De volgende generatie Prius krijgt een dak van zonnepanelen. Helemaal nieuw is dat niet, want de premium merken leverden ook al solar powered ventilatiesystemen om een geparkeerde auto cool te houden. Bovendien kunnen hobbyisten de huidige Prius ook al van zonnepanelen voorzien. Het roept wel twee vragen op.
Ten eerste: wanneer komt Toyota met een zeil of vlieger voor de Prius? De tweede: moeten de niet-Prius rijders nu verplicht hun steentje bijdragen aan genoeg zon voor de Prius?
De zonnepanelen worden in eerste instantie gebruikt om de batterijen van de Prius op te laden, maar kunnen ook worden ingezet om de airco aan te drijven. (via reuters)
floris zegt
NEEEEEEEEEE,
wat is dit voor een milieu hype
kempenaer zegt
Het probleem met de huidige generatie Prius is dat hij helemaal niet zo zuinig is, terwijl heel het concept erop geënt is met alle gevolgen vandien voor rijdynamiek en uitstraling.
Wat BMW presteert met bijvoorbeeld een 520d is in feite veel indrukwekkender.
Bisazza zegt
@ Kempenaer,
Helemaal eens!
Maar doel je dan niet op de 520d Corporate?
Gr Vincent
j zegt
Ja accu opladen met zonnecellen klinkt erg leuk maar het is net genoeg om je mobieltje mee op te laden. Maar ja het is zoooo milieu bewust zonnecellen op je auto dak. Kijk mij eens om het milieu denken. GA TOCH FIETSEN MAN
wotevajjjj zegt
hoe verbuilend is het niet om die zonnepaneen te maken ?
volgens my is een goe 1960 muscle car milieu vriendelijker als die prius
Stefan zegt
@j: Sterke analyse. Als men echt milieubewust bezig wil gaan, moet de auto eigenlijk vermeden worden, zeker een productie-intensieve auto als deze. Toch heeft Toyota veel succes met haar ‘milieugerichte’ inspanningen.
Joost zegt
Nou, voor de milieuvriendelijkheid hoef je het niet te doen,
zolang de volledige levensduur van zo’n ding, even milieuvriendelijk is, als die van een hummer!
’t zal wellicht iets zuiniger zijn, dus enkel portomeneevriendelijker!
Baztrd zegt
Mijn hekel aan de Prius blijft maar groeien :P Koop dan gewoon een t-shirt met “ik ben echt wel onwijs even heel goed bezig voor het milieu hoor!”
Goedkoper, minder milieu-vervuilend en ongeveer even nuttig!
Overigens hebben ze laatst bij topgear een prius vs M3 verbruikstest gedaan… en de M3 won :P (oke, de prius reed voluit, met de M3 bijna stationair in z’n slipstream, niet echt eerlijk, maar toch :D en op de snelweg zit je natuurlijk bijna altijd in iemands slipstream…)
Robin zegt
Ik snap de negativiteit niet zo… toch gewoon een goed idee.
Als je kiest voor een dergelijk type auto vind ik het niet slecht dat er veel nuttige technologie in toegepast wordt. Hoe minder energie van de motor naar de accu’s gaat hoe zuiniger lijkt me.
ML320cdi zegt
Ik ben het eens met Robin.
En weet wel dat die vragen van Wouter een grap zijn, maar vindt het een nutteloze toevoeging.
Jurrian zegt
@ J
Ik denk dat het vooral bedoelt is voor als de auto geparkeerd is. Ik vind dit wel een goed idee, het is toch weer wat efficienter als een stalen dak
Frasker zegt
Bij topgear hebben ze officieel (ahumm… kuch) bewezen dat je als je met een M3 en een Prius evenhard rijdt. Dat de M3 zuiniger is. Maar de Prius moest echt volluid worden gedreven en de M3 kon er rustig achterna rijden. Ik krijg er later spijt van dat ik dit zeg maar het is wel de waarheid,
je rijstijl bepaald meer dan je auto. Dus als iedereen zijn rijstijl aanpast hoeft niemand meer een prius te hebben. (hoewel Al gore zou zeggen Prius+rijstijl werkt het best)
Bruno zegt
Het is toch briljant dat je de zonnestralen gebruikt om je auto te koelen?
wortel zegt
of de accu’s opladen of de airco aan drijven??
one way or another, het is uiteindelijk allemaal brandstof besparing.
anders zou je ook kunnen zeggen dat het gebruikt wordt om de knipperlichten aan te sturen.
alle electriciteit die je op kan wekken zorgt voor brandstof besparing.
kempenaer zegt
@Bisazza
Helemaal eens!
Maar doel je dan niet op de 520d Corporate?
Gr Vincent
Leg uit?
Ik heb hier de gegevens van zowel de 520d berline met 177pk als de 520d berline met 163pk voor me liggen en met betrekking tot verbruik (EU-cyclus gemiddeld 5,1 l/100km; reikwijdte per tank: 1370km (!) ) en CO2 uitstoot (136 g/km) maakt het geen verschil. Het zijn overigens Belgische gegevens, maar die zullen vermoedelijk niet afwijken van de Nederlandse.
Het scheelt in topsnelheid en acceleratie naar de 100 km/uur wel iets. Respectievelijk 231 km/uur versus 227 km/uur en 8,3 sec versus 8,5 sec. Leeggewicht (DIN) voor beide: 1510 kg.
Toyota Prius: top: 170 km/uur; 0-100: 10,9 sec; gemiddeld verbruik: 4,3 l/100km (benzine).
En dan hebben we het nog niet over rijdynamiek, comfort en uitstraling.
Je kunt je serieus afvragen wat “milieuvriendelijker” is. De aanschaf van en het rijden met een 520d of een Toyota Prius.
Het definiëren van “milieuvriendelijkheid” is overigens al zeer lastig.
Technisch gezien vind ik de Prius op zich overigens wel een aardig project. Indien de capaciteit en oplaadsnelheid van accu’s verbeteren, zal ook de toepasbaarheid van electrische auto’s toenemen.
JP zegt
Wat een aanstellerij hier, gewoon anti gevoelens die getriggerd worden omdat de prius lelijk gevonden wordt. Zeg gewoon dat je dat ding lelijk vindt en dat je hem daarom niet koopt maar verzin geen zogenaamde rationele argumenten die het niet milieubewust zijn van jezelf rechtvaardigen.
Wellicht zijn er ‘oude’ conventionele motoren die zuiniger zijn dan de prius. Maar dat is het gevolg van decennia aan ontwikkelingen. Het hybride concept is nieuw en staat nog maar in zijn kinderschoenen. Aan alles zit een begin, en als je dat begin niet ooit een keer maakt kom je nooit ergens! De volgende generatie hybride zullen waarschijnlijk veel beter zijn.
prop zegt
Mooi item idd bij Top Gear. Zo zie je maar wat je rijstijl voor invloed heeft
Fok Prius
Luc Jagers zegt
Hoe meer industrieën Zonnen energie gaan gebruiken hoe efficiënter de techniek word. Dus laat maar komen, hier in Vlaanderen maken ze al zonnepanelen in de grote van dakpannen.
