Na een aantal terugroepacties van Honda vorige week is Toyota nu aan de beurt: het concern roept wereldwijd ruim 7 miljoen modellen van het type Vitz, Yaris en Corolla terug.
Oorzaak van de recall is een mogelijk defect aan de elektrisch bedienbare ramen, zo meldt Reuters.
Volgens het persbureau gaat het om 1,39 miljoen in Europa, 1,4 miljoen in China, en 2,47 miljoen voertuigen in de VS. Als we deze aantallen optellen komen we op 5,26 miljoen auto’s uit, dus waar de overige 2 miljoen zijn gebleven moet nog boven komen borrelen.
UPDATE 08:55 – In Nederland betreft het 33.333 (echt) auto’s: de Auris (gebouwd tussen 14 september 2006 en 26 december 2008), de Corolla (4 oktober 2006 tot 18 december 2008), de RAV4 (1 september 2006 tot 2 december 2008) en de Yaris (1 september 2006 tot 22 december 2008).
Ook hier gaat het om het bedieningspaneel van de elektrische ramen in het bestuurdersportier (zelfde toeleverancier als Honda?):
Schakelaars kunnen na verloop van tijd door een productiefout van de toeleverancier stroever gaan werken. Als vervolgens geprobeerd is om met een niet door Toyota voorgeschreven reinigingsvet de schakelaar weer soepel te laten functioneren, kan het bedieningspaneel in uitzonderlijke gevallen warm worden en in extreme situaties gaan roken of smelten. Toyota-dealers zullen alle panelen met stroeve schakelaars vervangen en alle andere met een speciaal vet behandelen.
jerry zegt
Mogelijk Japan en andere aziatische landen?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Was het even te rustig in de showrooms? De boefjes…
lincoln zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
2006-2008 ..
precies op tijd dus ..
kaasboerin zegt
Hmm, als ik ’t goed begrepen heb ‘roepen’ ze toch enkel (direct) terug als er een kans is op gevaar voor de klant?
M.a.w. kan dit niet met een klein beurtje worden opgelost?
gedwongenleaser zegt
@kaasboerin: het is ook heel gevaarlijk als je raam niet open gaat wanneer je al rijdend je smeulende jongo naar buiten wil gooien.
bsxc2 zegt
@kaasboerin: Ja, en ik denk toch ook niet dat Yaris en Corolla rijders hun hoofd uit het raam steken tijdens het rijden.
smoked zegt
http://blog.toyota.nl/in-het-nieuws/controle-raambediening-yaris-auris-corolla-en-rav4/
Nederlandse versie…
eklasse zegt
@smoked: heel netjes deze uitleg. Fire is ook smelten etc. Jammer voor de sensatie beluste media en anti fanboys.
flippert zegt
Dat wordt weer harakiri voor wat Toyota ingenieurs. Bij de duitse merken hebben ze dit soort kwaliteitsproblemen gelukkig niet.
kaasboerin zegt
@flippert: Jawel hoor, elke fabrikant ziet wel eens iets over ’t hoofd.
waxweazel zegt
@flippert:
Correctie .. De Duitse merken weigeren zulke problemen toe te geven ;)
kaasboerin zegt
@waxweazel: Hieronder zei je nog VAG, nu is ’t zelfs Duitsers. Jammer weer.
waxweazel zegt
@kaasboerin:
In mijn bericht hieronder sprak ik over een specifiek geval.
Flippert begon over het algemeen van problemen aan wagens.
dotternetta zegt
@flippert: Ahum! Haal die plaat voor je kop vandaan! Vergeet je soms de raammechanismen van o.a. Golf 4?
flippert zegt
@dotternetta: waar is die foto van die vishaak? Altijd leuk…
imba zegt
@flippert: Ben je nu achterlijk of probeer je ons aan het lachen te krijgen?… Ik denk het eerste.
waxweazel zegt
Hier kan VAG nog iets van leren.
Die hebben al jaren lang (dacht vanaf Golf 4 en Audi A3 van die periode ?) problemen met hun ramen die die dienst weigeren of zelfs spontaan open vallen.
