Terwijl er ondertussen diesels rondrijden die schoner zijn dan een gemiddelde hybride auto, is de perceptie van veel consumenten nog altijd onterecht dat hybride technologie de enige echte oplossing is om de uitstoot van onze auto’s terug te dringen. De marketingafdeling van Toyota doet enorm zijn best om dit beeld in stand te houden. Autobouwers kunnen zich het om die reden niet permitteren om de relatief dure hybride technologie links te laten liggen, terwijl een goedkopere moderne diesel een minstens net zo grote bijdrage aan het milieu kan leveren. Toyota blijft het voortouw nemen en heeft voor 2011 de Toyota Prius Wagon in de agenda genoteerd.
Deze stationwagen zal van de derde generatie Prius zijn, waarvan de eerste sedan modellen in de zomer van 2009 in Japan zullen verschijnen en kort daarna in de rest van de wereld. Met de sedan, een MPV en de stationwagen hoopt Toyota zijn doelstelling van jaarlijks 1 miljoen hybride auto’s binnen 10 jaar, te kunnen realiseren. Hier afgebeeld is de Toyota Hybrid X, een hybride MPV concept getoond in Genève.
Dit jaar verwacht Toyota samen met Lexus zo’n 450.000 hybride auto’s af te leveren. Dit waren er vorig jaar nog maar 312.519. Hierbij is 70 procent van alle hybride exemplaren een Prius. De volgende generatie Prius wordt groter en zal achterin plaats bieden aan drie personen. Vanwege de lage uitstoot en extra ruimte mikt Toyota daarmee bijvoorbeeld ook op taxi-bedrijven in steden. De stationwagon moet tevens transportberijven en koeriers in steden aanspreken. (via: autonews)
1*murci,1*aston zegt
Het blijft natuurlijk een leuke wagen om je zelf geschreven can tooltjes op uit te testen.
Gerben zegt
yep, net wat ik ook beweer.
Een zuinige diesel is beter, goedkoper, milieuvriendelijker etc….
neemt niet weg dat hybride een tussenfase in de evolutie van de auto’s.
Volgens mij zien mensen door hybride in dat elekrorijden helemaal niet onplezierig moet zijn. Eenmaal hieraan gewoon ligt de weg voor full-elektro open
Alec zegt
We stappen vanzelf over op de diesel-hybride wagentjes….
verder is hybride niet altijd zuiniger, het veroorzaakt vooral geen uitstoot in bepaalde gebieden, voornamelijk bewoonde gebieden…
voordeel: geen fijnstof, smog en no2 in de lucht in bijvoorbeeld steden…
monk zegt
ik denk dat door ontwikkeling van hybride haast wel moet. de techniek die gewonnen wordt bij ontwikkeling van hybride lijkt me ook grotendeels van toepassing op vol electro wagens
Jandepandaman zegt
Ik wil graag elektrieks rijden hoor. Als ik dan maar wel de actieradius houd van een verbrandingsmotor en niet al na 300km aan de stroomdraad moet, want dan kan ik net zo goed de fiets pakken of zo.
Dus tot zo lang wil ik als dat de tussenfase is best hybride zoemen.
Ik bedenk me opeens- rijden we niet al veel langer hybride? Die fietsen met elektrische hulpaandrijving zijn toch ook hybride- Menskracht/elektrisch?
Niks nieuws onder de zon joh…! ;-)
BWM M8 zegt
Even toch opmerken dat een wagen die 4 liter benzine verbruikt heel wat milieuvriendelijker is dan een wagen die 4 liter diesel verbruikt. De emissienormen (euro3/4/5…) voor diesels zijn heel wat minder streng dan die voor benzines. Bv op niveau van NOx (zorgen voor zure regen en tasten de ozonlaag aan) is de euro 3 norm voor benzines strenger dan de toekomstige euro 5 norm voor diesels.