Dotternetta zegt
Om maar even de feiten op te noemen: een zonnepaneel van zulke afmetingen levert ongeveer 100 Watt. Accu’s opladen gaat prima hiermee, al vraag ik me af hoe lang het duurt voordat alle accu’s volgeladen zijn. Op een zeilboot pas je dit vaak toe om je accesoires-accu vol te houden (omdat je niet veel motort met een zeilboot), dan spreek je over een 50Ah accu. Ik heb geen idee hoeveel Ah er in een Prius ligt. Er vanuit gaande dat je je Prius thuis oplaadt en je max. 16A (2000 Watt) laadstroom gebruikt doet dit zonnepaneel er dus 20 x zo lang over, dus 20 x 8 uur (max.zonneschijn) = afgerond 1 maand over om je prius op te laden hihi
prop zegt
JP
Terzijde dat de Prius echt lelijk is en waar iedereen hier open voor uit durft te komen, kan jij van niemand hier zeggen dat ze wel of niet milieubewust zijn… iig niet baseren op die paar uitspraken die hier worden gedaan.
Die auto heeft waarschijnlijk meer psychologisch effect dan voor het milieu
SjoerdV zegt
“premium merken”
Ik vind het zo’n jeukuitdrukking…. wat bedoel je daar mee? Premium?
Als ik het opzoek in het woordenboek krijg ik als betekenis: “Of superior quality or value” Dat vind ik nogal subjectief bij auto’s.
Betekent dit dat alleen Duitse auto’s dit predicaat krijgen?
Of juist alleen die van een bepaald merk, of de auto’s waarvan ik en jantjeboerenl*l vinden dat ze van een hogere kwaliteit en/of waarde zijn?
Nu ja, ik zal wel de enige zijn die zich hier aan stoort….
Jonas zegt
Beter een M3 kopen ;)
Golfke zegt
Prima idee. Bovendien is dit de oplossing voor een groot probleem bij de Prius.
Want wanneer de hybride accu leeg is, dan start de auto niet. Niks nieuws:) Maar bij de Prius gebruik je de 12V accu alleen voor de verlichting etc. Starten en airco gebeurt via stroom uit de grote accus. Dus bel de toyota dealer maar als deze nu leeg zijn. Met zonnepanelen is dit probleem dus opgelost…..als je maar tijd genoeg hebt!
David38 zegt
Hele slimme marketing zet van Toyota. Hybrides verkopen meestal kut, tenzij het echt een afwijkend exclusief model is zoals de Prius. De doelgroep wil vooral aan anderen laten zien dat ze een hybride rijden en maar al te graag een statement maken.
Accu’s zijn helaas voor dat soort mensen onzichtbaar, maar die zonnecellen kunnen niemand ontgaan. “Kijk ons eens ECO rondrijden!”
Zal het bedrijf veel positieve media aandacht opleveren. Vooral van slecht geinformeerde hoernalistjes van kranten en dergelijke die maar heel zijdelings de autobiz volgen en hun “kennis” vooral van “horen zeggen” hebben.
Baztrd zegt
Ik kan wel uitleggen waarom ík zo’n hekel aan een Prius heb.
Een Prius is zogezegd een heel erg milieuvriendelijke auto. Het is bijna hét icoon van milieuvriendelijk autorijden.
Maar, dat is pure onzin. Hij is namelijk helemaal niet zo “vriendelijk”. Het productieproces is belachelijk omslachtig en erg milieuvervuilend (onder andere doordat heel veel onderdelen de hele wereld rondgaan voordat dat ding in elkaar zit).
Dit doet bijvoorbeeld Mercedes veel beter (laatste S-klasse heeft daar geloof ik ook een prijs voor gewonnen. En echt heel zuinig is’ie ook niet… een klein dieselautotje is zuiniger. Of een M3 zelfs, als je rustig rijdt :) Verder is’ie lomp, lelijk en duur…
Nee, een Prius is zeker niet de meest milieuvriendelijke keuze die je kan maken… (dat is lopen/fietsen, overigens. Maar goed.)
Wat is een Prius dan wel? Een statement. Je laat aan de hele wereld zien dat jij een ontzettende milieu-held bent (lees: pretendeert te zijn). In Hollywood drijven ze d’r van van hun stoel…
Het is een auto voor hypocrieten die graag willen dat de wereld dénkt dat ze geweldig zijn… als je daarbij wilt horen, koop een Prius.
Wil je het milieu sparen, luister dan naar j: Ga toch fietsen! Doe je ook nog wat aan de verkeersdrukte en het overgewichtsprobleem :D
Moet je écht een auto hebben, dan zijn er betere alternatieven, maar ja, dan moet je wel even op onderzoek uit welke auto voor jouw soort gebruik dan het beste is. En heel bewust “zuinig” rijden. En tja, je krijgt dan natuurlijk geen knipogen van bomenknuffelaars, want die zijn te dom om door dit soort marketingtrucs heen te kijken…
Rovvel zegt
@Baztrd: noem dan eens een alternatief van dezelfde grootte en met vergelijkbare prestaties?
Dotternetta zegt
oeps, 16 A = bijna 4 kW dus het duurt wel 2 x zo lang!
jordey zegt
Onzin ding. Maja tis maar wat je allemaal doet als je auto’s wilt verkopen hé!
Eric zegt
Enkele vaststellingen:
1.Een Prius is niet milieuvriendelijk daar zijn batterijproductie CO2 uitstoot en deze niet wordt weergegeven. Het fabriek in Canada duwt zoveel CO2 de lucht in per batterij dat de wagen 300.000 km moet bollen alvorens hij deze teveel aan CO2 terug heeft gewonnen.
2.Al Gore rijd niet met een Prius.
3. Een BMW 520d rijd stukken beter dan een Prius.
4. Deze Prius met zonnepanelen weegt zwaarder en zal daardoor meer verbruiken.
Dotternetta zegt
weegt zwaarder en kost duurder :)
Dotternetta zegt
en hoeveel CO2 kost het produceren van de zonnepanelen?
ZonParaplu zegt
Zijn jullie de wijze woorden van dhr Clarkson vergeten?
Koop een Polo diesel.
Rovvel zegt
@Eric: van jouw zogenaamde vaststellingen is er één flagrant onjuist, ééntje zeer subjectief, van een derde heb je zelf geen idee of de ‘vaststelling’ klopt of niet en staat er in de vierde een joekel van een dt-fout.
Toch bedankt voor je bijdrage aan de discussie.
Sjors zegt
Idee is wel leuk, alle beetjes helpen…
Jammer dat die toch nog nie zo zuinig is en hij best lelijk is.. :)
Naamgenoot zegt
Dit zou wel een hele mooie toevoeging zijn op de Tesla Roadster. Een set zonnepanelen boven de batterij-ruimte en je kunt weer 50 km verder met je electrische super-car.
Dotternetta zegt
@Rovvel: :)
InfiniteNissan zegt
@ eric
Je bent echt een pannekoek.
