Toyota heeft deze week laten weten dat de nieuwe generatie Prius, die voor 2008 in de planning stond, naar begin 2009 zal worden doorgeschoven. Reden is dat ‘er meer tijd nodig is om een goede kwaliteit te garanderen’. De derde generatie zal geen Lithium-Ion accu krijgen wegens complicaties tijdens het testen met proefmodellen. In plaats hiervan zal waarschijnlijk de Nikkel-Metaal accu uit het huidige model gebruikt worden.
De verwachtingen voor de nieuwe generatie Priussen zijn hooggespannen. Toyota wordt per slot van rekening als toonaangevend beschouwd op het gebied van ‘groene auto’s’, het bedrijf heeft al meer dan 1 miljoen hybrides verkocht en sprak onlangs de verwachting uit in 2020 alleen nog maar hybrides te verkopen. Tot die tijd onderscheidt de Prius zich van zijn conventionele broertjes. Hier wil Toyota kennelijk extra nadruk op leggen, aangezien het van de Prius na 2011 een apart merk gaat maken.
Op Toyota’s antwoord op de kritiek dat de Prius eigenlijk helemaal niet zo zuinig is (vooral op hogere snelheden) zullen we dus nog een half jaar langer moeten wachten. (via Automotive News)
Danger zegt
“Nikkel-Metaal accu ”
Nee dat is lekker goed voor het milieu. :lol:
DRU zegt
Ik begrijp het niet. Als Toyota in 2020 100% hybride wil zijn en je wil van Prius en nieuw merk maken, dan bestaat het merk Toyota in 2020 niet meer!
Semi off topic> Is het meervoud van Prius ook Prii net als Lexi het meervoud is van Lexus?
DRU zegt
Ja sorry hoor, ik moet beter opletten. Hier hebben wij het al over gehad. dit 100% hybride verhaal is een beetje deja-vu. Never mind.
Braha zegt
@DRU
Als je prius ziet als een Latijns woord wel, als je het ziet als een Nederlands woord is het priussen ofzo :P..
YOLA zegt
Heb 2 weken met een prius gereden en eigenlijk verbruikte hij meer dan wat ik deed met een zuinige diesel of een kleine benzien motor (1100 cc).
Vraagje: In geval van een zwaar accident zijn de baterijen opengereten en lekken de baterijen hun nickel & metaal zuur met gevaar voor de inzittende ?
Vraagje 2:
Moet je een prius einde loopbaan bij een baterij inzamelpunt brengen ?
(In europa worden wagens degelijk gerecycleerd, in ontwikkelingslanden is dat niet zo en vormt de prius een gevaar voor de volksgezondheid als hij op de schroothoop beland !!!)
Trouwens als informaticus weet ik dat de “nickel metal hydride battery” of NiMh baterijën een enorme last zijn voor het milieu tijdens de productie. Voor elke baterij die er gemaakt word blijven er enorm veel schadelijke stoffen over.
Dit is een van de reden waarom Li-Ion baterijën werden geïntroduceerd waarvan de productie “minder” belastend is voor het mileu.
Julian zegt
FYI:
het gaat hier om Nikkel-Metaalhydride accu’s die relatief milieuvriendelijk zijn.
http://en.wikipedia.org/wiki/Rechargeable_battery#Nickel_metal_hydride
speedlimit zegt
Wat ’n gezeik zeg dat accu’s slecht zijn voor ’t milieu…laten we maar meteen al onze mobieltjes weggooien.
Iedereen kan wel kritiek geven over ’t hybride gebeuren maar als je uiteindelijk niks eraan doet dan help je zelf ’t milieu om zeep toch?
Zie ’t als ’n logische tussenstap totdat ’t waterstof gebeuren productierijp is.
g zegt
mensen snap het nou,shell,exxonmobile,bp,chevron,halliburton etc etc hebben de wereld in hun wurggreep en wij maar lullen over waterstof en hybride,dit was al 20 jr geleden mogelijk,kijk naar general motors die onder druk ze volledige electra wagen liet vallen van wege deze bedrijven,word wakker en stem voortaan groen of hou je mond and let’s make end too earth!!
React zegt
Toyota had al aangekondigd meer tijd te gaan nemen voor nieuwe modellen. Als je naar de ADAC cijfers voor 2006 kijkt zie je ook waarom http://www.adac.de/images/Pannenstatistik2006_tcm8-179730.pdf. Ze zijn kwalitatief niet meer de beste.
Zie je ook dat een heleboel andere merken het juist steeds beter gaan doen, waaronder Renault die in het recente verleden wel heel slechte cijfers had.
React zegt
@speedlimit en @g schrijft
Het gaat er nu juist om dat die hybrides zoals ze er nu zijn, in de ogen van velen, waaronder ikzelf geen goede tussenstap zijn. Ik zie veel meer heil in zuinige schone diesels.
