De problemen binnen het Japanse autoconcern blijven nog wel even aanhouden. Dankzij de ‘throttlegate‘ heeft het oersterke imago van Toyota een flinke deuk opgelopen. Miljoenen Toyota’s wereldwijd moeten terug naar de dealer voor een gaspedaalfix en zelfs de Peugeot 107 en Citroën C1 (allebei Aygo-klonen) ontkomen niet aan een recall. Aangezien de problemen in de VS aan het licht kwamen worden ze nu naar goed Amerikaans gebruik vriendelijk doch dringend verzocht om in de rechtbank hun verhaal te doen.
Twee advocatenkantoren in de Verenigde Staten ruiken geld en hebben daarom besloten een omvangrijke rechtszaak tegen de autobouwer aan te spannen. De advocaten vinden namelijk dat een groot deel van de Toyota-rijders flinke emotionele schade heeft opgelopen. Dit omdat ze hun voertuig niet zouden kunnen gebruiken en -nu komt het- in emotionele nood zijn geraakt.
Harde feiten hebben de advocaten natuurlijk niet en van alle 2.3 miljoen auto’s die mogelijk besmet zijn met het gaspedaalvirus zijn er slechts 12 gevallen bekend waarbij het gaspedaal niet vanzelf terugkwam. Het wordt daarom een lastige klus voor de heren advocaten om dit alles te bewijzen. (via Carros)
Waxweazel zegt
Only in America ..
Alles proberen om er geld uit te kloppen, ook al weten ze dat ze geen schijn van kans maken.
Laue zegt
typisch america.
-ff offtopic, heeft autoblog een RSS Feed? ik heb een screensaver gevonden die de RSS headlines voorbij laat komen. leuk op mn werk :D
Antoon zegt
En dan te bedenken dat het de in de V.S. door een toeleverancier geproduceerde gaspedalen zijn die mogelijk weigeren….. De Denso pedalen schijnen er geen last van te hebben!
Merry zegt
12 van 2.3 miljoen, phoe phoe, een schandaal van formaat.
Waar heb je het over, en zijn meer benden die klappen als ze nog nieuw zijn.
Het is k*t als het net jou gaspedaal maar 12 op de 2.3 vind ik een goed score.
Al vind ik dat Toyota wel eens voor de rechter mag komen uitleggen waarom de Prius 1 op 17 doet en niet 1 op 24 wat ze beweren.
joost zegt
er zijn 19 doden gevallen door dit probleem sinds 2004 (zijn meerdere bronnen voor, google maar eens). Het lijkt me daarom niet meer dan logisch dat ze dit stevig geld gaat kosten.
AATeeuwen zegt
@Laue: http://feeds.feedburner.com/autoblognl ;) Zou ik een link naar die screensaver mogen? :mrgreen:
Ford Pinto, iemand? Daarbij werd het euvel niet opgelost. Toyota verliest nu een hoop geld met die recall. Is het dan wel eerlijk om ze voor de rechtbank te slepen?
Laue zegt
@AATeeuwen:
Op google staan er meerdere, maar ik ben op moment met deze aan het prutsen:
http://www.nuparadigm.com/Products/Toys/RssScreensaver/
Hubert zegt
@AATeeuwen:
Ja het is zeker eerlijk om ze voor de rechter te slepen ondanks een re-call.
Want ze hebben destijds een zo kostengunstige oplossing gezocht die nog net goed genoeg zou moeten zijn.
Nu blijkt hij dus net niet genoeg te zijn, maar hebben ze wel veel geld er mee verdiend.
Dus buiten het feit dat ze het gaan oplossen moeten ze er gewoon een boete bovenop krijgen.
Want anders proberen ze (en andere fabrikanten) het de volgende keer gewoon weer.
En ik kan me de rijders ook wel voorstellen dat ze geld willen zien.
Ze hebben tenslotte een toyota gekocht omdat deze oerdegelijk en betrouwbaar zouden zijn. Waarschijnlijk zijn ze veel uitgelachen en hebben telkens tegen hun omgeving moeten zeggen dat de auto weliswaar een toyota is maar wel heel degelijk (waarom zou je anders een toyota kopen???). En nu is de auto door de mand gevallen.
Jaapie zegt
lekker kontje
jack_abarth zegt
Even samengevat.
De advocaten gaan uit eigen initiatief aan het werk om zo het volk te helpen zonder enkele aanvraag hiervan.
Is dit niet belangenverstrengeling, dan wens ik ze nog veel succes.
olivier zegt
“Dankzij de ‘throttlegate‘ heeft het oersterke imago van Toyota een flinke deuk opgelopen.”
