De designers hebben hem alleen zó lelijk gestyled dat iedereen alleen maar over het uiterlijk praat, en niet over het technisch vernuft onder de visueel uitgedaagde carrosserie. En dat is jammer.
Ontstaansgeschiedenis
Ik heb een theorie over het ontstaan van de Toyota Mirai: jaren geleden, toen Chris Bangle nog hoofddesigner was bij BMW, zakten hij en Toyota’s hoofddesigner in een Japanse bar flink door, onder het genot van enkele uitstekende Japanse whisky’s. Toen het promillage in het bloed van de heren was opgelopen tot cijfers voor de komma stelde Bangle zijn Japanse collega voor een uitdaging: hij kreeg een stukje 7 Serie-achterkant, met als opdracht hier het meest gruwelijke design omheen te bouwen dat hij kon bedenken.
‘Charrenge accepted!‘, aldus de met dubbele tong pratende Japanner, en zo kan het dat er anno 2014 op de autobeurs van Los Angeles een soort van Aristocrats-grap op autodesign staat, met de naam ‘Mirai’, oftewel ’toekomst’. Vandaag leerden we dat de toekomst er volgens Toyota uitziet als het bastaardkind van Optimus Prime en een Zanussi-wasmachine… dat net een dubbele beroerte heeft gehad en aan een softenon-infuus heeft gelegen. Rare jongens, die Japanners.
FIRST!!one!!
Dat gezegd hebbend, Toyota is de eerste fabrikant die een productie-waterstofauto klaar heeft. Honda volgt op de voet, maar die haalde de planning dit jaar niet, en pompt er maar weer een nieuw concept in. Ook de VAG wordt wakker, en probeert wat van de spotlights te stelen met enkele eigen waterstofconcepten. BMW en Mercedes, die al flink pionierden met deze aandrijving, houden zich even op de achtergrond in Californië, hoewel in het geval van BMW wordt gefluisterd over een i5 op waterstof. Ze werken immers samen met Toyota, dus het zou kunnen.
Waarom waterstof?
Het is schoon, en Toyota gelooft niet in EV’s zoals die nu gebouwd worden. De voordeln t.o.v. de EV’s met accupakket: deze auto is in 5 minuten volgetankt, heeft een bereik dat alleen door de zwaarste Tesla’s geëvenaard wordt, en hoeft geen accupakket van honderden kilo’s mee te zeulen. Er zijn echter ook nadelen: er is nog nauwelijks waterstof-infrastructuur, en opslag onder hoge druk brengt risico’s met zich mee.
We zullen zien wat de toekomst brengt, hieronder de foto’s uit de VS. Durft er iemand tegen de stroom in te gaan, en te beweren dat hij/zij de auto wel mooi vindt? Wees geen papegaai, en laat het weten in de comments.
AMV8Bart zegt
Hij is nog steeds hondslillek
super zegt
@AMV8Bart:
ja, maar mooier dan een porsche panamera
gezondverstand zegt
Wat is dat geleuter over de eerste fabrikant die een productie-waterstofauto klaar heeft.
Hyundai heeft toch al de ix35 FCEV. Dat deze absurd duur is doet niks aan af aan wie de eerste is.
123bat zegt
@gezondverstand: Er was zelfs al een BMW Hydrogen7 in 2006: de E68. Met V12!
gregorius zegt
@123bat: appels en peren. De Hydrogen7 verbande de waterstof en dreef daarmee ene cilinder motor aan.
De Mirai wekt elektriciteit op en drijft daarmee een elektromotor aan.
Dus dat is als een Chevy Volt met een normale 7 serie vergelijken.
FB_1043467391 zegt
@gregorius: Maar ze zijn allebei wel aangedreven door waterstof. Hoe zit het trouwens met die techniek van de 7? Zit daar toekomst in? Zou anders wel leuk zijn dat de verbrandingsmotor niet uitsterft en dan kunnen we van V12 geluid blijven genieten :)
tupperware zegt
@gezondverstand:
Er was er maar 1 de eerste en dat was Honda, in California rijdt de Honda Clarity al 8 jaar z’n rondjes. De opvolger daarvan staat al in de startblokken..
