Méér, méér, méér schone energie.
De Toyota Prius is al decennia een auto die nieuwe, schone technieken bereikbaar wil maken voor het grote publiek. De Japanse fabrikant lijkt nu weer een nieuw hoofdstuk te willen beginnen met diezelfde auto. Het merk is momenteel druk bezig met het ontwikkelen een auto die gedeeltelijk rijdt op zonne-energie, in een poging een Prius te creëren die niet aan de stekker hoeft.
In een bericht van Reuters wordt het project onder de loep genomen. Het gaat om een door de overheid gefinancierde demonstratie, waarbij Toyota de handen ineenslaat met Sharp Corp, een ontwikkelaar van zonnepanelen. De panelen van het bedrijf zijn aan de motorkap, het dak, het achterraam en de spoiler bevestigd, om zoveel mogelijk ruimte op de Prius te bezetten.
Het type paneel dat op de Prius is geplaatst, is hagelnieuw en tevens flinterdun. De zonnecellen zijn zelfs zo dun (0,03 mm) dat ze relatief eenvoudig aangepast kunnen worden aan de vorm van de auto. Wel hebben de technici de cellen moeten bewaren in een dikkere laag, zodat ze beschermd zijn.
De elektriciteit van de panelen verdwijnt momenteel in een nieuwe set batterijen die achterin de auto in de kofferbak ligt. Vervolgens kan de energie direct naar de aandrijflijn worden gevoed, zodat de Prius meer rijbereik heeft. Alles bij elkaar leveren de panelen een kilometer of 50 aan radius op.
Hoewel het de bedoeling is dat dit op termijn op de Prius terechtkomt, is het voor Toyota momenteel de grootste uitdaging om het kosteneffectief te maken. Vooralsnog is het simpelweg te duur. Volgens Toyota zal het nog jaren duren voordat we het op productieauto’s zullen zien.
cossiekiller zegt
Voor de batterijen is het beter dat je niet in de hete zon parkeert, maar dan brengen je zonnecellen natuurlijk niets op… Beetje dubbel.
bsxc2 zegt
@cossiekiller: Toyota wil zelf ook heel snel v/d Prius af
Captain zegt
@cossiekiller: Eigenlijk is het net andersom van wat je zegt, zonnepanelen hebben een hoger rendement als ze koud zijn en accu’s hebben een hoger rendement als ze warm zijn.
De accu’s gaan niet overhitten van een beetje zon en tegelijkertijd laden aan (zeer) lage stroom
Romano zegt
50km radius… Per wat? Per dag? Per jaar?
lekbak zegt
@romano: per lading misschien?
nvn1993 zegt
Kan je dan niet beter zonnepanelen op je dak plaatsen en daarmee de auto opladen?
flutterby zegt
@nvn1993: mijn auto is meestal niet thuis als de zon schijnt.
nvn1993 zegt
Dak van je huis*
lekbak zegt
Dit is dus de minst milieuvriendelijke toepassing voor zonnepanelen die je kunt bedenken. Het heeft dan ook geen zak meer met milieuvriendelijk te maken, dit is symboolpolitiek.
Als de accu’s vol zitten heb je nutteloze zonnepanelen op je auto. Elk zonnepaneel zou aan het net moeten zitten, altijd. Dat is de enige manier om het maximale eruit te halen.
suzikubelona zegt
@lekbak: Het zou dus mooi zijn dat wanneer de Prius thuis op de oprit staat, deze stroom terug kan leveren aan het net, of dat de overtollige energie gebruikt wordt om het standaard accupakket van de auto op temperatuur te houden in de winter. Dan wordt het allemaal een stuk rendabeler.
lekbak zegt
@suzikubelona: een auto die gewoon aan de stekker zit kan dit ook gewoon. Er is een hele grote kans dat die auto vele duizenden uren in de zon komt te staan met volle accu’s gedurende de levensduur van die auto. Dat is allemaal verspilde energie.
redbeams zegt
@lekbak: Bij de prius 3 met zonnepaneel werd de binnenruimte geventileerd als deze afgesloten werd…handig tijdens warme zomers.Na het volladen van de accu kan dit natuurlijk ook toegepast worden.
lekbak zegt
@redbeams: je kunt ook de lampen laten branden, dan weet je altijd waar je auto is. Handig, ook verspilling…
redbeams zegt
@lekbak: Het niet inademen van zuurstof…ook handig dat dat niet verspild wordt ?
suzikubelona zegt
@redbeams: Discussiëren met bovenstaande: verspilde energie! ??
redbeams zegt
@suzikubelona: ?
