Een Toyota Crown sedan met achterwielaandrijving klinkt ons als muziek in de oren.
Dikke Toyota’s heten vaak Lexus, maar dat is niet het geval met deze Toyota Crown. In Japan heeft Toyota een meer premium positie in de markt dan in Europa. Voorheen waren de modellen die hier als Lexus werden verkocht, in Japan nog gewoon Toyota’s. De Lexus LS was een Toyota Celsior, de Lexus GS een Toyota Aristo en de Lexus IS een Altezza.
Niet alle dikke Toyota’s komen naar ons land toe, helaas. De Toyota Camry is de dikste en wordt ook als Lexus ES300h verkocht. Alle modellen daarboven zijn voorbehouden aan andere markten en dat is eigenlijk heel erg jammer, want kijk eens hoe dik deze Toyota Crown sedan is.
Traditionele Toyota Crown sedan
Collega @machielvdd kon de eerste afbeeldingen laten zien een tijdje geleden, maar nu gaat de auto dan definitief in productie. We hebben eerst de crossover-versie en verhoogde sedan gezien, nu is het tijd voor de traditionele Crown sedan.
Toyota heeft het roer omgegooid qua design. Geen superdruk ontwerp met rare vouwen en gekke lampen. Nee, een eenvoudig ontwerp met fraaie proporties. Collega @jaapiyo zal jullie er fijntjes op wijzen door dat de Toyota Crown Sedan achterwielaandrijving heeft.
De aandrijflijn is heel erg geschikt voor Nederland, eigenlijk. Het betreft namelijk een 2.5 liter viercilinder die samenwerkt met twee elektromotoren. Het is een compleet nieuwe hybride setup. Belangrijk punt is dat de auto nu veel sneller moet aanvoelen. Het maximum vermogen is namelijk nu beschikbaar vanaf 42 km/u, dat was voorheen 140 km/u.
Nog een keer waterstof
Naast een hybride versie is de Toyota Crown sedan er ook op waterstof. Dat klinkt vreemder dan dat het is, want de Crown sedan is namelijk een soort Toyota Mirai. Dus heel erg vreemd is die overlap niet.
Dus nu onze vraag aan Toyota Nederland: mogen wij deze Toyota Crown? Waterstoftechniek staat nog in de kinderschoenen, maar de Mirai is een zeer puike auto. In principe is een Mirai met een beetje meer pit en conventionele aandrijflijn zeer interessant. Het exterieurdesign is bovengemiddeld fraai en het interieur mag er ook zijn. Dit komt meer ‘premium’ over dan de modellen die we hier nu wel kunnen krijgen.
Tenslotte nog een leuke gimmick: met beide varianten kun je elektrische apparaten aansluiten en gebruiken. Handig als je je laptop onderweg moet opladen of zin hebt om een hamkaas-tosti te maken (en te eten). Toyota gaat 600 exemplaren per maand maken in de Motomachi-fabriek. Het zullen dus zeldzame auto’s blijven.
Meer lezen? Dit zijn alle generaties van de Toyota Crown op een rij!
V8Vantage zegt
Die wil ik wel. Waterstof stations zijn bij mij om de hoek. En ook daar waar ik regelmatig naar toe rij.
maotje zegt
Waarom zou je die wel willen?
steephh zegt
Nette luxe wagen hoor. Maar dan koop je een grote Crown Sedan vanwege de ruimte, wordt je halve kofferbak in beslag genomen vanwege het accupack in de waterstof variant. Kan je de achterbank niet eens meer neerklappen. Zonde!
V2L/V2H had ik echter niet zien aankomen. Al vraag ik me wel af wie hier gebruik van gaat maken. Waterstof is nu flink aan de prijs (en dat is grijze waterstof), groene waterstof gaat nog veel duurder worden. Dat wordt héél erg duur betaalde elektriciteit. Een beetje alsof je een airduct bouwt om met de kachel uit je benzinewagen je huis te gaan verwarmen. Veel verliezen en je moet er nog extra voor gaan tanken ook.
Als Toyota overigens écht het geloof in waterstof heeft dan zouden ze er verstandig aan doen te investeren in een netwerk van waterstofstations, net zoals Tesla ooit begonnen is met hun charging netwerk. Je ziet: daar plukken ze nu ook de vruchten van.
V8Vantage zegt
Net als Tesla in het begin kan je keurig heen en weer rijden naar de wintersport: https://h2.live/en/
Dat de waterstof nog niet groen is, tja daar heb je weer een parellel, die elektriciteit was in het begin ook niet echt groen. Sterker nog, dat is die, als je alle certificaten weg laat, nog steeds niet helemaal.
steephh zegt
@vantagev8 De waterstofauto bestaat al een heel stuk langer dan de Tesla. :) Mensen konden de Tesla nog wel thuis op laden. Meer dan ruim voldoende dekking is gewoon nodig. Woon je in Workum, dan ben je al 100 km aan het rijden voor het dichtbijzijndste tankstation.
