Dat we collectief worden genaaid met de verbruikscijfers mag bekend zijn, maar voor het eerst sleept een Nederlandse belangenorganisatie een importeur voor het gerecht. Toyota-importeur Louwman & Parqui bevindt zich in het vizier van de Stichting Brandstofverlies.
Fabrikanten voor het gerecht slepen omdat het werkelijke brandstofverbruik niet overeenkomt met de opgaves, in de VS is het inmiddels schering en inslag. Honda ondervond het aan den lijve, en Hyundai-Kia schikte voor miljoenen.
Inmiddels is het claimgeweld ook overgeslagen naar Nederland, met als aanjager de Stichting Brandstofverlies. Het klinkt als een Tena-reclame, maar is eigenlijk een claimvehikel dat onder een andere naam (Loterijverlies) de Staatsloterij al eens op de knieën kreeg. De keuze voor Toyota is gevallen omdat juist dit merk veel zuinige auto’s aflevert, en het helpt waarschijnlijk ook dat het lekker groot is. Fabrikanten als BMW, waar het praktijkverbruik het meest schijnt af te wijken van de opgaves, blijven voorlopig buiten schot.
Hoeveel kans geef jij de klagers? Toyota beroept zich er uiteraard op dat het puur en alleen de door de Europese wetgever vastgestelde NEDC hanteert, net zoals iedere andere fabrikant. Hieronder hun volledige reactie:
We hebben de dagvaarding net ontvangen en bestuderen de inhoud. Op voorhand hecht Toyota Nederland er aan om op te merken dat haar beleid overeenstemt met dat van andere merken in de branche en is gebaseerd op de geldende (Europese) regelgeving op dit gebied.
gop1 zegt
Stichting brandstofverlies – stelletje losers
awesome zegt
@gop1: eens. Nu nog een Tim Kuik aan het roer en ze zijn er helemaal klaar voor.
mashell zegt
@awesome: Tim Kuik heeft er anders een handje van elke zaak die hij (zijn stichting) aanspant te winnen.
406_v6 zegt
@mashell: Gisteren ff de berichtgeving gemist???
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2014/01/hoera_rechter_heft_pirate_bay.html
Fuck Tim Kuik …
OT: Wat een achtelijk gezwam van die claim club…. ze moeten de EU en/of de NL regering aanklagen voor misleidende normen en achtelijke wetgeving.
awesome zegt
Op zich logisch dat ze Toyota er uit pikken, aangezien die altijd lopen te shinen met hun Hybrides.
Maar eerlijk is eerlijk: alle fabrikanten geven onrealistische waarden op, ook al voldoen ze aan reglementen.
560pkferrari zegt
@awesome: die waarden worden bepaald door die NEDC als ik het goed heb. Daar klopt dus niks van in de realiteit, beetje krom om dan Toyota aan te klagen…
sir_smokalot zegt
@560pkferrari: Ik snap ook niet waarom de pijlen niet op de EU wordden gericht. Als je dan toch iemand moet aanklagen…
mgmgb zegt
@sir_smokalot:
Uiteindelijk zijn het de fabrikanten die de boel compleet oplichten door hun auto’s af te stellen op de tests in plaats van op de praktijk. Alleen het uitkiezen van Toyota is misschien wat oneerlijk, ze zijn vrijwel allemaal schuldig.
parker zegt
Als ze slim zijn combineren ze het met een claim voor de zaaddodende werking van de Prius, dat stond ook niet in de folder!
tjwh zegt
@parker: Dus de Prius rijder roeit zichtzelf langzaam weer uit. Dat is een geruststelling.
parker zegt
@tjwh: snot, je hebt gelijk! Zo had ik het nog niet bekeken.. De gemiddelde Priusrijder is ook al zo oud dat ie bijna dood is, wat ook gerust stemt..
noordafrikaanseteringlijeropsportschoenen zegt
Lekker slim. Als die verbruikscijfers c.q. uitstoot hoger komen te liggen, betalen ze meer belastingen en hebben ze alleen zichzelf ermee.
