De Japanners moeten namelijk een homologatiemodel van hun WRC-auto bouwen, zodat ze in 2017 kunnen deelnemen aan het WK Rally.
Toyota keert in 2017 terug op het hoogste niveau in de rallysport, nadat in 1999 de stekker uit het fabrieksteam werd getrokken. De Yaris moet ervoor zorgen dat de Japanners net zo succesvol worden als ze ooit waren met de Celica en de Corolla. De nieuwste generatie komt in 2016 op de markt en krijgt vermoedelijk meteen een extra dikke uitvoering, zodat Toyota voldoet aan alle homologatie-eisen.
De FIA eist namelijk dat er minimaal 2.500 auto’s verkocht worden in zo goed als dezelfde specificaties als de rallywagen. De WRC-versie van de Yaris krijgt een 1.6-liter viercilinder turbomotor met meer dan 300 pk, de straatversie moet het doen met ‘slechts’ 238 pk en een 2.0-liter viercilinder met turbo.
Het Japanse Best Car magazine heeft al een ontwerper aan het werk gezet, zodat we alvast een impressie krijgen van dit bommetje op wielen. Wie wil ‘m hebben? (via: Motoring.com.au)
piquet1986 zegt
Nou………. Neuhhhh
gtwillem zegt
Erg vet. Eindelijk een opvolger voor de ST205 GT-Four!
Maar als de homologatie nagenoeg hetzelfde moet zijn, waarom zie ik geen 4wd versie van de Fiesta (RS?), Polo (er is zo’n R WRC, maar dat is fwd) en Citroen DS3 (die hebben niet eens iets wat in de buurt komt, de Racing was meer een luxe DS3).
clarkson zegt
@gtwillem: Je moet er niet gek van opkijken als volgend jaar de Fiesta RS gepresenteerd wordt!
Edge zegt
@gtwillem: Ik ben niet bekend met de reglementen van het WRC, maar wellicht dat die regels nieuwer zijn dan de door jou genoemde auto’s en ze daarom geen straatversie hoeven te maken?
gtwillem zegt
@edge: kan zijn. Ik denk persoonlijk dat de regels behoorlijk versoepeld zijn. Vroegah (google maar even, echt alles was beter, behalve chlamydia) stonden de homologatiespecials veel dichter bij de rally auto’s. Sterker nog, bij sommige (Lancer Evo RS, Impreza Spec C) kon je bijna zo deelnemen aan Group N rally’s.
daanstrijk zegt
@gtwillem: I20 en de “oude” Mini hebben ook geen Homologatie model. Verhaal hierboven lijkt me dus onzin!
Edge zegt
@daanstrijk: Precies, maar dat is wat ik in mijn post duidelijk probeerde te maken. Ik weet niet hoe de regels er voor het seizoen 2016 en 2017 uitzien. Ik sluit niet uit dat je voor nieuwe WRC wagens dan wél weer een homologatiemodel moet maken.
raym zegt
@Edge: dan zouden als dat zo is dus ook dikke versies van. Bijvoorbeeld ds3 vw en welke merken ook aan deel mogen nemen moeten zijn. Vraag mij sterk af of dit verhaal hier boven wel helemaal klopt. Maar ken de regels van wrc niet echt hoed dus wie weet.
Edge zegt
@raym: Nja, lees mijn vorige post nog eens. Het zou best kunnen dat je nieuwe auto’s vanaf een van die seizoenen moet homologeren met behulp van een straatversie. Dan is het toch logisch dat er nu nog geen DS3, Polo, i20 en Fiesta homologatiemodellen zijn? Die zullen dan wel komen zodra die modellen een grondige update krijgen of helemaal vervangen worden.
tupperware zegt
@gtwillem:
Ik vermoed dat die regel aangepast gaat worden, van zowel de DS3 als de Fiesta bestaat geen uitvoering die ook maar in de verste verte op een WRC lijkt.
