Et tu, Toyota? Ook de grootste autobouwer ter wereld stelt het doel voor EV’s in 2026 fors naar beneden bij.
Hoewel de Westerse wereld enkele jaren alles op alles heeft gezet om de elektrische auto te promoten, deden de immer ondoorgrondelijke Japanners niet mee. Volgens de grootste autofabrikant van de wereld, Toyota, was de EV gewoon niet de logische ‘oplossing’ voor de toekomst. Het concern bleef liever inzetten op haar hybrides en eventueel op de waterstofauto.
Uiteindelijk draaide Toyota toch iets bij. Als je ruim 10 miljoen auto’s wegzet per jaar, is het ook best wel eng natuurlijk om niet op alle paarden te wedden. Toyota kondigde aan in 2030 30 puur elektrische modellen aan te willen bieden. Dit dan wel verdeeld onder het merk Toyota als het merk Lexus. Als onderdeel van deze plannen werd er ook een pad met verwachte verkopen voorgesteld. Anderhalf miljoen EV’s in 2026 en dan drieëneenhalf miljoen in 2030, je kent het wel.
Nikkei bericht nu echter dat Toyota nu al stiekem erkend dat de doelen niet gehaald zullen worden. Toeleveranciers zouden dit al te horen hebben gekregen van Toyota. In plaats van 1,5 miljoen EV’s in 2026, hoopt Toyota nu 1 miljoen EV’s te verkopen in dat jaar. Toyota volgt hiermee dus de trend van andere grote concerns die stuk voor stuk hun EV-doelen hebben losgelaten dan wel fors hebben bijgesteld naar beneden.
Dat zijn nog steeds joekelveel EV’s overigens, zeker als je kijkt naar Toyota’s EV-afzet vorig jaar. Die bedroeg toen wereldwijd slechts zo’n 100.000 EV’s. Op een totale afzet van ruim 10,5 miljoen auto’s dus. Komend jaar hoopt het merk 400.000 elektrische units af te leveren. Deze stappen hebben dus nog steeds een ‘exponentieel’ karakter.
In een fraai staaltje Japanse cultuur heeft Toyota overigens inmiddels gereageerd op het bericht. Het ontkent een en ander en zegt dat 1,5 miljoen EV’s in 2026 nog steeds het doel is. Het doel naar beneden toe bijstellen zou ook immers gezichtsverlies betekenen. Op dit moment is het doel van 1,5 miljoen EV’s verkopen in 2026 echter bijna hetzelfde als dat ik zeg dat ik in 2026 1,5 miljoen EV’s wil verkopen. Waarvan akte.
panam1 zegt
Mooi – tegengas geven is de enige manier om die klimaatwappies t zwijgen op te
leggen!
potver7 zegt
Huh, wat heeft dit artikel in hemelsmaan met klimaatwappies te maken? Blijkbaar zit ’t heel hoog bij sommige mensen…
panam1 zegt
De agenda van het dwingen om
iedereen electrisch te laten rijden – en de meest debiele wetgeving / regels te verzinnen om auto rijden überhaupt onmogelijk te maken…..maar wat niet gemaakt wordt kan ook niet worden verkocht – oftewel de auto industrie van de wereld is langzaamaan terug aan t duwen – en grote 100% kermis wagentjes bouwers komen niet van hun voorraden af – mensen zijn t zat aan t worden – revolutie oid – Bastille – gebroeders de Witt – 80 jarige oorlog – stalingrad – Omaha beach – founding fathers – Willem van Oranje – Piet Heijn – Michiel de Ruyter – VOC – etc etc zoiets 🫡🫡
racemees1 zegt
Bemoei je er niet mee
cdlop01 zegt
Waarom zou Toyota doel niet naar beneden bijstellen nu op vrijwel elke markt verkopen van EV’S fors onderuit gaan????? Lijkt mij een gezonde stap. Vind 1 mln verkopen nog steeds zeer ambitieus als je de financiele EV ellende ziet bij Ford, Gm, Stellantis, Mercedes etc…… .
Overigens is op Global Toyota Newsroom gisteren uitgebreid artikel geplaatst inzake goedkeuring Japanse overheid vwb in productie nemen van de Solid State batterij in 2026. Daarvoor is certificeren noodzakelijk en deze is toegekend. Tevens staat in persbericht dat de solid state batterij zijn weg zal vinden in daadwerkelijk productiemodel. Waarschijnlijk de plugin hybrid opvolger van de Lexus supersportwagen.
audirs3 zegt
@cdlop01 Elke markt onderuit? Nederland is in de lift, Noorwegen en België ook. De groei is alleen minder groot als voorspeld, maar er is nog steeds groei.