Onehp zegt
Hier zou je dan de EU moeten aanklagen die deze testcyclus per wet oplegt. Maar om die nu te veranderen zal het voor de consument waarschijnlijk enkel duurder maken…. als het dat is wat je wilt…
Rice09 zegt
De grootste oplichter in dit verhaal is Stichting Brandstofverlies. Deze stichting is samen met de Stichting Loterijverlies, Stichting Meldpunt Collectief Onrecht en nog een paar stichtingen van dezelfde eigenaar en heeft al miljoenen gevangen aan inschrijfgelden. Meneer rijdt inmiddels in een Lamborghini Gallardo rond, staat soms wel een voor het enorme pand in Heerhugowaard. Stond laatst nog een verhaal over hem in de Telegraaf en het Haarlems dagblad.
Inschrijfkosten zijn bij brandstofverlies 49 of 99 euro per persoon, die ben je kwijt ook als er niet gewonnen wordt in de rechtzaal. Daarna vraagt ie nog eens 30 of 20% commissie over het bedrag wat er toegewezen wordt als er wel gewonnen wordt. Bij die andere stichting over erfgelden is het helemaal bizar, 995 euro inschrijfkosten en 10% commissie. Bij de staatsloterij alleen is er al meer dan 3 tot 4 miljoen euro binnen geharkt aan inschrijfgelden van mensen.
sir_smokalot zegt
@Rice09: Slimme zakenman dus. Geen ‘no cure no pay’ maar toch klanten genoeg.
willemseles zegt
@Rice09:
Ja vreemd, een stichting met winstoogmerk rijmt niet met elkaar.
mashell zegt
@willemseles: helemaal niet, wordt er “per ongeluk” winst gemaakt door de stichting dan is het de taak van de bestuurders van die stichting om dat af te romen.
azenomei zegt
@willemseles: Het CBR is ook een stichting. Vorig jaar een paar miljoen winst.
lekkaah zegt
waar subsidie is zal misbruik zijn.
TDI-goeroe zegt
ik heb 1 auto gehad die minder verbruikte dan de fabrieksopgave: een Ibiza uit 2002, 1.9tdi, 130pk. Probleemloos 1op20 gemiddeld. km’s delen door liters, geen bc-waarden.
motoragent zegt
Een autofabrikant aanklagen omdat hij slim en efficiënt gebruik maakt van de regels? Het zou ook helemaal van de zotte zijn als ze dat niet zouden doen…
Het heet niet voor niets een verbruiksindicatie, een manier om het verbruik van verschillende auto’s te vergelijken. Als je er (zoals de gemiddelde prius rijder) continu mee over de linkerbaan blaast of (zoals de gemiddelde Aygo rijder) alleen maar boodschapjes mee gaat doen in de stad zal het verbruik daar niet beter op worden.
nibor zegt
Met de verbruikscijfers worden we niet collectief genaaid. Mensen moeten gewoon efficiënt leren rijden, of inefficiënt blijven rijden en meerverbruik accepteren en bovenal stoppen met zeuren over verbruikscijfers die ervoor zorgen dat half Nederland nu in een Eco2BlueMotionGreentechEfficientDynamicsBluedriveEcoboost 14% bijtelling versie rijdt.
Ja mensen: realistische verbruikscijfers = duurdere auto’s en hogere bijtelling.
Orichy zegt
Zou de familie Kroymans erachter zitten, die Louwman een poot uit wil draaien, een soort van verkapte terugpak actie, zou grappig zijn en geniaal.
OT: Iedereen weet het toch allang, dat de verbruikcijfers bijna onhaalbare cijfers zijn!?!
Een rechtzaak is daarin zo zinloos en onnodig tijd verdoen, maar men wil zichzelf aan het werk houden en men hoopt dat niemand de boel wakker schut, want dan zijn zij een groot deel van hun inkomen kwijt.
dennisdd zegt
De enige juist plek om dit aan te kaarten is bij de wetschrijver. Voor mijn werk kom ik in alle regionen van de autobranche en er is daar helemaal niemand die beweerd dat de test-procedure ook maar voor 1 procent bij de realiteit ligt.
Er is maar 1 manier om vergelijkbare resultaten te genereren en dat is allemaal exact dezelfde procedure in laboratorium-omstandigheden doorlopen. Er zouden te veel variabelen zijn als dit in werkelijkheid op straat of circuit gemeten moet worden.
Het zou een beter idee zijn om wat anders te zoeken voor term liter en kilometer.
cthijs zegt
Ze moeten gewoon in de foldertjes zetten dat deze cijfers behaalt zijn onder de meest gunstige omstandigheden,volgens mij is er dan juridisch geen speld meer tussen te krijgen