrekken ;)
Jipp zegt
@Ahura: nou, het zou je nog verbazen dat die foxen best goed rijden! Liever een fox dan een IQ, een coure, aygo, en ga maar even door. ik ben geen merk extremist maar heb er gewoon ervaring mee dat het in aziaten het niet werkt. daarom ben ik fan geworden van volkswagen. Wij reden zelf vroeger bmw en mijn opa die zelf vervent kampeerder is heeft rond 2000 een jaar een avensis gehad, deze is in de brand gevlogen tijdens een strandfile bijna op de camping. voor hem was het in de brand uit de brand want hoeveel problemen we daar wel niet mee hebben gehad. En de grijze golf leased geen auto’s die kopen ze, veelal ook duitsers, die zijn waarde vaster en degelijk, en reken maar dat de meeste mensen vragen kan hij goed trekken. Aziaten zijn gewoon minder goed in alle opzichten dan europeanen.
Henk zegt
Brand enz. kan altijd gebeuren met iedere auto. mijn opa heeft al twee brieven gekregen van Mercedes, dat hij terug moet en zijn vorige was eens spontaan stilgevallen en kon niet remmen!
Ga ik toch ook niet lopen roepen dat het merk bagger is.. Service is top en hij heeft juist extra terug gekregen van zijn vorige, vanwege de problemen.
Net als met Jappen, kan altijd iets gebeuren, maar zijn over het algemeen zeer betrouwbare auto’s, waar ook de mensen het meest tevreden mee zijn. 130 pk is 130 pk, ook in een jap. Ik ken toevallig veel mensen met VW problemen en dat kunnen de jappen echt niet evenaren, dat is één ding wat zeker is. Verder is het gewoon een kwestie van smaak, maar ga het niet afbreken.. dat is onzin.
lincoln zegt
@Henk: good one dude ..
altijd iemand de tijd gunnen om herstel te plegen ..
pas als de service gaat ontkennen en moeilijk doen ..
dan weet je dat het echt fout zit ..
dan is de grote van het probleem van ondergeschikt belang ..
Jipp zegt
@Henk: het was in de brand uit de brand, hij was blij dat hij er nu goed vanaf kwam om zo weer een vw te kopen. Ik blijf er bij dat het merk minder is tov vw bijvoorbeeld, en dat heb ik zelf mee gemaakt. Het is bagger naar mijn mening. Ik ontken ook niet dat ik nooit porblemen heb met mijn vw die al wat ouder, een product is nooit volmaakt. maar ik heb vaak genoeg mee gemaakt dat een jap het niet aan kon waar een vw het wel kon, en ze dus de jappen wel degelijk kunnen evenaren wat ze gewoon eigenlijk altijd doen. En niet altijd willen Pk’s altijd alles zeggen over een motor, daarvoor zal ik naar een andere discussie kijken, hea W0o0dy.
Pluto zegt
Als jullie het over een mazda 2.0 diesel hebben die slechter is dan een europese 2.0 motor dan denk ik dat jullie moeten zoeken welke motor er in de mazda zit. Als ik me niet vergis komt die van ford en ford haalt die bij idd psa. Dit is net hetzelfde verhaal als mijn VW 1.6 tdi is beter en zuiniger als de 1.6 JTD. Yep geloof ik ook direct. Je moet goed uitkijken met wat je verteld, want voor je het weet rij je zelf met een motor onder je kap die je daarvoor nog afbrak.
mark m zegt
@ JIBB:
Hoor dit maar eens (4A-GE 20V Blacktop): http://www.youtube.com/watch?v=a6Kf1yQ0-4U&feature=related
Een 1.6 (zonder turbomeuk) met 160-165 pk gekoppeld aan een 6-bak. Dat hadden de japanners al in midden jaren ’90
De sound en pk’s moeten ze bij VW nu nog ontdekken. En kom nou niet met je turbo geneuzel TSI’tje aanzetten.
Met mijn Jap met z’n 1600’tje (110 pk) kan ik mijn kameraad bijhouden in z’n golf tdi met 130 pk. Maar dat zal je ook vast niet geloven.
Over de betrouwbaarheid van Toyota ben ik het wel eens dat er de laatste jaren meer problemen zijn geweest, maar deze worden wel netjes onder coulance opgelost, iets wat niet bij ieder merk aan de orde is.
Ik denk dat de onderhoudskosten van een jap vele malen lager zijn dan de ‘Deutsche Gründlichheid’.
Lan_Evo zegt
@Jipp
http://www.autoweek.nl/tevredenheidstrofee.php?jaar=2009
Dat is misschien wel een leuk stukje voor je, ik tel 6 (van de 8) Toyota’s voor de eerste Volkswagen (op plek 51). Trek er je eigen conclusie maar uit. ;)
Ahura zegt
@Lan_Evo: maar ze kunnen minder goed caravan trekken joh :P
@Pluto: nee 2.0 benzine. Mazda had eind jaren 80 ook een 323 1.6 turbo met 150pk. En de Daihatsu Charade GTi had 100pk uit een 1.0. Heerlijk :)
Jipp zegt
@Lan_Evo: Ooit wel is nagedacht waar de mensen van autoweek overal op de loonlijst staan?
