Toyota heeft het niveau van waterstof naar een hoger niveau gebracht met de nieuwe Mirai, lees in deze rijtest waarom.
De Toyota Mirai, dat was toch die vreemd vormgegeven waterstofauto van zeven jaar geleden? Ja, maar ook weer niet. De eerste generatie Mirai voelde inderdaad aan als een concept op wielen. De auto had simpelweg een bijzonder smaakgevoelig uiterlijk.
Hoe anders is dat met de nieuwe Toyota Mirai die in 2019 verscheen: om te zien een absolute schoonheid ten opzichte van zijn voorganger. Ik moet de eerste persoon nog tegenkomen die het woord ‘lelijk’ in de mond durft te nemen. Maar goed, in deze dagen kom je natuurlijk ook niet veel mensen tegen..
Toyota Mirai rijtest – Aandrijflijn
Rijden in een auto op waterstof voelt een beetje alsof je terug in de tijd gaat. En dan heb ik het met name over de tankinfrastructuur. Tien jaar geleden was een elektrische auto bijzonder en moest je echt zoeken naar een laadpaal. Tegenwoordig is een laadpaal vinden kinderspel. Dat is anders met waterstof. De infrastructuur komt eigenlijk nu pas op gang in Nederland. Op het moment van schrijven kun je bij zeven tankstations in ons land waterstof tanken. Veruit de meeste bevinden zich in de randstad. Daarnaast zijn er nog eens negen waterstoftankstations in aanbouw.
De meeste kilometers hebben we met deze Toyota Mirai gemaakt in en rondom Rotterdam. Het dichtstbijzijnde tankstation bevindt zich in Rhoon. Dat is ongeveer een kwartiertje rijden vanuit de stad en prima te doen. Tenzij je heel veel kilometers maakt, kom je er niet elke week.
Actieradius Mirai
Volgens Toyota heeft de Mirai een actieradius van 650 kilometer volgens de WLTP-cyclus. In de praktijk was dat bij ons 450-475 kilometer. Dat is met stoel- en stuurwielverwarming aan in combinatie met een vlotte rijstijl en een buitentemperatuur van zo’n vijf graden Celsius.
Het grote verschil met een elektrische auto is dat het laden geen tientallen minuten of zelfs uren duurt. Net als het tanken van benzine en diesel ben je in een paar minuten klaar. Betalen gaat per kilogram in plaats van in liters. En de tankslang is een stukkie zwaarder in vergelijking met een slang voor reguliere brandstof. Voor de rest is het proces hetzelfde.
Ruimte
De Toyota Mirai is een echte sloep. Een bolide voor de directeur, zou je kunnen zeggen. De brandstofcelauto staat op het platform van de Lexus LS. Het model is bijna vijf meter lang. Overigens is het interieur niet net zo ruim als een LS, of een BMW 7 Serie of Mercedes-Benz S-klasse. Dat komt omdat de aanwezige brandstofceltanks behoorlijk wat ruimte in het interieur opslokken.
De waterstoftanks zijn in een T-configuratie in de auto verwerkt. De langste tank bevindt zich onder de middenconsole, de twee kleinere waterstoftanks bevinden zich lateraal in de breedte onder de achterbank en de bagageruimte. Het ruimte-aanbod is daardoor beperkt. Je hoofd komt door het panoramadak ook nog eens opvallend dichtbij de hemelbekleding. Mensen met een lengte van 1,95 meter of langer zullen niet riant zitten in de Mirai. Ondergetekende heeft met zijn 1.80 m nergens last van gehad.
Rijden
De rijervaring is subliem in de Mirai. Dat zit op het niveau van een Lexus. Het is muisstil aan boord van de Toyota. Ook bestaat het interieur uit mooie materialen. Kleine zaken herinneren je eraan dat je toch in een Toyota zit. Denk aan de stengel voor de richtingaanwijzer.
Maar een kniesoor die daarop let. Het rijden zelf kun je vergelijken met een elektrische auto. Lekker veel koppel wat meteen aanspreekbaar is. Met een systeemvermogen van 174 pk en een 0-100 km/u tijd van negen seconden is het geen sprintkanon, dat komt ook omdat de auto rijklaar al bijna 2.000 kilogram weegt. De topsnelheid ligt op 175 km/u. Uiteindelijk gaat het daar ook helemaal niet om bij een Mirai. De aandrijflijn sluit perfect aan op het gevoel in deze auto. Alles is gericht om comfort en dat past ook bij een auto van dit formaat.
