Terwijl het toch echt duidelijk zichtbaar is dat het hier om een boot gaat, toch?
Waarom zou je anders een auto van hout maken? Morgan doet het natuurlijk al jaren, maar Toyota doet er heel zweverig over. Eerst even een introductie. De Toyota Setsuna is een elektrische concept voor de Design Week in Milaan, voornamelijk opgetrokken uit Japans cederhout. Het frame werd gemaakt van een berkenboom. Verwacht dus geen productiemodellen, dit is slechts een hersenspinsel van de geitenwollensokken bij Toyota.
Het gebruik van hout staat volgens Toyota symbool voor de door de tijd heen veranderende relatie die de mens met de auto heeft. Hout is -net als de autoindustrie- dus een bewerkelijk materiaal, als je het maar lang genoeg laat staan. Een rookworst ook, schijnt. Maar goed. De naam Setsuna betekent ‘moment’. Allemaal heel zweverig dus, er is zogezegd geen hout aan.
Echter ziet het karretje er nog best wel leuk uit. De voorkant deed mij op een vreemde manier denken aan het front van een Spyker. Fatsoenlijke foto’s ontbreken nog, maar geliefden kunnen vanaf 11 april naar Milaan vliegen om het concept te aanschouwen.
Breinstein zegt
Japanse versie van de schwimwagen
jeps90 zegt
Als uit het goede hout gesneden bestuurder hoop ik dat deze wagen niet al te houterig stuurt
tombe zegt
Hout of niet, moest deze het gewicht hebben van een morgan (circa 500kg) mogen ze deze direct voor m’n deur zetten!
potjak zegt
Het is mossel noch vis. Snijdt (voor mij) geen hout.
Dutchdriftking zegt
En wat is hier het praktisch nut van?
roppp zegt
@dutchdriftking: een Bugatti heeft ook geen praktische waarde voor een gezin met 3 kinderen. Maar dit slaat echt nergens op.
lompey zegt
Bouw dan niks
suzikubelona zegt
Op een of andere manier moet ik steeds aan Willie Wortel denken. Echt wat voor hem. Er hoeft alleen nog een propeller op voor het af te maken!
kle500 zegt
@suzikubelona: ik heb juist een zeer nare associatie met die blauw/gele Zweden en hun bouw pakketten..
marieke zegt
Doet mij denken aan een Velorex, google m maar eens ☺
Dizono zegt
@jmdekort: je was me voor ;)
toyotafortuner zegt
Is dit nou een Japanse woodie?
beemerc zegt
I like it, lekker duurzaam
Alfarobert zegt
Met zo’n auto ga je vanzelf proberen of hij drijft. Doet hij dat niet,is er ook niet veel verloren.
SimonMc zegt
Een frame van berkenhout? Als deze auto in brand schiet, moet je niet naar de brandblusser grijpen. Tegen dan is de auto al opgebrand.
Hupke zegt
@SimonMc:
Want jij hebt de indruk dat hout hetgene is dat zou branden?
Liever een houden wagen dan een stalen wagen… Het gaat een stuk langer duren voordat ik als passagier in een houten wagen die in brand staat er last van heb. Een stalen ding word je direct in gekookt/geroosterd/verschroeit.
remcott zegt
@Hupke: mooi stukje logica, ik ben het alleen niet met je eens. Staal brand niet door een beetje benzine, hout daarentegen! Daarnaast is staal misschien iets vormvaster.
Hupke zegt
@remcott:
Staal is helemaal niet vormvaster in een brand. Staal word plastisch, hout behoud z’n vorm ook op hoge temperaturen.
Daarnaast is vormvastheid irrelevant staal word idd pas plastisch boven de 600° maar ik kan je vertellen dat je een keer het boven de sauna temperaturen komt je er liever weg bent. Je raakt geen staal van 100°C aan en al helemaal nietmeer van 200°c want op dat moment ben je zonder ademhalingstoestel sowieso al dood.
Daarbij brand hout echt niet zo goed, hout brand als er veel tocht is (kampvuur/kachel,..), maar bij minder luchtdoorstroming verkoolt het wat eigenlijk het vuur afremt.
Hout is een isolator, daardoor verspreid de warmte en dus het vuur niet zo gemakkelijk,
Als ik met een wagen ongelukkig tegen een brug zou rijden, en het onmogelijke gebeurd, benzine loopt op de hete motor, de benzine pomp blijft spuiten en de wagen schiet in brand. Dan zit ik liever ingeklemd of bewusteloos in een houten wagen dan in een stalen. Voor je het weet is de cabine van de stalen wagen kokendheet, het interieur spring vanzelf in brand door de hitte en de benzine tank warmt op. In een houten wagen blijft het relatief comfy totdat het vuur door de wagen is gevreten tot aan de cabine. En dan nog zal het interieur en de verf etc. harder branden dan het hout.
remcott zegt
@Hupke: daar heb je wel een punt bij brand, alleen wat nou bij alleen de crash.
Geen brand alleen vervorming, dan vertrouw ik liever op staal. Dat vouwt en buigt eerder waar hout versplinterd en knapt.
Hupke zegt
@remcott:
Van hout heb ik geen data, maar je moet weten dat ijzer niet zo bijzonder veel energie opneemt bij een impact. Compositen en dan vooral GRP nemen tientallen keren meer energie op. Opgenomen energie betekend dat jij een minder harde klap krijgt. Hout is ook een composiet, geen idee of daar dezelfde mechanismes optreden en in welke grootordes, maar zeg niet te snel dat staal zomaar beter is. Met hout zal er clever ontworpen moeten worden, maar voor een impact zie ik een probleem.
Het enige probleem dat ik met hout zie is de milieuvriendelijkheid ervan (slechter dan staal) en de stijfheid waardoor de houten wagen niet zo sportief/veilig en zeker zal rijden.
SimonMc zegt
@Hupke: Ik had het echt specifiek over berkenhout. Als je je wilt verwarmen puur op berkenhout, kan je er best een lopende band bij zetten.
anders zegt
Als het geen boot is, dan is het een schip. Ps, ik zou je rookworst lekker meteen opeten, maar een droge worst langer laten staan (hangen)… ;-)
pinut187 zegt
Mooi ding, ze zouden er een amfibie wagen van moeten maken.
fokspietkop zegt
I think we should do the same with better styling!
I mean… How hard can it be?!