Toyota liet een bescheiden driftje zien in een reclame en dat kan natuurlijk niet.
Als je verantwoord en zuinig van A naar B wilt rijden koop je een Toyota Yaris. Als je voor de fun van A en weer terug naar A wilt rijden koop je natuurlijk een hele andere auto: een Toyota GR Yaris. Om dit duidelijk te maken in een reclame, moet Toyota uiteraard een beetje actie laten zien met de GR Yaris.
Dat deed Toyota dan ook in een Australische commercial. In de desbetreffende video is te zien hoe een GR Yaris met de nodige wielspin wegrijdt en over een landweggetje scheurt. Leuk, maar niks bijzonders. Toch is er nu wat aan de hand met deze reclame.
Wat blijkt namelijk? Ad Standards (het Australische equivalent van de Reclame Code Commissie) heeft een klacht binnengekregen dat Toyota hiermee onveilig rijgedrag en hardrijden promoot. De organisatie oordeelde dat er van dat laatste geen sprake was maar dat er wél onveilig rijgedrag vertoond werd. Daarom moet de reclame nu aangepast worden.
Jullie zullen nu wel heel benieuwd zijn naar de video, dus die kun je hieronder bekijken. Waarschuwing vooraf: de video kan schokkende beelden bevatten. Kijk dit niet als je onder de 16 bent. Het vertoonde rijgedrag in de video is totaal onveilig en onverantwoord. Doe dit vooral niet na.
De reactie van Toyota is ook bekend: ze laten weten dat ze de klachten ‘uiterst serieus’ nemen. Desondanks zijn ze van mening dat de reclame volgens hen niet in strijd is met de regels. Tijdens het formuleren van dit statement zullen ze ongetwijfeld moeite gehad hebben om hun lach in te houden. Dit is namelijk een klassiek gevalletje ‘slechte publiciteit bestaat niet’.
Via: Car Expert
ericc zegt
die politieke correctheid neemt wel idiote vormen aan……
SomeCarDude zegt
Wel een heule heftige slide hoor zo op z’n ogenschijnlijk eigen terrein. Disclaimertje onderaan is naar mijn idee meer dan voldoende.
kennone zegt
De wereld word.steeds triester..
alpina007 zegt
Oh neee!! Wat heftig 🤣
okdoei zegt
“De drift” in kwestie is duidelijk bij een schuur/garage dus eigen terrein.
Variomatic zegt
Maakt ook niet uit welk continent, overal moet Toyota krampachtig mooie, flitsende jonge mensen in hun auto’s laten rijden in commercials om maar van dat bejaardenimago af te komen.. en toch blijft vooral die laatste groep ze stug in meerderheid kopen 😂..
por100 zegt
Tsja, moeten ze maar wat meer als de gt86 bouwen. Als op dat platform een mooie station of sedan was gebouwd dan had je toch een winnaar?
mauwerd zegt
de minder bedeelde bejaarden misschien. IN de yarisreclame wil die ouwe vent in die yaris van zijn zoon rijden, en hij is er als een kind zo blij mee. terwijl een beetje geslaagde pensionado toch echt wel wat anders koopt, in ieder geval met hoge instap.
martingtv zegt
Hebben ze in Engeland ook niet van die rare regels?
ghost zegt
Jeetje wat mis de oude dagen waarbij het verbranden van rubber gewoon gaaf was, sigaretje opsteken gewoon oké was, alsmede reclame maken daarvoor, en waarbij men niet meteen doorslaat als Lego een Helikopter-vliegtuig uitbrengt omdat deze ook in oorlogsgebieden gebruikt zou worden..
rutgerg zegt
Doet me denken aan een aflevering van TopGear waarin Jeremy Richard en James een commercial gingen opnemen. Die mochten ook bijna niets…
spacemoon24 zegt
“Grow up, get a car.”
Loek zegt
@spacemoon24: “cyclists: red and green. Learn the bloody difference.”
gregorius zegt
Australie. Zoveel mooie vrouwen. Deze zijn ook weer prachtig.
Probleem is alleen: een Australische vrouw gaat van ‘prachtig’ naar ‘oude vrouw’ in ongeveer 1 dag; er zit totaal geen overgang tussen.
1000bochten zegt
@gregorius: helemaal niet erg, zolang die dag pas komt zodra ze een jaar of 80 zijn…
lecomte zegt
Als men hier al over valt, poeh, nou. Wat zal de klager een zuur leven hebben zeg.
cossiekiller zegt
Ik vind dat ter compensatie die vrouwen hun tieten moeten laten zien.
BerlingoHdi zegt
Dat is geen beyaris.
Dutchdriftking zegt
O griebels, een Yaris gaat met 60 km/h over een landweggetje :P
fanboy zegt
Leuk de oude ST185 Celica GT4 in de garage, en dan ook nog het Carlos Sainz model met castrol stickers. Leuke referentie.
duderuud zegt
Ja schandalig! Deze had ook nooit op de Nederlandse tv gemogen:
https://reclamearchief.com/videos/toyota-hybrid-2019-de-nieuwe-generatie
Waar gaat dat heen met Nederland!#@
deSjonnies zegt
Bukken
Nog dieper bukken !
Knielen !
raceface zegt
Ga de video zometeen even op google opzoeken en bekijken puur omdat die reclame wss langer duurt dan het filmpje van 30seconden en omdat de videospeler in deze app gwn ruk is. Bedankt voor de heads up!
Onehp zegt
Je zou de controle over je voertuig zo kunnen verliezen als je zo….
zit te bellen*/acteren tijdens het rijden?!? Dat is het echte probleem, mate.
*ook al is het handsfree
1000bochten zegt
Bij zo’n verhaal wordt je als Autoblog lezer toch behoorlijk benieuwd naar al die driftende Yaris beelden. Wat blijkt; er is vrijwel niets van te zien. Ik kan me niet voorstellen dat iemand hier een punt van maakt. Zou het niet in scène zijn gezet voor wat extra publiciteit…?
azuli zegt
Volgens reed hij zijn eigen terrein af;)
Michel-GR zegt
“probleem” met deze auto is dat je er je oma veilig mee weg kunt sturen – zo makkelijk en vertrouwd voelt hij vanaf de 1e sec als je gas geeft – heerlijk – I love it!