Al sinds 1997 bouwt Toyota hybride auto’s voor op de weg, maar dat is allerminst een reden om stil te gaan zitten. De Japanse autofabrikant heeft dan ook aangekondigd om samen met Matsushita volgend jaar al lithium-ion accu’s te gaan produceren. Als in 2010 de bouw van twee fabrieken gereed is dan gaat de jaarlijkse productie zelfs naar 1 miljoen accu’s.
Lithium-ion accu’s zijn al gemeengoed in laptops en gsm’s, maar voor auto’s waren ze nog niet geschikt. Het voordeel van lithium-ion accu’s is dat ze meer energie kunnen opslaan. Dat is een cruciale stap om auto’s veel langer op elektriciteit te laten rijden. De nieuwe generatie batterijen zullen dan ook worden gebruikt in een hybride auto die ook middels het elektriciteitsnet kan worden opgeladen, de zogenaamde plug-in hybride.
Thibaut zegt
Toyota is goed bezig precies. Nu enkel nog in een mooiere verpakking steken.
Tomiseentijger zegt
blijft een lelijk hondenhok:)
t idee om t millieu te sparen slaat alleen nog steeds nergens op slaat, want wat voor afvalstoffen krijg je al wil je van die accu’s af?
Zoef zegt
Li-ion wordt voor sommige toepassingen alweer verdrongen door supercapacitoren die een even hoge energiedensiteit leveren doch binnen enkele seconden tot minuten heropgeladen kunnen worden.
Birger zegt
Eigenlijk hoe meer mensen (die een auto toch maar als een vervoersmiddel zien) er aan de hybride gaan hoe beter, zo hebben de mensen die genieten van het geluid, karakter en power van een benzine wagen langer brandstof :)
Beetje Verward zegt
@birger en @tomiseentijger
En hoe meer dit soort types willen blijven werken aan het onderuit halen van het imago van hybrides hoe minder er verkocht worden.
En dat is goed. Want dan blijven de belastingvoordelen betaalbaar en kan ik er van blijven profiteren.
Naast dat ik elke dag geniet van het fantastische accelaratievermogen, de trillingvrije loop en het neutrale bochtgedrag (geloof het of niet). Hoezo alleen vervoermiddel.
Bas zegt
@Birger
Als je er echt van houdt…moet je er afstand van leren nemen.
Zoek s iets op over het fenomeen: Peak Oil.
En schrik dan niet als je ziet dat de gevolgen daarvan al even bezig zijn.
matt zegt
Ik zie om me heen nog steeds veel struisvogels met hun kop in het zand. Hopen die olie aan te boren?
9000cse zegt
Na het bericht van 06-06 j.l. over Toyota’s doorbraak in de brandstofceltechnologie, vind ik het geweldig om nu te lezen, dat ook de hybridetechnologie weer een verbetering krijgt.
Om nu te stellen, dat dit “de toekomst” zal zijn, weet ik natuurlijk ook niet. Maar één ding is zeker: Die techneuten van Toyota prutsen natuurlijk niet zo maar iets in elkaar in opdracht van hun beleidsmakers. Daar is volgens mij wel héél goed over nagedacht. En daarom denk ik, dat deze ontwikkelingen een belangrijke stap in de goede richting zijn.
Natuurlijk klinken Ferrari’s en Aston Martins veel mooier dan Priussen en Civics hybrides en zou ik ook graag willen, dat deze bolides voor de toekomst behouden zouden kunnen blijven. Maar ik vrees toch, dat de techniek van deze auto’s in de toekomst ook zal moeten worden aangepast, willen ze verder kunnen bestaan.
Ik denk, dat de wereldwijde vraag naar individuele mobiliteit in relatie tot de beschikbare brandstoffen, ons zal dwingen, om onze voorstellingen van de heilige koe, op den duur te veranderen.
En, dit ter geruststelling van de echte freaks: De kennis van de huidige techniek laat het heus wel toe, dat er een sportief geluidje aan toegevoegd kan worden.
chrizzzie zegt
“Al sinds 1997 bouwt Toyota hybride auto’s voor op de weg, maar dat is allerminst een reden om stil te gaan zitten.”
Eeeeeeuhm ff de geschiedenis. In 1997 lanceren ze de Prius, deze worden een paar jaar geleden geupdate. KLAAR!
Eerlijk gezegd vindt ik dat Toyota wel stil heeft gezeten met deze techniek. Sinds de lancering 11 jaar geleden hebben ze nog steeds nog maar een model in hun modellijn.
Beetje Verward zegt
@chrizzie
Behalve de Prius heeft het concern ook een aantal Lexen als hybride. Beetje duur maar wel erg leuk. Vooral vreselijk snel.
Vergeleken met alle andere concurrenten kun je niet zeggen dat ze stilzitten, maar het kan natuurlijk altijd sneller. Probeer ik zelf ook altijd. Maar ga er maar aan staan….
Esprit_de_Flandre zegt
Goede evolutie. Blijven doorgaan, alle critici overstemmen.
@chrizzzie:
Zoals Beetje Verward zei, Lexus heeft ook hybrides. En ook, het is niet omdat er geen modellen bijkomen, dat er niet aan gewerkt wordt. Deze technologie staat nog in zijn kinderschoenen, dus ze hebben vast al een boel prototypes gemaakt om de techniek te verbeteren en aan te passen, maar om iets productiewaardig te krijgen, das iets anders.