Bijtelling voordeliger dan een vergelijkbare EV
De bijtelling op een waterstofauto is interessanter dan een elektrische auto. Bij een elektrische auto betaal je 12 procent bijtelling tot 40.000 euro. Alles daarboven valt in het tarief van 22 procent. Bij de Toyota Mirai komt de volledige aanschaf in aanmerking voor 12 procent bijtelling. De vanafprijs van de Mirai ligt op 65.995 euro. Bovendien is er tot 2025 geen sprake van motorrijtuigenbelasting. Dat maakt deze auto misschien wel (zakelijk) interessanter dan je in eerste instantie dacht.
Lezersvragen
Rijden met een brandstofcelauto. Dat doe je ook niet elke dag. Op dit moment zijn er maar twee automerken in Nederland waar je kunt shoppen als particulier of zakelijke rijder voor een auto op waterstof. Dat is Toyota met de Mirai en Hyundai met de Nexo. Op onze Instagram kregen we behoorlijk wat interactie toen we content deelden van de Mirai. Een aantal lezersvragen die binnenkwamen via Instagram zullen we hier dan ook beantwoorden.
- Hoe ziet Toyota de toekomst voor dit soort auto’s?
Toyota is van mening dat je waterstof moet zien als een nieuwe generatie van elektrisch aangedreven auto’s. Het is een alternatief dat naast de elektrische auto met een accu kan bestaan. Voordelen volgens Toyota zijn de grote actieradius en het feit dat je het tankt zoals je dat nu kent van een benzine-of dieselauto.
- Hoelang duurt het tanken?
Het proces verloopt nagenoeg gelijk als bij benzine of diesel. Pasje in de automaat, pincode invoeren. De slang pakken en deze bevestigen op de aansluiting en klaar is kees. Je hoeft de slang niet ingedrukt te houden. Je knijpt eenmalig en dan gaat de slang in een vergrendeling. Als de tank vol is stopt het proces vanzelf. Al met al duurt het ongeveer 5 minuten. De kans dat je iemand anders tegenkomt bij een waterstoftankstation is vrij klein. Grappig genoeg kwamen we precies een identiek model tegen tijdens het tanken. What are the odds..
- Wat kost een tankbeurt?
Toen we met deze Toyota Mirai op stap waren voor een rijtest bedroeg de kiloprijs ongeveer een tientje exclusief de BTW. De waterstofauto heeft drie tanks met een inhoud van in totaal 5,6 kg. Dat betekent dat een volle tank zo’n 56 euro excl BTW kost.
- Hoe wordt waterstof gemaakt? Rijdt een auto op water?
Waterstof is een element dat niet in een pure vorm bestaat. Er zijn een aantal zaken nodig om waterstof te winnen. Hier in Europa is elektrolyse de meest toegepaste vorm. Dat betekent dat elektriciteit door water wordt gevoerd. Dit zorgt voor een reactie waarbij waterstof vrijkomt. Zaak is natuurlijk dat die stroom wel groen wordt opgewekt, anders schiet je er milieutechnisch nog weinig mee op.
Die vrijgekomen waterstof tank je bij de pomp en gaat vervolgens naar de tanks in de auto. De brandstofcel in de auto wekt energie op via de reactie van waterstof met zuurstof. De energie die ontstaat tijdens deze chemische reactie wordt gebruikt om de elektromotoren aan te drijven. Aan het einde van elke autorit komt er resterende waterdamp uit de uitlaat. Lang verhaal kort: de auto rijdt niet op water zoals je dat uit de kraan drinkt, maar op elektriciteit. Tanken met de tuinslang is er helaas niet bij. Een waterstofauto heeft dus eigenlijk zijn eigen energiecentrale aan boord.
vonklausenburg zegt
Alle Toyota’s moeten dit uiterlijk krijgen. Man, wat vind ik de Mirai een goed geslaagde auto!
Jochen zegt
@vonklausenburg: en de veel subtielere -X- op de neus mag wat mij betreft ook zo over naar Lexus.
vonklausenburg zegt
@jochen: Zeker. Deze Mirai is echt een enorm mooie, moderne maar tijdloze verschijning.
Mijn advies: implementeren bij alle auto’s binnen Lexus en Toyota.
nicolasr zegt
Interessante techniek. Maar ben wel benieuwd Ruben, denk jij dat het concept breed gaat aanslaan, net als de ‘gewone’ elektrische auto?
