Deze slag is namelijk gewonnen door de Duitsers.
Met 10,2 miljoen verkochte voertuigen is de Toyota-groep niet langer de grootste fabrikant ter wereld, een titel die het concern vier jaar lang mocht voeren nadat ze VAG aftroeften. Hoewel ze een minieme plus noteerden van 0,2 procent, is het Volkswagen gelukt de Japanners in te halen. Zij verkochten dit jaar 10,3 miljoen voertuigen, 3,8 procent meer dan in 2015.
Ik heb het bewust over voertuigen, want alle merken uit de concerns doen mee. Dus in het geval van Volkswagen niet alleen merken als Audi, Bentley en Skoda, maar bijvoorbeeld ook Scania en MAN. In het geval van Toyota gaat het om minder merken, behalve Lexus maken ook Hino, Daihatsu en het zeer marginale Ranz onderdeel uit van het conglomeraat.
Foto: de Volkswagen die eigenlijk een Toyota Hilux was; de Taro.
Dutchdriftking zegt
Stuivertje wisselen dus.
PunicaOase zegt
Knap hoor, ik zou er met de huidige berichten over zowel sjoemelen als kwaliteit niks van durven kopen…
't Peugje zegt
@punicaoase: Het is pas knap dat het een merk als Toyota, met veel minder dochterondernemingen, gelukt is om ze jaren lang achter zich te houden.
mashell zegt
@straatzakelijk: met meer merken verkoop niet vanzelf meer. Toyota is op een aantal grote markten een stuk beter opgesteld dan VW (Japan, Africa en de VS bijvoorbeeld).
stuko zegt
@punicaoase: echt? Wat heb je hier als consument nou uiteindelijk van gemerkt dan?
PunicaOase zegt
@stuko: echt? De kwaliteit merk je niet als consument (dsg’s, kettingen, olie, etc.)…
stuko zegt
@punicaoase: ik doelde meer op het sjoemelen.. het woordje kwaliteit niet opgemerkt ;-)
janmetdelangeachternaam zegt
Als je ziet wat voor auto’s ze tegenwoordig op de weg zetten verbaast het met nog dat ze zo groot zijn. Auto’s als de yaris en de auris rijden naar mijn mening voor geen meter en materiaal keuze laat ook aan de wensen over
vagtroep zegt
@janmetdelangeachternaam: je krijgt er wel een stuk betrouwbaarheid en degelijkheid voor ipv om de paar weken naar de garage waardoor je auto meer in de garage rijd dan waar het hoort te rijden.
lekbak zegt
@janmetdelangeachternaam: maak dit verhaaltje nu nog eens over VAG en betrek dan de kwaliteit erbij. Misschien dat het dan iets logischer klinkt…
robert110 zegt
@janmetdelangeachternaam: De beste Toyota’s zijn niet in Nederland leverbaar. De Tacoma bijvoorbeeld is echt een goede truck, en ook de 4runner is een top auto, daarnaast kan je in Australië nog een nieuwe Land Cruiser 70 krijgen. Maar daar is in Nederland geen vraag naar dus krijgen wij alleen de kleine rommel, en de Hilux
inoh zegt
@robert110: En in Amerika blijft de Sienna de ultieme “swagger wagon”. Blijf het hilarisch vinden.
rrvliet zegt
@inoh: Hatsa! https://youtu.be/ql-N3F1FhW4
pinut187 zegt
@janmetdelangeachternaam: ze leveren niet alleen in NL. Toyota is wereldwijd met allerlei betere modellen aanwezig maar ook nog goedkopere modellen.
bofkont zegt
@janmetdelangeachternaam: Dat is onzin, toyota bouwt kwalitatief uitstekende wagens daar kan VAG nog veel van leren, prima no nonsens auto.
