Toyota heeft haar leukste model een update gegeven. Eindelijk meer pk’s?
Daar lijkt het helaas niet op. 200 pk is leuk, daar niet van, maar dit model smeekt om meer pk’s. Dat is eigenlijk een heel groot compliment voor de auto, aangezien het onderstel het aankan. Prijzen en specificaties volgen later, maar als er een grote pk-update gepland was dan werd dat nu wel duidelijk gemaakt.
Waar de wijzigingen dan in gaan zitten? In het uiterlijk bijvoorbeeld. Het zijn subtiele veranderingen, maar volgens Toyota krijgt de GT86 (rijtest) zo een krachtiger en dynamischer uiterlijk. Verder krijgt het interieur een update, in de vorm van leer, alcantara en suède. Ook moet de wegligging weer een stukje scherper worden door wijzigingen aan de demping en de vering.
Aan de wegligging heeft het nooit gelegen. Dit is een leuk sturende auto. Het is alleen zo te hopen dat Toyota eens gek doet en gewoon een versie met 300+ pk uitbrengt, die dan niet dubbel zo duur is. Tijdens de New York International Auto Show zullen we het zeker weten, daar beleeft de nieuwe GT86 namelijk zijn wereldpremière.
UPDATE 02-09: de opgefriste GT86 is in Nederland beschikbaar vanaf 45.495 euro.
stfu zegt
Achterkant stukje beter. Neus ok, maar die neproosters aan de zijkanten… Designers van tegenwoordig…
stfu zegt
@stfu: ter aanvulling: die lelijke spoiler is gelukkig weg en alle logo’s ook. Mooi.
cadrez zegt
@stfu: die spoiler aka picnictafel zal wel nog te verkrijgen zijn aangezien dit altijd een optie ( inderdaad , dat lees je goed er zijn mensen die bepaalde grenzen willen overschrijden.) is geweest.
stfu zegt
@cadrez: nee, bedoel niet de TRD spoiler. In EU werd ie standaard met spoiler geleverd (toch??)
viezefreddyw zegt
Ik vind het er zeer strak uitzien. Alleen jammer dat het maar op 200PK blijft langen. Hij kan inderdaad veel meer aan en meekomen met de concurrentie doet ie niet. Heb het een altijd erg tof ding gevonden, alleen zo jammer dat ze amper verkocht worden in ons land.
rolov zegt
@viezefreddyw: je kan zelf een supercharger kit kopen he
pomoek zegt
@viezefreddyw: Nou je ziet hem toch zo af en toe wel eens rijden.
razzie zegt
Maar is het met de GT86 niet juist de bedoeling dat hem zelf meer pep geeft?
suzikubelona zegt
@razzie: Nog een keer, je bent er bijna! ?
mercedesclk350 zegt
Jammer van die rare punten in de splitter, ik vind hem voor de rest wel gaaf.
gop1 zegt
Iemand een idee waarom ze zo koppig blijven vasthouden aan die 200 pk?
mazdarx zegt
@gop1: Geen idee maar ik gok dat ze bij Toyota / Subaru, net als bij Mazda met de MX-5, niet meedoen aan die belachelijke PK wedloop. Als je er zelf een compressor op schroeft is dat natuurlijk prima maar het concept is denk ik ‘FMR coupe, laag gewicht, 50/50 gewicht verdeling, betaalbaar’. Er is simpelweg niets anders in deze categorie te krijgen, behalve de 370Z maar die telt niet (want te zwaar en een stuk duurder).
Daarbij komt Toyota met een nieuwe Supra, de FT-1 genoemd, die wel zal kunnen concureren met de Nissan GTRs, Honda NSXen en Mazda RX-9s. De gloriedagen van de Japanse atuo’s uit de 90s herleven, enige verschil is dat niemand deze snelle Japanners meer kan betalen… Wat dat betreft is de GT86 meer trouw aan die oude formule!
G-Ammo zegt
@mazdarx: De FT-1 is GEEN Supra…
trustmeiamanengineer zegt
Deze bak schreeuwt om het blok van de huidige Impreza STI. Maar verbruik zal dan wel net zo astronomisch hoog zijn, zodat je voor hetzelfde geld een Cayman kunt kopen….
berlinetta zegt
Weet iemand tot hoever je dit blok kunt tunen zonder er turbo’s of een supercharger op te schroeven? Het lijkt me erg gaaf om deze auto een beetje aan te passen. Andere dempers, betere bandjes en het vermogen beetje opschroeven, maar het blok wel lekker atmosferisch houden.
Redline zegt
@berlinetta: ongeveer +- 225pk bij stage 2, dus ook inlaat en uitlaat verbeteren, lijkt me toch al een verbetering voor niet al te veel geld ! al lijken ze origineel niet altijd hun beloofde pk’s te halen..
http://www.br-performance.be/nl-be/chiptuning/1-wagens/53-toyota/5846-gt86/5847-2012/5848-2-0i/?stage=4863
g40freak zegt
@berlinetta: wat ik ooit geleerd heb is dat NA motoren ongeveer 10 tot 15% extra vermogen kunnen krijgen door zgn “bolt ons”: uitlaat, chippie, cold air intake en misschien een setje andere nokkenassen.
Wil je daarboven gaan zitten, zal je meer in het blok zelf aan moeten passen.
Ik generaliseer hier even n/a autos.
