Toyota heeft bij het Amerikaanse trademark-kantoor de naam Celica geregistreerd: tijd voor een comeback?
Toyota lijkt weer helemaal een heet merk te willen worden. Naast de GR Supra, GR86 en de nu al retepopulaire GR Yaris wil het merk veel doen met sportieve auto’s. Wellicht dat een recente naamaanvraag hier ook iets mee te maken heeft.
Celica
In de jaren ’70 kwam Toyota met de Celica op de proppen. Een kleine coupé. Geen strepentrekker, maar wel een auto die wat meer op de rijder gericht was dan een doorsnee Corolla. Dat bleek te werken.
Generaties
De Celica bleef namelijk een populaire auto die vele vormen aannam. Coupé, liftback en zelfs sedan: de Celica Camry is de auto die als eerste de naam Camry gebruikte. Een vlot gelijnde auto die voor velen aantrekkelijk kan zijn. Dat hield de auto een aanzienlijk aantal generaties vol.
Rallysport
Je kunt de Celica niet benoemen zonder het te hebben over rally. Vanaf de vierde generatie in 1985 kon je de Celica krijgen met vierwielaandrijving. Dit omdat de auto klaar werd gestoomd voor de wereldkampioenschappen in de rally. Vanaf 1988 nam Toyota met de Celica ST165 GT-Four deel aan rally. De man achter de ontwikkeling van de Celica ST165 GT-Four is trouwens Haruhiko Tanahashi, die ook met het idee van de LFA op de proppen kwam.
Met succes
De opvolger van de ST165 is waarschijnlijk de rallykoning die iedereen zich herinnert. Hij heet wederom GT-Four, dit keer met code ST185. Hij wist in de jaren ’90 het WRC-team van Toyota succes te brengen in de Group A-klasse, met zeges in 1993 en 1994. De Castrol-kleuren van de Celica ST185 zijn iconisch geworden door het succes van de vijfde generatie Celica. Dat terwijl de straatversie redelijk tam is en heden ten dage voor een appel en een ei op je oprit kan staan.
Einde
Na de ST185 kwam de ST205 en die markeerde het einde van de heerschappij. Sterker nog: Toyota werd voor het seizoen in 1995 gediskwalificeerd. Het hele verhaal is lastig en te uitgebreid voor dit artikel: het komt erop neer dat Toyota sjoemelde met de restrictorplaten van de motor. De motoren moeten op een bepaald vermogen gepiekt worden, maar Toyota wist door een extreem subtiele modificatie sporen van modificaties te wissen. Hierdoor kon de Celica ST205 tot wel 50 pk meer leveren dan toegestaan. Helaas kwam de aap uit de mouw en mocht Toyota hun punten inleveren. Dat markeerde niet alleen het einde van de heerschappij van de Celica: ook het einde van Toyota’s WRC-deelname in Group A. Ze keerden terug in 1997, maar dan met de Corolla WRC.
Schaduw van origineel
En de Celica? Die kreeg nog één opvolger. Dit was echter een zeer lauwwarme auto. De 1.8 leverde 140 tot 192 pk (T-Sport, een kleine uitzondering op de regel) maar nog belangrijker: de vierwielaandrijving ging in de prullenbak en alleen de voorwielen deden het werk. Deze auto had niks meer met rally te maken. Je zou bijna kunnen zeggen dat het een iets sportievere Corolla in een sportkostuum is. Het werd duidelijk dat de naam Celica nergens meer voor staat en na de laatste generatie (T230) in 2006 was het over en uit.
Terugkeer?
Goed, dat alles even om de Celica uit te leggen en waarom het toch best een belangrijke auto is geweest. Waarom het relevant is: er is hoop op een terugkeer! Toyota heeft zo aan het begin van 2021 een naamaanvraag ingediend bij het US Patent and Trademark Office. Oftewel: Toyota mag weer aan de slag gaan met de naam Celica, in ieder geval in de VS.
Hamvraag
Leuk, maar: wat wordt het? Het gat tussen de GR86 en GR Supra 2.0 lijkt te klein om iets tussen te steken. Voor iets kleiners dan een GR86 is de naam Celica wellicht niet logisch. Een soort GR86 gecombineerd met een GR Yaris wellicht? Als ze maar niet de gruwel der gruwels ervan maken zoals Mitsubishi dat deed.
vacano zegt
Het zal wss weer een EV worden waarvoor ze de iconische naam Celica gaan gebruiken
okdoei zegt
@vacano: in de vorm van een crossover…
chimaera zegt
Zeer zeker. Zo gaat dat tegenwoordig. Wordt een honderd-in-dozijn suffe crossover.
En de marketing afdeling verzint er dan “100% emotie” of “De Celica-kracht opnieuw uitgevonden” bij.
kniesoor zegt
Zo’n A20 is toch wel een charmant karretje om te zien. Boeie, dat-ie – naar de maatstaven van vandaag – niet vooruit te branden is.
vaakbenjetebang zegt
@amghans: Absoluut. Zet hem op de juiste brede wieltjes en geef hem die fantastische buitenspiegels op de voorschermen, en hij is übercool. Toegegeven, er zit geen enkele originele lijn in het ontwerp, maar goed gelukt is het. Helaas allemaal weggerot hier te lande.
