De kans is klein dat er ooit nog een Toyota-diesel naar Europa komt.
Dat heeft één van de grote bazen van Toyota gezegd, tijdens de autoshow van Tokyo. De beslissing is overigens naar eigen zeggen geen gevolg van dieselgate, maar al voor die tijd genomen. In 2014 nam men het besluit om de Toyota C-HR niet als diesel beschikbaar te maken en op die manier de eco-trend te volgen die al een tijdje gaande is. Dit besluit werd overigens genomen tegen de wensen van verschillende markten in, want er wordt met name in Europa nog altijd best veel om diesels gevraagd. Desondanks is de C-HR een enorm succes voor Toyota en dat sterkt Didier wellicht in zijn visie.
“My personal opinion – and this is my personal opinion, not a company one – is no, we’ll not launch another diesel car.” Deze woorden komen van Didier Leroy, de tweede man van Toyota. Maar je kunt er gerust van uitgaan dat de woorden van zo’n hoge meneer bij Toyota zorgvuldig gekozen zijn. Toevoegen dat het een persoonlijke mening is, is slechts een kwestie van een escape inbouwen voor het bedrijf. Met deze uitspraak is de kans echter bijzonder klein dat Toyota ooit nog dieseltorretjes in nieuwe modellen gaat proppen.
Huidige modellen zullen uiteraard nog wel even met diesels beschikbaar blijven, maar de verwachting van Didier is dat deze langzaam uitgefaseerd zullen worden. Toyota zet naast elektrificatie ook al een tijdje in op waterstof, met onder andere de Mirai.
gregorius zegt
Anno 2017, als ik een grote auto met genoeg trekkracht wil, maar die niet ook onder de 8l/100km IN HET ECHT haalt, moet ik toch nog een diesel hebben.
OF 2-3 ton uitgeven aan plug-in + V8 in een Panamera oid.
Wat doet Toyota dan? De 3.0 d4d in de Landcruiser doet goed zijn werk. De 4.0 V6 echter; leuk blokt, maar zuipt in het echt als een malle. Is dat echt beter voor het mileu?
widodh zegt
@gregorius: Ja, want liters brandstof zeggen niet direct hoe schoon de uitlaatgassen zijn. Schoon zijn ze nooit, maar CO2 is niet direct hét probleem met uitstoot. Bij diesel is oa NOx en andere kleine deeltjes het probleem.
mashell zegt
@widodh: maar NOX kun je met adblue bestrijden. De kleine deeltjes worden door de filters zo goed opgevangen dat diesel daar stukken schoner is dan moderne benzine motoren, die om die reden dan ook binnenkort verplicht zo’n filter krijgen.
bitd zegt
@widodh: ja praat jij maar lekker de linkse media na, allemaal “wetgeving” op basis van >10 jaar oude info
numpty zegt
@widodh: Kijk naar de (zware) transport sector. Er zijn al proeven met ‘Euro7’ vrachtwagens, door o.a. onze eigen DAF, waar in steden met hevige smog-vorming de lucht welke deze mastodonten in-ademen vuiler is als de lucht welke deze door de uitlaat naar buiten blazen. Zij ‘reinigen’ dus feitelijk de lucht van de steden waar ze door heen rijden. En dat zijn géén Electro-diesel/waterstof/benzine motoren, maar puur diesel gestookte machines. Feit is dat de Japanse fabrikanten zich nooit echt toegelegd hebben op de diesels omdat deze brandstof variant in Azië helemaal niet populair is en op hun andere grote afzetmarkt, Amerika, al evenmin.
Dit heeft er in geresulteerd dat Japanners nooit écht sterk geweest zijn in (Turbo-) Diesel auto- en vrachtwagen motoren. Hoe briljant ze ook op andere gebieden van ‘enginering’ zijn.
fanboy zegt
@numpty: Haha, serieus? Japanners niet goed in diesel motoren?
Ten tijden van de Mercedes diesels van jaren 80 en 90 die een miljoen kilometer konden lopen, had Toyota ook gewoon dergelijke diesels (onder andere in Landcruisers, Hiluxen en Hiaces). Die deden kwalitatief echt niet onder voor die van Mercedes.
Daarnaast was er ook innovatie, bijvoorbeeld in de jaren 90 de 80 serie Landcruiser met een 4 liter turbodiesel 24 klepper met intercooler. Liep zo soepel als een benzine, en ik geloof dat er maar weinig een antwoord op hadden.