Ik snap heel goed dat er uitzonderingen zijn.
berlinetta zegt
@g40freak: @Redline 225 pk lijkt mij meer dan voldoende voor dit autootje. Ik zou dan nog wat aanpassingen verrichten aan het onderstel zodat je echt een straksturende auto hebt. Meer heb je niet nodig lijkt me.
g40freak zegt
@berlinetta: ben het helemaal met je eens.
Persoonlijk zou ik graag de 2.5 erin leggen en die een beetje pittiger maken (de eerder genoemde “bolt ons”)
En dan een tikje strakker, stugger en lager onderstel, pk of 230 (en lekker veel koppel)
Dan zou die voor mij perfect zijn.
Maar ja, smaak de eeuwige discussie :)
w0o0dy zegt
@berlinetta: er is een 2.2 big bore kit in ontwikkeling bij een club die FBM heet.. Dan kom je mogelijk ipv 230pk al boven de 250pk uit..
meneermandjegtav zegt
Toch nog een mooie Toyota niet gedacht dat die zouden bestaan.
Rob zegt
Kom mensen, als je deze auto écht wil en ook écht vindt dat ie te weinig vermogen heeft, dan regel je dat toch gewoon? Alles is mogelijk met dit ding. De after-market scene is gigantisch. Ik ben zelfs een keer een elektrische GT86 tegengekomen op het web… Alleszeggend.
Maar ik heb meer het vermoeden dat mensen die maar blijven klagen over péékáás eigenlijk helemaal geen GT86 willen. Maakt niet uit hoor, maar zeg dat dan gewoon.
g40freak zegt
@Rob: ben je die brz met 2jz ook al tegengekomen op het interweb?
Tuono zegt
Zeuren over het vermogen is het concept van de GT86/BRZ niet begrijpen.
amnesia zegt
Blijf dat 86 logo lezen als ´SS´ , hebben hier meer mensen last van?
StijnB zegt
@amnesia:
Nee, maar mijn bompa vocht dan ook aan de goede kant tijdens de oorlog…
87sandyd zegt
Ik las dat hij in Amerika geen Scion meer gaat heten maar Toyota 86 en dat hij een haast onmogelijke grote pk update krijgt van maar liefst 5 hele pk’s
talladega zegt
Wat mij betreft geen vooruitgang, ik vind hem zo te druk.
Ik wacht nog even tot het origineel betaalbaar is, zonder brede bandjes, aftermarket schroefsetjes en meer van dat geneuzel dat de auto alleen maar minder leuk maakt.
lincoln zegt
Net een Lamborghini ..
Begeerlijk voor mensen die em niet kunnen/willen betalen ..
ghost zegt
Er staat er 1 in Duitsland te koop met een MPS turbo Kit met 400 pk. €45K
Dutchdriftking zegt
Eigenlijk was hij voor de facelift beter. Het enige wat echt opgeknapt is dat is de kleur, maar die was al leverbaar op de BRZ. Kom nou door met die turbo!
berlinetta zegt
@dutchdriftking: Een turbo maakt het een stuk sneller, maar maakt hem dat ook echt leuker? Die snelheid wen je wel aan, maar het atmosferische blok laat je wel harder werken. Uiteindelijk haal je daar toch meer plezier uit denk ik.
lincoln zegt
200 peekaa ..
205 Nm ..
1200 kg ..
En dan nog 1op10 rijden ..
Dat kreeg Opel in 1972 al voor elkaar ..
Rob zegt
@lincoln: Ja hallo! Het is een Subaru motor. Die hóren een takkeherrie te maken en belachelijk veel peut te gebruiken. Sommige tradities moet je in ere houden.. ;-)
Dutchdriftking zegt
@Rob: Ik ben het niet altijd met je eens, maar hier kan ik alleen maar volledig amen op zeggen! Subaru`s zijn ze enige auto`s die weg komen met gouden wielen, uitlaten zo groot als een hondenkennel, en picknickbankjes op de kofferklep.
Edge zegt
Geen vermogenswinst? Volgens de Amerikaanse Autoblog wel. En nog flink ook, die melden dat het vermogen van 200pk naar een whopping 205(!) pk gaat.
maikelvanberkel zegt
Ze moeten hier gewoon een lekkere 6-cilinder in leggen, met een lekker roffeltje erin.
Dan is het een prima wagentje!
reistje zegt
De 200pk is best prima, zeker om hem betaalbaar te houden. Atmosferisch heeft ook zijn charmes.
Het nadeel is dat ombouw naar turbo, supercharger meer werk is.
thefmanl zegt
Ik had ergens gelezen dat subaru wel een plan hadden om een sti te maken. Misschien dan alleen voor subaru en houden ze het bij Toyota bij de 200 pk
baasbas zegt
Als je meer pk wil moet je gewoon nog ietsje smallere banden monteren
michaelb zegt
Net als een MX5 nog steeds ondergemotoriseerd. Jammer.
bmwtouring zegt
Hou niet echt van Toyota maar deze vind ik echt leuk! Moet een fijn ding zijn om te hebben.
toyotafortuner zegt
Geslaagde facelift van een zeer ondergewaardeerde wagen. Blijf het jammer vinden dat ze weinig in Nederland verkocht worden.
Ik blief er zeker een
denniss00 zegt
Dit heeft gewoon een 2.0 turbootje met ca 300 pony’s nodig, klaar!