Sorcerer zegt
M8: dat hangt af van wat je erger vindt. Ik ben het bijvoorbeeld met je eens: liever CO2 van benzine-auto’s dan allerlei zure zooi (en vroeger fijnstof) van diesels…
Het CO2-probleem wordt (net als de andere problemen) in de komende 50 jaar ruimschoots gecompenseerd door de introductie van waterstof+zonne-energie (opwekking met algen dus). Da’s mijn verwachting :)
Paginl zegt
Als de 14% bijtelling voor lease auto’s door gaat voor zeer zuinige auto’s dan zullen de hybrides wel eens heel veel te zien gaan zijn op de nederlandse wegen.
BWM M8 zegt
@ sorcerer: bij een gelijk verbruik van een benzinewagen als een dieselwagen, zal de CO2 uitstoot ook nagenoeg gelijk zijn.
kadett rijdt beter zegt
Ongelooflijk!
Hoe komen jullie er in vredesnaam allemaal bij dat een diesel MILIEUVRIENDELIJK is?
Weleens gehoord van het broeikasgas Stikstof?
Diesels stooten er flink veel van uit. Benzine auto’s nauwelijks.
Kijk maar eens even hier voor een korte uitleg,als je durft!
http://www.volkskrantblog.nl/bericht/151108
En ja, een GEMIDDELDE diesel wint het van een GEMIDDELDE benzinde auto als het gaat om CO2-uitstoot,
Maar in vergelijking met een Toyota Prius wint geen ENKELE diesel het dus he!
CO2 uitstoot Prius: 104 mg/km!
CO2 uitstoot Yaris disel 119mg/km!!!
Oh ja, was bijna de roetuitstoot van een diesel vergeten, maar jullie weten al wat ik wil gaan zeggen he?: ddat een benzineauto nauwelijks roetdeeltjes uitstoot en een diesel dus WEL, OOK met roetfilter.
En dieseleraars rijden ook nog eens veel meer dan benzinerijders… dus….. meer rijden is meer vervuiling!
En toch maar stug blijven beweren dat DIESELS milieuvriendelijk zijn?
Rijden jullie allemaal in een leasebak met een diesel TDI-tje (rode T,D,I) erin ofzo?
Lekker schuren in de file op kosten van de baas en TEN KOSTE van het MILIEU?
ONGELOOFLIJK!!!!!!!!!!!!! WAT EEN LEF! MIJN MOEDER ZEI HET AL: ‘ DE BRUTALEN HEBBEN DE HALVE WERELD
wimbers zegt
@kadett rijdt beter,
als je je commentaar nou in normaal Nederlands zonder hoofdletters en uitroeptekens plaatst, dan zijn sommigen nog geneigd je boodschap te lezen.
Rovvel zegt
Ik ben blij dat veel reacties hierboven (BMW M8, Sorcerer, Kadett) ingaan tegen de flagrant foute stelling die in het artikel geponeerd wordt. Het stoort me trouwens dat dergelijke stellingen vaker voorkomen in artikels van een verder leuke site. Ik denk hierbij met name aan de blogjes over het artikel rond de ‘milieuvriendelijke’ Hummer vs. de Prius, dat met een paar muisklikken te verifiëren en te weerleggen viel. Tamelijk flauwtjes toch.
peter zegt
@kadett
Ik hoop voor het milieu dat jij niet met een kadett rijdt. Ik denk dat toyota onlangs heeft beaamt dat de betere diesels groener zijn dan huidige hybrides, die zullen het wel weten zeker.
De mini cooper D , seat ibiza groene diesel, polo bluemotion hebben allemaal +- co uitstoot van een prius. En verder, al van een roetfilter gehoord ?
Rovvel zegt
@peter
Definieer ‘groener’. Een verbrandingsmotor stoot naast CO2 ook nog NOx, roet, koolwaterstoffen waaronder aromaten, CO en nog een hoop zwik uit. De roetfilter haalt enkel (een deel van) het roet uit de uitlaatgassen.
En heb je een referentie van de stelling van Toyota?