RubenPriest zegt
Voor vrachtwagens, taxi’s en bussen zie ik wel een goed toepassing. Voor personenauto’s wat minder, juist omdat het allemaal zo enorm veel ruimte in beslag neemt als je een fatsoenlijke actieradius wil behalen. Doorontwikkelen is een goede zaak, nooit wedden op 1 paard (alleen batterij elektrisch) voor de toekomst lijkt me!
arthur75 zegt
In plaats van op de oprit laden weer op zoek naar een tankstation. Nee dank u, dat lijkt me nou niet echt een vooruitgang. Wél een mooie auto om te zien.
tinnemans zegt
@arthur; Als je een oprit is de overweging anders dan wanneer je afhankelijk bent van publieke infrastructuur. Ik heb ook een oprit, maar doordat ik mijn kilometers grotendeels in de zomermaanden in het buitenland maak, is mijn overweging weer anders dan de jouwe. Ik denk dat ik nog geen 50km/week haal momenteel.
Ik heb een tijdje terug de Mirai, met opvallende H2 stickers, in het echt gezien. Mooie auto, zeldzaam mooi in 2021.
arthur75 zegt
@tinnemans: je hebt helemaal gelijk. Maar ik kijk vanwege mijn enorm egocentrische karakter alleen naar wat voor mezelf handig is. Na twee jaar op de oprit stekkeren en hooguit 5x aan de snellader ben ik wel blij met een elektrische auto. Voor de lol nog wel gewoon een dinosapslurpende 4×4 erbij natuurlijk.
Bastiaan Williams zegt
Dat is wel de reden waarom Shekl en andere je graag op waterstof zien rijden. Nieuw verdien model en toch “groen”. Perfect om de zakken mee te vullen.
tvr1974 zegt
@arthur75: dat op de oprit laden is leuk als je t land niet uitkomt.. of pak m beet niet verder als Luxemburg. Daarna sta je minimaal 30 maar eerder 60 min te wachten helemaal als je niet kan snelladen.. U had het over achterhaald? NB ik zou voorstander zijn van voorlopig dat CNG als overbrugging gebruiken, echter weigert onze overheid itt van de Belgische of Duitse bijv, voordeel/subsidie want die gebruiken ze voor elektrische voertuigen… Iets met kortzichtig
arthur75 zegt
@tvr1974: de meeste mensen rijden niet verder dan max 150km per dag. Moet je eens verder dan sta je na 3,5 uur even een poosje stil. Koffie! Een range van meer dan 450 km is dan ook echt overdreven. Natuurlijk zijn er mensen die vaker in het buitenland rijden, daarvoor is full electric dan misschien nog niet zo handig, maar ook dat wordt opgelost. In twee jaar tijd heb ik 5x een kwartier bij een snellader gestaan en verder gewoon thuis geladen. Ik durf te gokken dat de meeste mensen die nog op benzine rijden in twee jaar tijd langer bezig geweest zijn met tanken dan ik met laden.
fransananas zegt
En hoe is dit vooruitgang? Waterstof voor auto’s is niet de manier. Wellicht voor zwaar vervoer en/of treinen maar buiten dat compleet nutteloos
tinnemans zegt
@fransananas; dit is vooruitgang omdat zelfs in Nederland niet iedereen een EV bij huis zal kunnen gaan opladen. Het stroomnet is ook absoluut niet geschikt voor 9 miljoen EV’s, nog even los van alle huizen die de komende jaren gasloos zullen moeten. In grote stukken buitenland is de situatie nog veel slechter voor EV’s. Voor vrachtvervoer is H2 in veel gevallen nu al logischer dan een EV.
Daarnaast is het produceren van accu’s niet echt goedkoop of milieuvriendelijk. En ja, H2 heeft veel meer verliezen dan een EV, maar als je dat groen weet op te wekken maakt dat niet echt meer uit. Dat lijkt nu wel zo, maar op termijn is dat effect veel kleiner dan je denkt.
Het is ook niet een of/of, het wordt een en/en.
