We wisten al een tijdje dat Toyota werkte aan een plug-in variant van de Prius, maar foto’s hadden we nog niet gezien. In Frankfurt zal dit model (dat ook naar Nederland komt) zijn debuut maken.
Deze plug-in versie kan je door middel van een stekkeraansluiting gewoon via het stopcontact opladen. En daarom is deze Prius nog zuiniger. Korte ritjes (bijvoorbeeld in de stad) kunnen daarom volledig elektrisch gedaan worden. En dat zorgt natuurlijk voor een drastische daling van het verbruik.
Opvallend is wel dat de plug-in Prius (of PHV “Plug-in Hybrid Vehicle” zoals Toyota het noemt) voorzien is van lithium-ion accu’s ipv de nikkel-metaal accu’s van de ‘normale’ Prius.
Om de auto in de praktijk te testen zullen er begin 2010 150 exemplaren in verschillende landen in Europa, waaronder in Nederland, voor een selecte groep fleetowners op leasebasis ingezet worden.
Wanneer gewone stervelingen een plug-in Prius kunnen kopen is nog niet bekend.
Laurens zegt
Als het doel CO2 reductie is, hopelijk nooit ;-)
Laue zegt
noem je dat een foto? dat is gewoon een prius met een “paal” + stekker erbij geshopt :P ;)
Prisma zegt
Tis vandaag Toyota nieuws dag, hopelijk krijgen we nog iets van de leukere kant te zien, waar blijven de spyshots van de toyobaru en de supra :D
Jelmer zegt
@ Laurens:
Wat is dat nou voor dom gelul? Wat is er tègen CO2 reductie?
Laurens zegt
@Jelmer: omdat dit ding een vermogen kost. En vermogens beter besteed kunnen worden. Om echt CO2 te besparen.
Capice? Maar zoek maar wat verder op deze site op de onder het artikel genoemde tag’s, voordat ik weer moet herhalen dan de huidige Prius 17.000 Euro subsidie krijgt, om iets van 200 Euro CO2 rechten te besparen ;-)
Harry zegt
@Jelmer
Met CO2 reductie is helemaal niks mis, het is alleen een andere zaak als de totale uitstoot van CO2 ter wereld maar voor 2/3% door alle auto’s wordt geproduceerd.
dus als je het mij vraagd een druppel op een gloeiende plaat…
Dus geef mij maar een schone diesel, zuinig en gaat lang mee…
Albert zegt
Ik word er zo vreselijk, vreselijk moe van allemaal. Al dat gemekker over hybride en stekker-auto’s.
Ik lees Autoblog als echte liefhebber van auto’s, deze dingen zijn vervoermiddelen die evenveel charisma hebben als een tram of een bus. Niemand koopt toch zo’n ding omdat ie ‘m mooi vindt? Nee, dit moet je rijden van je baas of je geeft gewoon niks om auto’s en je laat je beinvloeden door de mega reclames.
Laten we een apart “autoblog-mietjes.nl” maken voor dit soort ‘nieuws” en hier lekker naar leuke dingen kijken, kan dat, please. please, please?
Vroegwakker zegt
@ Jelmer,
In de berekening van Laurens zit een rekenfoutje.
De werkelijke besparing is slechts 100 euro per Prius.
Hij is vergeten die 200 euro te delen door tweede kerstdag.
Dat weet ik van het Milieu, die ons 100 euro per Prius aan CO2 rechten heeft gegeven.
Vandaar.
Vroegwakker zegt
Hallo vermoeide Albert,
Ik heb goed nieuws voor je, je hoeft niet perse op elk artikel te kijken!
Mtyn zegt
De techniek is heel mooi allemaal, maar telkens weer dat oersaaie jasje. Voor het milieu denk ik dat je de Prius sowieso niet echt moet “ophemelen”. Alleen al de batterijen zijn niet heel vriendelijk voor het milieu en kosten waarschijnlijk genoeg energie (en dus uitstoot) om te produceren. Was dat niet ooit het punt van discussie? Dat over de gehele levenscyclus de CO2 uitstoot van zo’n Prius zelfs relatief groot is?
Het zal vooral het zuinige rijden zijn dat mensen aantrekt, meer kilometers met minder benzine. Of de groene hype, want het lijkt soms wel ontzettend cool om in zo’n Prius te rijden, en laten we niet de bijtelling vergeten die ook weer wat mensen over de streep trekt. Doe mij dan maar een lekkere downsized turbobenzine, als we toch wat zuiniger bezig moeten zijn. :)
Autogek zegt
Ahhh, hetzelfde gezeur weer bij een Prius artikel!
OT: Ben benieuwd wat zijn verbruik is volgens de Chevrolet Volt rekenmethode.
Laurens zegt
@Autogek: krijg je ervan als je het niet aandurft discussies af te ronden! Hoeveel ton CO2 heb je er dit keer doorheen gevlogen met de “extended family”. Zit je nog steeds onder de nul, als je al jouw “besparingen” daar weer vanaf trekt ;-)
Een verbruik heeft deze Prius natuurlijk niet, want alle stroom die er in gaat is gecompenseerd :-) :-) En iedere Prius rijder met dit extra pakket stopt, zodra de accu leeg is, precies bij die “groene laadpaal”.
PS: wel een leuke vakantie gehad, zonder schuldgevoel?
benny b zegt
albert stoere jongen, moest je het nog niet weten,
de tijd van de zware en vervuilende diesel en benzine motoren heeft zijn tijd gehad
laat ons nog een paar jaar verder zijn en dan spreken wij enkel nog van de ‘mietjes’ site
maar ja verstand komt met de jaren
Tomtoyo zegt
De Prius plug-in-hybrid is in 2011 beschikbaar voor iedereen die ‘m wil.
Benz.. zegt
@benny: “de tijd van de zware en vervuilende diesel en benzine motoren heeft zijn tijd gehad”
Natuurlijk is “groen denken” populair tegenwoordig. Maargoed.. Waarom komt bijv. Mercedes-Benz dan met een Ferrari-verslindend ringmonster genaamd SLS AMG met 573 paardjes? En Ferrari met de 458 Italia welke in 3,4 sec. naar de honderd sprint en over 570 paardjes beschikt?
Oftewel, praat even geen onzin..
benny b zegt
benz/ extreme uitzonderingen zullen er altijd zijn
maar de “massa” kan daar alleen maar van dromen
een aantal jaren geleden waren alle diesels minimum een 2 liter of meer, de meest verkochte diesel is momenteel 1.4 liter, wij rijdt er nog rond met een 2 liter benzine tegenwoordig heb je al zeer vinnige kleine motoren
maw wij zijn allemaal al aan het veranderen, alleen snap je het blijkbaar nog niet, maar dat komt nog wel
Cantago zegt
Wat er tegen CO2 reductie is? Planten groeien slechter met minder CO2!! Het is dus SLECHTER voor het milieu! Alleen ja… Met zo’n standpunt kan de overheid wel fluiten naar zijn centjes;) Want dat is uiteindelijk waar het om draait…
wapz zegt
@Benz..
Omdat de auto voor benzinemotor uiteindelijk een apparaat wordt voor entertainment, een speeltje en geen dagelijks apparaat. Ben je nu al het paard vergeten?
marks zegt
N.b. zakelijke rijders tanken prive stroom! En wanneer mag ik er eens een trekhaak achter?