Vorig jaar reden ze geen van beide de 24 uur van Le Mans uit, dus dit jaar kan het alleen maar beter gaan. Zojuist presenteerde Toyota de vernieuwde TS030 Hybrid.
Op Le Mans is het de laatste jaren een vrij monotone angelegenheid: Audi heerst, en doet er alles aan zijn leidende positie te behouden. In het World Endurance Championship (WEC), het grotere geheel waar de race op Le Mans deel van uitmaakt, is het iets minder dominant.
Toyota trekt dit jaar ten strijde met twee volwaardige hybride LMP1-gebakjes, ontwikkeld door Toyota Motorsport GmbH (TMG). De atmosferische 3,4 liter V8 levert al een whopping 530 pk, maar de elektromotoren leggen hier nog eens 300 pk aan boost bovenop.
Vorig jaar reden de Deltawing*-haters door veel pech geen volledig seizoen, dit jaar is dat wel de bedoeling. Hopelijk kunnen ze het de Audi-oliestokers flink moeilijk maken.
Een video over de nieuwe TS030 vind je op autojunk. Meer informatie (coureurs, soundbytes e.d.) en een volledige WEC-kalender voor 2013 vind je op Groen 7.
*Over de Deltawing gesproken: Nissan maakte eerder deze maand helaas bekend zijn steun aan het project in te trekken.
gertjan2012 zegt
Vorig jaar leek die Peugeot overigens wel een deltawing…
http://www.youtube.com/watch?v=NMWFiq7aXVw
notsobig zegt
@gertjan2012: Peugeot??? Je bedoeld Toyota? En dat filmpje staat ook gewoon in een van de links in het artikel…
gertjan2012 zegt
@notsobig: Klopt, ik bedoelde de Toyota…. mijn fout :-) Dat het filmpje al in het artikel stond heb ik niet gezien…Heb de links niet geopend!
911GT2 zegt
De grootste fout die Toyota vorig jaar maakte was dat het op F1 methode de auto ontwikkelt had. Bij LM is het belangrijk dat de auto ‘modulair’is zodat een reparatie vrij eenvoudig uit te voeren is. Bij de F1 is dat niet noodzakelijk omdat de race te kort is om opgelopen achterstand goed te maken en dus niet relevant. Bij LM is dit anders. Was de auto modulair geweest hadden ze in ieder geval een betere kans gehad om hem rijdend te houden!
StijnB zegt
@911GT2:
Klopt modulair was de crash na dat contact met de Ferrari te herstellen… *kuch*
jrk68 zegt
@911GT2:
De enige fout, als je het zoal kan noemen is dat ze zich door de FIA hebben laten verleiden om met een weinig ontwikkeld project toch deel tenemen.
Van de WEC races waar ze aan deelgenomen hebben hebben ze er drie gewonnen.
Niet gek voor een test jaar lijkt mij. Het zou mij niet verbazen als ze die Audi’s dit jaar inpakken. Mits ze niet weer een blinde in een Ferrari tegenkomen natuurlijk….
Vincegail zegt
@jrk68:
Inderdaad. Meer professionele rijders en minder rent-a-drivers in GTE-AM aub.
Maar ja, dat AM gedeelte staat niet voor niets voor Amateur…
jrk68 zegt
@Vincegail:
Zolang die amateurs het feestje betalen in de GTam klasse zal er niet veel veranderen.
Ik hoop wel dat die “coureur” ((als je hem al zo kan noemen) van die Ferrari de eer aan zichzelf houdt. In 2011 was hij betrokken bij de crash van McNish en in 2012 bij die van Davidson. 2 strikes, your out lijkt mij hier wel op zijn plaats.
lemans96 zegt
@jrk68: Helaas, hij doet ook dit jaar weer vrolijk mee. :-(
jrk68 zegt
@lemans96:
Is de officiele deelnemerslijst al bekend dan? Bij mijn weten is dat op zijn vroegst na de testdagen bekend.
lemans96 zegt
@jrk68: Yep. Nog niet alle coureurs zijn bekend maar helaas wel dat deze brokkenpiloot weer mee doet.
lemans96 zegt
@lemans96: http://www.lemansrace.com/news/le-mans-2013-entry-list-announced/159/
Vincegail zegt
@jrk68:
Om nu te zeggen dat McNish’s crash de schuld van die Ferrari rijder was vind ik nu wel erg ver gezocht. McNish had nooit twee auto’s tegelijk moeten proberen inhalen, in een bocht, met een auto waarbij je nauwelijks zicht hebt vanwege die enorm brede wielkasten.
lemans96 zegt
@Vincegail: Mee eens. De vraag is dan ook, heeft McNish die Ferrari ooit gezien?