Gulli zegt
@lekbak: als de accu op 100% staat kun je de ‘reststroom’ die opgewekt wordt gebruiken voor het koelen of verwarmen van het interieur of het koelen van de batterij.
Of je bouwt een renderfarm of een SETI in die met het overschot kan crunchen ?
lekbak zegt
@gulli: wat voor zin heeft dat koelen of verwarmen dan? Als je niet in die auto zit boeit het toch niet wat de omstandigheden daar zijn? De meeste mensen vinden het ook verspilling om de kachel op 22° te zetten als je op wintersport bent…
Gulli zegt
@lekbak: maar het is geen verspilling als de accu toch al vol zit
lekbak zegt
@gulli: natuurlijk wel! Leg die zonnepanelen lekker op een dak, dan blijven ze nuttig ook als de accu vol zit.
dare2think zegt
Zonnecellen zijn een fantastische uitvinding: er komt gratis energie uit een apparaat, als het bewolkt is alleen iets minder. Als een deel van het aardoppervlak zonnepaneel is, oogsten we die energie ook. Een auto beslaat een stukje aardoppervlak dus het is alleen maar mooi als dat ook ‘gepaneeld’ is. Al zou het alleen maar zijn om de auto koel of warm te houden.
Ik zie er echter wel een nadeel in. Een auto is een gebruiksvoorwerp. Er wordt steeds meer dure elektronica aan de buitenkant van auto’s geplaatst. Een klein tikje van Henk of Truus en je auto is total loss om dat het zonnepaneel van 10k vervangen moet worden.
lekbak zegt
@dare2think: zolang er nog een geschikt stukje aarde beschikbaar is waardoor de panelen permanent aan de stekker kunnen kan je ze beter daar plaatsen.
dare2think zegt
@lekbak: Ik snap je beredenering vanuit het standpunt dat de energie altijd ergens ten goede aan moet komen en niet verdwijnt als er ergens een accu vol is.
flutterby zegt
@lekbak: Nee hoor, energie omzetten van DC naar AC en transport heeft ook verliezen. Een zonnepaneel direct op de verbruiker heeft dus wel degelijk een toegevoegde waarde.
Daarnaast komt hier zo weinig stroom uit dat je haast spreekt van een druppellader en dan kan je een accu aardig vol proppen.
Daarnaast is dit natuurlijk niet alleen een duurzaam idee (dat is een auto nooit), maar het is wel prettig dat je auto altijd kan pre-conditionering. Ik mis dat soms met de batterij onder de >20% en met een PHEV was de accu altijd te leeg daarvoor.
lekbak zegt
@flutterby: een jaar heeft duizenden uren waarbij zonnepanelen stroom opwekken. Een auto rijdt slechts honderden uren. Hoe kan enkele meters zonnepaneel op een auto dan in de buurt komen van de efficiëntie op het dak?
En dan heb ik het nog niet eens over de levensduur van zonnepanelen op het dak vs zonnepanelen op de auto. Gewoon lekker stekkeren, is veel beter.
Dutchdriftking zegt
Had laatst dat nieuwe Nederlandse automerk dit ook niet? Als het design technisch goed weg te werken is, (of een verfraaiing van het voertuig, zwarte en carbon daken zijn tenslotte helemaal hip) en het levert daadwerkelijk wat op, dan zeg ik doen. De hele dag in de zon bakken zodat je met een volle accu naar huis en naar het werk kan rijden, dat moet wat opleveren.
Graafke zegt
@dutchdriftking: klopt. Is het merk lightyear. Ik hoop voor dit NL merk dat ze de concurrentie voor kunnen blijven.
kennone zegt
Waarom geen windmolen op het dak, heb je ook winst als je s’nachts rijd
lekbak zegt
@kennone: ik doe het zelf nog veel slimmer. Ik heb een dikke ventilator aan een generator gezet. Op die manier heb ik altijd wind voor mijn windmolen. 100% groene stroom!