De nieuwe Toyota Tundra moet weer dat stukje extra betrouwbaar worden dankzij de klanten van Toyota zelf!
Toyota is een wereldwijde topverkoper en dat heeft vooral te maken met hun oog voor betrouwbaarheid. Een Toyota blijft maar werken als je er een beetje lief voor bent, en ook als je wat minder lief ervoor bent is de hardware best bestand tegen een stootje. Dat is iets wat Toyota met trots draagt en dus ook hun speerpunt. Een goed voorbeeld daarvan is de productielijn van Toyota in de VS. Medewerkers mogen de productielijn volledig stopzetten als een imperfectie gespot wordt, wat dan ook meermaals per dag gebeurt. Ter context: Ford doet op de band waar de F-150 wordt gebouwd ongeveer 3 keer per jaar(!) een volledige stop. Nou valt een F-150 niet perse van ellende uit elkaar, maar kleine imperfecties die wellicht leiden tot iets meer onbetrouwbaarheid, komt in theorie vaker voor op een Ford F-150 dan een Toyota Tundra.
Million Mile Tundra
Toyota doet nu echter een boekje open over hoe ze nog een stapje verder zijn gegaan met de Tundra. Daarvoor kocht Toyota in 2016 een klantenauto zelf op. De Amerikaanse Victor Sheppard klokte des tijds de miljoenste mijl (1.609.000 km) in zijn Toyota Tundra uit 2007. Dat deed de Tundra met zijn originele motor en transmissie en Sheppard gebruikte hem ook als een werkpaard. Daar zit een wijze les in voor Toyota-engineers: hoe houdt de Tundra dit vol en wellicht belangrijker: wat kan er beter?
Verbeterpunten Toyota Tundra
Mike Sweers, hoofd engineering bij Toyota, legt uit. Eigenlijk was de Tundra in uitmuntende staat als je bedenkt hoe veel 1.000.000 mijl eigenlijk is. Van de mechanische componenten tot zelfs bijvoorbeeld de bestuurdersstoel: normaliter zakt die nogal door en zie je duidelijk dat die veel te verduren krijgt, maar ook die was nog prima in de million mile Tundra.
De twee grootste verbeterpunten zijn dan ook maar twee zaken. Een belangrijke is de laadbak. Die van de vorige Toyota Tundra had serieuze gebruikssporen die resulteerden in toch wel aanzienlijke schade. Ook begon de bak (te) snel te roesten. Toyota heeft de nieuwe Tundra uitgerust met een laadbak van een nieuw materiaal en bovendien een martelingstest gedaan om er zeker van te zijn dat er geen schade ontstaat. Toyota heeft met enige kracht stenen en keien, bakstenen en zelfs een hele V8 motor (die ironisch genoeg niet meer voorin de Tundra ligt) achterin gesmeten. De Tundra gaf geen kik. Missie volbracht.
999.999 mijlen
Een ander probleem dat de oude Toyota Tundra had is dat Toyota kennelijk dacht dat zes cijfers voor de kilometerstand voldoende waren. Helaas is dat niet het geval. De Tundra van Sheppard bleef steken bij 999.999 mijlen en telt dus geen extra mijlen er meer bij op. Dat is natuurlijk makkelijk te fixen: het digitale display van de nieuwe Tundra kan nu gewoon zeven cijfers aan.
Nieuwe motor
In theorie is de nieuwe generatie Toyota Tundra dus helemaal klaar om ook een miljoen mijlen op te zoeken. Een kleine kanttekening is wel dat de motor eigenlijk een downsize-blok is. Toyota gooide de 5.7 liter grote V8 overboord om voor de nieuwe generatie Tundra, Sequoia en Land Cruiser te kiezen voor een Turbo V6 met optioneel zelfs hybride-componenten. Toyota kennende zal het wel blijven werken, maar de 5.7 stond wel te boek als een oersterk blok. We gaan het zien.
spidermann zegt
Lijkt me ook een goede caravantrekker.
Flatsix zegt
Scherp opgemerkt. Daar zou je iets mee moeten doen :-)
cdlop01 zegt
Moeten ze bij Toyota toch echt nog stapje bijzetten want juist de nieuwe, huidige, Tundra wordt geplaagd door Toyota onwaardige afwerkingsmissers en miserabele betrouwbaarheid van de turbomotoren, wel is waar de eerste serie van de nieuwe Tundra. Toyota is ook verre van coulant gebleken naar eigenaren van het eerste uur met problemen aan hun nieuwe truck. De Tundra heeft dan ook een valse start gemaakt en verkopen zijn inmiddels ook niet bepaald goed. Dit soort acties van Toyota moeten het tij blijkbaar keren en het vertrouwen in de nieuwe Tundra herstellen, maar de schade is al groot….. . Typerend ook voor productie in de usa, Amerikanen hebben totaal geen gevoel iets ‘goeds’ te maken, geen enkel streven naar kwaliteit. Niet bij Ford, niet bij GM, niet bij Volvo Usa, niet bij Mercedes Usa etc en ook niet bij de productie van Amerikaanse Toyota’s. De nieuwe Crown komt gelukkig uit de Japanse fabriek.
wimof zegt
Mijn broer werkte voor Lancer (fabrikant die drankenverdeel machines maakt) ook hij klaagde over de onbestaande controle en toestellen die 1 op 2 zelfs niet eens werkten.
cdlop01 zegt
Jaren in Usa gewerkt, vastgoedsector. Was verbijsterd over extreem slordige bouw van woningen, zeer matig materiaalgebruik, voor Amerikanen geen enkel probleem.. De huizen waren wel groot maar kwalitatief niet te vergelijken met hoe wij hier bouwen.
rob5nismo zegt
Was dat misschien in tornado ally?
Want daar weet je toch zeker dat je elk jaar een nieuw huis mag zetten
cdlop01 zegt
Haha, nee, Dulles County bij Washington, Atlanta, Salt Lake city, Laughlin en San Francisco, etc etc. Allemaal houtskeletbouw, naar dan niet op zijn Zweeds….maar Amerikaans, verschrikkelijke bagger. woonwijk bouwen inclusief golfcourse en shoppingmall in 3 mnd, heel normaal
HelldogBE zegt
Lijkt me vooral een PR-campagne. De lijn stilleggen bij defecten (of tenminste ze registreren om nadien te fixen) gebeurt in iedere moderne autofabriek. Maar zelfs de beste quality control kan geen ontwerpfouten rechtzetten waardoor deze auto’s doormidden breken…
Toyota staat hoog in mijn achting ondanks dat ik liever met een premium achterwielaandrijver rijd. Maar inmiddels heerst er zo’n hype rond het merk dat je zou gaan geloven dat Toyota’s perfecte auto’s zijn qua afwerking, kwaliteit en betrouwbaarheid. Ik vrees dat zo’n verwachtingen gewoonweg niet in te lossen zijn voor zo’n complex product als een auto. Dat het veel beter in elkaar zal zitten dan een JLR-product geloof ik graag, maar je kan een hoogvolumeproducent van budgetauto’s niet vergelijken met producenten die veel kleinere series leveren die hoogst individualiseerbaar zijn…
Richmond zegt
Toyota was de eerste autofabrikant die lean toepaste in hun productieproces. Daar komt ook het stoppen bij fouten vandaan. En in het artikel wordt al een vergelijking gemaakt met Ford, die dat veel minder doet. Dus het is geen pr campagne.
utregcity zegt
Zo te zien hebben ze Heras ingelijfd.