Waarom loopt iedereen zo te zeiken en elkaar na te praten. We houden hier allemaal van dikke snelle slurpende bakken, maar dat betekent niet dat je dit moet afkraken om cool te zijn. Ik vind de Prius gewoon een mooi apparaat en die zonnepanelen erbij zijn ook top. Hier gebeurt tenminste iets.
Roger zegt
En als ik schrijf: Audi doet dit ook op z’n A6 dan roepen we…..
briljant idee, kijk Audi eens innovatief zijn, zie je wel dat ze de beste auto’s maken, etc.
Wie het ook doet, niks mis met dit idee.
JP zegt
@PROP
Oh ja wel hoor. Hier is (bijna) niemand die de tests met de M3 en een lulverhaal over CO2 uitstoot bij het productieproces van batterijen kritisch en objectief beoordeeld. Over het algemeen wordt men pas kritisch wanneer de resultaten niet gewenst zijn. Als de resultaten bevallen neemt men deze maar graag aan (wie wil nu een straatbeeld vol met priussen).
Echt die test met de M3 is de grootste kul die er is, representeert niet de werkelijkheid. Hoeveel priussen gaan hier in NL nou continue op voluit vermogen? Men staat constant stil hier, dus in de praktijk wint de M3 nooit en te nimmer van een prius.
En de uitstoot van het maken van die batterij? Geloof je het zelf? Natuurlijk kost dit energie maar echt niet zoveel als wordt beweerd.
Vind prius zelf ook een lelijke kar, en ik hoef hem ook niet (alhoewel de lage bijtelling wel aantrekkelijk is), maar wat betreft technologie ben ik heel blij met deze ontwikkeling.
Benjamin1 zegt
Het maakt niet uit wat voor auto je rijdt, maar hoe je er mee rijdt en hoeveel. Een hummer die 5.000 km per jaar rijdt stoot minder uit dan een prius die 50.000 km per jaar rijdt en constant vol gas moet rijden om mee te kunnen komen in het verkeer ( snelweg).
Daarom is er ook geen echte oplossing voor het milieuprobleem omdat heel Nederland weigert de auto te laten staan. Bv mijn moeder, ze werkt ongeveer 10 min fietsen vanaf huis. En wat doet ze nu, zelfs als het lekker weer is? Gewoon met de auto.
Iedereen doet dit, en als je echt een auto nodig hebt en er echt zonder kan, oke, dan heb je gelijk dat je auto rijdt, bv chauffeurs of vertegenwoordigers. Maar in feite is het hele stadsverkeer onnodig omdat al die afstanden te voet te fiets of met het OV te doen zijn. Daarom stel ik voor om enorme parkeerplaatsen aan de rand van gemeentes te maken bijd e snelwegen en alle centra auto vrij te maken. Tis wel drastisch, en het zal ook nooit gebeuren, maar als het milieu dan toch gespaard moet worden is het de enige oplossing.
Baztrd zegt
@Rovvel: Waarom? De prestaties van een Prius zuigen, en zo groot zijn ze niet… dus, bijna elke kleine, zuinige bak is een alternatief. Als je het milieu belangrijk vindt, wil je ook nog wel wat krapper zitten of langzamer rijden dan in/met een prius… Kortom, zoek een zuinige auto van gelijk of kleiner formaat, liefst één met een milieuvriendelijk(er) productieproces (wat niet moeilijk is, aangezien het daar écht fout gaat bij de prius) en je bent er. Maar nogmaals, als je echt zoveel om het milieu geeft koop je gewoon geen auto.
Oh en vwb je opmerkingen naar Eric: die dt fout staat in 2 opmerkingen, als je iemand op z’n taalgebruik aanvalt zou je “het fabriek” en “weegt zwaarder” toch ook moeten opmerken, het productieproces van de prius is echt een ramp (maar nee, kan ik niet bewijzen, heb ik ook geen behoefte aan, ik hoef niemand te overtuigen) en ik neem aan dat je het beter rijden van een 520d subjectief vindt? Ja da’s inderdaad subjectief. Net zoals het subjectief is of je Rita Verdonk mooier vindt dan, zeg, Liv Tyler…
Dat van die zonnepanelen en zwaarder zijn weet ik niet… geen idee wat een zonnepaneel weegt. Maar het klinkt aannemelijk… en áls de auto er zwaarder door wordt, dan verbruikt deze ook meer.
Overigens wacht ik nog op jouw bijdrage aan de discussie, tot nu toe heb je wel lekker lopen zeiken iig…
GOD zegt
beter een carbonne dak
das goedkoper, ziet er mooier uit, beter voor het milieu, lichter, beter weggedrag etc.
prop zegt
Dude JP.. jij hebt iets teveel boeken over psychologie gelezen volgens mij, ik maak er alsnog van dat jij denkt voor anderen te kunnen spreken
” Echt die test met de M3 is de grootste kul die er is, representeert niet de werkelijkheid. Hoeveel priussen gaan hier in NL nou continue op voluit vermogen? Men staat constant stil hier, dus in de praktijk wint de M3 nooit en te nimmer van een prius. ”
http://nl.youtube.com/watch?v=PP6fe6i1vaY
Ben het er mee eens dat een Prius niet gemaakt is om te stampen maar voor de rest kan je weinig zeggen over deze test.. slipstream bij deze snelheid zal nauwelijks effect hebben
” En de uitstoot van het maken van die batterij? Geloof je het zelf? Natuurlijk kost dit energie maar echt niet zoveel als wordt beweerd.”
bewijs het tegendeel maar… ikzelf kan het namelijk niet. Ben wel in de veronderstelling dat een Polo efficenter geproduceerd wordt.. massa product en schaalvoordeel zijn daar mede debet aan
Fordfan zegt
Je zou de electriciteit van de zonnepanelen op het dak kunnen gebruiken om de elektrische ramen open te doen, dan wordt het ook nog koel binnen. Dan hoeft de airco dus niet aan, wat een geweldige brandstofbesparing betekent.
Persoonlijk ben ik nog steeds van mening dat lopen of fietsen het milieuvriendelijkst is. Of, als je geen fiets hebt, kun je altijd nog op de skelter, step, skeelers, skateboard, paard, koe, ezel enz. enz. enz.
Alternatieven genoeg!
michiel zegt
Opbrengst = 150w = 0,15 KW per uur
1 uur rijden = ongeveer 45kw
6 uur rijden maar dan 15% zuiniger = ongeveer 45 kw
1 uur rijden =300 uur opladen
6 uur rijden maar dan 15% zuiniger = 300 uur opladen
12 uur daglicht = 25 dagen laden !!!!
4 dagen laden = 1 uur rijden met 15% minder verbruik
Alle beetjes helpen?
RDS zegt
max vermogen van die zonnecellen zal ongeveer 500w zijn, oftewel nog te weinig om een scooter aan te drijven. Daarnaast kan een zonnecel zichzelf in 10 jaar terug verdienen als deze op een huis is geplaatst in de ideale positie. Aangezien het goed mogelijk is dat de prius in een garage staat gedurende de dag (thuis of op het werk), zal deze terugverdientijd nog wel een stuk verder oplopen. Nu heb ik geen idee van hoelang een prius meegaat, maar als je 10 jaar rekent komt het er op neer dat de productie meer energie kost dan het in zijn leven zal opleveren. daarbij komt het gewicht dat hoger wordt, zonnecellen zijn zelf niet zo heel zwaar, maar er moet ook nog eens een regelunit aan gekoppeld worden. Het komt er dus aan het einde op neer dat dit een nutteloze, dure, energieverspillende actie is van Toyota. Maar daar gaat het niet om want de energie labels gaan alleen over verbruik en niet over productie van de auto.