THSD zegt
Nou dat zijn ook landen waar de fabrikanten het van moeten hebben zeg.
audirs3 zegt
@THSD misschien moet je een artikel ook eens lezen voor je gaat reageren. Toyota verkocht vorig jaar 100.000 EV’s, en loopt nu op schema voor 400.000 EV’s. Dus factor 4! Ze plannen een miljoen EV’s voor 2026. Dit is alleen ietsje minder dan de 1,5 miljoen zoals eerder gehoopt. Maar dus nog steeds 10x zoveel als vorig jaar. En dat pas 3 jaar later. Kortom, de wereldwijde EV markt groeit keihard.
THSD zegt
@audirs3
Lees eens even terug wat je zelf schrijft want daar reageer ik op (Nederland, Noorwegen, België)
pomoek zegt
Bedrijven doen wat bedrijven doen. winst maken. Dat de vraag naar EV’s wereldwijd stagneert is ook logisch. Er wordt uiteraard als het gaat om het terugdringen van CO2 uitstoot vooral gekeken naar landen waar de uitstoot per hoofd van de bevolking het hoogst is. Zoals de landen in Europa en de VS. Die zijn echter in een Calimero kramp geschoten en piepen nu zachtjes dat het niet eerlijk is en want zij zijn klein en China, en huhuhuhh… Terwijl het de CEO’s van die bedrijven natuurlijk gaat om de bonus die ze elk jaar mogen bijschrijven als er weer meer geld is verdiend. En meer geld verdien je door zo lang mogelijk te doen met ouwe meuk en daar zoveel mogelijk van te verkopen en niet al je geld te investeren in complexe technologie die pas over langere tijd misschien winst gaat brengen maar dan zijn ze allang met pensioen en wat dondert het dan of inmiddels het leven voor veel mensen een stuk minder leuk is geworden door klimaatverandering want daar heb je met 90 miljoen op de bank totaal geen last van. Als het te warm wordt gaan ze wel afkoelen in Gstaad.
Dus ja. Als ik een Indiër zou zijn. en ik heb een auto nodig. Dan zou ik me ook afvragen: Waarom zou ik een dure EV kopen als mijn CO2 footprint maar een fractie is van die van de gemiddelde Nederlander die gewoon in een benzine passat stapt en er geen fcuk om geeft?
cdlop01 zegt
Co2 discussie is sowieso complete onzin, klimaatverandering, de huidige opwarming, is al honderden jaren aan de gang. Een moeder Aarde dingetje en zal nog duizenden mogelijk tienduizenden jaren aanhouden. Co2 is ook geen probleem.
Vw heeft zich volledig vergallopeerd met hun EV gepush in Brussel, Vw dacht goud in handen te hebben met de ID serie, nieuwe Kever. De arrogantie van de Duitsers, stuitend. Ze zouden Toyota wel even van de troon stoten, Ev marktleider worden etc etc. Inmiddels verkoopt Toyota 3mln auto’s meer dan VW, gaan hybrid verkopen door het dak, investeren ze bijna 100 miljard in EV’S en komt solid state batterij er nu echt aan vanaf 2026. Daarnaast werkt Toyota samen met Suzuki Maruti in India, snelst ontwikkelende economie ter wereld en verkopen van Toyota gaan ook daar door het dak. Wordt zelfs ev fabriek gebouwd met Suzuki.
Vw zal het zwaar krijgen als Ig metal niet akkoord gaat met herstructurering in Duitsland….wellicht biedt fusie met Ford Usa, dan helpt de lamme, de blinde.
pomoek zegt
Je begint met een argument dat in de vorige eeuw al is gedebunked, dus jij bent af.
THSD zegt
Als co2 echt zo’n groot probleem is dan zouden we ook niet meer moeten uitademen.
pomoek zegt
Iedere toxicoloog zou je vertellen dat in principe geen enkele stof giftig is. Het gaat altijd om de dosis die je binnen krijgt. Je kan best het gif van een zwarte mamba drinken. Zolang de dosis onder een bepaalde hoeveelheid blijft. En ja, een concentratie van 5% co2 is binnen 5 minuten dodelijk.
cdlop01 zegt
Nee dat is zeker niet zo maar dan moet je wel de moeite nemen je verder te verdiepen dan ‘Google’ en linkse media en Uni’s. Juist meer en meer winnen de Geologen met feiten terrein. Ja, de Aarde warmt op, maar invloed mens verwaarloosbaar. Simpelweg, de Aarde kan de ‘ vervuiling ‘ en uitstoot van de mens, makkelijk zelf verwerken.
pomoek zegt
Laat me raden, een van je bronnen is deze site?: https://www.climategate.nl/
harrie zegt
Ehhh nee, veel fabrikanten wilden juist geen ‘ouwe meuk’ verkopen en zetten vol in op EV’s.
Maar de markt zit er niet massaal op te wachten, of willen het wel maar kunnen het nog niet betalen, dus stellen de fabrikanten hun verwachtingen nu noodgedwongen naar beneden bij ondanks dat ze al die investeringen al gedaan hebben.
