Sinds de invoering van het 14% bijtellingstarief is de gemiddelde leaserijder significant groener geworden. Speciaal voor diegenen die nog even een dikke vinger willen opsteken naar de hybride rijdende collega’s hebben we een speciale Autoblog.nl leaseaanbieding.
Voor slecht 840.000 Yen (ongeveer) 5300 euro kun je de Toyota FCHV-adv leasen die op waterstof rijdt. Da’s pas milieuvriendelijk en we vermoeden dan ook dat Femke Halsema spontaan een kind van je wil, als je met dit hok voor komt rijden. Kom daar mee eens om in je dertien-in-het-dozijn Prius of Civic Haaibrit.
Dankzij de 156 liter grote waterstof tank en de verbeterde efficientie van de waterstofcel is de range van de FCHV-adv dik 800 km. De topsnelheid is 155 km/u, dus ook met Koos Spee kun je rustig bevriend blijven. (via carscoop)
PS: oh ja, een kleine disclaimer nog: de FCHV-adv is alleen te leasen als je bij het Japanse ministerie voor milieu werkt.
f-autogek zegt
Een nieuwe nissan 350Z of dit voor maar een jaar. Wat een moeilijke keuze zeg…
G. de Groot zegt
Wel zo’n leuk derde spiegeltje, dat geven ze je er hier niet bij.
M@RS zegt
Vanaf drieenvijftighonderd € per maand?
RRPhantom zegt
Ik word direct diplomaat van Japan zodat ik hem toch hier kan rijden!
LP640 zegt
En waar wil je tanken?
lincoln zegt
5300 euro ?? dat is na 4 maanden mijn hele wagenpark ..
RobertJ zegt
Het is niet goedkoop, maar natuurlijk wel enorm leuk om op waterstof te rijden.
Al zou ik voor dat geld natuurlijk blind een dikke duitser leasen :)
G. de Groot zegt
@ lincoln,
Wagenpárk?
ripjans zegt
Slechts 5300 euro! Voor dat geld kun je prima een veel dikkere auto leasen én milieudefensie en al die andere groene jokers steunen.
Bouncing Bullet zegt
ph ja, een kleine disclaimer nog: de FCHV-adv is alleen te leasen als JE bij het Japanse ministerie voor milieu werkt.
Job zegt
Haha, dan moet je dus harder werken om hem te kunnen betalen en dus gebruik je meer energie van eten van voedsel… get my point ?
Hybride is geen oplossing, ik blijf het roepen… gewoon downsizen die motoren!
RobertJ zegt
@Job, volgens mij heb je ergens een puntje gemist? Deze auto rijdt op waterstof en is derhalve toch net iets anders dan een hybride auto.
Beetje Verward zegt
Beste autoblogredactie
Blijkbaar is er bij jullie een dringende behoefte om azijn te pissen over de enige 2 hybrides die je hier kunt krijgen. Ga gerust je gang. Maar voorlopig is er geen alternatief. Alleen maar concepten en niet-bruikbare lucht- sorry- waterstofballonnetjes.
Ondertussen rij ik (comfortabel en snel) 100.000km 1 op 18. Met een vergelijkbare benzineauto zou ik hooguit 1 op 14 halen. Dat is 25% minder energieverbruik. Negeer dat gerust. En zeur maar weer over die batterijen, transportkosten en bandenverbruik. Mijn achterbanden zijn na 80.000km eindelijk aan vervanging toe. Dus……..
RenesisHP zegt
Is 5300euro niet een beetje heel veel geld voor dit ding? Een Audi Q7 was toch zo’n 2000euro per maand?
Hugo zegt
@Beetje Verward: Fijn dat je zoveel plezier hebt in je muesliemobiel, zo blijft er voor de echte autoliefhebber meer zwart goud over om écht plezier mee te hebben.
Trouwens, is het geen optie voor je om met de trein te gaan? Die kost je geen druppel benzine…
lincoln zegt
@beetje verward .. elke nieuwe diesel onder de 2 liter doet 1 op 20 .. easy ..
Marcel zegt
Zijn naam zegt het al…..BEETJE VERWARD…
Meer dan een beetje zou ik zeggen.
