Geheel in de lijn der verwachting blijft Toyota flink doorstomen op de Amerikaanse markt. In 2007 verschalkten de Japanners qua verkoopaantallen Ford, nummer 2 van de “Grote Drie”. Met nog maar een concurrent boven zich gaat de veelvraat Toyota op jacht naar marktleider GM.
Toyota noteerde een plus van 3 procent en zette 2,62 mln voertuigen af, Ford zag zijn verkopen met 12 procent dalen tot 2,57 mln.
De weg naar GM is een lange, de Amerikaanse reus wist het afgelopen jaar 3,82 mln auto’s te slijten. The General verkocht hiermee 6 procent minder auto’s en zag de aandacht van de consument steeds meer richting de zuinige modellen gaan.
Op de wereldmarkt lijkt Toyota voorlopig als nummer 1 ongrijpbaar, maar op de belangrijke Amerikaanse markt zal de concurrentie niet zonder slag of stoot marktaandeel prijs geven.
Het lijkt voor de Amerikanen dus verstandig om hun geld op hybride-oplossingen te zetten, aangezien de ‘good old pick-up’ niet snel uit het straatbeeld zal verdwijnen. (via automobilwoche)
Mustang zegt
Jammer voor ford, maar mooi voor Toyota. Je kan zien dat de oosterse industrie nu zijn vruchten af begint te werpen
smoke zegt
De Japanners blijven het inderdaad onverminderd goed doen op de VS-markt, maar onderschat de Amerikanen (en dan vooral GM) niet! De Amerikaanse concerns zijn veerkrachtiger dan menigeen denkt.
De tijd gaat aan de andere kant wel dringen om een passend antwoord te vinden op het immer groeiende aantal Japanners op de Amerikaanse wegen. Misschien biedt de Chevy Volt soelaas, maar dat duurt nog wel eventjes…
Armada zegt
@ Sir Smokalot.
Ik heb de indruk dat een deel van die veerkracht echter voor een deel te danken is aan de heer Bush en de zijnen. Correct me if I’m wrong.
Debeerop1 zegt
Er komen de laatste tijd een paar barstjes in het betrouwbaarheids – imago van Toyota; Het betrouwbare imago is juist de grote reden van de groei van Toyota tot vandaag! Indien ze er niet in slagen orde op zaken te stellen zal het nog wel een tijdje duren eer ze GM van de 1e plaats stoten.
De grote 3 hebben ondertussen ook wel begrepen dat de verkopen gedaald zijn omwille van (de perceptie van) de mindere kwalteit in hun producten!
Ganryu zegt
Debeerop, wat weet jij wat wij niet weten?
Jean zegt
@Debeerop1
kun je misschien ook onderbouwen waarom er barstjes in het betrouwbaarheidsimago van Toyota zitten of waar je die kennis vandaan hebt? Ben ik wel benieuwd naar eigenlijk!
Mercedes - Jellinek zegt
Wie waren de “Grote Drie” ook alweer??
(Ik denk dat ik me voor deze vraag eigenlijk wel moet schamen)
-edit: GM, Ford, Chrysler. At your service-
Debeerop1 zegt
Toyota heeft met de laatste pick up (Toendra denk ik) een aantal terugroepacties voor vitale onderdelen gehad en er was een ook de tegenvallende crachtest van die zelfde wagen. (Ze haalden daar slechts vier van de vijf sterren, volgens de Amerikaanse crachtests he)
Er verscheen eerder ook reeds het bericht dan Toyota de lancering van nieuwe modelen aan het uitstellen is wegens kwaliteitsproblemen! Daardoor is hun verwachting van groei in de verkoop in negatieve zin bijgesteld.
bron: autoblog.com
gekke turbo zegt
@Mercedes – Jellinek chrysler, gm, ford
schaam je diep (#)
gekke turbo zegt
* :s
gekke turbo zegt
* :oops kreeg het maar niet voorelkaar
gekke turbo zegt
:oops:
Armada zegt
@ Jean.