Gelukkig is hun saai-imago nog intact ;)
Lan_Evo zegt
Emotionele nood…LOL. Ik wil niet het clichématige ‘Only in America’ gebruiken, maar veel meer op z’n plek komt het niet dan bij dit bericht!
b0z4 zegt
Amerikanen blijven rare mensen.
bmw sloper/killer zegt
no problem geld zat bij toyota!
Majinstar zegt
Moord met voorbedachte rade kan niet ongestraft blijven.
Majinstar zegt
@ Jaapie. En zoals je ziet. Voor 2 euro mag je hem nemen.
passat1.8tsi-dsg zegt
ik hoop dat toyota de rechtzaak verliest en dat men over de top is en nu alleen maar afdaalt. Ze hebben in ieder geval wel gelijk. Familie van me die in new york wonen hebben sinds de 1e terugroep actie hun toyota verkocht en ingeruild voor een jetta, ze vinden hem ook nog is beter rijden!
@ autoblog, is het niet gewoon zo dat de aygo, c1, 107 een gezamelijk samenwerkings model is ipv klonen!?
Cardesigner zegt
Toyota kan zeggen wat ze wil, maar het zijn toch 12 gevallen te veel. Overigens is deze rechtszaak wel een beetje overdreven…
C6_R zegt
Dat Toyota gesued gaat worden door daadwerkelijke slachtoffers lijkt mij terecht! Als ik een mijn testikels zou verliezen aan een ontploffende iPhone zou ik ook van me laten horen. Ook een proces vanwege nalatigheid vanuit de overheid kan je verwachten, maar emotionele schade voor iedereen die een Toyota heeft vind ik wat ver gaan! Denk ook eens aan al die autoliefhebbers die elke dag weer tegen al die lelijke Toyota’s moeten aankijken, waar blijft onze compensatie!?!?! ;)
rishi - loves the bellas zegt
Ik zag zelfs dat er een gezinnetje overleden was??? WTF?
Betreft de “SUE” Er zal toch ergens op de auto staan, “Caution Risk at own use, machinery, be carefull oid…?”
ok, ff simpel gedacht:
Mijn auto werkt niet meer naar behoren, is dat niet gewoon een kwestie van invoegen naar de vluchtstrook, motor uit uitrollen, beetje afremmen etc… en dan stoppen, handrem, tel naar de anwb??
WTF waren ze aan het doen dan? iets van gaspedaal komt niet meer terug, dus ik ga maar wild sturen oid, of toekijken??
Te LUI om te rijden, met de cruisecontrol / automaat zeker.
Voor dat gezinnetje RIP, maar Ik geef ze een nominatie voor de Darwin Award 2010.
En betreft Toyota, tis jammer, kost veel geld, maar ja, that’s life… iedereen maar klagen dat Alfa Romeo slechte spullen maakt, waar zijn de Japanse fanboys nu?
C6_R zegt
@rishi – loves the bellas: Voordat je een Darwin award gaat uitdelen: misschien zijn er zo af en toe ook situaties in het verkeer waar je niet ruim de tijd hebt om te bedenken wat er aan de hand is en de auto op tijd stil te zetten? Ik kan me zo voorstellen dat als je op een kruispunt af komt rijden en begint met remmen zoals je dat altijd doet en dan merkt dat er iets fout is, dat je dan al bijna te laat bent om te gaan bedenken wat je dan moet doen. Laat staan dat je ‘m dan nog op tijd tot stilstand krijgt…
Van een auto mag je toch verwachten dat ie doet wat je ‘m opdraagt? Vooral de basisfuncties zoals sturen en remmen zijn behoorlijk cruciaal, zelfs voor de beste bestuurders…
Henk zegt
Big deal. Toyota’s blijven betrouwbaarder en degelijker dan enig ander merk. Doe eens navraag bij een onafhankelijk garagebedrijf en je zult het keer op keer horen.
Jipp zegt
@Henk: dat valt wel mee!
tripple zegt
probleem van de pinto werd wel opgelost..
MRStephan zegt
Lijkenpikkerij in 2010. Stel hé, stel, die advocaten krijgen het voor elkaar dat Toyota een vergoeding moet betalen, iets zegt me dat ze dan ook op moeten draaien voor de proceskosten m.a.w. salaris van de advocaten. Deze advocaten doen het vast niet uit humanitaire overweging. Amerikanen en hun rechtsgevoel is echt misselijkmakend.
Maar goed Toyota bashen kan weer lekker doorgaan. Iedereen die fan is van een merk dat het altijd af moet leggen op de betrouwbaarheidstesten etc kan nu lekker zijn gram halen, ik zeg; vooral doen, voel je je vast beter van!
Bob zegt
@MRStephan: lekker kort door de bocht ben jij weer. Ach .. alle Nederlanders zijn ook drugsdealers en coke gebruikers .. zo ziet de rest van de wereld Nederland weer.