Ik rijd ook wel eens1 op 12…(met de motor) Maar dan zorg ik ook voor minder files en dus minder uitstoot….SO WHAT?
Je moet ook nog plezier hebben in het leven en dat kan alleen met iets wat op benzine rijdt!
lincoln zegt
@beetje verward .. alles dat leeft heeft een consumerende impuls .. dat is nu eenmaal zo ..
en dat jij ietsje minder aan de pomp verbruikt dat is een feit en tevens een vals gevoel van eigendunk ..
wel hoop ik dat het je een gevoel van consuminderen geeft .. want het gevoel telt .. de rest is bijzaak ..
Erwin zegt
Volgens mij is hij een BEETJE VERWARD ;)
G. de Groot zegt
@ Beetje verward,
Twee hybrides hier te krijgen?
Toyota Prius, Honda Civic Hybrid, Lexus LS600h, Lexus RX400h, Lexus GS450h en vanaf volgend jaar ook de Cadillac Escalade Hybride. Ook kun je via grijze import hier gemakkelijk een Ford Escape Hybrid krijgen.
Maar je bent zeker een beetje verward?
RenesisHP zegt
@Beetje verward.
Snuif jij ook je eigen scheten op?
Tinos zegt
@ BeetjeVerward: beetje bijgekomen van alle opbouwende reacties?
Vraag me af of je dan niet heel veel stadsverkeer rijdt. Er is voor mij uitgerekend dat een hybride bij mijn woon-werk verkeer (110 km per dag, waarvan 90% snelweg) helemaal niet zuinig is. Het verbruik van een Prius zou dan rond de 1:15 liggen. Er zijn ook genoeg normale benzine (of diesel uiteraard) auto’s die dat makkelijk evenaren, en geen milieubelastende accu’s mee hoeven te sjouwen. Ook een hybride is dus vooralsnog een compromis.
Beetje Verward zegt
Heel grappig te zien hoe verschillende deelnemers zich laten kennen en de ironie/zelfrelativering van mijn nickname niet doorzien. Ja: ik ben Beetje Verward. Daar kun je gewoon niets aan doen….
@Timos
Ik rij circa 90% op de snelweg. Mijn kruissnelheid is 120 echte km/u ofwel 128 op de teller. Tenzij ik in het buitenland rij. Steeds 8 op de teller extra. In Duitsland 138 op de teller. Maar daar kom ik niet zo vaak. En toch 1 op 18.
@Lincoln
Het gaat om energieverbruik en niet om litertjes. Zou je een hybride systeem aan een diesel koppelen dan zou je ook 25% besparen. Alleen heb je dan wel het nadeel van fijnstof en NOX uitstoot. Ondanks een roetfilter. De kleinste deeltjes zijn het gevaarlijkst.
@ Degroot
Inderdaad: er zijn ook nog een paar Lexussen als hybride te koop. Had ik even niet aan gedacht. Ik ben namelijk maar een eenvoudige armoezaaier die niet meer dan 40.000 euri aan z’n auto kan besteden. Ik begrijp dat de meeste deelnemers hier veel meer te verteren hebben. Vooruit.
@ allen
Het gaat mij niet om een hyperlaag verbruik, maar om gewoon heel lekker rijden en ook nog eens weinig uitstoot/technologische vernieuwing.
lincoln zegt
@beetje verward .. vernieuwing en alternatieven ?? daar doen we niet aan ..
en een schoon geweten kopen we bij het benzine-station (accijns) ..
o,ja .. ik weet niet welke auto je rijdt .. maar hij is lelijk ..
A. de Wit zegt
Voor een ieder die niet wil rijden in die geluidlose electrische troep onder de kap hier de toekomst (www.greenfuelsystems.nl)
lincoln zegt
en nog wat .. we snappen hier al geen zak van wat de auto-industrie allemaal te bieden heeft ..
en dan die hybrides !! man .. dat schept toch alleen maar verwarring ..
Sunbeer zegt
Hier ligt 1 km verder een waterstofpomp van Total waar je gratis mag tanken.