Daarnaast bleef de vraag voor simpele diesels in de werkpaarden Landcruisers, Dyna’s en natuurlijk de Hino vrachtwagen divisie. Dat zijn geen slechte motoren hoor.
Maar de personenwagen diesels hadden niet hun interesse, en werd daarom niet genoeg in geïnvesteerd. Ze werkten prima, maar de concurrentie had soepelere motoren.
Als je dat soort motoren alleen maakt voor Europa en de emissie eisen worden strenger, is het financieel niet interessant.
Want Europa is een van de weinige plekken waar we diesels in personenwagens doen.
Je kunt ze hooguit “verwijten” dat ze niet mee doen met de echt grote trucks (zoals de DAFs en Mercedessen) maar je hoeft Toyota niet te verwijten hoe je een goede diesel motor moet bouwen.
E34M5Touring zegt
@fanboy: Mensen met een D4-D en D-CAT motor zullen daar toch anders tegenaan kijken vrees ik. Vooral laatstgenoemde was gewoon een dikke probleem motor. Uit eigen huis nog wel. De rest ben ik wel met je eens. Maar qua Commonrail hebben ze de boot wel aardig gemist.
numpty zegt
@fanboy: “fanboy”? Dat mag duidelijk zijn.
De Japanse diesels waren altijd al under-achievers in vergelijk met hun Europese evenknieën.
Betrouwbaar? Natuurlijk! Want Japans. Maar qua innovatie, op het diesel vlak, viel dat best wel mee.
Dat multikleps met intercooler was niks nieuws onder de zon. Wij hadden in de jaren ’70 al Turbo Diesels met intercooler en 5(!) kleppen per cilinder in ons bedrijf. Van Europese makkelij, dat dan weer wel.
Met Hino heeft Toyota diverse malen de Europese vrachtwagen markt willen bestijgen, maar nooit voet aan grond gekregen. Het verbruik was een issue bij Hino, maar de slechte roestbestendigheid van de Hino’s
hebben dit écht tot een mislukking gemaakt. Dat had weer niets met de motoren te maken natuurlijk.
In de U.K. kom je nog een enkele nieuwe Hino dump truck tegen, maar daar blijft het bij.
Maar waar zeg ik ‘niet goed’ ? Ik stelde ‘niet sterk’, dat is anders. Lees verder maar wat je -wil- lezen en niet wat er werkelijk staat, precies zoals een fanboy hoort te doen.
fanboy zegt
@numpty: Als je in de jaren 80 of 90 een simpele diesel volgens oud recept nam, dan was er weinig kwaliteitsverschil tussen Mercedes en Toyota. Dus wat was er dan niet sterk aan?
Het is alleen in de jaren die erop volgde dat men de diesel soepeler maakte voor de personenwagen, dus een beetje weggaan van het tractor tijdperk met de ruwe loop. Dus verfijning die je in een luxe personenwagen wil. Of althans, in Europa dan. Buiten Europa gaan weinig mensen een luxe wagen met diesel rijden.
Ach, en mijn turboloze Toyota dieseltjes (in Hiace, en eerder Landcruiser) deden het altijd goed. Geen zwarte wolken zoals anderen op die hoge leeftijden, en ook geen moeite om de vroege turbodiesels bij te houden blijkbaar.
fanboy zegt
@numpty: Met niet sterk, bedoel jij dus geen sterk aanbod. Ik interpreteerde dat anders.
Ik noemde dus zo’n 80 serie Landcruiser. Daar worden ook nog een stuk hogere vermogens op gedraaid dan standaard, inclusief een gekke Australiër die hem op 400pk draait zonder het blok zelf aan te passen. En het blijft allemaal heel inclusief aandrijflijn.