Het is dus heel eenvoudig; hoe meer alternatieven er zijn, des te beter.
fransananas zegt
@tinnemans: Het groen opwekken van waterstof is voor de massa echt nog jaren een illusie. De techniek van H2 is ook nog ruimschoots te duur. Het enige waarop het gaat gebeuren is de enorme lobby. Wat spijtig is. Miljoenen auto’s opladen is een uitdaging maar zeker mogelijk
NOLA saints zegt
@fransananas: Blauwe waterstof is goed genoeg. Er zijn nog wat mensen tegen (voornamelijk de EV lobby) omdat er gas voor nodig is. Echter slaat men de CO2 op in de grond en is er vrijwel geen uitstoot. In de toekomst zal de mix van groene waterstof dan groter worden (zal wel moeten want er is niet oneindig aardgas). Op deze manier kunnen we een betrouwbaar net houden zodat we geen power outages krijgen zoals in 3e wereld landen / California.
Bastiaan Williams zegt
Denk niet dat jij dat gaat bepalen maar de markt en vooral de leveranciers van waterstof. In Duitsland zijn al 120 waterstofstations en er komen er wekelijks meer bij. De trein gaat door en de techniek verbeterd elke dag. Waar gaan we naar toe met al onze overcapaciteit van bijvoorbeeld. Zonnenpanelen? Juist, waterstof productie.
fransananas zegt
@Bastiaan Williams: niet de markt maar de lobby. Op EVs verdient shell niks
jarnobakker zegt
Voor mensen die veel op de weg zitten en niet de tijd hebben om iedere keer een uur aan de laadpaal te staan is dit een goede oplossing. Ook voor vrachtwagens lijkt me dit een goede oplossing
geelbarrel zegt
@jarnobakker: na 500 km rijden ik wel toe aan een kleine pauze, dan kan een BEV ook ff laden. 2000 kg voor de Mirai nog best veul, maar het is ook best n schip met zn 5 meter. Op dit moment is start up Leyden Jar interessant om te volgen. Hun vinding verhoogt capaciteit van lithium batterijen met zo’n 70%. Dus kleine BEV stadsauto kan veel lichter, minder dode massa verplaatsen. Het zal voor velen ook de keuze voor een FCEV ondermijnen. O ja ik heb wel met een FCEV op de openbare weg 2888km kunnen rijden in 24 uur. In de brave Hyundai iX35. Knappe jongen die dat evenaart met zn Tesla
willeme zegt
Als Toyota nu eventjes 50 laadpunten in Nederland aanlegt, hebben ze een toppertje in huis. Dat niet hoeven te wachten totdat je auto is volgeladen is extreem prettig. Je wil niet je leven aanpassen aan een auto van 50.000 euro of meer. En eigenlijk hadden ze het een Lexus GS400h2 (ofzo) moeten noemen. Het interieur is krap, maar wel heel erg fraai. Uiterlijk ook trouwens. Doet niet veel onder voor een XF of A6.
ty5500 zegt
Ik vind het ook best vreemd dat ze hem verkopen onder Toyota en niet onder Lexus. Enige reden die ik kan bedenken is dat ze bewust de auto bescheiden willen houden om reclammaties te vermijden (bijvoorbeeld voor openbare functies die deze auto gebruiken)
vaakbenjetebang zegt
@ty5500: Op zich snap ik het denk ik wel. Toyota is wereldwijd toch een beter gekende grootheid dan Lexus. Toyota heeft met de Prius, wat je verder ook van dat ding vindt, ook nog een reputatie gevestigd op het gebied van hondsbetrouwbare alternatieve aandrijflijnen. Dat maakt dat er veel minder hoeft te worden ‘uitgelegd’ aan de Mirai. Denk ik.
dalmore zegt
Ik vind het nog aardig prijzig, 56 euro om ~475km mee te rijden. De vraag is natuurlijk of waterstof in prijs gaat stijgen of dalen als het op grote schaal langs de snelweg komt.
Op de FastNet manier betalen we dan 100+ per tankbeurt ..
pa045 zegt
Zo ver mijn beperkte kennis rijkt, kost waterstof veel energie om te produceren. Daarna dient het nog naar een andere plek getransporteerd te worden zodat ‘wij’ het in onze auto kunnen tanken. Volgens mij is dit niet echt een vooruitgang.
tinnemans zegt
@pa045; Hoe meer groene stroom beschikbaar wordt, des te goedkoper het wordt. H2 is inderdaad veel minder efficiënt, maar met de enorme milieubelasting die het produceren van een accupakket met zich meebrengt zou het voordeel weleens bij H2 kunnen liggen.
Sowieso, hoe meer keuze, hoe beter.