Doe mij er dan maar zo één. Liefst zonder stickers. Die dodehoekspiegel mag blijven zitten…
Bob zegt
Bob rijdt alweer netjes 350,000km 1 op 4 .. gelukkig zijn er nog mensen die van een dikke v8 houden. En om het Co2 een beetje in perken te houden ga ik van de week nog wat boompjes planten in mijn bos.
Zoepie zegt
@ Bomen zijn eigenlijk ook niet goed, zeker niet in de herfst want al die bladeren die afvallen en weg rotten stoten ook CO2 uit :)
Bob zegt
@Zoepie … daarom plant ik ook een ‘mixed’ omgeving met niet alleen maar loofbomen. Dat is rustig mogelijk omdat ik wat hectare land heb.
En wanneer heeft de rest van de ‘groene mensen’ voor het laatst een boompje geplant ? Nooit gedaan? Dan niet zeuren dat ik een Range Rover rij.
Rene zegt
@Beetje verward: misschien moet je dan volledig zijn in jouw milieu vriendelijke gedachtengang. Kernenergie is ook super milieuvriendelijk maar er komt een moment dat het moet worden afgebroken. Als iedereen in een hybride zou rijden dan zouden wij er een nieuw milieuprobleem bijhebben: wat doen we namelijk met al die accu’s?
Maar uberhaupt moet je jezelf de vraag stellen of jij echt mileuvriendelijk bent in jouw hybride. Als ik lees dat jij 128 op de teller rijdt dan krijg ik de gedachte dat als het jou echt om een beter milieu is te doen, waarom je dan niet 90 km/u op de teller rijdt?
lincoln zegt
ik plant altijd plastic bomen ..
daar hoeven dan geen bomen voor gekapt te worden ..
Fokko zegt
@ beetje verward
1 op 18 is toch ook niet echt bijzonder?
dat haalt mijn 118d ook makkelijk (ok tis een diesel, maar toch) zonder bewust zuinig te rijden (ik doe maar 20.000 met met banden achter, zegt ook iets over mijn rijstijl :-p)
alleen in de vs zijn ze van zulke cijfers nog onder de indruk…
Beetje Verward zegt
@ rene etc.
Ik heb nergens gezegd dat ik in de eerste plaats vanwege het milieu of een laag verbruik een hybride rij. Dus bedankt voor de tip om 90 te rijden, met de trein te gaan en (wat nog niet genoemd) bijvoorbeeld een C1tje te nemen. Maar nog 1 keer uitleggen: ik zoek een auto die lekker snel, smeuiig, trillingvrij en stil is. En die heb ik. En ik vindt het prachtig dat dit mogelijk is met een 25% lager energieverbruik. En die 14% bijtelling is mooi meegenomen maar geen keuzemotief geweest.
En ik heb een hekel aan halve waarheden, haatzaaierij, vooroordelen en nog wat van dat soort ongein.
Vroegwakker zegt
@Beetje Verward. De rene etceras hier op dit blog zijn een beetje dom, trek je er niets van aan. Ze hebben nog nooit in een Prius gereden, maar hebben wel een mening over de rijeigenschappen.
Laurens zegt
@Beetje Verward:
“Ondertussen rij ik (comfortabel en snel) 100.000km 1 op 18. Met een vergelijkbare benzineauto zou ik hooguit 1 op 14 halen. Dat is 25% minder energieverbruik.”
Je bespaart zo’n 1600 liter brandstof, iets van 2400 Euro.
De overheid geeft je daarvoor echter 5000 Euro BPM korting. Verder heb je een lagere fiscale bijtelling.
Ik begrijp dat je als prive persoon voor een hybride kunt kiezen.
Als maatschappij zouden we er echter niet aan mee moeten werken?
Beetje Verward zegt
@ Laurens
Ik had me niet eens gerealiseerd dat ik de (lease)maatschappij 2400 euro per jaar aan brandstof bespaar. Maar da’s waar.
Wat ik bedoel is dat ik 25% energie bespaar door in een hybride te rijden zonder in te leveren op snelheid en comfort. En dat is maatschappelijk gewoon erg interessant. Dan doe je gewoon 25% langer met je fossiele brandstofreserves en heb je 25% meer tijd om alternatieven te ontwikkelen (zoals kernfusie). Dat voordeel kun je niet negeren.