Gisteren reed er in de Tank S Rally wel een erg dikke Mitsubishi spacestar, ingezet door 2 Zweden als X1 (buitenmededing). Hokje was echt serieus aangepast en ging serieus af.
pudi zegt
Ziet er echt heel dik uit!
toyotafortuner zegt
Awesome! Doe mij er maar 1!
awesome zegt
@toyotafortuner: gaan we regelen! :-)
cadrez zegt
Goh. Konden ze dat niet vroeger laten weten net een dieseltje gekocht :(
r32turbo zegt
@cadrez: je hebt nog genoeg tijd joh
p0wn3d zegt
238 pk in zo’n klein karretje lijkt me toch wel ontzettend vet! Al ben ik bang dat hier weer de hoofdprijs word gevraagd..
Arnoud zegt
Hahaha!!! Dit is toch lachen? Stel je voor dat de downsizing nog verder doorzet en in 2020 een straatversie van de rally Aygo uitkomt met 250pk.
redneckdarian zegt
@Original_Arnoud: wow. Dan heeft 12 pk meer dan deze!
Arnoud zegt
@redneckdarian:
Je snapt het punt niet. Beeld je eens een Aygo in met 250pk… 238pk in een Yaris is toch al zot?
coenijn zegt
@Original_Arnoud: je hebt wel een Aygo in UK die ~200 pk heeft en zo ongeveer het onderstel van een go kart. Heel vet ding is dat.
berlinetta zegt
Zou hem graag willen hebben! Lekker scheurkarretje.
janjaspar28 zegt
Ooohh :) dat wordt smullen!! 238 pk in een Yaris, als ze dit geintje ook met een Auris en bijv. een Avensis flikken, dan zal niemand meer zeiken over “geen topversies” bij Toyota. Een Avensis met 238 pk lijkt me een feest!
gtwillem zegt
@janjaspar28: ja, maar we weten beide dat die er niet komen en dat Toyota geen ‘snelle versies’ bouwt. Op de GT86 (heldenauto!) bouwt Toyota slaapverwekkend saaie en technisch goed ontwikkelde auto’s. Over het algemeen is dat koperspubliek anders (en zitten niet te wachten op snelle versies).
nasty zegt
Dus een magazine zet een ontwerper aant werk, om te zien hoe de Yaris eruit zal zien…
Ontsla dan de designers bij Toyota of stop met die onzin. Je weet zowiezo dat als er geen samenwerking is, dat het er dan niet eens op lijkt. Verloren moeite lijkt me dat.
Lijkt me wel een fijne heropleving van de T-sport versies :)
potjak zegt
@nasty: ??? Dan mag je dus ook geen fantasie en beeld van iets hebben ??? Is ook een impressie en geen werkelijk, wellicht wel een realistisch beeld van de werkelijkheid. Maar goed dat is voor jou verspilde energie…
Leven zonder dromen… Succes, want hoe zou je ze dan ooit willen realiseren.
mrrallycross zegt
Met 4wd? Wel vet, zo begint het weer een klein beetje op group b te lijken.
Onehp zegt
Ik zie graag een echte tot 2500 stuks limiteerde versie met een betaalbare versie van de competitievering. Veel pk is altijd leuk, maar zo een vering waar je echt alles met een rotvaart kan nemen lijkt me nog veel leuker (denk veringupgrade van de F150 => Raptor)
mrs250 zegt
@Onehp: alleen jammer dat een setje al de helft van zo’n Yaris kost.
janmetdelangeachternaam zegt
Aah kijk zo kennen we Toyota weer
kutjong zegt
Alleen leverbaar in Japan waarschijnlijk of niet?
Dutchdriftking zegt
Kijk eens aan, dan kunnen de 65 plussers ook eindelijk een beetje doorrijden!
Edge zegt
Nooit gedacht dat ik dit bij een Yaris zou zeggen, maar ik will hem!
berend_fritsema zegt
Heel tof! Wat Eem bonmetje zal dat worden. Waar kan ik mijn yaris, 1L 3cilindertje inruilen!
biohazardracer zegt
Heerljk bommetje. Deze jongen gaat alvast sparen!
peugeotgek zegt
Eindelijk weer eens een echt leuke toyota.
Al die groene apparaten met hybride meuk (GT86 vormde een leuke uitzondering).
Al waren de homolgatie modellen van vroeger nog een stuk spectaculairder.
Maar van de I20 heb ik nog geen homologatie model voorbij zien komen?
Er zou wel gewerkt worden aan een snelle N versie van de I20.
redbeams zegt
Dik!!!
