Uiteraard voor testdoeleinden.
Terwijl in het weekend supercars, sportauto’s, motoren en afgetrapte Polo’s te vinden zijn op de Nürburgring Nordschleife voor de hobby, is het doordeweeks een serieuze bedoeling tijdens de Industry Pool-uurtjes. Autofabrikanten rijden met (flink) gecamoufleerde modellen op de ruim 20 kilometer lange Nordschleife. Het stuk asfalt is ideaal om nieuwe auto’s en technologieën te testen en ook Toyota doet graag mee.
Eén zo’n plek is echter niet voldoende om alle tests uit te voeren. Daarom beschikken autobouwers vaak over een eigen testcircuit. Toyota heeft een nieuw circuit geopend die is geïnspireerd op de Nordschleife met onder meer hoogteverschillen.
Het nieuwe Toyota Technical Center Shimoyama in de Aichi prefectuur te Japan is deels geopend. De compleet nieuwe faciliteit is te vinden op 650 hectare grond. Het testcircuit is 5,3 kilometer lang en kent een hoogteverschil van 75 meter. Zeker 50 mensen waren betrokken bij de ontwikkeling van dit nieuwe circuit.
Het circuit is het eerste operationele gedeelte van het testcenter. De komende jaren bouwt Toyota verder aan de faciliteit. Tegen 2023 willen de Japanners er onder meer een gedeelte klaarhebben waar de topsnelheid van auto’s getest kunnen worden.
potver7 zegt
De Ostschleife dus.
keesdehond zegt
Off-topic: ik weet het, dit is niet bepaald een wetenschappelijk tijdschrift, maar wat zitten hier veel spel- en stijlfouten in zeg, niet normaal.
stephane8200 zegt
@rvounik: ik vind het, in tegenstelling tot veel reacties en andere artikelen, bij dit artikel meevallen. Op het woord ‘die’ na kan ik zelfs verder weinig aanmerken, dus ik weet niet waar jij dan op doelt?
Overigens maar goed dat je interpunctie niet benoemt want dan zou je wellicht ook nog een punt of een komma kunnen herpositioneren.
Comma maakt overigens goede remvloeistof. Om het relevant te houden.
galgootje zegt
@stephane8200: lol @ comma
baardmijt zegt
@stephane8200: Ik ging het artikel lezen naar aanleiding van de klacht over het grote aantal fouten. Valt inderdaad mee. Okee, bedoeling zal niet de bedoeling geweest zijn, neem aan dat er bedoening wordt bedoeld. En ‘kunnen’ in de laatste alinea moet ‘kan’ zijn, want topsnelheid is enkelvoud. Tja. Ik zie ze een stuk erger voorbij komen. En ook dan, jammer maar helaas. Met name willeme wil ‘m nog wel eens misslaan, maar zijn artikelen zijn voor mij meestal toch het lezen meer dan waard, dus mij hoor je niet zeuren.
stephane8200 zegt
@baardmijt: @baardmijt: die andere fouten heb ik zelfs nog over het hoofd gezien. Dank voor de aanvulling. maar zelfs dan vind ik het relatief gezien nog wel meevallen. Overigens mag ikschrijfoverautoautos dan ook mee doen in jouw lijstje.
baardmijt zegt
@stephane8200: Dat laatste zou kunnen, maar daar kan ik niets zinnigs over zeggen, lees zijn artikelen nooit. ?
stephane8200 zegt
@baardmijt: I see what you did there ?
ghost zegt
The Oriënt Schleife.
stephane8200 zegt
@ghost: Honda heeft al jarenlang zo’n circuit, Takasu proving ground: https://youtu.be/4y9fk1ulOvk
Als ik dit filmpje weer zie huil ik zachtjes van binnen omdat ik 10 jaar geleden precies zo’n EK9
Civic Type R heb gehad – en weer verkocht ook.
Er is zelfs een soortgelijke omgeving als op de Ring: http://www.pref.hokkaido.lg.jp/kz/ssg/guidebook-Eng-21.pdf
lompey zegt
Zou het ronde record op naam van Toyota gaan staan?
redbeams zegt
@lompey: Nee ik denk Hino ;)
ghengiskhan zegt
Ik wil ook een eigen circuit. Nu ben ik jaloers.
En dat op maandagochtend. Als dat maar goed gaat de rest van de week.
stephane8200 zegt
@ghengiskhan: jouw naamgever had voldoende grond om circuits op aan te leggen. Zowat de hele Orient en veel daar omheen.
ghengiskhan zegt
@stephane8200: maar mijn naamgever is de andere kant op gegaan. En toen had je nog geen auto’s om op een circuit te rijden. Of asfalt. En je rondetijd checken met een zonnewijzer is ook weer zoiets…..
stephane8200 zegt
@ghengiskhan: goed punt. Paardtechnisch kwamen ze wel wat verder.
marinepower zegt
Ook enigszins off-topic, wie weet er een paar goede plekken om eens op een dag langs de Nurnburgring te staan en te genieten van het voorbijrijdend geweld?
daniel1975 zegt
Ik vind de echte Ring veel meer karakter hebben juist omdat iedereen er gebruik van maakt! Uniek in onze contreien… ?
jaapiyo zegt
Lijkt veel meer op de Avusring.
haaren zegt
als ze nu de witte lijn asfalteren heb je een gaaf circuit van 50 km lang met aardige haardspelt bochten ??
sulobb zegt
Dat asfalt hadden we hier in België goed kunnen gebruiken. De onze hadden ze mogen meenemen en gebruiken voor hun doeleinden. Gemiste kans!
ericd zegt
Concept viel zo in de smaak, dat ie z’n opwachting maakte bij Jay Leno. De ontwerpers zullen nu wel harakiri hebben gepleegd, want zoals -altijd- bij Toyota, de concepts zijn vaak spectaculair, de echte modellen zijn van een dramatisch penibel nivo. Check out de video van Leno op youtube, en de commentaren van menigeen eronder.
ericd zegt
@ericd: Praat ik dus over de Supra.
bmwfreak038 zegt
Een schande..