JanJansen zegt
Aziaten kijken met name daar de details. En eerlijk = eerlijk elk detail afzonderlijk is best mooi. Het geheel is alleen niet om aan te zien.
Wat wel hiermee is gelukt is veel aandacht genereren, heel veel zelfs.
jorgos zegt
@janjansen: zeer zeker, dat hebben ze toen ook met de eerste Prius voor elkaar gekregen….
clarkson zegt
@JanJansen: Dat is het punt ook. Met deze auto willen ze alleen maar heel veel aandacht trekken. Ook kopers van deze auto zullen veel aandacht willen trekken. Kijk mij is milieuvriendelijk zijn. Ze willen weer een hype creëren net als met de Prius.
gregorius zegt
Kan iemand die driehoekachterlichten weg sjoppen?
Aan de zijkant de lijn van de achterwielen horizontaal door naar de bovenkant van de voorwielen.
En aan de voorkant het diagonale-plasticding ietsje dunner, en een horizontale lijn in de carrosserie kleur.
Dan heb je een mooie bak.
wessel04 zegt
Kleine correctie op het feit dat Toyota de eerste is met een productie waterstof auto. Hyundai heeft een jaar geleden ongeveer de Hyundai IX35 op waterstof gebouwd en op de markt gebracht.
mashell zegt
@wessel04: in de vrije verkoop? Want als je naar de Toyota dealer gaat en je zegt ik wil een Mirai dan kun je na 6x de vraag “weet u het echt zeker?” er ook 1 krijgen. Een spuugelijke auto die je nergens kunt tanken.
marv46 zegt
Op de veel te brede bumpers na vindt ik het eigenlijk een prachtig model. Maar, wellicht ben ik vanwege mijn voorliefde voor Japanse voertuigen enigszins gewend geraakt aan de Japanse ontwerpstijl.
integraleevo3 zegt
Bij mijn weten is Honda de eerste met een waterstof auto in productie de FCX clarity, die al jaren rond rijd in Amerika. Alleen als lease verkrijgbaar en niet te koop bij wijze van ‘Pilot”. Toyo loopt dus niet voorop ;-) Productie dateert van 2008 :-)
jorgos zegt
Nou, dit is nog eens een eigen gezicht! Maar moet je dit willen?? Meh, doe mij maar een Audi A7 h-tron als die er ooit komt ;)
potver7 zegt
Primeur! Een SsangYong waterstofauto!
steelboy zegt
Kont van een Auris erop, 20″ purnojetsers, daklijn in zijn geheel zwart en verder niks meer aan doen!
Mpower zegt
haha, “tegen de stroom in durft te gaan”…..(humor)
str8six zegt
Ach, Toyota en lelijke auto’s, niets nieuws onder de zon.
lexushondagtr zegt
Dit is dus precies DE reden dat ik een zwak heb voor Japanners. Als enige misschien durven Japanners hele aparte lijnen op papier te zetten. Dat is design in feite. Het nieuwe front van Toyota is gewoon heel fraai met die X-vorm. De achterkant is lekker gedurfd, onderscheidend en positief apart, je weet gelijk welke Toyota het is en daar gaat het om.
Voor mij is het feestje helemaal compleet als Toyota de nieuwe Supra z.s.m. uitbrengt en voor 2017(hopelijk zoveel mogelijk lijkend op het concept) en de Honda de nieuwe NSX presenteert.
http://www.autoblog.nl/nieuws/toyota-supra-bmw-z4-staan-op-hetzelfde-platform-68536
parker zegt
@lexushondagtr: als jij je vrouwen op dezelfde criteria uitzoekt dan vrees ik het ergste..
redbeams zegt
@parker: Streep “vrouwen” weg en zet er “mannen” neer en die regel gaat meteen voor jou op ;)
desjonnies zegt
ik wil hem
Dit in tegenstelling tot de Prius, ben ik van mening dat deze veel meer innoverend is
dan de Prius ooit is geweest.