Overigens, als je in een vrije markt ouwe meuk blijft proberen te verkopen wordt je vrij snel weggeblazen door de concurrentie. Doorgaans zijn juist centralistisch geleidde economieen die in ouwe meuk blijven hangen.
pomoek zegt
Welnee, de markt wil best EV’s kopen maar ze zijn te duur. Dat is het hele eieren eten. Laatst hier nog een paar keer een onderzoek van de ANWB hierover gedeeld. De auto-industrie heeft, als het om veiligheid, duurzaamheid of uitstoot gaat altijd de hakken in het zand gezet. Nogmaals: de logica is simpel: ICE auto’s leveren meer op dan EV’s. Simpelweg omdat ze minder kosten om te maken.
harrie zegt
Ja dat zeg ik, dat ze te duur zijn voor Jan Modaal. Maar eerst gaf je de boze CEO’s de schuld, en nu weer de consument.
Hakken in het zand? Alle innovatie komt van commerciele partijen, niet bij de overheid. Die kan hooguit een door de markt gedane vinding verplichten. En ontopic, je EV prognose/productie noodgedwongen terugschroeven is dan ook hakken in het zand?
Je zoveelste warrige verhaal vol platitudes.
pomoek zegt
De consument kan nu eenmaal niet meer uitgeven dan ze in de poeplap heeft, dus nee, ik geef de consument niet de schuld. Ik vind dan ook dat de kosten voor energietransitie niet bij de burger moeten worden neergelegd en voor zover dat wel gebeurd zal de vervuiler moeten betalen en niet degene die juist probeert minder te vervuilen. Daarnaast is het binnen een maatschappij als de onze gebruikelijk dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen. Dus heb je meer geld en meer inkomen, dan mag je ook meer bijdragen.
Innovaties komen van commerciële partijen? Zeker, maar er wordt ook flink geïnnoveerd op universiteiten die weer vooral door de overheid worden gefinancierd.
En inderdaad on topic: Toyota roept al jaren dat ze de hele transitie naar EV maar onzin vinden. En hebben ook flink gelobbyd bij de verschillende overheden en Economische gemeenschappen. dat het allemaal wel een tandje minder mag. Dat heeft uiteindelijk als resultaat dat overheden minder doen aan de transitie. Dus nee, het bijstellen van de doelen is niet het hakken in het zand zetten, maar daar wel het gevolg van.
Dat je mijn reacties warrig vindt en meent dat die vol platitudes zitten: Daar kan ik weinig aan doen. Wen er maar aan of lees mijn reacties niet meer.
MetalLaires zegt
“Mijn familie in de tropen is zooo blij met al die westerse klimaat regels.
Dagelijks bellen ze mij op om de europeanen te bedanken”….. ahum ahum
Ze hebben daar trouwens meer aan goedkope autos op fossiele brandstoffen dan dure EV’s met lcd spiegeltjes.
Goed bezig toyota!!
MarcoM zegt
Wat verrassend….
KEV9 zegt
Vreemd, en waarom? Nou hierom: https://electrek.co/2024/01/11/toyota-solid-state-ev-battery-plans-750-mi-range/
cdlop01 zegt
Raar dat Nederlandse pers belangrijke berichtgeving inzake Solid State persbericht van 6 september j.l van Toyota niet overneemt…..Toyota stelt daarin duidelijk dat in 2026, eerste auto op markt komt van Toyota met Solid State batterij, ze overgaan op prosuctie en certification is goedgekeurd door Japanse overheid. Als een Chinees bedrijf iets te melden heeft ontploft de media zowat om te berichten…..
V8Vantage zegt
Veel (niet alle) Journalisten / NL-Media, heeft een vinger op de weegschaal.
audirs3 zegt
De wereldwijde EV verkopen groeien nog steeds. Alleen wat minder hard dan door sommigen voorspelt, en ook bij sommige merken als Toyota. Ze hebben overigens geen enkele interessante EV in het aanbod dus het verbaast me ook niks.
cloverleaf zegt
Mensen willen echt wel elektrisch rijden, mits ze er niet in gebruiksgemak op achteruit gaan. En zelfs in Nederland, met ‘s werelds beste laad-infra komen we er massaal achter dat met de huidige accu techniek het voor de meesten zonder subsidie niet zaligmakend is. Kun je nagaan hoe het buiten dit kleine landje gaat!
audirs3 zegt
@cloverleaf We komen er massaal achter? Wat een onzin, de EV verkopen groeien nog steeds. 1 op 3 nieuwe auto’s is een EV. En diesel is vrijwel dood. Dat had niemand 10 jaar geleden verwacht, toen reed Audi nog met turbodiesels op Le Mans…
THSD zegt
@audirs3
Zoek eens op in de dikke van dale: indoctrineren!
cdlop01 zegt
EV’s zijn meestal lease bakken op wat pensionado’s na dan. Veel bedrijven hebben een BEV only optie en forceren zo de transitie om maar een ‘groen’ imago uit te stralen. Deden wij ook maar hebben de optie voor plugin en hybrids weer op de keuzelijst gezet.