Lan_Evo zegt
LOL, die zonnebril smiley was dus gewoon een 8 )
mark m zegt
@ Jib: Over waardevastheid:
Kijk eens naar een Corolla uit ’93 en een Astra uit ’93
Vergelijk ze eens op restwaarde en algehele staat van de auto. Dan is de Jap de winaar! De Astra is waarschijnlijk compleet weggerot en levert geen drol meer op.
Wat ben jij een kortzichtig figuur zeg. Kijk eens wat er in Afrika rondrijdt?
Daar zijn ze betrouwbare auto’s nodig, met veelal een miljoen km’s achter de kiezen.
Jipp zegt
@mark m: Ik heb het nooit over een opel gehad… als je het nu vergelijkt met eeen golf/corolla wint de golf. Ooit wel is in afrika gezien hoeveel kevers daar rondrijden? hoeveel peugoets?
Jipp zegt
@Jipp: Als ze dat nu nog steeds hadden zou ik zeggen ja gelijk maar dat is niet zo, en met een gaatje in mn uitlaat boren kan ik ook een leuk geluid krijgen maar daar gaat het mij niet om. Als ik wil kan ik met een passat ook nog een stukje een s amg bijhouden daarna niet meer;) In de tijden waar schoon rijden word gestimuleerd moet je wel met turbo;s werken. en in het waardevastheid geval ging het er om dat een passat een hogere waarde heeft na ongeveer 5 jaar dan een avensis. evenals een golf vs corolla.
KaCh1ng zegt
@mark m: sorry maar wie koopt nog een 17jaar oude auto!!! 8 jaar meer en het is een oldtimer!
Lan_Evo zegt
@Jipp
Als je het zo zegt, vraag ik me af bij wie jij op de loonlijst staat. :roll:
Jipp zegt
@Lan_Evo: Momenteel bij een Juristenkantoor.
Henk zegt
O.a. motorisch zijn de jappen superieur, dat weten we (meeste) idd. al lang en Pk’s zeggen ook niet alles over een motor idd. maar een 130 pk jap. ondergeschikt maken tegenover een 130pk VW is helemaal onzin. Als jou VW een bak stenen goed kan trekken, dan is dat zeker geen probleem voor de Jap. met eenzelfde aantal pk. Je zal het niet gewend zijn (altijd vw) en zo niet weten hoe er mee om te gaan, toen met het bijbaantje. Nieuwe auto, is altijd even leren.
Jipp zegt
@Henk: ze trokken echt minder, ik raad je aan het zelf eens te testen. ik was toen niet de enige die liever niet een jap reed, dat waren ze allemaal!
mark m zegt
@Jipp: ik citeer rechtstreeks uit jou tekst: ‘veelal ook duitsers, die zijn waarde vaster en degelijk’
Dus, daarom had ik het over een Astra
Tuurlijk weet ik dat een Golf een fantastische auto is en dat die premium meuk ‘alles’ is.
Man, kijk toch eens verder dan je neus lang is…
Jipp zegt
@mark m: dat heb ik al gedaan en ben hard terug gerent! Als je even had gelezen had je gezien dat het vooral om vw ging. En ik zie liever een 93 astra dan een 93 toyo.
en daarmee basta.
Henk zegt
Wat ik meemaak, is dat ze altijd met dezelfde procenten werken, als het gaat om waardevermindering. Of je nou een dikke BMW hebt of een lexus, altijd eenzelfde afschrijving en dat is de praktijk. Gaat allemaal volgens de boekjes, maar ik denk dat een oud verhaaltje nog de ronde doet.
mark m zegt
Ieder z’n ding natuurlijk..
Ik kan me het nog goed herinneren..
Ik reed destijds in mijn ’93 Corolla (1.6) en er waren een paar ‘stoere’ jongens in een Golf II GTI achter me. Ze zaten me op te jutten en heb me toch laten verleiden.
Stuk plankgas op de snelweg (naast elkaar) en dat ging gelijkop tot 190 km/h, toen liep de Corolla met wieldopjes uit op de GTI. Ik heb nog nooit mensen zo beteuterd zien kijken :)
Nee, die japanners zijn niks. Volgende keer neem ik ook een Golf Gti…
Henk zegt
Zal me niks verbazen.. probleem is, dat zo’n golf na 100.000km net zo snel is geworden, als een 1.6 jap met 100.000km. Ik zit zelf regelmatig op het Subaru-EVO Forum en daar zitter er veel, die blij zijn, dat ze van hun Golf R32 af zijn, want die zijn op een gegeven moment helemaal gaar en zijn ze blij met hun nieuwe onverwoestbare Jap, waar ze dan nog eens 100 pk bijsteken, zonder probleem. Leuk om te volgen.
boxster zegt
@Jipp Even reageren op je beledigende opmerking over de Autoweek-redactie (Autotevredenheidsonderzoek). Jij werkt bij een juristenkantoor? De volgende tekst zou je dan bekend moeten voorkomen:
Wie ontevreden is over een andere persoon of een bedrijf, kan zich op een website, blog of mailinglijst afreageren op die persoon of dat bedrijf. Dat mag, maar wanneer daarmee iemands eer of goede naam wordt aangetast, kan sprake zijn van belediging, smaad of laster.
