Toyota heft met sjoemelhardware veiligheidstests ondergaan!
Het Dieselgate schandaal is een van de grootste schandalen in de geschiedenis van de automobiel. Ook jij ondervindt daar hinder van, want dat dieselgate schandaal is precies de reden dat de Golf 8, Audi A6 en Porsche 992 een minder fraai en hoogwaardig interieur hebben dan hun voorganger.
Zelfs de Bently Bentayaga kreeg meer plastic in het interieur! Volkswagens is echter heus niet de enige fabrikant die sjoemelt. Er zijn er meerdere. Niet alleen als het gaat om uitstoot, maar ook om andere dingen. Vandaag spant Toyota de Crown, eh, kroon met sjoemelen met crashtests! Kan dat dan?
Aangepast voor crashtests
Nou, blijkbaar! Dat heeft Toyota gedaan met enkele modellen die door Daihatsu gebouwd worden. Toyota is eigenaar van het merk en Daihatsu maakt al sinds jaar en dag kleine auto’s en kleine motoren voor Toyota. De 1.0 VVT-i driecilinder die je overal tegenkomt (ook in Europa) is van Daihatsu afkomstig. In dit geval gaat het om de Toyota Yaris Ativ, Perodua Axia, Toyota Agya en een vierde model dat nog niet bekend is. Het zou gaan om een nieuw model, dat nog onthuld moet worden.
Wat er precies gesjoemeld is, is niet helemaal duidelijk. De genoemde vier modellen zijn aangepast om beter te presteren in de crashtests. Dat kan van alles zijn, maar het lijkt erop dat er extra verstevigingen zijn aangebracht. Je kan niet ineens 12 airbags monteren ofzo.
Modellen van Toyota met sjoemelhardware
De genoemde modellen zijn niet voor de Europese markt, maar voor landen in Azië (Indonesië, Maleisië, Thailand) en Zuid-Amerika (Ecuador) en Latijns-Amerika (Mexico). In totaal gaat het om 88.123 auto’s die minder veilig zijn dan aangenomen. Het leeuwendeel gaat om de Toyota Yaris Ativ: 76.289 exemplaren. De resterende 11.834 exemplaren betreft de Perodua Axia. De Toyota Agya moet namelijk nog op de markt gebracht worden en het vierde model is nog niet eens onthuld.
Ze zijn er dankzij een klokkenluider achter gekomen bij Daihatsu en Toyota. Dat gebeurde in April, sindsdien heeft Toyota actie ondernomen. Eerst een intern onderzoek om te zien of de claims van de klokkenluider correct waren. De verkoop van de modellen wordt stilgelegd en Toyota onderzoekt nu of de modellen in kwestie die rondrijden aangepast moeten worden. Geen van de modellen zijn in Nederland geleverd, dus je kan met en gerust hart in je Toyota naar je werk pendelen. Check hoe veilig ‘onze’ Yaris is:
Via: Reuters.
Wolflow zegt
In tegenstelling tot wat uitstoot waarden manipuleren (waar niemand behalve belastingdienst slechter van wordt) is het knoeien met veiligheid wel een kwalijke zaak
mashell zegt
Kleine correctie: die uitstoot waarden zijn van belang voor iedereen die lucht inademt.
Johanneke zegt
Ik verbrand iedere avond 4 autobanden.
grrrrrene zegt
Euh, uitstoot is altijd voor iedereen belangrijk en is altijd en voor alle dieselgate-auto’s slechter dan getest, omdat de motor de test herkende en zich dan anders ging gedragen. Verder ontkende Volkswagen alles, waar Toyota blijkbaar zelf een onderzoek instelt en mogelijk auto’s terugroept. Praat precies in het plaatje van VAG ontkent dat anderen jouw problemen met hun product ook hebben een Toyota roept proactief auto’s terug.
