Sjoemelen met crashtests is dus mogelijk. Het blijkt zo erg te zijn dat Daihatsu volledig en Toyota voor betrokken modellen, stoppen met de levering van auto’s.
Het is het bekendste autoschandaal van de afgelopen 50 jaar: dieselgate. De gedachte erachter was simpel. De auto in kwestie (een Volkswagen) kon een laboratoriumomgeving herkennen en dat de auto dus getest werd. Daarop ging de software over op een zeer arm mengsel en produceerde auto nauwelijks CO2.
Eenmaal op de openbare weg ging de motor over op het ‘het maakt niet uit’ programma en stootte de TDI in kwestie véél meer uit. Ergo: Volkswagen kreeg miljardenclaims aan de broek en liep Ali B-esque imagoschade op. Overigens bleken veel meer merken deze tactiek toe te passen, dus VW was zeker niet de enige.
Sjoemelschandaal Daihatsu crashtests
Voor nu hebben we weer een schandaal voor je en deze is van welhaast epische proporties. Het gaat om Daihatsu. Dat merk is in Nederland sinds 2009 niet meer actief, maar verkoopt op de thuismarkt nog altijd heel erg veel auto’s. Wat heet, het is een van de merken van Toyota. Alle kleine Toyota’s aldaar worden door Daihatsu gebouwd. Ook bouwt Daihatsu auto’s voor Subaru en Mazda. In dit geval gaat het niet om dieselmotoren die ietsje meer uitstoten, maar om sjoemelen met de crashtests! Daar schreven we in april dit jaar al over.
De stand van zaken is nu anno december 2023 ietsje ernstiger dan verwacht. Het gaat niet om vier modellen, maar om 64 modellen! Dat betekent dat bijna elke Daihatsu die ze bouwen, er gesjoemeld is met de crashtests. Ook bijna alle modellen die ze bouwen voor andere merken zijn er dus bij betrokken.
Toyota verspreid in een eigen persbericht de volgende informatie over de betreffende auto’s
Het omvat een totaal van 64 modellen en 3 motorvarianten (totaal aantal modellen die momenteel geproduceerd worden, ontwikkeld worden of waarvan de productie reeds gestaakt is). Waar onder 22 modellen en 1 motorvariant die door Toyota wordt verkocht.
Toyota persbericht 20-12-2023
Om even aan te geven wat ze deden: de auto’s die werden gebruikt voor crashtests, werden gemodificeerd. Hierdoor kwamen ze beter uit de test.
Daihatsu stopt levering voorlopig
Uiteraard zegt moederbedrijf Toyota ‘sorry’. Nogal wiedes. Ook geeft het aan de verkoop van de getroffen modellen op te schorten. Toyota (als eigenaar van Daihatsu) stopt de levering van de kleine auto’s voor onbepaalde tijd. Dat betekent dus eigenlijk in principe elke auto die Daihatsu bouwt, on hold komt te staan. Plus de getroffen Toyota modellen (waarvan we vernomen hebben dat er geen een in Nederland is/wordt geleverd). Het zou om de Toyota Pixis Joy gaan.
Toyota geeft tevens aan dat er drastische hervormingen nodig zijn om deze cultuur uit het bedrijf te krijgen. Het Japanse ministerie van transport komt binnenkort langs voor een uitgebreide inspectie.
Voor alle duidelijkheid, geen van de auto’s die hier in Nederland geleverd zijn door Daihatsu of van Toyota zijn erbij betrokken. Woon je in Azie en ben je benieuwd of het jouw Daihatsu betreft. Check dan hier de lijst met getroffen modellen
Via: Reuters
Imagecredit: Daihatsu Xenia scoort alsnog slechts 3 sterren, door ASEAN NCAP.
Met dank aan Benjamin voor de tip! Heb jij ook een leuke tip? Stuur ze hier!
Johanneke zegt
Benieuwd of dit net als de dieselgate ook gaan uitbreiden naar andere merken. Het zal wel economisch niet rendabel zijn geworden om kleine auto’s sterker te bouwen, maar dat is natuurlijk geen excuus.
motorhead zegt
Dieselgate ging om NOx, niet CO2
maotje zegt
Correct.
basman147 zegt
In Japan zijn er overigens al eerder soortgelijke zaken geweest.
Mitsubishi kwam zwaar in de problemen nadat er werd gesjoemeld met het brandstofverbruik van nieuwe modellen.
Airbagfabrikant Takata is nu nog bezig met het oplossen van de troep nadat ook daar test-resultaten werden vervalst.
En nee, in andere landen is dit echt niet anders/beter…
406_v6 zegt
Takata hield in april 2018 op te bestaan..
cdlop01 zegt
Betreft Daihatsu….niet Toyota. Toyota heeft eerder al ingegrepen bij Daihatsu en hard ingegrepen. Dit onderzoek is mede resultaat hiervan. Toyota was en is diep geschokt door handelen van Daihatsu…
MarcoM zegt
Ik dacht dat de Duitse ADAC ook zulke testen uitvoerde, niet dus.
Joseppe zegt
Nou wat een storm in een glas water….
Net even de lijst doorgekeken. Alleen de Toyota IQ staat er voor Europa tussen en die is al zeldzaam geleverd in Europa. Ik blijf gerust doorrijden in mijn Sirion uit 2008.
Trouwens Daihatsu stopte in 2013 in Europa niet 2008.
cossiekiller zegt
Kregen de auto’s voor de crashtest dan een dikkere laklaag ofzo? :-)