Maar bij hen nooit iets gehoord van een recall of nog maar willen toegeven dat er een probleem is.
lamborgfan zegt
@waxweazel: bewijs maar..
waxweazel zegt
@lamborgfan:
Lees reactie van roberto ;)
hammerman zegt
@waxweazel: Jawel, na veel treuzelen uiteindelijk toegegeven en kreeg je de reparatie aan het raammechanisme vergoedt. Alléén tot 5 jaren oud. Mijn VAGje was toen bijna 4 jaar oud. Toen ik zag dat het op dezelfde manier (kunststof blokje) werd gerepareerd had ik een paar weken later een andere auto gekocht. Na drie VAG-producten had ik mijn neus vol van dit ‘kwaliteitsmerk’! Ik rij sindsdien Aziatische merken en heb nergens meer last van gehad…
nickjacker14 zegt
En dan zeggen ze dat Toyota betrouwbaar is nou echt niet dit is al de zoveelste keer dat Toyota modellen moet terugroepen
fapfap zegt
@nickjacker14: Daarom zijn ze ook betrouwbaar. Voor de zekerheid vervangen ze een onderdeel voor preventie van gevaarlijke situaties. Wanneer ze niet betrouwbaar zouden zijn dan lieten ze hun klanten het maar bekijken, en dan zouden alle Vitz, Yaris en Corolla rijders omkomen door brandjes die onstaan uit niet-Toyota-gecertificeerde smeermiddelen voor het onststroeven van hun elektrisch bedienbare ruitenknopje.
Bij bijv. BMW worden de nieuwste modellen gejat zonder inbraakschade, enkel door de sleutel te kopieren met behulp van de ECU. Hoe lang heeft het geduurd voordat BMW hier iets aan deed?
flippert zegt
@fapfap: ze zijn niet betrouwbaar, ken iemand met een Avensis diesel waar al de derde motor in zit. Heeft hem al een vermogen gekost en de medewerking van de dealer en de importeur is echt nul
desoper zegt
@nickjacker14: net zoals het onderhoudsinterval van 15.000km (ook voor diesels), waar het bij de meeste al op 30 of 40.000km ligt.
Betrouwbaarheid? gewoon onderhoudsgevoelige rommel
E34M5Touring zegt
Ach, gebeurt de beste. Mijn 147 moet ook terug naar de dealer voor een terugroepactie op de ABS regeleenheid. Schijnt bij een lekke band niet te weten of het thuiskomertje eronder zit of een volwaardig wiel. En dan kan de ABS gaan kloten. Gratis een nieuwe!!
kaasboerin zegt
@E34M5Touring: Ach ja, ze zeggen van Amerika dat ’t een ‘sue’ staat is maar dat is hier niet veel anders..
En kijk hoe vergezocht eigenlijk.
Een bepaalde schoonmaakmiddel op dat knopje en dan is er een kleine kans dat het smelt..
Zelf protectie at it’s finest.
E34M5Touring zegt
@kaasboerin: Tuurlijk! En zeker als de financiële situatie slechter wordt. Dan worden mensen ineens zeer creatief in het verkrijgen van geld. Een brandwond van een gesmolten schakelaar is dan ineens lucratief. Hoe doen jullie dat eigenlijk? Wij hebben in de states een terugroepactie gehad op de TC software en een bakupgrade. Maar jullie hebben manual geloof ik he?
kaasboerin zegt
@E34M5Touring: TC software??
Wij hebben ook automaat, maar van een ‘simpele’ importeur gekocht dus zero contact met enige chevrolet dealer/garage.
Niks gehoord dus, ook niet van APP Racing.
Heb je toevallig misschien een linkje van een artikel o.i.d.?
Thenx!
E34M5Touring zegt
@kaasboerin: Wij kregen een Traction Control update omdat onze dwars door de TC heen vloog. Zelfs voor de tuning. De bak kreeg een softwareupdate voor de schakelmomenten. De TC was op brief, de bakupgrade werd tijdens onderhoud uitgevoerd. Ik zal mijn broertje vragen de boel ff in te scannen. Als ie ze nog heeft mail ik ze wel ffies door kerel!
kaasboerin zegt
@E34M5Touring: Dat zou heel erg top zijn.. Misschien kan ik m’n broer dan even aansporen toch even naar de Chevrolet dealer te gaan. Nu de Camaro officieel te koop is neem ik aan dat zij die software ook hebben.. Ben alleen benieuwd of dat zonder storingen/errors gaat lukken met al die mods en tuning. Voor zover ik weet is er niks veranderd aan de automaat en TC.