Dus verbeter de wereld en koop een BMW
Th!nk Tank zegt
Zolang de Prius per boot naar de VS en Europa wordt verscheept is zijn groen label een lachertje. Een autotransportboot (!) kan 3000 Priussen verschepen per vaart. Dat is 3 miljoen liter diesel voor dat de Prius zelf nog maar één kilometer heeft gereden. Maw het equivalent van 1000 liter per auto. Met een gemiddeld verbruik van, laat ons afronden, 1 op 25 of 4 liter per 100 km, heeft de Prius 25.000 km “vervuild”alvorens één kilometer te hebben gereden. CO2 uitstoot is om en nabij de 114g/km dus : 2,85 ton CO2 nog voor hij bij de dealer staat. Het verhaal van Eric klopt idd niet (gedeeltelijk wel maar het is overdreven) maar draagt wel bij. Tel daar nogeens bij op dat de batterijen van een Prius nog niet te recycleren zijn (dat vind ik persoonlijk het ergste) en vertel me nu nog eens hoe “groen”deze auto is?
Begrijp me niet verkeerd, ik ben absoluut voorstander van alternatieve brandstoffen en vind de Prius zeker een stap in de goede richting, maar blijf met je beide benen op de grond. Er is nog véél werk…
Als IEDEREEN zijn steentje bijdraagt zullen de resultaten sneller zichtbaar zijn. Maar daar maak ik me zelf ook schuldig aan. Ben niet groener dan 10 jaar terug, maar als we eerlijk moeten zijn, wie is dat wel, zolang het je eigen portomonnee niet te goede komt?
En zij die met hun Prius elke dag (alleen) naar het werk rijden: Wil je iets voor het milieu doen koop dan een Zafira CNG oid en ga met z’n 7en carpoolen. Dan ben je wel efficient(er) bezig.
prop zegt
gemiddeld 1 op 25.. no weej.. bergaf met uitgeschakelde motor in het meest gunstige geval lijkt me
Th!nk Tank zegt
Mij geen probleem, maakt het alleen nog ongunstiger voor de Prius. Do the maths…
xjs678qr zegt
Zonnecellen op het dak lijken mij te duur en te zwaar om rendabel te kunnen zijn… Dan zwijgen we nog over eventuele schade…
JHW zegt
Ik vind de negatieve reacties op de prius vaak ongegrond. Ik heb zelf 2 jaar in de classic gereden en nu rijd ik al een half jaar in het nieuwe type. De wagen rijd ik overigens niet voor het milieu!!!
Het is een erg fijne reis wagen die echt relax en zeer zuinig voor de grote v/d wagen rijd. De mijne verbruikt 1 op 19 als ik zo’n 120km/u over de snelweg rijd en dat is toch erg acceptabel vooral met de prijzen van tegenwoordig. Kwalitatief zijn ze erg betrouwbaar waar vele europese wagens niet tegen op kunnen.
Er word gezegt dat er weinig ruimte in zit, daar ben ik het totaal niet mee eens. De kofferbak is 410 liter groot daar kunnen auto’s als golf, astra en corolla alleen maar van dromen en de wielbasis is 2,70m daar komen ook alleen maar grote auto’s aan toe. Ik denk dat veel mensen een vooroordeel hebben op de wagen en ik denk dat de wagen onderschat wordt. Ga er maar eens in rijden en oordeel dan nog eens!
Rik hean zegt
Ze zeggen dat de nieuwe prius tegen de 1 op 40 gaat rijden en dat hij tot 60 km volledig op de accu kan rijden….
Je kan dan wel alle productie processen en van die nep testen als m3-prius erbij gaan halen…. Het maakt mij niet uit hoe deze auto op de markt komt als de nieuwe er is en mijn lease contract is rijp voor een vernieuwing stap ik mooi in een nieuwe prius en lag iedereen nog harder uit bij de pomp! (doe ik nu al in mijn prius) De auto is ruim, stil, zuinig en heeft een een bak aan high tech sneufjes insite!
Ik weet bijna wel zeker dat meer dan 80% van de rijders van een prius de auto kopen omdat hij lekker goedkoop is bij het tanken, tja en de bijtelling natuurlijk. Maar los daarvan kijk eens naar de verkoop cijfers in europa en de vs waar geen bijtellings regels gelden, ook daar zijn deze aantallen enorm.
Mijn werk is van Maarssen naar Amstelveen… file dus! Ik werk daar nu 6 jaar en 4 jaar ervan ging ik elke dag met een passat schakel naar het werk. Dat was gewoon elke week tanken. Nu met de prius en al die files, zo heerlijk nooit meer schakelen en tanken om de 3 weken.
Wat interesseert mij nou hoe de accus gemaakt worden en of ze met een boot naar ned komen die zoveel diesel verstookt of nog meer van die vage beweringen.
IK ben een NEDERLANDER en denkt net als iedereen aan mijn portemonnee. Toyota is de meest duurzame en milieu vriendelijkste autoproducent ter wereld, zo dat milieu laat ik lekker aan Toyota over.
prop zegt
“Toyota is de meest duurzame en milieu vriendelijkste autoproducent ter wereld, zo dat milieu laat ik lekker aan Toyota over’
is dat ooit bewezen? de prius zal daar iig weinig aandeel in hebben
gna gna gna
Rovvel zegt
Het blijft me verbazen hoeveel emoties die Prius teweeg kan brengen. Nochtans is het volgens J.D. Power de auto met de grootste klantentevredenheid. Daar kunnen wat postende pubers niet tegenop (http://www.autobild.de/artikel/j.d.-power-report-2008_722380.html)
@Baztrd: Volgens mij kunnen wij het maar over één ding eens geraken: een fiets is milieuvriendelijker dan een Prius.
Om te beginnen heb je het over een “belachelijk omslachtig en vervuilend productieproces”. Heb je ooit al van een Life Cycle Assessment gehoord? Indien niet, dan kan ik je doorverwijzen naar http://nl.wikipedia.org/wiki/Levenscyclusanalyse
Toyota heeft een LCA laten uitvoeren. Die studie besluit dat het productieproces van een Prius inderdaad meer energie vraagt dan dat van een gewone auto. Maar dat surplus aan energie tijdens de productiefase compenseert de Prius al na 20000 km in de gebruiksfase. Vanaf dat punt begint een Prius te besparen. Volgens mij is er niks verkeerd met investeringen (het extra energieverbruik tijdens de productie) die een positief rendement hebben (het minderverbruik bij de gebruiksfase van de auto).
Voor de belangstellenden: een samenvatting van de LCA is te lezen op de site van Toyota.