En helemaal los daarvan; ik heb nog nooit een auto gekocht op verbruikscijfers.
fransananas zegt
@tinnemans: waterstofgate website is een goede bron
tinnemans zegt
@fransananas: Ik ontwijk eenzijdige websites een beetje. Ik zie dat Toyota, best wel een grote fabrikant, momenteel 2 rijdende H2 modellen heeft en ik zie wel wat er in de toekomst gebeurt.
Redrum zegt
En de waterstof cel is geen batterij?!
Het is gewoon extreem kortzichtig om voor personenvervoer H2 te positioneren.
Je gaat 3x meer groene stroom nodig hebben om hetzelfde bereik te halen. Energie die er nog niet eens is momenteel. Daarmee verdring je de groene stroom voor elke andere toepassing:industrie, woningen, vrachtvervoer,boten voor de komende jaren,…. Het is gewoon een wiskundig feit dat je niet kan ontkennen en toch lopen we erin.
Om dan nog te zwijgen dat we binnen max 5 jaar wss makkelijk 1000km op een accu lading kunnen doen en laden onder de 10 minuten… dus ja een enorm goed idee …. *Not*
RobTWo zegt
@pa045: Volgens mij is het juist handig dat je elektrische energie kan bufferen door er waterstof van te maken. Met andere woorden op het moment dat er veel zon of wind is, produceer je waterstof en hoef je het niet op te slaan in batterijen. En dan heb je ook niet het probleem dat iedereen om 18:00 uur zijn auto aan de laadpaal hangt en meteen het elektriciteitsnet leeg trekt, terwijl het windstil en donker is.
dree16v zegt
Voor vrachtwagens en bussen mooie techniek. Voor de veelrijders wellicht ook interessant mits genoeg waterstofpompen. Mooi dat er met deze techniek geëxperimenteerd wordt, stekkers zijn niet de enige oplossing. Daarnaast mooi om waterstof te produceren op het moment dat windparken overcapaciteit draaien. Hier wordt in Groningen volgens mij al geëxperimenteerd
Daremaster Co zegt
Van de overcapaciteit van windparken moet je batterijen laden, niet 70% van de energie weggooien bij produktie van H2.
dijan zegt
Ik hoor niemand over de maat grille ?
ronaldotour zegt
Wat ik nergens zie is dat het laadstation na het tanken weer druk op moet bouwen, je kunt dus niet even een aantal auto’s achter elkaar volgooien.
frank2b zegt
Ja dat is een klein dingetje waar we het liever niet over hebben. Wanneer je klaar bent met tanken duurt het een half uur voor de volgende aan de beurt is.
Maar goed, zolang nog niemand waterstof tankt is dat nog geen probleem.
Die druk is trouwens 7000 meter waterkolom. Kortom, evenveel druk als op zeven kilometer diepte in de oceaan. Dat gaat wel eens mis: https://www.autoblog.nl/nieuws/explosie-bij-waterstofstation-automerken-stoppen-verkoop-125549
RubenPriest zegt
“Wanneer je klaar bent met tanken duurt het een half uur voor de volgende aan de beurt is.” <- Dat is niet waar. Zoals je de tekst en foto ziet was ik niet alleen bij het tankstation. De andere persoon in de Mirai na mij kon ook meteen tanken zonder wachten. Het klopt dat zo'n station weer de druk moet opbouwen, maar dat is niet meteen na elke tankbeurt.
Redrum zegt
Nee, na 2 of 3 beurten dan … ik bedoel maar….. en wat als straks de solid state batterijen er zijn?
Die zijn in ieder geval minder ver weg dan de dure H2 infra en de investeringen van de OEMs die allemaal bakken geld hebben gestort in de ontwikkeling van …..EVs.
Ik begrijp de rationale rond deze discussie helemaal niet eigenlijk. Alle cijfers zijn in het voordeel van de EV en hier zitten we iets voor te trekken wat 2 tot 3 maar minder efficient is met als grootste argumenten wat subjectieve bedenkelijke zaken die uiteindelijk nog zullen opgelost zijn vooraleer op grote schaal de eerste druppel grijze (laat staan groene) waterstof nog maar in een personenvoertuig zal zitten.