Maar met 600pk op de achterwielen is het sowieso oppassen geblazen hahahaha.
kaasboerin zegt
@E34M5Touring: Nu ja, achterwielen. Bedoel eigenlijk 490 hehehehe.
E34M5Touring zegt
@kaasboerin: Sure, no worries mate! Als het goed is zou de Chevy dealer dit ook kunnen. De TC zou met de mods geen probleem moeten zijn. Onze greep gewoon veel te laat in waardoor hij het niet meer af regelde. Heb het zelf ook meegemaakt. Ff snel er tussen vanaf een kruising en hoppa vol dwars. TC lampje knippert maar doet verder niks. Vermakelijk, maar wel schrikken! De bakupgrade is ook softwarematig en kon bij ons gewoon bij de chevy dealer gedaan worden. Hij is een stuk minder bonkerig volgens mijn broertje en schakelt iets soepeler.
kaasboerin zegt
@E34M5Touring: Lol! Op een gegeven moment went het wel redelijk maar het blijft linke soep!
Stuk minder bonkerig, dat klinkt goed, die van m’n broer is aardig bonkerig idd.
Maar de kickdown blijft verslavend.. Heerlijk die knallen die gewoon bijna nonstop uit die pijpen komen.. Net drugs.
E34M5Touring zegt
@kaasboerin: Vooral als de manual stand gebruikt voel je de verbetering zegt ie. Ja dotje tussengas is cool. Zeker in de stad. Ff van 4 naar 2en dan dr op. Dat is echt kicke.
roberto zegt
@lamborgfan: Ik had zo’n 4 jaar geleden een Golfje IV 1.9 TDI, Ik heb het 2 keer meegemaakt dat het raam in één keer naar beneden donderde! Eerste keer was om half 2 ’s nachts, en de andere keer was op de snelweg om 8.00 uur ’s morgens met een buitentemperatuur van -5… Geloof me, daar werd ik nou niet vrolijk van! Bij de eerste keer al naar de dealer geweest en na gevraagd, wisten ze van niets blabla.. Vervolgens nog ruim een jaar in een Golf V gereden, waarbij ik het ook een keer had. En nee, ik was hier niet de enige mee, ken meerdere mensen die hetzelfde probleem hadden, waarbij VW (of VAG) ontkende dat het een kwaaltje was!
lamborgfan zegt
@roberto: aah dat is heel vervelend natuurlijk. Maar mijn broer heeft ongeveer hetzelfde meegemaakt in zijn corsa, dus ik zie geen reden om het puur op VAG af te schuiven.
lamborgfan zegt
@roberto: trouwens ik heb veel verhalen gehoord dat een hoop dealers van vw erg slecht met de klanten service zijn. Ik hoor nog de meeste positieve reacties van mensen die een auto in onderhoud bij een PON dealer hebben. Weet u toevallig nog wat voor soort dealer geweest bent?
papa zegt
toyota stond altijd toch al bekend als onbetrouwbaar?
Bart_V zegt
haha, pa heeft net zijn Corolla uit 2007 een week en kan al terug gaan
maar het is niet iets heel groots
mout zegt
Sinds Mitsubishi-gate (2000), waarbij Mitsubishi problemen verzweeg, maar bij reguliere beurten liet verhelpen – om de reputatie van ‘gestaalde perfectie’ niet te schaden – zijn Japanse merken pijnlijk nauwkeurig met recalls.
Amerikaanse merken zijn er aardig nauwkeurig in vanwege de claimcultuur.