Ik denk dat veel van je opmerkingen hun oorsprong vinden in de Prius vs. Hummer ‘studie’. Dat document belichaamt de definitie van desinformatie. Het halve internet is volgeschreven met kritiek op de studie. Een goed startpunt is dit artikel: http://www.autoblog.nl/archive/2007/05/26/hybride-is-niet-slecht
Over de prestaties van een Prius: 0-100 in 10.9s, 80-120 in 8.4 s (bron: http://autoprova.net/prius_among_equals__driving_the_toyota_prius) zou ik toch geen zuigende prestaties durven noemen, zeker in relatie tot het verbruik.
De batterijen van de Prius worden wel degelijk gerecycleerd. Op de Toyota-site vind je dit:
“In truth Toyota and sister brand Lexus have a comprehensive battery recycling programme in place and has been recycling Nickel-Metal Hydride (NiMH) batteries since the RAV4 Electric Vehicle was introduced in 1998. Every part of the battery, from the precious metals to the plastic, plates, steel case, and the wiring, is recycled. To ensure that batteries come back to Toyota, each battery has a phone number on it to call for recycling information.”
Overigens, wat vinden jullie zo gevaarlijk aan een Ni-MH batterij?
Om je te helpen om een auto te vinden van hetzelfde formaat die minder verbruikt: die is er niet. Zie daarvoor op http://www.spritmonitor.de/de/die_sparsamsten_autos.html
Uit deze database blijkt dat *geen enkele* benzineauto minder verbruikt dan een Prius, hoeveel ‘wetenschappelijke’ tests Jeremy Clarkson ook uitvoert. Zelfs stadsautootjes als een Peugeot 107 of Smart verbruiken meer.
Als je de diesels erbij neemt, vind je enkel piepkleine stadsautootjes die minder verbruiken. Daarbij moet je nog in rekening brengen dat diesel simpelweg meer energie bevat dan benzine.
@Th!ink Tank: 3 miljoen liter voor 3000 Prii over pakweg 20000 km? Dat is dan 1 liter op 20 km per Prius. Dat lijkt me toch een zeer grove overschatting (understatement). Waar heb je die cijfers gehaald?
Over de grond van de zaak: we weten niks over die zonnecellen: noch het rendement, noch de juiste afmetingen, noch het gewicht in vergelijking met een normaal dak. Uitspraken over een positief of negatief effect ervan zijn dan ook volledig uit de lucht gegrepen.
prop zegt
Zo de tering… het lijkt er op dat jij degene bent die echt emotioneel wordt
maar goed.. alles wat toyota zelf zegt over hun auto is natuurlijk altijd positief
check de film: ‘ who killed the electric car’
Rik hean zegt
@Rovvel
Bedankt!
Auto van oud vrouwtje zegt
Het beste is om via een sleeptouw aan een nietsvermoedende automobilist te laten meeslepen.
Arno zegt
haha wat een grappenmaker, zeilen op je auto!! haha steentje bijdragen aan de zon!! hahaaaaaaaaaaaaaaaaa. sukkel!
door global warming krijg je juist minder zon. hogere temperatuur. meer waterverdamping. meer wolken. minder zon.
ze zijn gewoon goed bezig en gaan de goeie weg op. maar er zijn meerdere wegen om naar groenere autos te komen.
en die bmw 520 is natuurlijk veeeel duurder dan die prius (ook zonder de subsidie). dus kunnen niet rechtstreeks vergeleken worden. en stoot nog wel roetdeeltjes uit (ook met roetfilter nog steeds meer dan een benzine). maar zeker wel respect hoor voor die 520d. 5.1 liter is voor zo’n grote auto zeker goed. al zullen de meesten dat niet halen omdat ze het gaspedaal steeds hard intrappen.
er is idd een film over de productie van de pruis dat ie meer belastend zou zijn dan bij een gewone auto, maar dat ging over de prius 1. bij de prius 2 is dat al veel minder en bij de prius 3 zal dat nog minder zijn. de prius is met zijn grote de minst vervuilende auto! natuurlijk niet als je hem vergelijkt met een c1.
sowieso is het beter electrisch te rijden zodat we niet afhankelijk zijn van de oliestaten. daarnaast moet olie in olietankers hierheen worden vervoerd en met vrachtwagens verder. hoe inefficient is dat.
Oom Agent zegt
Volgende maand: Prius Cabrio!
Berijders krijgen een petje met windmolentje bovenop!
Baztrd zegt
@Rovvel: Moet toegeven, je hebt je informatie paraat en je argumenten goed onderbouwd. Met als gevolg dat ik ook moet toegeven dat ik in mijn uitspraken over de prius kort door de bocht ben.
Ik blijf er bij dat het voornamelijk een “icoon” is wat door veel mensen gekocht wordt al imagemaker. Of, zoals nu hier blijkt, door mensen die geen reet om het milieu geven maar wel om geld… (op zich, als dat vervolgens ook het milieu helpt is dat natuurlijk goed).
Ook denk ik nog steeds dat de daadwerkelijke besparing uiteindelijk meevalt. Kan ik dit onderbouwen? Nee… heb helaas niet de tijd (en ook niet de zin, eigenlijk) om echt in de documentatie te graven. Wel kan ik met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid stellen dat de uitingen van Toyota te optimistisch zijn (net zoals de uitlatingen van een Clarkson te pessimistisch zijn). Maar, overall zal de Prius inderdaad wel wat besparen. En de ontwikkeling van dit soort systemen is een goede zaak.
De reden dat ik me er druk om maak is denk ik dat ik een pesthekel aan schijnheiligheid heb. Als je écht om het milieu geeft, laat je de auto gewoon staan. Of gebruik je op z’n minst een zo licht en klein mogelijke auto. Zonder radio, zonder airco, met de ramen dicht.
Natuurlijk is het prima om te zeggen “Ik geef niet zoveel om het milieu, dus ik rij hoe ik rij, waar en wanneer ik wil. Maar, als ik dat in een auto kan doen die dat iets zuiniger doet, kies ik daar voor” daar is naar mijn mening niets mis mee. Maar dat hoor ik Prius eigenaren zo zelden zeggen… Ze hebben vaak de neiging om zichzelf als milieu-held te bestempelen (met als koplopers de hollywood bobo’s die met hun prius naar hun privéjet rijden om even naar de amazone te vliegen zodat ze daar voor de camera een boom kunnen planten, op de terugweg nog even langs Afrika om de arme negertjes een aai over de bol te geven…). Daar walg ik van, en voor mij is de Prius daar een soort boegbeeld van. Vandaar :).
Trouwens, er zijn inmiddels al veel hybrides van andere merken… weet iemand hoe die zich verhouden tot de Prius?