Zo gaat het de goeie kant op met de sportieve toyota’s :)
Bart_V zegt
Maar 238 pk
De laatse 3sgte heeft er 280 in de caldina ST245
Alsnog niet verleerd vermogen in een yaris
rob5nismo zegt
Laat maar komen
merc-94 zegt
Wat ik me nou af vraag, waarom pakken ze de Yaris als basis en niet de Gt86? Het zwaartepunt van die Yaris ligt veel hoger, plus de wielbasis is veel korter wat hem zenuwachtiger maakt. Een Rally-versie van een Gt86 lijkt mij nou veel leuker!
G-Ammo zegt
@merc-94: De GT86 is met een andere bedoeling gebouwd ;)
Maar: HOLY SHIT IK WIL DE MIJNE INRUILEN!
merc-94 zegt
@G-Ammo: klopt idd, echter is een 911 tijden geleden ook met een andere intentie gebouwd, maar die hebben toch flinke succes ermee behaald. En vergeet vooral de mini niet
G-Ammo zegt
@merc-94: Heb je een punt, maar de GT86 is echt gemaakt om te driften en ik denk dat als je daarmee WRC gaat rijden, dat je toch een beetje dat imago schaadt… maar dat is mijn visie erop!
Edge zegt
@G-Ammo: Joh, boeiend! De Celica was in basis ook een sportieve auto die tot op heden nog door menig petje getuned wordt, en die heeft het ook niet onaardig gedaan in het WRC. Ik zeg weg met die downsizing en weer leuke auto’s inzetten! GT68WRC, laat maar komen die hap
tupperware zegt
@Edge:
De rede is heel simpel, voor het WRC is een GT86 te groot.
celicatwincam zegt
Dit is wel een zeer veilige afstelling, mijn 1992 mr2 heeft 225 pk uit zn 2.0. hulde voor toyota voor het uitbrengen van deze variant. 14% in 2016?
flik2punt0 zegt
ziet er wel leuk uit die foto bij het artikel vrees alleen dat de straat versie niet zo stoer is helaas….
hollow zegt
Mag je telkens aan iedereen met handen en voeten uitleggen dat je echt een snelle yaris hebt in plaats van het gekende boodschappenwagentje. Best vermoeiend.
G-Ammo zegt
@hollow: Waarom Zeg: Ik rijd een Toyota Yaris… WRC. En dan doe je even ”een blokkie om” :’)
gtwillem zegt
@hollow: ik vind dat juist een voordeel. Laat mensen maar in de waan. Zolang de echte kenner het maar weet!
tupperware zegt
@gtwillem:
Ik vind dat soort simpele reacties pas vermoeiend, geen idee hoe jij daar over denkt..
gtwillem zegt
@tupperware: het bevestigt de stelling dat sommigen een keuze maken op basis van wat anderen denken.
Ik denk dat @hollow een goede naam heeft gekozen wat dat betreft ;-)
Ik had het laatst op een feestje: een paar kerels die mijn tupperware-mobiel af aan het kraken waren (ze wisten niet dat ie van mij was). De afwerking zou niet goed zijn, het dashboard was niet aaibaar genoeg, het navigatiesysteem zou slecht zijn. Nee, hun Peugeot 508, Renault Captur en VW Golf waren veel betere auto’s… En de Abarth van hun vrouw zou beter rijden…
Ben ik meteen klaar mee, met mensen die geen verstand hebben, maar wel oordelen.
ramshoek zegt
Naar mijn bescheiden mening is dit artikel stierendeficatie.
Voor het WRC hoef je geen speciale versie van een auto te homologeren. Want vertel eens, welke versie uit de prijslijst is het homologatiemodelletje van de DS3, de Fiesta, de Polo en Hyundai i20?
Voor groep N zou je een holomogatiemodelletje nodig hebben, maar volgens mij is groep N bijna dood. Alleen Subaru maakt nog wagens voor de klasse. Mitsubishi is gestopt met de Evo’s.
Daarnaast is Groep N wel zo ongeveer vervangen door de FIA R5 en R3 klassen.
Een Yaris met 238 pk (klinkt als het nieuwe blok van Lexus) is natuurlijk wel goed voor marketing technische redenen.