Wat dat betreft is het een goed zaak dat, vanaf 2014, de rijders een stukje hoger en een stukje verder naar voren in de cockpit zullen moeten zitten, zodat ze tenminste weer wat beter kunnen zien wat er buiten hun hogesnelheids kantoor gebeurd…
pjotr zegt
Laten we hopen dat ze de Audi’s een beetje tegenwicht kunnen bieden. Dat houdt het wel zo spannend.
sebasjuhh zegt
Nu al zin in de komende Le Mans! Afgelopen jaar was echt spannend.
911GT2 zegt
@sebasjuhh: Euh… heb je afgelopen jaar gezien? 2011 was spannend, 2012 was dat zeker niet!
sebasjuhh zegt
@911GT2: Was 2011 met die ene Audi tegen de Peugeots dan?:p dan zit ik fout, thx!
popoff zegt
Hoe meer ziel hoe meer vreugd ! Kommaarop ! Hopelijk kunnen ze nu wél lekker mee-boenderen aan de kop van het veld tot aan het einde van de race.
salberts93 zegt
mooie kleur ^^
lambo4all zegt
Ik geef ze best een goede kans op de overwinning. Vorig jaar hadden ze kwa pure snelheid al genoeg om de audi’s in te pakken, alleen waren de wagens (te) kwetsbaar. Benieuwd hoe audi na 10 jaar alleen racen met een beetje concurrentie omgaat.
motoragent zegt
@lambo4all: 10 jaar alleen racen? Ik geloof toch dat ze bij Audi een paar jaar lang klotsende oksels hebben gekregen van Peugeot die hun wel heel dicht op de hielen zat.
lambo4all zegt
@motoragent: met een budget dat nog niet eens de helft was dan dat van de duitsers, de peugeots hebben het knap gedaan en het is ze uiteindelijk 1x gelukt, maar met alle manschappen en matierieel dat audi er tegenaan gooit waren ze bij voorbaat al kansloos.
Arnoud zegt
Laten we hopen dat die voorsprong van Audi remmend werkt. Het wordt wel eens tijd voor een andere overwinnaar.
Volgend jaar doet Porsche geloof ik ook weer mee met een nieuwe GT1?
Vincegail zegt
@Original_Arnoud:
Hun GT1 in 1998 was inderdaad meer een prototype dan een echte GT, maar in 2014 met de nieuwe reglementen komt Porsche terug met een nieuwe LMP1.
lemans96 zegt
@Vincegail: Hey daar Vincegail, hier ‘GTFour’ van 10tenths, ;-)
Vincegail zegt
@lemans96:
Hoihoi! Small world!
lemans96 zegt
@Vincegail: It is indeed. ;-)
lincoln zegt
@Original_Arnoud:
welnee man .. laat gewoon de beste winnen ..
die eeuwige dominantie van Bentley/Audi gaat ook niet over rozen ..
moeten net zo hard werken als de concurrentie ..
lemans96 zegt
@lincoln: Eeh, Bentley heeft één keer gewonnen met een auto waarvan enkel het blok(en dan nog wel het onderblok) van Audi afkomstig was. Verders was de hele auto anders en natuurlijk gebouwd in de UK. ;-)
jrk68 zegt
@lemans96:
Die Bentley was een doorontwikkeling van de R8C, de dichte R8 die van oorsprong in de UK was ontwikkeld. Dit in tegenstelling van de gewone R8 die een door Dalara ontworpen chassis heeft.
lemans96 zegt
@jrk68: Exact. Wat mij altijd een beetje steekt, is het feit dat deze auto dus maar meteen het Audi stempeltje opgedrukt krijgt terwijl er maar verdraaid weinig overeenkomsten waren met de R8(of diens voorloper,de R8R). Zelfs de R8C kende, apart van het geloten cockpitdesign en het genoemde onderblok, maar weinig overeenkomsten met de Bentley Speed 8.