Baztrd zegt
Ok, heb toch even naar die verbruikspagina gekeken, zal het hier pasten voor mensen ide net als ik daar vaak te lui voor zijn :)
Modell (Diesel) l/100km
1. Audi A2 3L (28) 3,7
2. Volkswagen Lupo 3L (68) 3,7
3. Smart Fortwo (799) 4,2
4. Citroen C1 (27) 4,3
5. Citroen AX (14) 4,7
6. Seat Arosa (29) 4,8
7. Audi A2 (159) 4,8
8. Peugeot 106 (14) 4,9
9. Citroen Saxo (13) 4,9
10. Citroen C2 (65) 5,0
11. Toyota Yaris (62) 5,0
12. Kia Picanto (12) 5,0
13. Dacia Logan (14) 5,0
14. Peugeot 205 (22) 5,1
15. Volkswagen Lupo (50) 5,2
16. Citroen C3 (58) 5,2
17. Renault Clio (140) 5,2
18. Skoda Fabia (314) 5,3
19. Ford Fiesta (150) 5,3
20. Volkswagen Fox (11) 5,3
21. Volkswagen Polo (348) 5,4
22. Mazda 2 (15) 5,4
23. Opel Corsa (257) 5,4
24. Ford Fusion (22) 5,4
25. Smart Forfour (110) 5,4
26. Renault Modus (22) 5,5
27. Fiat Punto (50) 5,5
28. Mitsubishi Colt (15) 5,5
29. Mini Mini Cooper D (27) 5,6
30. Peugeot 206 (155) 5,6
Modell (Benzin) l/100km
1. Toyota Prius (489) 5,3
2. Citroen C1 (160) 5,3
3. Daihatsu Cuore (167) 5,4
4. Toyota Aygo (219) 5,5
5. Peugeot 107 (79) 5,6
6. Honda Civic Hybrid (57) 5,6
7. Daihatsu Trevis (14) 5,7
8. Smart Fortwo (874) 5,8
9. Smart Roadster (339) 5,9
10. Suzuki Alto (13) 6,1
11. Toyota Yaris (168) 6,1
12. Renault Twingo (312) 6,2
13. Kia Picanto (94) 6,3
14. Honda Jazz (100) 6,4
15. Fiat 500 (25) 6,4
16. Peugeot 106 (138) 6,5
17. Fiat Cinquecento (53) 6,5
18. Hyundai Atos (24) 6,5
19. Daihatsu Sirion (70) 6,5
20. Seat Arosa (74) 6,5
21. Audi A2 (143) 6,5
22. Fiat Panda (64) 6,6
23. Citroen AX (62) 6,6
24. Kia Pride (11) 6,6
25. Nissan Micra (229) 6,6
26. Daewoo Matiz (25) 6,6
27. Citroen Saxo (55) 6,6
28. Citroen 2CV (18) 6,7
29. Chevrolet Matiz (16) 6,7
30. Opel Agila (31) 6,7
Conclusie? Een prius is met z’n ruim 1 op 20 inderdaad erg zuinig voor zijn formaat. Maar dat is het dan ook, voor zijn formaat. Als je, zoals het gros van de mensen, meestal met 1 of maximaal 2 mensen in de auto zit, kan je dus echt beter een kleiner bakkie kopen, liefst een dieseltje. Het verbruik van een Lupo (een A2 wens ik niemand toe) is vele malen lager. Plus, doordat die auto kleiner en veel, veel eenvoudiger is durf ik mijn hand ervoor in het vuur te steken dat ook bij het productieproces veel minder wordt vervuild. Een Lupo is voor woon-werkverkeer prima te doen. De enige reden om dan toch een prius te rijden is een luxe-wens. Prima om die te hebben, da’s je goed recht, maar die prius koop je dan dus niet voor het milieu. Da’s m’n hele punt :)
LP640 zegt
punt 1: het ziet er niet uit
punt 2: het ziet er niet uit
en punt 3: het ziet er niet uit
Arno zegt
a2, lupo, ax, arosa en nog een paar van die lijst zijn niet meer in productie…
maar idd kleine auto’s zijn zuinig. maar met diesels moet je ook rekening houden met uitstoot van roet (ook hebben ze een roetfilter) daarnaast stoot een diesel meer Nox en hc+nox uit dan bezine motoren, maar daarin tegen stoot een benzinemotor weer meer hc uit en co uit.
denk ook wel dat diesel meer toekomst heeft. zit meer energie in en is makkelijker fabriceren.
verder vind ik het niet schijnheilig dat iemand iets wilt doen aan een beter milieu door een prius te kopen. dat is nog altijd beter dan niks doen (dat is de makkelijkste weg). je vervuilt het milieu altijd wel (al zijn het de sokken die je aanhebt).
of de prius mooi is kun je over twisten maar de auto heeft wel een lagere cw waarde dan een porche. de vorm is wel nuttig dus. windmolens vind ik ook niet mooi in het landschap maar het is kiezen of delen. of het milieu naar de klote of een minder mooie auto rijden en windmolens in de wei…
Arno zegt
o ja tuurlijk is het zo dat ze in landen als india minder om het milieu geven, maar dat geeft ons toch niet de reden om het milieu ook maar verder te vervuilen…
Baztrd zegt
@Arno: Klopt, maar ik denk dat er wel vergelijkbare (of waarschijnlijk betere) vervangers zijn.
En inderdaad, als je een Prius koopt omdat dat zonder enige gedrags/levensstijlverandering iets beter voor het milieu is, prima.
Als je claimt dat je met je Prius een ontzettend milieu-bewuste held bent die bij de hemelpoort voorrang krijgt op het vervuilend klootjesvolk ben je daarintegen wel schijnheilig. Mijn ervaringen met Prius rijders liggen voornamelijk in de 2e categorie.
Of’ie mooi is doet inderdaad niet terzake. Ik vind’m lelijk, maar dat vind ik van heel veel auto’s. Zolang ik hem zelf niet koop is dat compleet irrelevant.
Wouter zegt
Top Gear heeft bewezen dat een M3 zuiniger is dan een Prius. En dat is ook logisch.
Als je met je Prius met het verkeer mee wilt rijden moet je eigenlijk bijna plank gas meerijden, anders hou je het verkeer op (Hoog verbruik)
Als je met een wagen met zwaardere motor (daarom nog geen M3) wilt meerijden in de stroming moet je maar een beetje gas geven (Laag verbruik)
Je rijstijl zal nog altijd de grootste factor zijn in brandstofbesparing.
Rovvel zegt
Hoe serieus kan je jezelf nemen als je écht gelooft dat een M3 zuiniger is dan een Prius?
Top Gear heeft een vermakelijk stukje tv gemaakt, dat gesneden koek was voor de weinig kritische bulk van zijn publiek. Niks meer, niks minder. Maar Top Gear heeft niks bewezen.
Wouter zegt
Als je nu voor het rood licht staat, en het wordt groen.
Je mag op die weg 90 (100 in NL), welke wagen moet dan het meeste moeite doen om die 90 (of 100) te halen? Dus: Welke wagen zal het meeste verbruiken om naar die 100 te gaan?
Als je met die M3 wegracet dan zal het verbruik ook omhoog racen. Maar als je tegen een normale snelheid accelereerd zal het verbruik lager liggen.
C30CDIAMG zegt
Als je een 4 cilindertje helemaal tot de staart trapt en een dikke V8 rustig op snelheid houdt lijkt het mij logisch ja dat die V8 dan zuiniger is.