Robert zegt
@vaakbenjetebang: toch even de nieuwsgierigheid wat ruimte gegeven en eens gezocht. Op o.a. Classic-Trader staan er nog een paar. Prijzen variërend van 19 mille tot 40 mille tot ‘p.o.a.’. De meerderheid van deze auto’s bevindt zich ook in het buitenland.
*Slik*
vaakbenjetebang zegt
@Rrrobert: Zo gaat dat, met oude huis-tuin-en-keuken-auto’s. Die worden vanzelf zeldzaam omdat niemand ze bewaart en wat er uiteindelijk overblijft is dan duur. Toch (of juist) vind ik zoiets vaak leuker dan de zoveelste 911 of Ferrari. In dit specifieke geval zou ik er met mijn vettige vingers niet af kunnen blijven. Motorswap (lijn-6 uit een IS200 bijvoorbeeld), fatsoenlijke remmen, en gaan!
simon550i zegt
Waarschijnlijk gewoon weer een mid-size SUV.. Zelfde verhaal als de Puma van Ford nieuw leven in blazen..
Michel-GR zegt
Puma ST is anders een prima sturende en snelle auto
meetsysteem zegt
Ik vond (vind nog steeds) de eerste generatie het leukst. Is ook jeugdsentiment. Die zesde generatie is niet moeders mooiste. Dat vierkante jaren tachtigmodel is een mooi tijdsbeeld trouwens….
iphonistvongates zegt
Nu nog de Supra en MR2 en dan is de ovaal weer rond! 😎
retsok zegt
De 7e en laatste generatie van de celica perstte wel even mooi atmosferisch 192 pk ui een 1.8. Dat is meer dat 100pk per liter. Dit was de t-sport. Het blok is volledig alluminium en daarom voel je bijna geen gewicht in de neus. In tegenoverstelling van de corolla had de celica wel onafhankelijke wielophanging achter. De originele ophanging was te hoog en te soft maar met een goeie set coilovers verander je het rijgedrag sterk. Omdat het gewicht slechts 1115 kilo is, en omdat deze auto een laag zwaartepunt heeft is dit een zwaar onderschatte auto die heerlijk rijdt en doortrekt tot 8300rpm. Ik kan het weten😉
Loek zegt
@retsok: goh, de T-Sport. Ik was hem alweer vergeten. Dat maakte de teleurstelling toch nog deels goed ;) Ik heb het erbij gezet, thanks!
StijnB zegt
Die laatste generatie was net géén teleurstelling. Zelfs de 143 pk versie was een stuk meer dan wat we tevoren kregen als basisversie, met een wagen die dan ook nog eens compacter en licht was geworden. Zo slim opgebouwd (en met fris design) dat je ook nog een aardig plek achterin had en tevens een grote koffer. De versnellingsbak schakelde eindelijk aangenaam en het weggedrag ging er ook stappen op vooruit. Van alle basis Celica’s is dit net de leukste. Mooi om naar die GTFours te refereren, maar 99% van de voorgaande Celica’s waren maar saaiere basismodellen. Met de T230 werd eindelijk ook het basismodel leuk!
melkkoe zegt
Net als de gt86 was dit ook een schaap in wolfskleren. Zal ongetwijfeld leuk rijden op het circuit, maar in de echte wereld wordt je aan alle kanten voorbij gevlogen op de snelweg.
potver7 zegt
Ook met een GT86 kun je op de snelweg hoogst illegale snelheden halen, dus dat is geen argument. De aantrekkingskracht van een GT86 zit ‘m nou juist in het weggedrag op de wat uitdagendere wegen, waar vermogen er niet altijd toe doet.
banderas zegt
Met de Supra en GT86 is allebei net niet en vooral bij de Supra met rare verhoudingen. Dus ik heb er weinig vertrouwen in.
dhrr zegt
Met 100km/h ‘vliegt’ niemand. Dacia of Taycan 110 op teller en 3 ruggen of 133 geen verschil.
vegelien zegt
Leuk feitje over de Corolla die ingezet werd in de WRC was dat het onderhuids in principe een doorontwikkelde ST205 Celica was. Beetje principe Escort RS Cosworth is eigenlijk een Sierra onderhuids.
potver7 zegt
Gokje: een SUV met brandstofcel. De FuelCelica…
Gulli zegt
Ford heeft natuurlijk de Puma en de Mustang ‘nieuw leven’ ingeblazen en doen dat volgens mij niet onaardig. Overigens @Loek hebben die net de naam Thunderbird weer opnieuw vastgelegd. Komt er een full-size roze SUV met lange staarten aan? :D
toniominestrone zegt
Die A20 wat een beauty.
Dutchdriftking zegt
Ik ben bang dat het weer een cross-over wordt… De laatste als T-sport heb ik nog eens helemaal afgedroogd met m’n VR6. Op mijn 15 inch wieltjes en zonder logo’s dacht hij het groene Golfje wel even te pakken… Mooie tijden!
wimof zegt
DE Johnny en Marina auto uit mijn jeugd, zelf reed ik toen met de nieuwe Golf ( echt geen grapje )
crashingduke zegt
Het plaatje van de derde generatie is een tweede generatie Supra.
vegelien zegt
@crashingduke: niet helemaal. Jij bedoelt de Celica Supra die er ook was met de derde generatie Celica. De gene op de afbeelding is toch echt een Celica, een 2.8 GT. De Celica Supra die jij bedoelt kun je makkelijk herkennen aan de wielkastverbreders die de Celica niet heeft.