Net of een Golf of audi zo dynamisch stuurt, dan moet je toch echt bij Bmw zijn.
rufctr01 zegt
@bofkont: helemaal met je eens.
dennisdebengel zegt
@bofkont: heb jij geen werk of zo? Man man man. Ga wat leuks doen. Er is ook leven buiten internet….:-) je bent hier te vaak.
bofkont zegt
@dennisdebengel: Zeg dat tegen deze gasten wil je ;)
http://www.autoblog.nl/nieuws/wie-heeft-in-2016-de-meeste-beste-reacties-gepost-94177
viezefreddyw zegt
@bofkont: He, pas op he!?
bofkont zegt
@viezefreddyw: Oh lol je staat er ook tussen wist ik niet eens, mijn wel gemeende excuus ;)
viezefreddyw zegt
@bofkont: Excuses aanvaard.
bofkont zegt
@viezefreddyw: Gelukkig maar ;)
slickrick zegt
@bofkont: er was eens een Franse delegatie op bezoek in de Toyota fabriek in Japan, vroegen ze: waar is de quality man die de naden controleert…….hu hoe bedoel je naden controleren.?…..die zijn exact hetzelfde op elke auto hier
slickrick zegt
@janmetdelangeachternaam: ja wat wil je van een auto die nieuw 8k kost? Een VW UP rijdt ook voor geen meter
LaLancia zegt
De cijfers die bekend zijn gemaakt gaan over productie, niet over daadwerkelijke verkopen (http://www.forbes.com/sites/bertelschmitt/2017/01/30/its-official-volkswagen-worlds-largest-automaker-2016-or-maybe-toyota/4/#22895f9327a9).
Desalniettemin knap van de Duitsers. Alleen verdient Toyota per verkochte voertuig naar het schijnt een stuk meer dan VAG, en heeft deze de groei grotendeels autonoom bereikt.
Esprit_de_Flandre zegt
@lalancia: Dus voor hetzelfde geld staat er nog een parking met een miljoen VW’s te wachten op klanten?
Tsss, zouden ze weer aan het sjoemelen zijn met cijfers…
Esprit_de_Flandre zegt
@lalancia: “How did Volkswagen explain its 670,000 unit gap between published deliveries and published production? It did not. After I sent my spreadsheet to Wolfsburg, the company enacted strict radio silence. I’m sure Volkswagen has an explanation.”
Ok, iets minder dan een miljoen dus…
misterdrogba zegt
Als je ziet wat voor ondernemingen/merken VAG onder haar hoede heeft en wat voor ondernemingen Toyota onder haar hoede heeft, vind ik het nog indrukwekkend dat ze het zo lang hebben volgehouden..
bofkont zegt
Het blijft een knappe prestatie van VAG in deze moeilijke tijden, dieselgate gaat tussen de 20-25 miljard euro kosten, VAG is gelukkig groot en kapitaal krachtig genoeg om dit te kunnen financieren overleven, mening bedrijf had gelijk de poorten kunnen sluiten, 2017/2018 gaan absoluut weer topjaren worden, en 2020 weet niemand meer van dieselgate, nieuws is toch de waan van de dag.
rufctr01 zegt
@bofkont: dan mogen ze wel wat aan hun kwaliteit gaan doen. Hoor toch steeds meer mensen klagen over hun VAGje, dat het toch wel heel vaak kapot gaat. En dan niet de lullige dingen maar serieuze problemen.
bofkont zegt
@rufctr01: Ben ik met met je eens, het is niet meer de kwaliteit van weleer, de tijd van de 1.8 20vt en de 1.9 TDI waren de beste jaren.
malko zegt
@bofkont: vergeet de 1.8/2.0 16v niet ;)
Boomer zegt
@rufctr01: Rij intussen al meer dan 10 jaar 40.000km per jaar VAG en ik heb werkelijk nog nooit een issue gehad. Dat is ruim 400.000 probleemloze km’s. Ik heb in de priode twee keer een andere auto gehad, een BMW 1 serie 3 maanden en een toyota avensis 4 maanden. Juist die laatste heb ik 3 keer naar de dealer moeten rijden omwille van problemen.
Daarvoor had ik als startersauto een grande punto… het enige grande daaraan was de hoeveelheid tijd hij bij de garage stond.