@Rovvel,
Hoezo zo negatief? Jeremy vertelde toch naderhand dat het er ook niet omgaat met wat voor een motor je rijdt onder je kap maar met wat voor een rechtervoet je ermee omgaat… Is toch ook logisch nietwaaR?
Dus wat dat betreft klopt het wel wat je zegt dat het gesneden koek is, als dat is wat je ermee bedoelde…
wilco zegt
Prius met zonnecellen is leuk bedacht. Al was het alleen al als onderzoeksmodelletje.
Verbruikstest met Jeremy is fout uitgevoerd, auto s hadden naast elkaar moeten rijden ipv achter elkaar. Slipstream maakt meer uit dan menigeen denkt.
Dat de prius zuinig is zal best, qua benzine s is het lastig om zuiniger dan 1 op 20 te halen. Ik heb zelf niks met de prius, en het hele milieugeklets eromheen.
Je kan zelf door rustigaan te doen het meeste effect laten gelden op het verbruik, autovisie heeft een mooie test gedaan om dit aan te tonen.
Rovvel zegt
Uiteraard is het evident dat de rijstijl een grote invloed heeft op het verbruik. Maar in dit stukje tv (ik noem het bewust geen test) hadden de twee auto’s tijdens de rit een quasi gelijk snelheidsprofiel (zelfde acceleraties en decelleraties). De rijstijl was dus gelijk.
Wat het verbruik van een grote motor versus een kleinere betreft: de kleinere zou een lager verbruik moeten hebben, omdat die meer in vollast werkt (gasklep helemaal open) dan de grotere bij hetzelfde snelheidsprofiel. In vollast halen benzinemotoren het hoogste rendement. Simpel gezegd, de aangezogen verbrandingslucht ondervindt minder weerstand van een volledig geopende gasklep, dan van een deels geopende klep. Mensen met veel motorenverstand mogen mij hierop corrigeren ;-).
Hoge toeren zijn nadelig voor het verbruik (hogere interne weerstand), maar het lijkt me sterk dat dat in dit geval de voordelen van het hybridesysteem en het gewichtsnadeel van de M3 (1655 kg tegen 1275 voor de Prius!) teniet zou doen. Bovendien heeft de BMW acht cylinders ipv vier voor de Prius (meer interne weerstand bij gelijk toerental).
Kort: de Prius heeft de BMW gewoon uit de wind gereden, zoals wilco al schreef. Het zou me ook niet verbazen als Top Gear vooraf de batterij volledig heeft leeggereden.
Juppe zegt
@Wouter en RR V8,
Als je een kleine motor hard laat werken, om hetzelfde vermogen te leveren dan een grote motor die niet hard werkt, is de kleine motor zuiniger.
Dat noemen we nou downsizing. Daarom is een Prius 1.5 of Civic Hybrid 1.3 ook zuinig op de snelweg, terwijl het elektrische deel vrijwel niks doet.
Ooit al eens een Civic Hybrid op de snelweg gereden? Bij constant 120km/h draait die zo’n 2000rpm (we hebben het over een 1.3 he, geen 2.0 turbodiesel), waarbij die relatief veel koppel moet leveren. Check ff bovenstaand grafiekje, en beweer nog eens dat een auto met een grote motor zuiniger is.
Rovvel zegt
Tnx, Juppe! :-)
C30CDIAMG zegt
wel interessant, maar kan het niet echt goed lezen. Zou je de link erbij kunnen zetten?
Juppe zegt
Het komt op het volgende neer: Tuf ik met 120km/h op de snelweg, dan zal de motor van de Prius of Civic zo’n 2000rpm draaien, waarbij die flink koppel levert. Dus dan zit je ergens in het 250g/kWh gebied. Dat regelt de elektronica, ism met de transmissie.
Nemen we bv. de 2-liter benzine motor van de Toyota Avensis, en mikken die in de Prius (zonder hybride etc.), dan zal diezelfde motor, door zijn bijna dubbele koppel slechts iets van halfgas draaien. Echter, door dat die motor geen elektrische hulp heeft, en de rijder ook niet elke keer terug wil schakelen zit er een versnellingsbak in die ervoor zorgt dat de motor zo’n 3000rpm zal draaien (misschien wel meer, maar moet toch iets kiezen. Wie rijdt er regelmatig in een benzine auto met 2-lter motor?). Door dat toerental wil de auto nog vlot vooruit zonder terug hoeven te schakelen.
Door dat hogere toerental, hoeft de motor nog minder koppel te leveren (vermogen is immers toerental maal koppel).
Oftewel: De gasklep staat nog verder dicht, en misschien komen we wel in richting het 500g/kWh gebied.
Dat is toch een stuk minder efficient dan 250g/kWh. Hoe groter de motor, hoe ongunstiger het wordt.
Let wel: Het vermogen is in alle gevallen gelijk, want we rijden even hard, in een auto met dezelfde luchtweerstand.
Downsizing in een notendop ;) Het hele start-stop voordeel van het hybride systeem staat hier helemaal buiten. De motor haalt simpelweg meer energie uit een druppel benzine.
De bron van het grafiekje:
http://www.spritmonitor.de/de/benzin_sparen_rico_klein.html
Wouter zegt
Veel geleerde uitleg waar wel logica achter zit. Maar ik heb het meer over het vertrekken in normale omstandigheden.
Het belangrijkste is (zoals al vermeld is) je rijstijl. Je kan met een Prius ook 1/10 (of met een heel ongecontroleerde rechtervoet 1/7 rijden denk ik.
RF zegt
Wat een dombo’s hetze tegen de Prius.
Het is een technisch hoogstandje en je rijdt er makkelijk 1:20 mee, ook bij start-stop verkeer, en in NL kennen we toch nog alleen maar file rijden.
Verder is ie toch echt veel schoner dan andere auto’s en zeker schoner dan diesels.
CO2 is maar een deel van het verhaal: diesels stoten nog steeds veel meer
NOx, roet en fijnstof uit dan benzine modellen.
En wat het model betreft van de Prius, het is niet het zoveelste leuke nieuwe modelletje zoals de europese autofabrikanten nu al 30 jaar jaar doen, maar het resulaat van windtunnel tests.
Toyota streeft met de Prius naar een ovarall zo zuinig en schoon mogelijk concept, er zijn zeker omstandigheden te bedenken waarin model X iets zuiniger is.
Het is het begin van een nieuwe technologie , de super turbo bmw’s van x honderd pks zijn ook niet ineens uit de lucht komen vallen maar zijn het resultaat van bijn 100 jaar ontwikkelwerk.
Het wordt nu tijd om zuinige en schone motoren te maken.
Dat heeft allemaal niets met milieu huigelarij te maken!
Hub Veders zegt
Als automotive man, mobility-consultant en verwoed hybride rijder kan ik maar één ding zeggen. Respect voor de echte oplossingen om tot reductie van CO2 en minder gebruik van fossiele brandstoffen te komen. De motor van mijn sexy-Prius gaat nu soms alleen maar aan om het klimaat te regelen; opwarmen in de winter en koelen in de zomer; terwijl voor het rijden dit niet nodig zou zijn. Met die zonnecellen is dit motorgebruik feitelijk niet nodig. Laat ze maar schuiven bij Toyota (en Honda ook trouwens), nu nog iets meer accucapaciteit en de volgende stap is weer gezet. De negatievelingen kan ik begrijpen, ze zijn gewoon jaloers en gebruiken het dubbele aantal liters dan ik met de Prius.