Iedere nieuwe of vernieuwende technologie moet minstens het gemak van de oude hebben, de smart-Phone is hier een goed voorbeeld van en hetzelfde geldt ook voor auto’s.
Met een elektrisch vehikel geraak ik nauwelijks naar Parijs, laat staan heen en weer op één dag dus wil ik hem niet.
Deze tank je in vijf minuten vol en er komt water uit je uitlaat.
Hubert zegt
@desjonnies:
Met deze geraak je ook niet in parijs.
Je actieradius is een paar honderd kilometer rondom een waterstofstation.
Dus je rijdt van station naar station en je vertrekt dus ergens waar je niet bent en komst daar aan waar je niet wilt zijn.
Dan liever mijn batterijtjes opladen. Kan bij ieder stopcontact.
gregorius zegt
@Hubert: iets beter plannen dus.
H-tron productie versie zal misschien ook wel met stekker te krijgen kunnen zijn, biedt gelijk meer mogelijkheden.
Maar goed, kip en ei.
Om @Norge ’s lijn te volgen: toen ik mijn eerste Nokia 7210 nam, zo’n beetje eerste Nokia met kleurenscherm, zei ik al: nu vind ik dit tof, maar in minder dan 10 jaar loop ik met een telefoon met touchscreen die voor 90% uit scherm bestaat en kan ik er filmpjes mee maken en bekijken en mee internetten. Binnen 2 jaar had je toen al lelijke smartphones met touchscreen (met zo’n pennetje, maar was t met WAP enzo nog niet echt bruikbaar). En nu hebben we alles.
Dus kom maar op met die H-Tron (of een mooie luxe versie van de Mirai). Zolang er een tankstation ergens tussen mijn huis en werk is, ben ik bereid. Nog leuker als je voor <10% extra kosten groene waterstof kan krijgen.
Binnen een paar jaar is er dan genoeg infrastructuur zodat je, met een beetje plannen, overal in de moderne Europese gebieden kan komen.
En reken maar, dat er via een wifi / 3g / 4g/ 5g verbinding, via de Navi een up-to-date kaart klaar staat waar de tankstations op staan, wel als optie verkrijgbaar is (blijft natuurlijk wel Audi).
jaapiyo zegt
Dit ding heeft veel problemen maar een ervan die me zorgen baart is die welving achter in de flank. Mercedes heeft die een aantal jaar geleden op de E ’teruggebracht uit 19-0′ als moderne interpretatie van de ‘ponton fender’ maar dat was een graflelijke faal van de eerste orde die ze bij de facelift versie dan ook rechtgezet hebben.
Nu heeft de nieuwe X6 echter ook iets dergelijks en dit gedrocht van Toyota ook…het is dus besmettelijk en dan blijft maar een ouderwetse oplossing over:
w0o0dy zegt
@jaapiyo: moet niet zo moeilijk zijn… Denk H-bom…
bazzelijn zegt
Laat ik dan in ieder geval zeggen dat ik de voorzijde mooi vind. Aan de achterkant moeten sowieso die onderhangende lichten (lees: wallen) verdwijnen.
norge zegt
Ik vind hem mooi!
Alleen wel in rood graag zodat de kleuren meer harmoniseren met de achterlichten.
Verder graag van die grote ronde chromen mistlampen in die driehoeken aan de voorkant.
prisma zegt
In het artikel staat niet waarom Toyota de eerste is. Het is de eerste Waterstof wagen die niet bevriest. Voorgeen konden de wagens van Honda en Hyundai de kou niet aan en zijn dus enkel verkrijgbaar is streken met een optimale temperatuur.
Is er nergens geen artikel waar de noren al een gemakkelijke manier gevonden hadden om waterstof ter plaatse te ontwikkelen. Tank station gewoon aansluiten op het waternetwerk en klaar is kees of tank installatie aan huis of werk.
Zelf spreekt het model mij niet aan en de kostprijs valt ook tegen aangezien we niet weten hoeveel €/L de waterstof zal verkocht worden.
