Niet verkeerd. met zo’n Toyota Proace City Electric heb je net even wat meer power onder de rechtervoet dan vroegah.
Nog niet zo heel erg lang geleden was een kleine, ongeblazen viercilinder motor het maximaal haalbare in een compacte bedrijfswagen. Dan had je zo’n 50 tot 70 pk onder de kap. Auto’s als de Citroen Berlingo, Volkswagen Caddy of Fiat Doblo kwamen later ook met turbodiesels op de markt met 90 pk of soms zelfs ietsje meer. Daarmee kon je heel snel leesmappen rondbrengen en iedereen van de linkerbaan duwen.
Toyota Proace City Electric
Maar nu er ook elektrische bedrijfswagens zijn, kun je ook kleine elektrische bestelbusjes bestellen. En het mooie daarvan is: je hebt flink vermogen! Dat is ook het geval met de Toyota Proace Electric. Het is een elektrische variant van de reguliere Proace City. mocht je vergeten zijn wat dat is, het is de kleine bestelwagen van Toyota. Een zustermodel van de Peugeot Partner, onder andere.
De Toyota Proace City Electric heeft dus een 100 kW sterke elektromotor onder de kap, dat is 136 pk in oude wereld-taal. Afhankelijk van de uitvoering is de range ongeveer 240 tot 260 km, volgens de WLTP. Wat wel handig is, er zijn diverse rijmodi. Hoe minder vermogen je hebt, hoe groter de range wordt. Zo kun je die 260 km alleen halen als je de motor van de Toyota Proace City Electric begrensd op 82 pk en 180 Nm. Handig, nietwaar?
Laadvermogen
Misschien nog belangrijker is het laadvermogen. Dat is bij deze uitvoering 800 kg. Ook mag er een aanhanger achter, deze mag maximaal 750 kg wegen. Dat is redelijk bescheiden, maar als je geregeld (veel) meer moet trekken, keek je waarschijnlijk naar een grotere bedrijfsauto. Overigens is de Proace City Electric niet altijd een bedrijfsauto, er is ook een personenwagenversie, die de toevoeging ‘Verso’ meekrijgt.
Beide uitvoeringen van de Toyota Proace City Electric komen naar Nederland. Deze kun je bij de dealers verachten in het vierde kwartaal van dit jaar. Prijzen en exacte leverdata worden op een later tijdstip bekendgemaakt, aldus Toyota Nederland.
Dutchdriftking zegt
Ideaal om de binnenstad mee onveilig te maken.
Svenska II zegt
En wat is de actieradius met 800 of belading en 750 kg erachter?
marcomanta zegt
@svenska2: 90 km, vraag maar eens aan de Nissan EV busjes rijders.
BerlingoHdi zegt
@marcomanta: Klopt, ken iemand die circa 80 kilometer per dag rijd rond Amsterdam, als hij naar Zaandam wil rijden moet de auto minimaal een half uur aan de lader.
The Stig NL zegt
Goh, 136 pk. Wat een verassing!
Echt alle elektrische auto’s van Stellantis hebben 136 pk…
bpc zegt
136pk is toch niet zo bijzonder, de vorige caddy 2.0tdi kon je op 150pk krijgen en ik dacht de opel combo ook zoiets, dan hebben we het nog niet over de vele gechipte turbodieseltjes. Goed geladen of met aanhanger zou mijn keuze snel gemaakt zijn. Gekeken naar de huidige technologie blijft een diesel de beste keuze voor zo een werkpaard mi.
vondick zegt
Klopt niet. Toyota maakt geen busjes. En ook geen elektrische auto’s.
maussieknip zegt
Leuk ook als je met zo’n lage actieradius, beladen van de ene kant van het land naar de andere kant moet. Moet je onderweg nog 2x bijladen op een enkele rit. Uurloon hoger of extra tijd factureren aan je klant. Zal dezelfde klant ook niet meer perse jou in willen huren.
paulsurfing zegt
Tijd voor de roverheid om dit te stimuleren want er is nu tenslotte een goed alternatief… ooh nee toch niet