De hier genoemde bron is nog niet eens geverifieerd en we roepen al moord en brand.
mashell zegt
Het maakt niet uit hoe Toyota hun modellen noemt ik vind ze (op de BMW Supra na) zo saai dat ze mij allemaal een Agya gevoel geven.
406_v6 zegt
Nou, zo’n “Toyota” LFA is met de beste wil ter wereld niet saai te noemen 😉
e38ossie zegt
Maar ook niet mooi
grrrrrene zegt
Smaken verschillen, ik vind hem wel mooi.
wimof zegt
Renault monteerde na een slechte crashtest een extra versteviging, echter enkel aan de kant van de offset test.
cdlop01 zegt
Toyota heeft direct productie stilgelegd bij Daihatsu, en gaat zwaar door het stof. Toyoda heeft intern onderzoek aangekondigd bij Daihatsu en productie wordt pas hervat na verbeteringen en herkeuring…… . Toyoda heeft aangekondigd dat dit nooit meer mag voorkomen bij Daihatsu en ook Hino, de vrachtwagentak van Toyota. Voordat de Daihatsus bij de dealer staan zullen de auto’s dus veilig zijn. Eea heeft overigens niets te maken met sjoemelschandaal van VW….. , dat is van veel grotere omvang en veel ernstiger met zelfs strafrechterlijke vervolging.
Verkopen Toyota leiden er niet onder overigens want 2022, 10,8 mln auto’s en vrachtwagens verkocht.
Ook de veel bikritiseerde BZ4X verkoopt nu in Noorwegen, EV markt van Europa zeer goed na Tesla Model Y, op de 2ecplaats in verkopen….
Variomatic zegt
Hoezo moet dit meteen zo worden rechtgepraat? Het is aan het licht gekomen dankzij een klokkenluider. Als die dat niet had gedaan was het gewoon doorgegaan, onderdeel van het beleid dus!
grrrrrene zegt
Beleid bij een onderdeel van Toyota, niet beleid van Toyota. Anders hadden alle modellen van alle merken van Toyota dit wel gehad.
Variomatic zegt
Aannames, geen feiten, onderzoek zal het uitwijzen
alassad zegt
Tsja het is ook niet zo heel gek… je bereidt je voor op waar je op getoetst gaat worden..
Kwalijke zaak, dat wel. Maar in sommige contreien is crashveiligheid iets minder van belang
pa045 zegt
Fabrikanten weten hoe er wordt getest. Zowel de crashtest als de emissitest. Deze testen zijn erg statisch, anders kan je geen vergelijk maken. Logisch dat ze hun auto’s hierop optimaliseren.
monsieurleloure zegt
Ook jij ondervindt daar hinder van, want dat dieselgate schandaal is precies de reden dat de Golf 8, Audi A6 en Porsche 992 een minder fraai en hoogwaardig interieur hebben dan hun voorganger.”
Nee hoor, hier komt geen Volkswagenproduct op de oprit.
Richmond zegt
Maar wat is de sjoemel dan? Die verstevigingen zitten er op de productie autos niet gemonteerd?
cdlop01 zegt
Het betreft geen gesjoemel maar geen goede constructie, van nog te introduceren model. Daihatsu staat zwaar voor schut en ook Toyota. Voorzitter Toyoda persoonlijk heeft zeer scherp uitgehaald naar eigen organisatie. Het persbericht staat te lezen op Global Newsroom site van Toyota.com…. . Autoblog heeft erg veel vrijheden genomen bij vertaling, zoals wel vaker het geval is als het Toyota of Lexus betreft.
Variomatic zegt
Je werkt voor Toyota..?
Variomatic zegt
en het betreft wél gesjoemel: testauto’s extra verstevigen is gewoon sjoemelen!
Raar ook van je om dan naar een persartikel van Toyota te verwijzen, lekker onafhankelijke bron.. Autoblog verwijst naar een artikel op Reuters als bron en heeft niet meer ‘vrijheden’ genomen dan je daarin treft..