MRStephan zegt
@Bob: Haha ja ook dat klopt toch?! Maar let niet op mij, heb nog niet gebruikt vanochtend dus ben nog niet zo scherp….
Hubert zegt
@MRStephan:
Helemaal gelijk, en de Nederlandse advocaten werken voor niets!
Die rekening die ik heb betaald destijds was enkel voor de koffie. (was wel dure koffie overigens….)
MRStephan zegt
@Hubert: Ik wil niet eens weten met welke humanitaire crisis ze jou hebben geholpen dan, maar volgens mij mis je het punt.
Hubert zegt
@MRStephan:
Ik mis niet het punt maar de nuance.
Maar zoals C6_R al zegt, de gemiddelde Amerikaan staat echt niet achter dit soort praktijken.
Bob zegt
Er is meer aan de hand. Toyota zegt dan wel dat het de gas pedalen zijn van CTS, maar er zijn vergelijkbare problemen al jaren met ook problemen met modellen die de Denso pedalen hebben.
Trouwens .. het was niet echt Toyota zelf die de terugroep actie in gang zette, maar de Amerikaanse regering.
Op 25 februari zal het huis van afgevaardigen er over praten. zie:
http://seattletimes.nwsource.com/html/nationworld/2010922319_toyotarecall29.html?prmid=obinsite
C6_R zegt
@MRStephan: Voel jij je ook beter van het over één kam scheren van een heel volk van meer dan 300 miljoen mensen?
MRStephan zegt
@C6_R: Ja klopt, voelde me er beter door. Ik snap dat jij fan bent van de Amerikaanse auto industrie en dat is je goed recht. Okej ALLE Amerikanen zijn niet zo, maar je moet toegeven dat deze rechtszaak niet door advocaten gevoerd gaat worden die het vrijwillig gaan doen, omdat ze het zo erg vinden dat die mensen zoveel ‘emotioneel’ leed hebben.
Bob zegt
@rishi .. er zijn meerdere gezinnen om het leven gekomen. Op 26 december een familie met 2 kinderen en daarvoor een familie met 3 kinderen. Toyota heeft geprobeerd om beide gevallen onder de mat schuiven en stelde dat de bestuurders niet konden rijden.
De eerste bestuurder was echter een ‘state patrol’ agent met 30 jaar ervaring .. daar viel het hele plan van Toyota uit elkaar.
http://www.sandiego6.com/mostpopular/story/Santee-CHP-officer-Saylor-killed-Lexus-accelerator/AzYjOhtvFE2mIuxTtxrK4Q.cspx
C6_R zegt
Onder de mat schuiven! :lol:
Bob zegt
@C6_R: ik kon het niet laten ;)
C6_R zegt
@MRStephan: Ik ben zeker geen fan van dat soort gehaaide advocaten nee, dan ben ik eerder fan van cholera.
Maar dat sommige advocaten bloedzuigers zijn heeft weinig te maken met het rechtsgevoel van alle Amerikanen, in NL denken we toch ook niet allemaal hetzelfde als Bram Moskovietz?
MRStephan zegt
@C6_R: Ik kan niet zeggen dat ik bekend ben met de dossiers van Moszkowicz, maar het NL recht(gebruik) is er niet naar om iedereen maar aan te klagen, wat meer een Amerikaanse gewoonte is. Criminelen verdedigen zal elke advocatuur in elk land zich ongetwijfeld wel schuldig aan maken.
C6_R zegt
@MRStephan: Iedereen suen is vooral een gewoonte van advocaten die er inderdaad een forse boterham aan kunnen verdienen, maar ook onder de gemiddelde amerikaan is die praktijk lang niet zo populair als je zou denken. In NL is het nog niet zo ver nee, maar het begint hier ook steeds meer op te komen.
MRStephan zegt
@C6_R: En dat is ook zeker een slechte zaak als dat hier gaat gebeuren, maar heeft Moszkowicz daar een handje van? (Nogmaals ik zou het niet weten wat de beste man betreft). Maar begrijp me niet verkeerd, als iemand schade ondervindt van een defect product dan moet de fabrikant daar verantwoordelijk voor gesteld kunnen worden, maar zo’n aktie opzetten om emotioneel leed te claimen van iedereen die maar denkt zich slachtoffer te voelen, daar word ik een beetje kriebelig van.
jack_abarth zegt
@MRStephan,
Het verdedigen van criminelen wordt hier niet gedaan om ze vrij te praten.
De advocaat moet zorgen dat hij een eerlijk proces krijgt volgens de wetgeving, dus wanneer er bijvoorbeeld 10 jaar ergens voor staat, dat hij of zij dan ook niet meer krijgt.