De Mini, Ibiza en Polo zijn auto’s die een forse maat kleiner zijn dan een Prius.
BWM M8 zegt
@ peter
idd +- dezelfde CO2 uitstoot. Maar ga eens de NOx uitstoot na…
Een roetfilter houdt trouwens enkel roet (en PM – particle matter = stofdeeltje) tegen. De meeste roetfilters zijn trouwens niet erg effectief tegen het vermijden van de uitstoot van aerosolen. Dit type PM is trouwens het meest kankerverwekkend. De huidige PM-normen hebben enkel betrekken op de totale uitstoot en maken geen/weinig onderscheid tussen gevaarlijke deeltjes en ongevaarlijke. De zichtbare roet is trouwens een relatief ongevaarlijke PM-uitstoot.
Enfin we kunnen hier nog veel over uitweiden, maar enkel/vooral de CO2-uitstoot als maatstaf voor de “milieuvriendelijkheid” van een wagen nemen, is eigenlijk vrij belachelijk.
lebastille zegt
@ Rovvel: in de Prius ligt echter slechts een 1,5 L motor, waar in de Mini e.d. minstens een even grote motor ligt. Het is zeker een feit dat de huidige roetdeeltjesgrootte uit dieselmotoren erg schadelijk is, juist omdat ze zo klein zijn.
Naar mijn idee zouden er kleine, zuinige (met hybridetechniek uitgeruste) auto’s moeten zijn voor stadsverkeer. Voor de langere afstanden zou er een soort van autonoom systeem moeten zijn met bv. auto’s die aan elkaar gekoppeld een treintje vormen op de snelweg. Op die manier is de capaciteit van de weg te vergroten, en behouden we toch de mogelijkheid om van huis naar huis te rijden.
appel zegt
@Dennis: wat is de bron van al wat je in het artikel schrijft over diesel?
@BMW M8: bij een gelijk verbruik (in liters) van een benzine en een diesel, zal de benzine MINDER CO2 uitstoten dan de diesel, want het verbranden van één liter benzine geeft minder CO2 dan het verbranden van één liter diesel.
Als diesels een lagere CO2 uitstoot hebben, is dat omdat ze dat fenomeen ruimschoots compenseren door een lager verbruik.
Als Toyota onlangs zo’n uitspraken gedaan heeft over diesel vs hybride, ging dat waarschijnlijk enkel over CO2.
En mensen alsjeblief leer eens dat CO niet CO2 is.
Zoek één diesel die ongeveer even groot is als een Prius, die zuiniger is én ook schoner (dus minder roet, minder NOx, minder CO2, minder HC, …).
Er is nog steeds geen diesel met roetuitstoot nul. Wel benzines met roetuitstoot nul. En de benzines die wel roet uitstoten doen dat nog steeds veel minder dan een diesel.
Ik heb hier onlangs eens de uitstoot van de 2.2 D-CAT dieselmotor van Toyota (een van de schoonste ter wereld) vergeleken met de 2.4 benzinemotor die ook in de Avensis beschikbaar is, en de 2.4 was alle vlakken behalve CO2 schoner. Maar NOx en roet zijn kankerverwekkend naar het schijnt, CO2 niet.
Juppe zegt
Terwijl er ondertussen diesels rondrijden die schoner zijn dan een gemiddelde hybride auto, is de perceptie van veel consumenten nog altijd onterecht dat hybride technologie de enige echte oplossing is om de uitstoot van onze auto’s terug te dringen.
Hoeveel fouten en verkeerde conclusies kun je in 1 zin maken? Zoals hierboven al vaak genoeg gezegd, is de diesel vrijwel altijd meer vervuilend. Daarnaast vergelijk je de allerkleinste en zuinige diesels met een gemiddelde van een prius en grote SUV’s, en dan nog klopt je stelling niet. Wat een drama.
Als je toch overtuigd bent van je eigen schrijven, waarom pleit je dan niet voor een diesel-hybride? Weer beter dan een normale diesel. Ik zal dan daartegen dan voor een LPG-hybride pleiten.