Het ligt er maar aan waar je je oor te luisteren legt. Noem me maar fanboy, maar ik heb geen slechte ervaringen met VAG.
dijan zegt
@wat gek dat alle mensen die geen vag rijden ,zoveel klachten horen van mensen die wel vag rijden . Ik als audirijder verneem juist dat vag rijders zonder problemen tevreden berijders zijn . Ik rij als sinds 2000 diversevag producten allen nieuw gekocht en mer als tevreden . Ik ben niet afhankelijk van lease ,maar koop de auto s zelf. Eenmaal een nieuwe bmw gekocht en na veel problemen na 11maanden ingeruild bij audi. Zijn Allebéstraat s nu slechte auto s?
fanboy zegt
@bofkont: Toyota staat er financieel beter voor en behaalde dezelfde soort aantallen met veeeeel minder werknemers. Dus ook hogere marge per auto.
Maarja moet ook wel want eenmaal verkocht verdienen ze er geen reet meer aan. Hooguit de dealers nog wat.
reistje zegt
En dan een VW tarieven als plaatje, geweldig.
lekbak zegt
@reistje: de taro, 100% Toyota waar ze de logo’s van verwisseld hebben als ik me niet vergis. Viel me ook al op.
Esprit_de_Flandre zegt
Leuk dat je er een plaatje bijzet van de laatste goeie VW…
Erik zegt
VAG kan alleen zoveel verkopen omdat ze steeds stuk gaan en onze Nationale politie links en rechts ook nog wat aantallen afschrijft met het achtervolgen en aanhouden van personen. Toyota doet het beduidend beter met minder dochter ondernemingen.
dracae zegt
Dus… ik rij niet meer in het grootste merk van de wereld… Is me dat even schrikken…. Tijd om snel weer eens bij VW te gaan kijken….
mrrallycross zegt
Ze moeten kijken naar een merk. Niet naar een geheel concern
buutvrij zegt
De top van Toyota heeft enkele jaren geleden een statement gemaakt waarin ze uitlegden dat zij niet geïnterresseerd waren in wie de grootste autofabrikant is, en dat dat in verleden ook geen issue was en ook niet zal worden.
Ik heb totaal geen respect voor VAG, en zeker niet voor de manier waarop ze uit alle macht de grootste wilden zijn en dat continu verkondigen. Het is gegaan ten koste van klanten, overheden, eigen personeel, mens & milieu, gigantische luchtverontreiniging elke dag weer op s’ lands wegen. Er is Fraude gepleegd op zeer grote schaal, ik en mijn kinderen hebben elke dag last van die dieselstinkhokken van ze. Van Corruptie zijn ze niet vies (zie aanbestedingen politie & defensie) en de VAG importeur hier is een maffia club. Gewoon een ontzettend schijtmerk dus.
Erik zegt
@buutvrij:
Voornamelijk Altijd Gezeik
dijan zegt
@wat ben jij een zure man. Verkoop je auto en ga met de fiets ,dan blijven jij en je kinderen gezond.
dijan zegt
Was bedoeld voor buutvrij.@dijan:
monsieurleloure zegt
Grappig, de foto van de openingspost geeft meteen de betrouwbaarste model van Volkswagen weer.
rufctr01 zegt
De Taro, de enige VAG die wel probleemloos blijft rijden…
sracert zegt
Papieren tijger van die Moffen, zover duidelijk. Stelletje ordinaire onbetrouwbare verspugers zijn het incl. wansmaak.
G-Ammo zegt
Gefeliciteerd, en hoeveel van die Duitsers staan weer terug in diezelfde garages waar ze zijn gekocht? :)
realhustler zegt
Het verdienmodel van VAG is anders dan Toyota. Toyota maakt winst op de verkoop, en verkoopt kwaliteit. VAG wil de grootste zijn, maar verdient weinig op de modellen. De kwaliteit is best goed maar minder als Toyota, maar daardoor verdienen ze meer aan onderdelen e.d. mits het niet teveel binnen de garantie is.
Tot mijn verbazing had een vriend van mij problemen met zijn VAG auto van 3 jaar oud (120k) die ik net begin te krijgen met mijn 12 jaar oude Opel met 330k op de klok.