Sexy-Prius: Om aan de saaiheid te ontkomen is de mijne zwart met oranje-zwart leer erin. Mijn kids en al hun vrienden (18< x <25) vinden hem zonder uitzondering sexy en worden er graag in gezien.
RS zegt
kom op zeg. Jullie snappen toch ook wel dat je niet perse prius gaat rijden voor je Imago. Kijk iedereen weet nu wel dat er ook zuinigere conventionele auto’s zijn, maar dat snapt onze overheid nog niet. Bijna alle priussen zijn volgens mij lease bakken, dus maar 14% bijtelling. Daarnaast is het brandstof verbruik gunstiger dan concurrerende auto’s. Want zeg nou zelf, zie je jezelf al in een smart naar je werk gaan. Nee dat staat lekker representatief. Maar goed over het verbruik gesproken, snap ik de vergelijkingen met een hummer en m3 niet helemaal, deze auto rijd in dorpen en steden zo goed als emissie loos. Een hummer ongeveer 1 op 3, en de BMW tja zeg het maar. Daarnaast heeft iemand het hier over de slipstreams op de snelweg. Natuurlijk profiteert de Prius daar ook van met een lage Cw. Ik vind zonnepanelen ook een goede ontwikkeling. Auto’s met zo veel mogelijk verschillende dingen aanpassen zodat ze zuinig kunnen rijden. Natuurlijk moet er nog wel ruimte zijn voor rijplezier en dat auto’s ook nog wel een krachtige motor mogen hebben, maar als auto van de zaak, waarvoor heb je een audi a4 allroad quatro 4,2 FSI V8 nodig? Om zonder trekhaak een gierton te trekken? Ik vind dat je voor je privé best wat leuks mag rijden, maar een prius is, zeker met deze hoge brandstof prijzen, geen gek idee als bedrijfsauto.
Andre zegt
Op zich interessant al deze analyses, maar ik heb nergens nog een totaal plaatje gezien van deze auto. Het enige wat continu wordt aangehaald is het rendement van een druppel benzine, maar wat ik wel zou willen weten is het totale verbruik. Dus vanaf het productieprocess, verbruik tijdens de levensduur en tenslotte het ontmantelen van deze auto inclusief de accu etc. Ik ben benieuwd of deze auto dan nog steeds zo zuinig is. Volgens mij kan je dan pas echt zeggen of een auto zuinig is.
H.Beekman zegt
Mijn Prius rijdt 1 op 20 als ik mijn rijstijl aanpas. En dat vind ik prima, want ik zit rustiger achter het stuur en gebruik de cruise controll int ensief. Het levert geld op aan de pomp. De Prius rijdt voortreffelijk. Men kan hem afkraken, voor mij is het DE auto.
Priusrijder zegt
Wouter op 8 July 2008 om 23:44 . Jij “denkt ” dat je met een ongecontroleerde voet, 1:7 kunt rijden met een Prius. M.a.w. je hebt nog nooit in een Prius gereden en hebt geen flauw idee waar je het over hebt.
A.H.W.v/d Berg zegt
Er wordt nu zwaar gediscusseerd over electrische auto’s.Bon, maar hoe zit je ’s winters warm?
Of moeten we terug naar de vooroorlogse tijden, dikke gevoerde laarzen en duffelse jekkers, om niet als sneeuwpop aan te komen op de bestemming. En hoe denken jullie over de brandstofcel? Wat dacht je er van, om op waterstofgas te rijden, het enige uitlaatgas is een plasje water.
RF zegt
Leer maar alvast weer fietsen.
Binnen 10 jaar is het autorijden voor de massa zoals nu toch helemaal over.
Ik zie zo zou gauw nog geen technische wonderen gebeuren.
Er zullen straks heel wat dikke bmw’s audi’s ed gewoon stil staan weg te roesten.
JW zegt
Ik snap al het gezeur over de Prius niet. Rij er nu één sinds een maand en ben erg tevreden. Over het verbruik (1 op 20 of zuiniger), over de bijtelling en ook over de vormgeving (net of de rest van de standaardauto’s zo mooi zijn). Ik krijg erg het gevoel dat mensen hun schuldgevoel over hun eigen zuipbakken wegkletsen door te wijzen op de nadelen van de Prius. Tja… maar ondertussen loopt Toyota wel vooraan in deze ontwikkeling en is er een enorme impuls aan de rest van de markt gegeven (mede door alle belastingvoordelen).
B.Groeneveld zegt
Ik ben al 3 jaar dik tevreden met mijn Prius (leaserijder; 45.000 km/jr) en mijn volgende wordt ook weer een Prius! Hij rijdt geweldig: fluisterstil; automaat; accelereert alleszins redelijk, zeker niet slechter dan een BMW316, die ik hiervoor had. Niks geen milieufreak, gewoon comfortabel van A naar B en dat met een gemiddeld verbruik van 1:18.
Mischa zegt
Net terug van retourtje Portugal met Prius. In totaal 7500 km gemaakt, 5.1 L/100km. En dat met al die bergen en heuvels. In NL rij ik 4.8L/100km.
Hele goeie auto die Prius, erg veel luxe is ook standaard, denk aan de hele sterke airco, de airbags, de cruise control, noem maar op.
Vorige auto een Astra 1.7 CDTi, daarmee haald ik 6.7L/100km, maar de uitlaatgassen van die diesel zijn wel veel smeriger.
Dennis zegt
Wat een #$% verhalen allemaal. Als ik zelf even de specs bekijk zie ik het volgende:
BMW M3:
Stad (l/100 km) 17,9
Buitenweg (l/100 km) 9,2
Totaal (l/100 km) 12,4
CO2 emissie (g/km) 295
Prius:
Stad (l/100 km) 20,0
Buitenweg (l/100 km) 23,8
Totaal (l/100 km) 23,3
CO2 emissie (g/km) 104
Nu kunnen ze veel onzinnige testen doen, maar deze feiten spreken voor zich. En voor de zuinigheidsfreaks, kijk alleen maar naar de CO2 emissie. Alleen dat maakt de Prius voor mij een gewaardeerde auto.
Hub Veders zegt
Dennis maakt een foutje. Bij de Prius schrijft hij 3 keer L/100km, wat zijn moet KM/L. Dat is het omgekeerde.
20,0 wordt dan 5.0 (L/100KM)
23.8 wordt dan 4.2 (L/100KM)
23.3 wordt dan 4.3 (L/100KM)
Deze cijfers zijn realistisch, kan ik na 35000km melden.
@Dennis, vergelijk het nu nog maar eens met de M3.
Klaas Hendrinks zegt
Ik denk dat de toyota prius als bedrijfsauto heel goed kan functioneren. Ik heb er zelf een proefritje in gedaan en alleen het feit dat het superfijn rijd is al een mooi idee. Nu is deze ook nog eens zuinig!