Amerikaans rechtssysteem is gebaseerd op juryleden, daar kun je idd iemand vrijgesproken krijgen die het blijkbaar wel heeft gedaan. Of er voor zorgen dat ze een veel hogere straf krijgen.
Even kort door de bocht: stel een afro-amerikaan pleegt in of ander delict, en de juryleden zijn voornamelijk arriërs dan heeft hij gewoon een vet probleem. Waren het ook afro-amerikanen geweest, is zijn kans vele malen groter om een lagere straf te krijgen.
MRStephan zegt
@jack_abarth: Dat zeg je wel, maar zodra Justitie een vormfout maakt, zal de verdedigende advocaat daar hoogstwaarschijnlijk voordeel uit willen slaan. Dat een eerlijk proces gevoerd moet worden lijkt me alleen maar beschaafd, maar advocaat spelen voor de duivel heb je in elke advocatuur. En juryrecht is me ook wel bekend, maar dat wordt volgens mij niet in elke staat toegepast en voor elke soort misdaad ?
bozewolf zegt
Tsja, Amerika heeft gewoon een sue-cultuurtje.
jack_abarth zegt
@MRStephan,
Daar heb je idd een punt, en jammer genoeg komt het ook voor. Zie rechtzaak ontvoering heineken.
Of juryrecht in elke staat en bij elke soort misdaad voor komt durf ik je geen antwoord op te geven.
Jipp zegt
@jack_abarth: een advocaat is er in nederland niet alleen voor een eerlijk proces, ook willen ze de laagst mogelijke straf, het liefst onder straf die er voor staat. Ik weet bijna zeker dat de advocaten deze zaak winnen, toyota heeft geen poot om op te staan. Mensen durven niet meer in hun toyota te rijden bijvoorbeeld. Ook is het een goede rede om een beter merk te gaan rijden, duits of echt amerikaans bijvoorbeeld. Ik kan je garanderen dat toyota een hele hoge tegenvaller gaan krijgen, misschien wel de helft of meer van de winst. Die nu zowiezo daalt omdat de vraag nu af gaat nemen en de recall kosten. 1e verliesjaartje in een reeks voor toyota?
FelixF zegt
Niks mis mee dat ze daar in de VS een beetje achter die bedrijven aanzitten.
Toen een tijdje geleden problemen opdoken met kinderwagens van McLaren (Meerdere kinderen hebben hun vingers verloren door die wagentjes) heeft McLaren zo snel als ze konden die dingen teruggeroepen…. in de VS.
Dat het niet vaak gebeurd klopt natuurlijk, maar ik zou vrij pissed zijn als ik de rest van m’n leven een paar vingers moest missen omdat een of ander bedrijf een paar centen wilde besparen in de productie.
In de VS zal het niet meer gebeuren, maar in de rest van de wereld waar exact de zelfde wagens verkocht zijn kan het nog steeds gebeuren. Maarja, daar hoeven ze geen juridische problemen te verwachten, dus dat laten ze lekker zitten.
Bob zegt
@FelixF: inderdaad .. diezelfde kinderwagens worden in Nederland lekker nog verkocht en als er kinderen hun vingers kwijtraken is dat jammer, maar gelukkig kun je dan niks achterhalen op de fabrikant.
Aangezien Bob vrij diep in het rechtensysteem zit vanwege zijn werk kan ik mededelen dat jullie in Europa toch echt dit zullen krijgen. Kunnen aanklagen van bedrijven voor schade die je hebt opgelopen vanwege productie fouten is je recht, echter het wordt nog niet zo vaak gedaan. Dat het een beetje te ver is gegaan in de VS is jammer helaas, maar dat wordt langzamerhand aangepast.
Rick dos zegt
De advocaten vinden namelijk dat een groot deel van de Toyota-rijders flinke emotionele schade heeft opgelopen.
Als die Toyota-rijders de zaak winnen zou ik gelijk een zaak tegen de Toyota-rijders beginnen met als reden;
Ik heb flinke emotionele schade opgelopen, door het feit dat u een Toyota rijdt.
En als niet-Toyota-rijder zou ik ook een zaak tegen Toyota aanspannen met als reden;
U heeft mij, als verkeersdeelnemer, willens en wetens in gevaar gebracht.
Ergens moet er toch wel geld uit iemands zak geklopt kunnen worden?
Jipp zegt
@Rick dos: hahah die zijn goed, Ik zou er nog bij zetten dat mijn ogen steeds pijn doen omdat ze een toyota rijden! tegen die lelijke bakken kunnen mn ogen niet.
Cantago zegt
Wat een geldklopperij zeg, en daar moet je dan tegen opboksen, bah!
SimonMc zegt
“Charlie’s angels full throttle”
ROFL