Daremaster Co zegt
Geen gedoe met stekkers, maar bevoorraden met tankwagens is helemaal de achterdeur uit als je energie kunt vervoeren door een kabel. H2 wordt uiteraard gepushed door de oliemaatschappijen die H2 maken door vergassen van aardgas. Voordat we alle H2 maken d.m.v. elektrolyse zijn we vele jaren verder. Elon Msuk noemt het natuurlijk niet voor niets “Fools Cells”..
vondick zegt
Wel leuk dat je hem even voor de Sleipnir hebt gezet
Robert zegt
Ik woon in Arnhem niet zo heel ver van een waterstof tankstation en zie daarom zo af en toe wel eens een Mirai of Nexo op de N325 (Pleijroute) rijden. Beiden zijn fraaie auto’s om te zien en dat hebben deze ‘kartrekkers’ voor de fuel cell auto’s wel vóór op hun ‘spirituele voorgangers’: ze liggen stukken beter op het netvlies dan de allereerste hybrides en de allereerste EV’s. En alle ideologische doelstellingen ten spijt, de meeste kopers laten zich maar door twee zaken leiden: de portemonnee en of ze hun auto ook fraai genoeg vinden om deze op de oprit of voor de deur te zetten.
mashell zegt
Haha. 5 tankstations en 175pk, daarmee ga je de concurrentie met elektrisch echt niet winnen.
kevertje zegt
Na heel veel groen-simplistische cirkeltjes draaien zullen overheden plots beseffen dat de toekomstige energienoden voor auto’s, vrachttransport en huisverwarming op geen enkele manier op te wekken en te verdelen is. Zo’n ommekeer gaat op z’n minst megalomane en zeer CO2-onvriendelijke ingrepen vragen – decennia lang. Bovendien dat de productie van zoveel batterijen steunt op een allesbehalve geostrategische en absoluut niet ecologische mijnsector, annex een zeer toxische, verwerkende industrie. Elke batterij vergt straks ook een allesbehalve CO2-neutrale recyclage. Ziehier, hier staat hij, de auto van de toekomst.
Redrum zegt
Want hier zit geen batterij in?..”spijtig” dat Toyota alleen staat en de andere de correcte rekening wel reeds maakten.
De natte droom van de ICEer …. Op elke hoek van de straat een bom, een leugentje dat het tanken wel snel kan (niet dus) en het riedeltje over de natuurlijke grondstoffen roof. Kijk even waar het overgrote deel van die resources naartoe gaat; inderdaad smartphones. Dit probleem is trouwens binnen enkele jaren ook volledig van de baan.
Ik raad echt aan om de zoekterm “verdringing” eens op te zoeken (in relatie tot H2 en groene stroom)
1 geluk hebben we en dat is dat alle constructeurs in Europa Voor EV gekozen hebben en dus een bondgenoot zullen zijn in de strijd tegen de H2 lobby voor personenvervoer.
shicomm zegt
Qua looks gaat dit zeker de goeie kant op , helemaal in deze kleur ( die op een lexus vaak ook zo goed staat )
Dat ie flink wat goedkoper is dan de 1e generatie is eigenlijk een must ( al is dik 60k nog altijd heel veel geld imho )
Dat de techniek goed werkt weten we inmiddels al, de meeste r&d gaat toch zitten in het verbeteren en goedkoper maken van de brandstofcel.
Het grote probleem zit ‘m niet alleen in het chronische gebrek aan tankstations ( waar er vooralsnog niet enorm veel meer van komen.. ) maar boven alles in de krankzinnige prijs die je voor een kilo waterstof betaald.
Dat probleem is overigens identiek bij onze ooster en zuiderburen.
Dat je kunt tanken in een paar minuten is zeker een grote plus maar voor dat “gemak” betaal je dan ook fors in dit geval.
Zo’n 50 euri voor 500 kilometer ( misschien wat meer .. ) is een zeer hoge prijs om te betalen voor die ’tijdswinst’ imho.
Helemaal als je er bij opteld dat je ook al niet ‘bespaard’ hebt in de aanschaf..
Een ev van 60k die meer dan 500km kan halen op een volle lading is niet zo heel erg moeilijk te vinden en alhoewel die uiteraard meer tijd kost om vol te krijgen zijn de kosten per “vulling” wel aanzienlijk lager..
Heel erg veel goedkoper zullen de auto”s niet gaan worden en ook het aantal waterstof stations zal in de komende jaren maar mondjesmaat groter worden.
Dan moet er echt een wonder gaan gebeuren wil rijden op waterstof aantrekkelijk worden lijkt me.
Jammer !
Daremaster Co zegt
Het enige wat ik wil weten is of je je airco kan laten draaien als je een winkel in loopt (en dus niet meer in de auto zit). Kan je met de Toyota app de verwarming aanzetten voordat je in de auto zit? Als dit allemaal niet kan is het een hopeloos verhaal..