En dat terwijl de nieuwe Yaris GR4 al veelbelovend is.
Kleine bekentenis. De auto waar ondergetekende het meeste naar uitkijkt voor het komende jaar is een Toyota. Om specifieker te zijn, een Toyota Yaris. Jazeker, een Toyota Yaris. Sinds Akio Toyoda de topman van Toyota is, heeft hij belooft meer tot de verbeelding sprekende modellen te maken.
Nu leveren deze niet altijd veel geld op. De ontwikkelingskosten zijn hoog en de afzet is relatief klein. Maar het voordeel is wel dat men er zeer geïnteresseerd in is. Dus tests, lijstjes, vergelijkingen en tuningartikelen zullen voorbij komen. Dat houdt weer in dat Toyota zo wel een enorme exposure heeft. Dat is eigenlijk sinds jaar en dag zo. Daarbij is zo’n non-plus-ultra uitvoering ook een prestigeobject.
De Toyota Yaris GRMN of GR4 (naam is nog niet definitief) gaat waarschijnlijk iets heel bijzonders worden. Ten eerste wordt het een driedeurs hatchback, terwijl alle andere Yarissen een vijfdeurs carrosserie hebben. Ook qua hardware is Toyota zeer serieus.
Onder de kap ligt namelijk een 1.6 driecilinder turbomotor met naar verluidt zo’n 250 pk. Het leeggewicht moet zo rond de 1.180 kg komen te liggen. Alle paarden worden via alle vier de wielen op de weg gebracht. Kortom, nu Mitsubishi met de Lancer Evolution en Subaru met de Impreza WRX STI nauwelijks nog rallyspecials bouwt, kunnen we gelukkig nog terecht bij toyota.
Maar het nieuws wordt beter als we het Australische Motoring mogen geloven. Nog voordat de eerste variant is aangekondigd, hebben ze tijdens een interview met Naohiko Saito (hoofd ingenieur van het Yaris GR4-project) bevestigd gekregen dat er een nóg hetere variant aan zit te komen. Daar is bij de ontwikkeling van de snelle Yaris rekening mee gehouden.
Het is de bedoeling dat dit model nog lichter is dan het origineel. Dat wil men gaan bereiken door veel delen van de carrosserie uit te voeren in koolstofvezel. Ook zal de motor nog onder handen genomen kunnen worden voor meer vermogen en koppel. Overigens is het sowieso mogelijk om de nieuwe hete Yaris te voorzien van upgrades. Dit gaat veel verder dan alleen sportvelgejes en een trekhaak. Denk aan verstevigingsbalken, een mechanisch sper en dergelijke. Deze zullen via Toyota verkocht gaan worden. De Yaris GR4 wordt 10 januari onthuld.
Met dank aan @w0o0dy voor de tip!
rotorpower zegt
4 cilinder? Heel veel andere media vermelden allemaal een 3 cilinder. Als die maar hard gaat en goed klinkt!
willeme zegt
@rotorpower: Klopt helemaal!
Dutchcarwizard zegt
3pitter Inderdaad. Mooi roffeltje zit er in.
jpsienen zegt
Heerlijk gooi en smijt wagentje! Het lijkt me geweldig om zo’n autootje als sleeper te hebben. Als een Messi prank met een opa-pruik op achter het stuur gaan zitten en vervolgens iedereen zoek rijden die zich maar enigszins aandient :)
frank2b zegt
Kijk daar is
een nog heftiger Yaris!
focusrs1 zegt
Leuke auto waar je lekker mee kan raggen.
Staat op het lijstje voor volgend jaar.
Hopelijk komt er ook een dergelijke Fiesta met 4wd…
lefty00 zegt
Ja nice! kan t alleen maar toejuigen.
retsok zegt
Als ie dan ook maar één met handbak komt!! En als nog hefigere variant een 2.0 turbo, of vvtli, nog beter….
G-Ammo zegt
@retsok: Komt ook met 5-bak ;)
Edge zegt
@g-ammo: Zesbak, toch? Tenminste, dat is wat ik uit de rij-impressies van de andere automedia begrijp
focusrs1 zegt
@edge: ja uiteraard met een 6-bak nieuwe auto’s worden toch al heel lang niet meer gemaakt met een 5-bak…muv goedkope barrels…
SpeedGeek zegt
Ik denk dat dit een geslaagde Yaris…..
baklava zegt
Jammer dat het een 3 cylinder is en geen 4 cylinder.
berlinetta zegt
@baklava: Waarom? Waarschijnlijk heeft de driepitter minder gewicht en ook nog een beter geluid.
sanderp zegt
Wat een lef! Heerlijk! Dit kan ik alleen maar toejuichen!
G-Ammo zegt
YES! Maar goed, jammer genoeg niet te betalen in NL. Waarschijnlijk zullen we deze meer zien in België, tenzij die natuurlijk wordt afgekeurd bij elke keuring daar, want veel van auto’s kennen ze daar niet.
Dutchdriftking zegt
Ze zijn erg goed bezig bij Toyota, als de rest hier nu eens een voorbeeld aan nam…..
berlinetta zegt
Dit lijkt me echt een hele gave wagen. Ben heel benieuwd!!
Edge zegt
Zeg Toyota, ik lees links en rechts dat diverse automedia, waaronder Nederlandse verkopers van automotive wc-papier een prototype van de GR4 al aan de tand hebben mogen voelen. Wordt het niet eens tijd om Casper of Wouter in te vliegen?
cossiekiller zegt
250pk, 4×4 en 1100kg. Klinkt als een heel leuk feestje!
rolov zegt
@cossiekiller: ze hadden beter achterwiel aandrijving kunnen maken. Je verliest vermogen met die 4 wiel aandrijving.
G-Ammo zegt
@rolov: Ga je ook echt merken met 250+pk op 1100kg……
Er is een modus waar je de 4×4 kan aanpassen. Sportmodus geeft een 70-achter/30-voor balans :)
rolov zegt
@G-Ammo: maakt niet uit. Ah ok. Ja de yaris is een leuk dingetje.
duderuud zegt
Wie had ooit gedacht dat Toyota met de geestelijke opvolger van de Impreza WRC en Lancer EVO zou komen :)
duderuud zegt
@duderuud: WRX (autocorrectie sucks)
rolov zegt
@duderuud: toyoto wordt altijd weggezet als suf merk maar ze kunnen er wel wat van
Onehp zegt
Ook mijn favvo funkar voor 2020, wacht al heel lang op iets leuks met 4wd dat geen 1500kg+ weegt…