
Toyota komt met de RAV4 GR Sport en dit is de sportiefste variant die je kan kopen.
Een SUV. Het woord zegt het al: Sports Utility Vehicle. Sportief dus, net zo sportief als sportieve sokken. De meeste SUV’s zijn helemaal niet zo, uitzonderingen daargelaten zoals een Lamborghini Urus. Toyota geeft de RAV4 ook een wat pittiger sausje in de vorm van de GR Sport.

Toyota RAV4 GR Sport
En waarom niet? SUV’s verkopen goed en de sportievere ook. Dat moet Toyota gedacht hebben en daarom komen ze nu met de GR Sport. Het apparaat ziet er lekker dik uit en is beschikbaar als een Hybrid en als Plug-in Hybrid met vierwielaandrijving. Het is geen onbekende. Het model RAV4 loopt al dertig (!) jaar mee. Dat is toch een hele prestatie, zeker in deze tijden waar modellen en namen van auto’s elkaar snel opvolgen.
De GR Sport-uitvoering kennen we al bij andere modelreeksen van Toyota. Denk bijvoorbeeld aan het lekkere bommetje genaamd de Yaris. Nu is het dus de beurt aan de RAV4. Net zoals bij alle andere modellen krijgt ook de RAV GR Sport een aantal aanpassingen aan het exterieur en wordt het onderstel aangepakt.
Oké, het uiterlijk. Deze krijgt onder andere een hoogglans afwerking in zwart voor de wielkastranden. De voorspoiler krijgt een zilveren kleur bij de Hybrid en bij de Plug-in komt’ ie in gunmetal grey. Uiteraard afgewerkt met een GR-logo aan de voor- en achterkant. Natuurlijk komt het model met andere lichtmetalen velgen, deze zijn afgewerkt met een nieuwe lijnsnijtechniek.



Het interieur heeft sportstoelen met een luxe bekleding met suède-effect en synthetisch leer. Er zijn dus geen dieren voor opgeofferd. In de hoofdsteunen zijn wij weer het GR-logo en het stiksel is in zilver. Natuurlijk is het multimediasysteem helemaal up to date gebracht met bijvoorbeeld een 10,5-inch high-definition display en aanpasbare 12,3-inch digitaal instrumentarium.


De auto heeft een verbeterde ophanging. Deze is stijver en de schokdemperinstellingen geven de RAV4 een betere wegligging. De prestaties van de auto blijven hetzelfde. In de tweede helft van 2023 kunnen wij de sportieve variant aanschouwen in de Nederlandse showrooms. Prijzen zijn nog onbekend.
Dacht dat die Rav4 phev op de supra na de snelste Toyota was toen ie op de markt kwam. 0 naar 100 onder de 6 seconden. Best grappig. Ondertussen heb je de yaris en corolla die sneller zijn, maar je verwacht het niet van zo’n crossover van Toyota.
De Yaris GRMN doet 0-100 in 6,3. seconden. Corolla GRMN in 5,2 sec.
Dit is zo ongeveer de enige crossover die ik zou overwegen.
Kan iemand mij uitleggen wat er zo “Sport” aan deze auto is?
Tennisbal op de trekhaak.
Sportiefste. Dus als de rest minder sportief is dan klopt het toch? En de amerikaanse SUV afkorting staat voor Sports Utility Vehicle waarbij het “sports” niet verwijst naar sportiviteit van de auto. Het is een voertuig type waarbij je zo handig je attributen kunt vervoeren als je gaat wakeboarden of parachute springen of andere sporten waarbij je niet genoeg hebt aan een tas met wat kleding. Jep, imago want dat doet de gemiddelde koper ook niet.
Een pakketje aankondigen dat pas over driekwart jaar te koop is?! Beetje vroeg..