linealuna zegt
Word het dit jaar weer live uitgezonden? Zou wel leuk zijn
gertjan2012 zegt
@linealuna: Ongetwijfeld afwisselend op Eurosport 1 en Eurosport 2
heidi zegt
De 2013 Toyota LM racer is zoveel gaver dan de Audi LM racer!
lemans96 zegt
Het is jammer dat Toyota maar twee auto’s op Le Mans in zet tegen Audi’s drie. Toch een numeriek nadeel. Zeker gezien het feit dat dit de laatste kans is voor de TS030 omdat vanaf 2014 de technische regelementen weer flink veranderen en er weer een compleet nieuwe auto gebouwd zal gaan moeten worden…
Nu hoeft het zeker niet zo te zijn dat ze daarom de overwinning niet kunnen halen(BMW pakte de overwinning met twee auto’s tegen drie(Toyota’s) in 1999) maar het maakt het wel moeilijker uiteraard.
In ieder geval werkt Toyota’s hybride systeem efficiënter dan dat van Audi.
Esprit_de_Flandre zegt
@lemans96: Hoe moeilijker, hoe mooier de overwinning…
lemans96 zegt
@Esprit_de_Flandre: Dat is zeker zo. Daarbij hebben de rijders bij Audi wel laten zien dat ze, als ze eenmaal echt onder druk komen te staan van een serieuze concurrent, ze nog wel ‘ns wat autootjes af willen schrijven…
lamborgfan zegt
Mooie livery! Dat blauw knalt er uit, mogen ze best als pakketje op de gt86 verkopen. Nog beter doe de hele livery!
Esprit_de_Flandre zegt
@lamborgfan: Nee hé! Dan zie je dat binnen de kortste keren verschijnen op oude Celica’s, Supra’s en Corolla driedeursen…
lemans96 zegt
@Esprit_de_Flandre: Ho ho ho, wat is er mis met oude Celica’s en Supra’s ? (spreekt een oude Celica eigenaar,lol)
Esprit_de_Flandre zegt
@lemans96: Op zich niets, maar in deze kleuren dreigt het een petjesbak te worden…
jrk68 zegt
@lamborgfan:
Er is vast wel een stickerboer te vinden die dat voor een rooitje of 2 voor je regeld….
rsvbf1 zegt
ik wacht op Porsche als Audi Killer, nu ben io nog voor Audi maar volgend jaar Porsche
lemans96 zegt
@rsvbf1: Porsche is de overwinningsrij van Audi zat, dat is ook de reden dat ze terugkeren, om Porsche’s overwinningsrecord zullen ze zeker niet aan dat merkje af willen staan dat ze ooit zelf hebben geholpen op eigen benen te staan…
Arnoud zegt
@lemans96:
Dat zullen ze inderdaad niet graag afstaan.
*Hoopt op terugkeer van gloriedagen als bij de 908, 917, 935, 956 en 962 en wilde dat hij ze allemaal in het echt had kunnen zien racen*
lemans96 zegt
@Original_Arnoud: Hahaa, ja dat geloof ik graag! Als ik je een mooi evenement mag aanraden om veel van deze fantastische Porsche’s nog te zien rijden, bezoek dan ‘Spa Classic’ ( http://www.spa-classic.com/ ). De laatste keer barstte het er van de klassieke race Porsche’s en dan bedoel ik niet enkel wat 356’s en 914’tjes nee, het dikke spul. Kijk maar ‘ns: http://www.sportscardigest.com/spa-classic-2012-picture-gallery/
4991 zegt
go toyota!
pursuit zegt
Volgend jaar reden ze die R18 al zoek, vóór de crash. Ik zet mijn munten dit jaar op Toyota, áls die Jappen iets doen – doen ze het goed.
Daarnaast valt één Audi al af omdat hij vol zit met bejaarden, die Kristensen moet lekker gaat testrijden of bier drinken boven de Audi pits.
’s Nachts die Toyota de pits uit zien rijden – dat is gewoon ongelofelijk gaaf.
GT Pro wordt ook mooi, met Dodge Vipers!