Het gaat me overigens niet persé om hoe duurzaam de elektriciteit is waarmee de waterstof gemaakt is, wel het prijskaartje. Zoals je op je kaartje ook kan zien ben je al gauw tegen de 19 euro / kg kwijt. In Den Haag én Amsterdam zelfs maar liefst 25 euro per kg. Op dit moment staan van de 17 operationele H2-tankstations in Nederland er zelfs 5 in storing. Dat is maar liefst een derde. Je zal er maar van afhankelijk zijn.
De waterstof geleverd bij deze tankstations is gemaakt uit aardgas door middel van steam reforming. Dit is de meest goedkope manier om waterstof te maken. Groene waterstof daarentegen is vele malen duurder omdat je dit moet maken met elektriciteit, met alle verliezen (meerdere keren compressie + transport + omzetten) in acht genomen heb je minstens 3-4 keer zoveel elektriciteit nodig per gereden kilometer in een FCEV, dan in een BEV.
Er is overigens één uitzondering in Groningen, bij Holthausen. Zij leveren groene waterstof voor 20 euro per kg. Gemaakt met elektriciteit die lokaal is opgewekt met behulp van een zonnepark even verderop (met maar liefst 43.000 zonnepanelen). Zie: https://economie.groningen.nl/nieuws/groningen-krijgt-groot-groen-%C3%A9n-openbaar-waterstoftankstation-snelladen-in-2-5-minuut
Goed om te weten: voor de realisatie van dit waterstoftankstation én een in A’dam heeft men een subsidie gekregen van 2 miljoen pér tankstation: https://www.pompshop.com/nieuws/holthausen-bouwt-waterstoftankstations-in-amsterdam-en-groningen
Het grote nadeel van dit tankstation is dat daar alleen waterstof opgewekt wordt wanneer de zon schijnt. Schijnt die niet dan heb je óf geen waterstof, óf moet je om de waterstof toch te kunnen maken maken alsnog het lokale elektriciteitsnet gaan belasten. Dat laatste was juist het probleem waarvoor waterstof de oplossing zou zijn. Er zit een grens aan de hoeveelheid waterstof die je kan maken (tot de tanks gevuld zijn) en overgebleven elektriciteit die wil je ook niet terug leveren op het net, want die netaansluiting was juist het probleem waarvoor waterstof de oplossing zou zijn. Geen toekomstvaste oplossing dus.
Daarnaast is nog maar de vraag of er bij alle tankstations in NL genoeg ruimte is om tienduizenden zonnepanelen te plaatsen om lokaal voldoende waterstof op te wekken. Ik vermoed dat het gros van de H2-pompstations altijd afhankelijk zal blijven van tubetrailer-transporten. Ga je overigens elders groene waterstof maken en dit dan transporteren dan heb je vele hogere verliezen. Die moeten ergens gecompenseerd worden een daarom zal die groene waterstof dan ook een héél stuk duurder worden dan de grijze waterstof van nu (die dus blijkbaar nu op sommige plaatsen al is opgelopen tot 25 euro / kg). Dat is 25 cent per kilometer, vergelijkbaar met een benzineauto die 1 op 8 loopt. Kijk er dus niet van op als je straks een waterstof auto rijdt waarvoor je ook een leuke benzineauto had kunnen rijden die 1 op 4 rijdt.
Het zijn allemaal van die kleine – maar mijns inziens toch relevante – details waar ik eigenlijk nooit iemand over hoor. Het hele probleem is volgens mij dat er (ook politiek) niet integraal wordt gekeken naar een goede totaal aanpak voor de energietransitie. Hier een beetje aanmodderen met BEV’s, daar een beetje aanmodderen met waterstof. Dan kom je er natuurlijk nooit.
===
Disclaimer (aan een deel van de AB’ers): nee, ik ben geen heilige oorlog aan het voeren tegen waterstof. Ik zie echter op basis van deze argumenten gewoon niet zoveel heil in grootschalig gebruik van waterstof. Wellicht zie ik het helemaal verkeerd, dingen over het hoofd enzo. Ga dan vooral de discussie aan. :-)
megaand zegt
En hoe maak je waterstof, precies met elektriciteit. Stop dat dan gelijk in een accu. Veel efficiënter!
maotje zegt
Hoe je elektriciteit opwekt is werkelijk totaal niet van belang op dit moment.
tommycooker zegt
Traditionele sedan met fraaie proporties? Waarom zie ik dan een Panamera lookalike koets met dito achterklep ipv een sedan met kofferbak?
hotze zegt
Deze Crown ziet er idd niet echt uit als een sedan, meer een liftbackachtig ontwerp, net als de Tezla S.
Neemt niet weg dat het een fraai gelijnde wagen is.
cossiekiller zegt
Mooie auto! Zeker in een donkere kleur 👌🏼