De Japanners breiden het gamma voor de Toyota Proace City uit.
Het is een van de meest populaire marktsegmenten: die van de compacte bedrijfsauto. Vroeger betekende het nog echt een B-segmenter met een bak eraan, tegenwoordig zijn er heel aardige alternatieven die breed inzetbaar zijn.
Toyota Proace
De Toyota Proace City bijvoorbeeld. Dat is de meest compacte bedrijfswagen van Toyota in Nederland. Deze werd door confrère @RubenPriest al aangekondigd, maar de auto is sindsdien goedkoper geworden. Zoals in het artikel staat, was het gamma toen nog niet compleet.
Completer
Of het gamma nu wel compleet is, weten we natuurlijk nooit zeker. Wel is het gamma nu completer dan voorheen, dat meldt importeur Louwman. Er is nu namelijk een Toyota Proace City met benzinemotor. Of beter gezegd: er zijn twee benzinemotoren.
Benzinemotor
De 1.2 benzinemotor is levert 110 pk en is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. De tweede motor is ook een 1.2, ditmaal met 131 pk. Deze is voorzien van een zesbak. Optioneel is een achttrapsautomaat leverbaar.
Franse techniek
Ondanks dat je de auto bij een Toyota-dealer bestelt, lijkt de motor ons de 1.2 PureTech driecilinder van PSA. Die motor is ook leverbaar in de Peugeot Partner en Citroen Berlingo. Dat is op zich niet vreemd, want het zijn identieke auto’s. Voordat mensen in de reacties komen met vooroordelen over ‘Franse techniek’, de Citroen Berlingo 1.9D is misschien wel een van de meest onverwoestbare auto’s.
Toyota Bedrijfswagen Champion
Daarnaast krijg je ook 200.000 km of 5 jaar garantie mee. Toyota probeert de auto ‘uniek’ te maken met de Toyota Bedrijfswagen Champion. Dat is je contactpersoon als je bijzondere wensen hebt met je bestelwagen. Denk aan de betimmering, een girofon, ombouw naar koelwagen en andere specifieke doeleinden.
600 euro goedkoper
De Toyota Proace City kostte tot voor kort nog 13.995 excl. BPM en BTW. De nieuwe Proace City kost je tegenwoordig slechts 13.395 euro. Dat geldt dan uiteraard voor de meest basale uitvoering met instapmotor. Diverse opties zijn uiteraard ook mogelijk, evenals een personenwagen-versie, de Toyota Proace Verso.
grasvreter zegt
Maar of deze downsize motortjes kunnen tippen aan de kwaliteit van de 1.9D van weleer valt te bezien. Ik zet in op nee.
mashell zegt
Als we geen diesel met benzine gaan vergelijken (dat is wat autoblog hierboven aan elkaar lijkt te koppelen) zet ik in op Ja. Wat PSA vroeger goed kon, dat kan PSA nu beter.
grasvreter zegt
Daarom was de peugeot 308 tot 2013 ook zo goed. Oh wacht.
Jorrit zegt
@mashell: Zoals de 1.6 THP bijvoorbeeld… ?
flik2punt0 zegt
Hij heeft wel weer een leuk frontje. Helaas zijn wel bijna bij allemaal de achterlichtunits het zelfde. Had leuk geweest als daar nog wat variatie in had gezeten
daihatsucuore zegt
Gelukkig zie je bij de gemiddelde bedrijfsbus alleen het frontje op je achterbumper dus hoef je je geen zorgen te maken over de achterlichten.
tenaci zegt
Girofon? Help ff…..
mondeoscti202 zegt
Ik heb toch zelden zo’n lelijk dashboard gezien. Het blijft mij verbazen dat hier niet iets meer aandacht en tijd aan besteed wordt.
thezonda zegt
Wat een gedrocht. Ik vind de Renault Kangoo/ Peugeot Partner/ Dacia Dokker/ Fiat Doblo/ Citroën Berlingo de meest lelijke en fantasieloze wrakken op de baan. En dat meestal met bijpassende chauffeur om het plaatje compleet te maken.
tenaci zegt
@thezonda: gelukkig heb jij een Zonda om de boel weer wat op te vrolijker!
thezonda zegt
Een Zonda helaas niet, een FF gelukkig dan weer wel. Ook fijn toch.
tenaci zegt
Met Toyotaneus toch wel de knapste van het kwartet!