Het opzettelijk aantasten van iemands eer of goede naam door verspreiding van een bepaald feit is een misdrijf: smaad. Als dat schriftelijk gebeurt, en publicatie op een website is “schriftelijk”, maakt de dader zich schuldig aan smaadschrift. Bron: ICT-jurist Arnoud Engelfriet
Jipp zegt
@boxster: Het zou voor aanmerking kunnen komen voor smaad is het niet dat het een publiek geheim is dat het gebeurd, dus komt het niet meer in aanmerking voor smaad. Jij weet zelf ook wel dat het gebeurd.
Bob zegt
2 weken geleden was zijn er nog 4 mensen verdronken toen hun Toyota ‘op hol sloeg’ en dus in een meer terechtkwam op zijn dak.
Op zich petje af voor Toyota dat ze het helemaal plat leggen. Zoals wat iemand al eerder aangaf, de autos die hier onder een bepaald type verkocht worden in de VS kan een heel andere model naam hebben in Europa en soms zelfs een volledig ander model zijn. Het kan dus gewoon zitten in het model gaspedaal dat ze in de VS gebruiken.
boxster zegt
@Jipp En nog even wat: iedereen heeft zijn voorkeuren voor automerken uit bepaalde landen, vaak voor een groot deel ingegeven door positieve en negatieve ervaringen. Terwijl jij probeert in alle macht je mening probeert door te drukken, ontken je in feite de ervaringen die anderen met hun auto’s hebben. Dat vind ik behoorlijk arrogant. Een beetje meer respect voor andermans mening zou hier op Autoblog op z’n plaats zijn. Misschien krijgt jouw mening dan vanzelf ook wat meer respect.
Kien zegt
@Jipp
Heb je weleens van AutoWeeks en de Duitse AutoBild ‘Tevredenheidstest’ gehoord? Als ik zo hoor, niet. Of wel, maar je wilt het gewoon niet toegeven. ELK jaar staan er steevast ongeveer 7 soms 8 of 9, ‘in jouw ogen de zielige jappen’ in de top 10.
En weet je welke auto al DRIE jaar aan toe, door de NL consumenten uitgeroepen is tot de Beste auto?…De Honda Jazz.
Kom op Jipp! doe je oogkleppen nou eens af en wees objectief
Mooi voorbeeldje, Welk auto is het meest gewild in landen zoals Afrika, waar de auto’s het zwaarst te verduren hebben? De Toyota Landcruiser.
Al decenia’s lang! Dan pas naar mijn idee een betrouwbaar auto en merk! dat is wat een auto moet doen. Starten en Rijden en Blijven rijden!
En nee ik rij geen jap, ik moet Frans rijden van mn baas. Niks negatiefs erover hoor, tot nu toe. Heb hm pas 4maanden. Maar als ik het mocht kiezen is mijn keuze echt niet moeilijk! Als het maar Made in Japan is! Echte kwaliteit en geen duurbetaalde “Duitse premium” bla bla!
Cantago zegt
Als één ding duidelijk is dan is het wel dat Toyota kwalitatief erg goede en betrouwbare auto’s maakt! Zo’n gaspedaal-probleempje kan de beste overkomen. Aan de andere kant, had liever die stomme milieu-onvriendelijke Prius uit productie genomen en bij het oud vuil gezet!
Henk zegt
Ieder zo zijn ervaringen idd. een mening hebben of de werkelijkheid inzien is een groot verschil en daar heb je nu eenmaal veel ervaring voor nodig.. daarbij, smaken verschillen en gelukkig maar! tot over 25 jaar;-).
BaRa zegt
Je titel is suggestief en verkeerd. Een mogelijk correctie zou zijn: Toyota schort productie van 8 modellen op.
Bob zegt
BaRa … uhm .. de verkoop van de genoemde modellen is ook gestopt in de VS op dit moment dus de titel klopt wel degelijk waar.
boxster zegt
@Jipp Is het ook een publiek geheim dat jij niet helemaal lekker bent?
Jipp zegt
@boxster: Ik ben helemaal fit hoor, maar andere hier niet schijnbaar… VAG mag altijd de grond in worden geboord, doe je het bij een ander merk dan is het ineens alsof er een moord word gepleegt. Wees nou maar gewoon slim en koop een europeaan.
Henk zegt
Als het om kwaliteit gaat, dan is VW een schaap in wolfskleren.. zie mijn eerdere opmerking over de R32. Waren ze slim geweest, dan hadden ze een leuk zakcentje over:-).
corolla20v zegt
Ik ga nog liever lopen dan dat ik ooit een europeaan ga rijden! Ken ook iemand met een golf v. Dan dit sensortje stuk en dan dat stuk. Kwaliteit?