Sracerr zegt
Jammer dat het ding er niet uitziet.
1000bochten zegt
Na jaren waarin de Fiat Multipla, SsangYong Rodius, SsangYong Actyon en Pontiac Aztek de dienst uit maakten, worden zij nu van hun troon gestoten door deze über gruwelijke Toyota Mirai!
desjonnies zegt
@1000bochten:
Nee
Van die grijze primijum meuk, daar wordt je vrolijk van !
123bat zegt
Vind ‘m lekker futuristisch!
potver7 zegt
De grap is, als je die bumpers een beetje fatsoeneert en de vouwen in de flanken gladstrijkt, dan heb je een auto die wel hééél veel weg heeft van een Subaru SVX. En dat is toch niet bepaald een lelijk ding…
tom307 zegt
Is hij niet even mooi gestyled als de i3 tov een B-klasse of een i8 tov een beetje porsche? Er hangt een futuristisch tintje aan, en de vorm is functioneel tov zijn doel. Ik vind persoonlijk dat hij een zeer mooi front heeft.
reistje zegt
Persoonlijk vind ik hem extreem lelijk. Maar goed het gaat natuurlijk meer om de techniek.
Mijn voorkeur heeft een “traditionele” aandrijving zoals de Hydrogen7. Maar ik ben benieuwd of dat er ooit zal komen. Een brandstofcel is natuurlijk veel efficiënter.
En dat je het “nergens” kan tanken is natuurlijk niet zo vreemd als er nog zo goed als niks op rijd. Dat komt vanzelf, tankstations willen vast ook wel winst maken op waterstof. Bovendien is 5.000 tanktstations uitbreiden minder moeite dan 5.000.000 laadpalen neer zetten…
numpty zegt
Innovatief, revolitionair, het zal allemaal best…. maar manoh man !! Wat is dit ding spuuglelijk !!! Waarom kan Toyota nou niet eens een alternatief aangedreven auto maken die er uit zuit als een auto ? Overigens kan deze aandrijving me meer interesseren als de huidige hybrides.
galant zegt
Jammer dat met al die subsidie zooi zo’n auto wederom te duur in de markt wordt gezet en de enigen die hem kunnen “betalen” leaserijders zijn. Ik zou zo’n auto heel graag willen hebben en er best wat voor willen betalen, maar ik verwacht niet dat deze goedkoper gaat worden dan een Prius PIH en die is al duur.
Kijk naar die Prius PIH. Op het moment dat die niet meer 0% bijtelling had daalde plots de prijs bij de dealer. Goh…
XRI6 zegt
Geniale woordspeling:
“Visueel uitgedaagde carrosserie”
Esprit_de_Flandre zegt
Tuurlijk is ie mooi. AB’ers zijn gewoon conservatief.
Altijd maar klagen dat elke VW, Audi, Kia en BMW teveel op de andere en de vorige lijkt, maar als er dan een autobedrijf – dat niet toevallig het Grootste is ter Wereld – een innovatief, uitdagend, futuristisch, edgy design neerzet, dan komt de ware aard der AB’er naar boven.
Bekrompen, provinciaal, conservatief, achterhaald, en laat-alles-maar-hetzelfde-blijven-want-anders-word-ik-bang…
fijnkonijn zegt
@Esprit_de_Flandre: psies. Daarom heb ik een Tesla gekocht ;-)
In dit gedrocht echter, wil ik nog niet dood gevonden worden…
shicomm zegt
Die nieuwe design richting is erg wennen , het is iig een stuk frisser dan voorheen het geval was.
Een echt fraaie toyota is zeer zeldzaam dus feit dat de mirai het niet is is op zich niet echt een schande…
Lomp is het 1e woord dat in me opkomt bij het zien van dit ding.
De focus zal met name hebben gezeten in het zo compact mogelijk houden van het model waardoor het nogal ‘opgeblazen’ over komt imho…
De techniek is zeer gedurft ; toyota heeft eerder met de prius bewezen dat ze een technische trend kunnen inzetten en ik hoop het dat het met de mirai weer gaat lukken.