Incognito zegt
Is inderdaad niet érg scherp Dennis.
autoblogger zegt
@Rovvel: over welke artikel heb je het? Wij hebben juist een kritisch artikel geschreven over die Hummer vs Prius: http://www.autoblog.nl/archive/2007/05/26/hybride-is-niet-slecht
Of bedoel je iets anders?
@all: ik zal vragen of Dennis even wil antwoorden;)
PS: diesel-hybrides en lpg-hybrides lijken mij ook een prima alternatief:
http://www.autoblog.nl/archive/2007/08/26/peugeot-308-hybride-diesel-concept
http://www.autoblog.nl/archive/2007/06/07/hybride-lpg-best-of-both-worlds
Dennis zegt
Je moet het geheel wel iets breder bekijken. Wanneer je de gehele levenscyclus van een hybride auto bekijkt en die vergelijkt met de steeds minder vervuilende moderne diesels, dan kan het plaatje er zomaar ineens heel anders uitzien. Bij de gehele levenscyclus heb ik het dus over de vervuiling die gepaard gaat met de productie, de vervuiling tijdens het gebruik en de vervuiling bij recycling en ontmanteling van de auto aan het eind van de levenscyclus.
http://www.autoblog.nl/archive/2006/04/05/hybride_toch_niet_zo_goed_voor
Aan dit bericht ligt geen specifiek wetenschappelijk onderzoek ten grondslag. Gewoon een stukje gezond verstand bij de verschillende berichten die je her en der leest. Er zijn inmiddels zoveel tegenstrijdige berichten, dat je op een gegeven moment dat kunt geloven wat je het beste uitkomt. Daarbij ben ik persoonlijk sterk van mening dat de hele heisa rond het milieu nogal overtrokken is. Er zijn heel veel partijen die net iets te grote (commerciële) belangen hebben bij de groene lobby. Let wel, ik pleit er overigens niet voor om helemaal niets aan het milieu te doen, want ik heb ook een opgroeiend kind.
autoblogger zegt
@Dennis: volgens mij moet je deze column ook nog maar even lezen;)
http://www.autoblog.nl/archive/2007/05/26/hybride-is-niet-slecht
Incognito zegt
Heel goed Bloggah, die was ik aan het zoeken!
Misschien dat Dennis zijn artikel een beetje wilt aanpassen..
Dennis zegt
@autoblogger: Je sluit je column heel terecht af met “Je mag je eigen conclusies trekken, maar er zijn inmiddels genoeg voorbeelden van partijen die het “onderzoek” van CNW zeer ongeloofwaardig maken. Ik heb hybride auto’s dan ook nog lang niet afgeschreven.”
Zolang ik nog teveel tegenstrijdige berichten lees van mensen die claimen expert te zijn op dit gebied, denk ik er het mijne van.
Rovvel zegt
@autoblogger: Ik had het over dit artikel:
http://www.autoblog.nl/archive/2007/04/19/nieuw-onderzoek-wijst-uit-hybride-is-een-hoax
Het siert jullie overigens dat je het daarna hebt rechtgezet met het artikel waar jij naar refereerde.
Ik wil maar zeggen dat wat brononderzoek en enige kritische reflectie geen kwaad kunnen voor je een artikel publiceert. Het komt de geloofwaardigheid van autoblog.nl alleen maar ten goede.
@Dennis: Misschien volgende artikels eens doornemen?
http://www.pacinst.org/topics/integrity_of_science/case_studies/hummer_vs_prius.pdf
http://www.autobloggreen.com/2006/10/05/oh-so-a-hummer-is-not-greener-a-prius/
peter aarts zegt
ik wil graag hebben dat jullie allemaal weten : ik rij gelukkig met mijn toyota alaska, maar als die blauwe hier bovenaan het blad er komt, dan ruil ik hem meteen in op die nieuwste pruis van toyota, kei-prachtig, en dan ook nog in stationachtg model : mijn droomauto !!!!!