Een tijdje terug was er weer zo’n onderzoek in de VS over de tevredenheid over en betrouwbaarheid van automerken. Hierover werd ook bericht op autoblog.com. In dat onderzoek stond ook wat over het feit dat een hoop mensen het idee hadden dat de betrouwbaarheid iets minder was geworden. Maar goed. Of dit helemaal subjectief is kun je je natuurlijk altijd afvragen. (geloof dat het een onderzoek was van J.D. Powers)
Daytona zegt
Ik denk dat over een paar jaar honda (acura) het meest verkoopt in america.
fr@nk01 zegt
@Daytona
Honda staat voor een dilemma.
Allereerst zijn ze nu aan het discussieëren over de te voeren naam – Honda/Acura- per contingent.
Er blijkt problemen te zijn ontstaan in notabene thuisland Japan.
Honda heeft in Europa een strategie dat achterblijft op bv. de VS.
De vraag kan worden gesteld of ze hun prioriteiten voor de VS zullen aanhouden en opvoeren of de energie deels overhevelen naar Europa.
Dit zal ongetwijfeld consequenties opleveren voor het gehele concern.
Denk aan modellenpolitiek, dealerschap, R * D, nieuwe hoofdkantoren etc.
Honda bedrijft een ander beleid dan bv. Toyota.
Indien Honda indertijd 10 jaar geleden MG Rover had kunnen annexeren -dat is al een verhaal apart- dan had Honda een behoorlijke ruime positie in Europa genomen.
Dit is indertijd door BMW gedwarsboomd.
Uiteindelijk heeft het het Brits concern de kop gekost(de geschiedenis leert ons nooit met een duitse bedrijf een alliantie aan te gaan).
ronald zegt
@Debeerop
Zelf werk ik al meer dan 12 jaar voor de anwb op de weg en ik heb nog nooit een Toyota moeten helpen om weer verder te rijden. (Ook geen nieuwe modellen) Het uitstellen van bepaalde modellen zegt juist heel veel over de betrouwbaarheid van Toyota.
Voor de Tundra ben ik niet bang, deze truck breekt zowel verkoop record, wint awards (bron: toyota.com/ca). Even los hiervan maar wel eens op youtube gekeken? http://www.youtube.com/watch?v=-2yLIQ0pRcM
Staan er nog een paar op, is om te lachen!
Ronald
fr@nk01 zegt
@Sir Smokalot
hmmm, + 3 Toyota
-12 Ford
– 6 GM
————–
– 15 > ¿¿ wow
Vraag me af waar die toch wel flinke 15% naar toe is gegaan.
Zijn dat de Koreaanse of juist de Europese merken die daar hun voordeel uit hebben gehaald en hoe deed Honda/Acura…in het kader van de nieuwe strategie het..als dat al is doorgevoerd.
Trouwens wat heeft de invloed van SubaRu gehad op de resultaten van GM tav Toyota na diens overname.
Intressante ontwikkelingen.
fr@nk01 zegt
@Ronald
Het is het logische gevolg van succes dat de winnaar zal achtervolgen
Toyota is nu de te kloppen factor, de geschiedenis leert ons dat “the wnning mood team” voorlopig niet te kloppen zal zijn.
De aanval is geopend…
Zal Toyota met een tegenaanval komen, de kroon uitverdedigen of een counter strategie toepassen.
Wat gaan de “thuismerken” besluiten…zal angst regeren(onamerikaans), ze zijn echter niet gewend om thuis te verliezen.. vinden ze toch de juiste strategie of zullen ze opgeven en alsnog besluiten tot samenwerking…”if you can`t beat them, joint them”.
Mede gevoed door de gedachten aan de samenwerkings-onderhandelingen tussen Mercedes en Bmw..
@Sir Smokalet
Hoe staat Chrysler er nu voor na de vrijwel beëindigde alliantie met Daimler.
cartman zegt
Toyota Motor Corporation (トヨタ自動車株式会社, Toyota Jidōsha Kabushiki-gaisha) is gemeten naar de beurswaarde (2007) de grootste autofabrikant ter wereld. De Japanse onderneming maakt deel uit van de Nikkei 225. Qua verkoopaantallen neemt Toyota sinds 2007 wereldwijd de eerste plaats in, nog voor General Motors. In 2004 maakte Toyota meer winst dan General Motors, DaimlerChrysler en Volkswagen samen.bron wikipedia