Voordeel van de diesel
– Lage CO2 uitstoot en verbruik
– Goedkope productie
– Duurzaam (gaat met gemak 300K KM mee)
– Minder restafval per km
Voordeel hybride
– Lagere CO2 uitstoot en verbruik dan conventionele bezine motor
Nadeel hybride
– Duur in productie en dus ook aanschaf (bpm korting niet meegerekend)
– Na 160K KM moet het belangrijkste onderdeel van de hybride, namelijk de accu vervangen worden
– Meer restafval per km
Het is niet zo dat ik geen oog heb voor het milieu. Ik denk alleen dat we enorm voor de gek worden gehouden met al die goedbedoelde milieupraat, zoals iedereen aan de spaarlamp. Klikt heel groen, maar levert nauwelijks iets op. Dit geldt ook voor de hybride.
Jan zegt
Ik begrijp niet waarom er niet een kleine (formaat opel corsa/astra) hybrid diesel bestaat.
steirerman zegt
@ React :
waar heb je de info vandaan dat na 160.000 km de accu moet worden vervangen ? Ervaring ? Bron ? Of gewoon zomaar iets opgeschreven ? Ben hier erg benieuwd naar.
Bedankt alvast !
React zegt
@steirerman
Dat is het getal wat ik veel hier langs zie komen. Heb even gegoogled, maar kan alleen vinden dat Toyota 160.000KM garantie geeft op de hybride aandrijf techniek.
speedlimit zegt
@ React
Met andere woorden: de all-in garantie van 2 jaar die je op ’n nieuwe audi krijgt wil dus zeggen dat ’n audi na 2 jaar op is!
Tuurlijk is ’n hybride duurder in productie omdat ’t relatief nieuw op de markt is.
Als men 5 jaar geleden met diesel was aangekomen dan zou die nu ook duurder zijn in productie.
React zegt
@speedlimit
Hybride zal altijd duurder blijven aangezien je veel meer techniek nodig hebt, je hebt een normale motor + hele hybride systeem. Moderne diesels presteren nu al even goed als de Prius. Komt nog bij dat een hybride systeem altijd meer gewicht + ruimte betekend, denk dat dit de reden is dat er nog geen kleine hybrides zijn.
Mijn aanname was gebaseerd op eerdere berichten dat de accu na 160K KM uitgeput zou zijn, dit lijkt niet helemaal correct. Ik kan geen reele waarden vinden voor de duurzaamheid van de accu. Toyota geeft aan dat de nieuwe accus’s tot 290K KM mee zou kunnen gaan onder normale omstandigheden. Dus ik denk dat de waarheid ergens tussen die twee waarden in zal liggen.
Meer info:
http://www.cleangreencar.co.nz/page/prius-battery-pack
Van Zijl zegt
Ik rijdt nu ruim een jaar in een Honda Civic Hybrid voor mijn werk (vanaf mei 2006). Ik wilde perse deze auto en was de eerste met een hybride op mijn werk. Na bijna 60.000 km had ik geen fijnere auto kunnnen kiezen. De techniek is modern maar extreem betrouwbaar, ik rijdt vlot met mijn 110 pk en blijf altijd onder de 6 liter per 100 km (Rijdt graag vol gas). Vorig jaar zomer ben ik op een tank van 50 liter benzine vanaf Nederland naar Spanje gereden, en heb in Spanje dus weer voor het eerst getankt. Ik vindt dat erg knap, en snap niet dat er vorig jaar slechts zo’n 500 van deze Honda’s verkocht zijn.
De CVT is enorm soepel, en als de baterijen leeg gemaakt zijn (wat erg lastig is) merk je pas welk deel van het vermogen door de electromotor geleverd wordt. Wen er maar vast aan, want jij rijdt straks ook in een hybride auto!
Jacques zegt
Als je om het milieu geeft moet je geen diesel gaan rijden. De dieseluitstoot met fijnstof is een van de sterk kankerverwekkende stof. Daar helpt een roetfilter niet aan, die haal alleen de grotere fijnstofpartikels eruit, niet de kleinere die de boosdoener zijn. Volkswagen is al druk testende met hybride auto’s, een soort inhaalrace. Na auto’s met een waterstof-brandstofcel is het beste alternatief nog hybride auto’s op E85. Waar blijft E85 in Nederland ? Al meerdere automerken zijn er klaar voor (o.a.Ford).
Hans zegt
alle nieuwe producten zijn aan het begin duur, maar worden daarna snel goedkoper. Dat is vooral het geval voor producten die zwaar leunen op electronica, omdat daar de schaalgrootte enorm meespeelt. Geldt ook voor accu’s. Minder voor mechanische onderdelen.
In dit licht zou je mogen verwachten dat hybride auto’s snel in prijs moeten zakken naarmate er meer van verkocht worden.
Op dit moment zie ik dat nog niet gebeuren omdat de vraag groter is dan het aanbod, maar dat verandert nog wel.
Hans zegt
ander topic: als er ergens autogebruik is waarbij betrouwbaarheid bovenaan staat, is het wel de taxiwereld.
En de eerste Priussen zijn al ingezet…. in Italie zag ik er diverse, maar vanmorgen zag ik ook hier in Nieuwegein een Prius met blauwe kentekenplaat!