Nee, we maken geen grap. We zouden niet durven om grappen te maken over dit onderwerp.
We weten niet wat er opeens aan de hand is met vierdeurs cabrio’s, maar we krijgen er drie te zien in een week tijd. Volkswagen kwam met de Virtus Cabrio en Toyota is ook flink aan het zagen geweest. Zij komen nu met twee vierdeurs cabrio’s op de proppen.
Een van deze twee is de Toyota Crown Convertible. De Crown is tegenwoordig niet één model, maar een hele modellenfamilie. Deze cabrio is gebaseerd op de Crown Crossover. Daarbij hebben ze echter de carrosserie grotendeels intact gehouden, met als resultaat een vierdeurs cabrio die hoog op zijn pootjes staat. Interessant.
Dat is nog niet alles. De nieuwe Century SUV (de Cullinan-lookalike van Toyota) heeft eenzelfde behandeling gekregen. Ook deze auto is van zijn dak ontdaan, zonder de auto verder in te korten. Deze auto komt niet helemaal uit de lucht vallen, want Toyota had al een teaser laten zien bij de onthulling van de Century SUV.
De vraag is natuurlijk: waarom?! Het zal je verbazen, maar deze auto’s zijn speciaal gemaakt voor mensen met overgewicht. Sumoworstelaars om precies te zijn. Dat lijkt niet zo handig, want als er één type auto niet stevig is, dan is het wel een vierdeurs cabrio.
Gelukkig zal er niet al te veel van de auto’s gevraagd worden. Zoals de Volkswagen Virtus Cabrio alleen bedoeld was om de president rond te rijden in de fabriek, zijn deze auto’s alleen bedoeld voor een parade met sumoworstelaars. Gedurende de parade moeten de auto’s het gewicht wel kunnen houden.
Het lijkt niet aannemelijk dat Toyota meer van plan is met deze auto’s, dus we gaan er even vanuit dat het one-offs blijven. Waarschijnlijk zullen de auto’s ergens in een museum te bewonderen zijn of in de catacomben van Toyota verdwijnen.
kniesoor zegt
Hier is in NL ook een markt voor, dit soort oto’s is @willeme’s zus en die asfaltplakster uit (de omgeving van) Amsterdam op het volvette lijf geschreven ! Ik zie een gat in de markt. Zeg maar gerust een enorm gat 😆
rollingstoned zegt
Ik ben benieuwd of de zus van WillemE gaat reageren 😂
sleepyj zegt
Auto’s.
Dutchdriftking zegt
En de lakkleuren staan voor de handdoek van voor en na de wedstrijd?
mashell zegt
Op de design opdracht stond: “stevige vierdeurscabrio, hoeft niet mooi te zijn”.
rollingstoned zegt
“Nee, we maken geen grap. We zouden niet durven om grappen te maken over dit onderwerp.”
Zou er een (causaal) verband bestaan tussen de populariteit van die steeds maar groter en lomper wordende auto’s, en het feit dat inmiddels 60% van de Nederlandse bevolking (veel) te zwaarlijvig is? 😇
jaso013 zegt
Hopelijk niet. Maar gezien die welvaartsziekte steeds verder verspreidt zou het mij niet verbazen als de industrie daar wel op inspeelt. Ik vind het schrikbarend hoeveel mensen er te zwaar zijn tegenwoordig.
rollingstoned zegt
De industrie speelt er al op in:, zie b.v.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/5424163/southwest-airlines-biedt-passagiers-van-formaat-gratis-extra
En laast was nog ergens in het nieuws dat ze in e.o.a. stadion in de VS de stoeltjes hadden vervangen door grotere, omdat de gemiddelde Amerikaan er met z’n corpulente derrière niet meer inpaste…
THSD zegt
Beide een dikke nee dus toyota hou ze maar daar.
pietertje123 zegt
Eigenlijk best apart dat je wel allerlei opties op en in je stoelen kunt bestellen (massage, ventilatie, koeling, verwarming, lendesteun, zijsteunen, airbags etc) maar je kunt niet kiezen voor een aanpassing aan lengte of breedte. Waarbij ik dan denk aan langere rugleuning en zitting en smaller ‘kuip’ deel. Voor lange slanke mensen dus.
Franse auto’s hadden altijd een dikkere rand bovenlangs de rugleuning die bij mij precies de schouderbladen naar voren drukte, Mercedes had echte ‘dikke duitser’ brede vlakke stoelen wat alleen bij stof nog te doen is, bij leer drift ik bij elke bocht mee. En de modernere zoals een Niro heeft ongeveer halve lengte stoelzittingen, voor kleine aziaten zeker goed maar het westen koopt die dingen toch ook.
kniesoor zegt
In een E46 M3 zitten stoelen met breedte-verstelling en een uitschuifbaar/verlengbaar zitgedeelte. In een F82 M4 zit dat niet (en is het voor zover ik weet ook niet als optie te bestellen). Dus je kan beter een oud model dan een nieuwe(re) rijden als je lang en/of slank bent. Tamelijk mallotig in mijn beleving.
Overigens : als de standaardstoel echt een dilemma is, kan je altijd nog een Scheel/ASS o.i.d. stoel op maat nemen.
pietertje123 zegt
Eens over die ASS stoel, die heb ik ook gehad en dat maakt een auto totaal anders. Het ging toen om een Peugeot 405 met stoelen waar ik van baalde. Na de nieuwe stoel bleek pas hoe goed die auto kon zijn.
Maar puntje was wel dat anderen (partner bijv.) niet meer in die auto kon zitten, onhandig. Heb het bij een E39 nog zo gemaakt, met behulp van een bestuurdersstoel uit een Engelse variant, dat beide stoelen naar de juiste positie bewogen na het openen met de sleutel van degene die ging sturen. Werkte heel goed en eigenlijk best simpel om af-fabriek te maken.