Wat je mag lappen voor de uitgesproken crossover check je na de klik.
Je kunt zeggen wat je wil: Toyota is niet bang geweest om met de C-HR een stapje buiten de begaande wegen te gaan. Het opvallende design heeft geen kopers afgeschrikt, integendeel. In Europa is de crossover sinds de introductie in 2016 al meer dan 400.000 keer verkocht, waarvan meer dan 12.000 stuks in ons land.
We zijn inmiddels drie jaar verder na de introductie en de C-HR is van een facelift voorzien. Aan het uiterlijk is weinig gesleuteld. Wel introduceren de Japanners een nieuwe hybride benzinemotor, een aantal nieuwe kleurtjes en een opgefrist interieur voor de C-HR. Het nieuwe multimediasysteem bestaat uit een 8-inch scherm en is compatibel met Android Auto en Apple CarPlay. De nieuwe kleuren waar je uit kunt kiezen zijn geïnspireerd op het humeur van je vrouw en heten Celestite Grey, Emotional Red, en Fusion Orange.
De C-HR blijft nog steeds leverbaar met de 1.2 benzine 116 pk instapper en de 122 pk sterke 1.8 Hybrid. Daar is nu een derde telg bijgekomen in vorm van een 2.0 High Power Hybrid met 184 pk. Prijzen beginnen bij 28.295 euro voor de 1.2, de 1.8 Hybrid gaat 30.995 euro kosten en de 2.0 High Power Hybrid is er vanaf 34.190 euro. Laatstgenoemde mag dan 184 pk hebben: het is geen snelheidswonder. De hybride met zijn CVT-bak doet 0-100 in 8,2 seconden met een topsnelheid van 180 km/u. Sterker nog, de veel minder krachtige 1.2 met handbak heeft met 190 km/u een nog hogere topsnelheid.
Nog steeds vind ik de achterkant niet om aan te zien, maar ieder z’n smaak.
@rike: ik vind de achterkant juist enorm stoer. Doet me denken aan een Civic R
@drsjeroen: had ook “gewoon” Honda moeten zijn ipv een Toyota. Design past precies bij Honda. Wel knap van Toyota om zo buiten de lijntjes te kleuren.
@rike: Blijft gewoon een pausmobiel
ach, 8,2 seconden voor de 0-100 sprint is toch dikke prima voor een cross-over?
@dutchdriftking: 8,2 sec is voor elke soort auto acceptabel.
@baklava: Tja, voor een hot hatch (en al het sportieve daar boven) is het natuurlijk niet bijster snel…..
@dutchdriftking: hot Hatch?? T is geen Megane RS of CupraR.. daarbij kosten die bijna t Dubbele en hebben ook t Dubbele vermogen..
@tvr1974: Graag alle reacties lezen…… In het artikel geeft men aan dat 8,2 seconden nogal traag is voor de 184pk. De opvolgende reacties :
Dutchdriftking : ach, 8,2 seconden voor de 0-100 sprint is toch dikke prima voor een cross-over?
baklava : @dutchdriftking: 8,2 sec is voor elke soort auto acceptabel.
dutchdriftking :@baklava: Tja, voor een hot hatch (en al het sportieve daar boven) is het natuurlijk niet bijster snel…..
Ik vind tussenacceleratie belangrijker dan een hoge topsnelheid.
Wat is de 80-120 kmh tijd?
@kobus1967: Toyota/Lexus hybride CVT kennende zit dat wel snor en ben je sneller dan de meesten. Nou ja, tenzij het dus weer zo’n elektrische auto gaat.
Blijf het een lelijk ding vinden
Topsnelheid is gelimiteerd, net als in de originele Prius, vanwege de CVT aandrijflijn. Het kan wel harder, het vermogen is er, maar dan gaat 1 van de 2 elektromotoren te hard draaien (buiten specificatie). En het is belangrijker dat de boel onder de 100 goed en efficient werkt dan dat hij harder dan 180 gaat.
Bij sommige hybride modellen hebben ze daar een 2e bak aangehangen, om dit probleem te verhelpen. Zoals bijvoorbeeld de Lexus GS450h die daarom ‘gewoon’ 270 kan.
@fanboy: Gezien de tankinhoud wil je ook niet echt sneller rijden.
Ik denk dat de 2.0 vooral prettig zal zijn doordat er meer vermogen bij lagere toeren voorhanden is. Minder herrie, meer comfort en reserve. Eigenlijk de aandrijflijn waar men altijd op zat te wachten voor de Prius, Auris en CT250.
@karhengst: met gemiddeld 165 km/u op de snelweg moest ik iedere 2,5 uur tanken a €55.
Voor mijn gevoel is dat ding net uit. Een week terug had ik even zo’n hybrid 1.8 gehuurd (2019 pre-facelift). Hij ziet er best modern uit. Echt een prima uit voor de stad, rijdt de eerste 20 km elektrisch. Ik heb ‘m ook even op de autobahn uitgeprobeerd, gaat max 177 op gps. Verbruik op de snelweg met gemiddeld 165 km/u is gigantisch.