Een vouwtje hier, een vouwtje daar: de Toyota Sport Crossover had zomaar een Lexus kunnen zijn.
Toyota blijft ons bombarderen met elektrische concept cars. De Japanners presenteerden vanochtend al de Urban SUV Concept, maar dat is niet de enige concept car die ze voor ons hebben. Hier is de Sport Crossover Concept.
Waar de Urban SUV een B-segment SUV was, is deze Sport Crossover een maatje groter. Dit is dus een C-segment SUV, die tussen de Urban Crossover en de bZ4X in komt. Reken er dus op dat deze auto bZ3X gaat heten.
Als deze concept car je bekend voorkomt: dat kan kloppen. Toyota presenteerde vorig jaar de Compact SUV Concept, die heel veel op deze Sport Crossover Concept leek. En deze Sport Crossover Concept heeft ook al op de Autosalon van Shanghai gestaan.
Toyota presenteert nu echter de Sport Crossover Concept voor Europa. Met zijn aflopende daklijn is de auto volgens Toyota een “stijlvol alternatief voor SUV’s”. Bij die omschrijving denken we eerder aan een sedan of een stationwagen, maar we krijgen dus een cross-over.
De Sport Crossover Concept heeft het nieuwe familiegezicht wat we kennen van de Prius, maar verder is het weer een heel ander design. Met de scherpe lijnen en de vouwen in de zijkant had het bijna een Lexus kunnen zijn.
Deze auto is overigens ontwikkeld in samenwerking met BYD. Toyota vormt samen met dit Chinese merk een joint-venture, waar deze auto dus uit voortgekomen is. De auto zal dan ook zowel in China als in Europa geleverd worden.
Verder valt er nog niet zoveel te melden. We weten alleen dat de auto voor 2025 op de planning staat. Deze Sport Crossover moet dus nog even op zijn beurt wachten. Eerst komt nog de productieversie van de Urban SUV, die we eerder vandaag zagen. Die gaat in 2024 zijn opwachting maken.
Robert zegt
Ik zie hier maar weinig Lexus in, voornamelijk vanwege de afwezigheid van die monstrueuze grille. Zo zie je in ieder geval dat een elektrische aandrijving esthetisch ook z’n voordelen kan hebben.
DeWitteCondor zegt
Wij rijden zelf Lexus maar dit zou mij wel iets te druk zijn. Ik vind het bij de Lexus eigenlijk al net een vouwtje te veel. En die aflopende daklijn mag ook wel een keertje klaar zijn. Daar is de noviteit wel vanaf.
Edge zegt
Als je dit ding nu gewoon iets lager maakt, heb je een hele gave moderne vierdeurs coupé/liftback.
Ik vraag mij wel af wat nou precies het nut van deze auto is. Was het niet logischer geweest om de Crown elektrisch aan te bieden? Zelfde soort auto, lijkt van hetzelfde formaat te zijn.
cdlop01 zegt
Te hopen dat deze EV dan wel gaat verkopen in China……de huidige BZ3x sedan, ook een afgeleide van een BYD model verkoopt 0,0 in China. Verkopen Europese aanbieders en Aziatische aanbieders in China sowieso desastreus, VW verkopen zijn volledig ingestort. De Chinezen kiezen massaal voor eigen merken en gaan ook massaal over op BEV’s…….. .
mashell zegt
Toyota heeft een Citroën gemaakt…