Ik heb toch sterk de indruk dat Europese merken hierin de zaken wat minder nauw nemen. Heb dat zelf ervaren met Fiat. Auto’s van een bepaalde reeks werden in de VS en Azië teruggeroepen voor een aanpassing aan de veerschotels, om roest aan schotel en veer te voorkomen. Hoewel mijn auto deel uit maakte van die serie, was er in NL geen recall of melding. Mijn veer is doorgeroest en gebroken. Fiat op aangesproken, maar er was geen issue, en roest komt nu eenmaal voor.
Ik kijk er ook niet van op dat VAG hierboven al genoemd is. Zo heeft het VAG wel erg veel moeite en vooral tijd gekost kwaliteitsproblemen met die TSI’s toe te geven. Pas toen die problemen al lang en breed op straat lagen, werd er iets van toegegeven. Veel rijders hadden toen al kosten gemaakt, anderen zijn ook na die tijd niet heel ruimhartig behandeld.
desoper zegt
@mout: Toyota doet ook alleen recalls, wanneer de veiligheid in gevaar komt.
Bijvoorbeeld de problemen met de 2.2d-cat (verstopte roetfilters en gescheurde cilinderkoppen) heeft Toyota ook nooit toegegeven. Volgens de Dealer was ik de eerste met deze problemen, de garage om de hoek liet weten dat ze dit probleem al meermalen waren tegengekomen bij deze motor.
Puur omdat deze zaken geen gevaar voor de veiligheid opleveren. Zo is het ook met het TSI-probreem van VAG. Pas als er een kans op doden bestaat wordt er een recall opgezet.
mout zegt
@desoper: OK. Dat is goed om te horen. Kan bij hen dus ook zo gaan.
Ik was / ben over de Japanse houding nog aardig te spreken. Mijn broer verving van een jonge Prius met erg hoge tellerstand twee motor-onderdelen. 2 maanden later bood Toyota alle rijders van die serie gratis controle / vervanging aan. Te laat voor hem, maar voor wagens met minder dan 100.000 per jaar ruim op tijd.
The360box zegt
1,4 miljoen in China, dat zal lekker verlopen dan…
motoragent zegt
Zeer netjes van Toyota, alles om te zorgen dat de toyota-rijders zonder problemen door kunnen rijden. Daar kunnen veel “wij zijn perfect-merken” nog wat van leren!
lincoln zegt
@motoragent:
zeker ..
kost ze een paletje WD40 ..
en hebben 7 miljoen klanten terug in de showroom ..
je job is je op je lijf geschreven ..
motoragent zegt
@lincoln: Daar moet ik je een plusje voor geven ;)
Aan de andere kant wordt dit ‘euvel’ nu ook groot uitgemeten in de pers, lijkt me niet echt goede reclame om nieuwe klanten te trekken… achja, slechte reclame is ook reclame.
lincoln zegt
@motoragent:
wees er maar niet trots op ..
dit soort geintjes gebeuren al 10tallen jaren zo ..
uit het adressen bestand het potentiële inruilers publiek uitzoeken en uitnodigen naar de showroom omdat HUN een “probleem” hebben ..
zo werkt dat .. en niet anders ..
oldest trick in the book ..
G-Ammo zegt
Ach… zal wel iets kleins zijn. In ieder geval vliegen ze niet spontaan in de fik :D
Het lijkt allemaal heel veel en heel erg, maar die aantallen is gewoon zodat Toyota zeker is dat ze alles kunnen voorkomen.
Voorkomen is beter dan genezen ;)
sandervolvo zegt
dus binnenkort zie je geen goedkoop
pestic op de weg
azuli zegt
Gaap….sorry hoor ik ben in slaap gevallen. Ik dacht dat er echt iets aan de hand was. Blijkt het gewoon om een extra service van Toyota te gaan.
Pff…
Bart_V zegt
gisteren naar de dealer geweest en wat bleek
de media wist het nog eerder dan de dealers zelf
en de werkplaats chef had dit ‘probleem’ nog niet tegen gekomen
sir_smokalot zegt
Zou kunnen. De PR van Toyota Nederland leek ook wat overvallen door het nieuws, toen we met ze belden hadden ze net een persverklaring af. Daarna zal het wel richting dealers zijn gecommuniceerd, maar als de man die dag zijn mail niet had gelezen zou het kunnen.