Maar goed, dat is wat anders dan een diesel bouwen in een personenwagen die ook nog aan de emissienormen moet voldoen.
dawwg zegt
@fanboy: Duizenden kapotte D4Ds zeggen meer dan 1 getunede diesel die heel blijft …
redbeams zegt
@dawwg: Yep duimzuiger en nu terug naar je sjoemeldiesel ;)
numpty zegt
@fanboy: Inderdaad, de motoren die jij beschrijft waren zeker niet slecht, maar vooral voorbehouden aan wat hier als ‘bedrijfsauto’ te boek stond. In de ‘luxe’ auto klasse was Toyota, zoals de meeste Japanse autobouwers, nooit echt vertegenwoordigd. De jaren 90, toen regeerde de Mercedessen 250DT, 300DT en de 190D 2.5 en 2.5Dt en natuurlijk de BMW 524Td en 324Td’s het ‘vertegenwoordigers segment’. Ook later in de Avensis’ etc. met hun D-4D en D-cat motoren kon Toyota hun diesel reputatie niet opbouwen tot op ‘Europese hoogte’, zoals @e34m5touring al aangaf. Natuurlijk waren er uitzonderingen, zoals de Mitsubishi Galant Turbo Diesel, dit was toen de eerste ‘snelle’ diesel, maar werd al snel ingehaald door de Europese Turbo-D’s
fanboy zegt
@numpty: Je verhaal klopt natuurlijk, maar wel voor diesel continent Europa. Zodra het geen diesel verslaafde landen waren, deed Lexus prima mee in het luxe segment (Amerika, maar ook midden-oosten en Aziatische landen)
Edge zegt
Ik neem aan dat men dan alleen op de personenauto’s doelt? Ik kan mij niet voorstellen dat de klanten van Toyota bedrijfswagens zitten te wachten op benzineblokken die aanzienlijk minder koppel bieden dan de beschikbare dieselblokken.
fanboy zegt
@edge: Sowieso zijn de busjes nu die van de Fransen. Dan heb je nog de Landcruisers, tja er zijn toch echt benzine motorblokken die ook flink koppel leveren onderin te toeren. Maar goed, een V6 benzine blok doet dat meestal niet.
De Toyota Dyna’s zullen nog wel met diesel blijven.
Overigens wordt de Toyota Hiace nog steeds gemaakt, en ook nog steeds met diesel. Voor wat Aziatische landen en Australië. Dat zullen ze denk ik nog wel even blijven doen.
zagatofreak zegt
Graag even bewijs, ik geloof je vandaag niet zomaar meer.
CasperH zegt
@zagatofreak: het staat op internet dus het is waar
zagatofreak zegt
@CasperH: maar het staat het Autoblog dus dat maakt het weer minder waar ;)
E34M5Touring zegt
Kak, ik wou net een diesel MR-2 bestellen… Voor in Harderwijk, op de meeting….
jack_abarth zegt
“De kans is klein dat er ooit nog een Toyota-diesel naar Europa komt.
Dat heeft één van de grote bazen van Toyota gezegd, tijdens de autoshow van Tokyo.”
Is dat niet meer iets voor de importeur om dat te regelen. Uit deze regels trek ik de conclusie dat diesel nog wel gebouwd gaat worden in diverse modellen, dus waarom zou een fabriek kant gaan zeggen dat ze stoppen met leveren. Of ik nu een diesel of een benzine auto moet verschepen maakt geen drol uit.
lekkaah zegt
Zeg @AB, ik zit net te googlen maar Toyota bestaat helemaal niet.. is het weer zover?
Dutchdriftking zegt
Net als ik op het punt om dat ik eindelijk rendabel een diesel kan rijden krijg je dit…
havana2609 zegt
In 2018 kan Toyota NL van diverse modellen GEEN diesels meer leveren…! Het is einde verhaal…
maotje zegt
Goede zaak. Weg met die stinkrommel.
melkkoe zegt
Geen problem, de dieselblokken van Toyota kunnen toch niet tippen aan de europese diesels. Zowel op vebruik, vermogen, trekkracht en onderhoudskosten geen schijn van kans. Ik spreek uit ervaring met 150.000 diesel-km’s in een Toyota
rob5nismo zegt
Kunnen ze dan misschien ook stoppen met de prius?
Of het concept in een mooiere verpakking te doen
tarquesh zegt
Mijn Japanse Diesel lijkt wel een onsterfelijke benzine motor. (16valve common)
Het is 1 van de beste ooit. (bezit veel Europese onderdelen, waaronder een inspuitsysteem van Bosch)
Toyota daar en tegen maakt nooit wat ik wil, ik rij dan nog liever een Europese auto.
Ook die website van ze is ruk.
De Toyota weg is niet de mijne.
mashell zegt
Geen onlogische beslissing, ze liepen al jaren achter de feiten aan. Nu met de dieselhetze heeft investeren of inkopen geen zin.